Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418365 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ykkösiä ja kakkosia paljon vai vähän  (Luettu 13704 kertaa)

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: Ykkösiä ja kakkosia paljon vai vähän
« Vastaus #60 : Heinäkuu 04, 2012, 14:15:58 ip »

TYYPPI 2:lle : mähän syön D:tä 50-75ug talvisin ja kesällä 25ug/per pv. Mitä olen sua seuraillu (en onneks todellakaan ns.sillä silmällä),niin sähän pyörit netissä lähes koko ajan,en tiedä.onks sulla sitten läppäri tai "äly""puhelin" koko ajan mukana ulkonakin,mä oon netissä yleensä max1-2 per pv,jos Sokelitauti vie mut myöhemmin pysyvästi sisätiloihin,niin sitten varmaan addiktoidun.
Mähän voin D:tä syödä nyt melko riskittä,kun olen jo saanut ykkösen,mutta ei mun silti tartte sitä kourakaupalla syödä,eikä tartte kyllä muittenkaan. Voin mä liikkua yläkroppa paljaanakin,ei mitään hävettävää siinä,sust en tiedä.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2012, 14:19:03 ip kirjoittanut rasvis »
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #61 : Heinäkuu 04, 2012, 15:10:01 ip »

Mistä kuvittelet että on mättänyt itseeni jotain normaalista poikkeavaa ja että olen ollut lihava?
Sori, ei olis pitänyt olettaa, olin tosiaan ajattelematon. Olet kertonut saaneesi diabeteksen (siis sokeritaudin) perunasta, makaronista ja viljasta...ja lopetettuasi ne, laihduit kuulemma 15 kiloa. Ja sain siis sen käsityksen, että olet syönyt perunaa, viljaa ja makaronia niin paljon kulutukseesi nähden, että lihoit. Oletin (mikä oli typerää), että vain ylipainoinen haluaa tiputtaa painoaan noin paljon. Normaalipainoisen voisi ajatella jo sairastuvan noin suuresta painonpudotuksesta. Kiitos kuitenkin vastauksistasi.

Kysyn vielä lopuksi.
Onko kukaan teistä parantunut tai saanut sokerinsa laskemaan syömällä 6-8 palaa ruisleipää/pvä?
Ykkösenä en tietenkään voi parantua (etkä varmaan tätä tarkoittanutkaan), enkä tietenkään ole saanut sokereitani laskemaankaan ruisleivällä, mutta olen saanut sokerini tasaiseksi syömällä ITSELLENI SOPIVASTI ruisleipää. Syön joka aamu ja ilta palan ruisleipää (yhteensä 30ghh). Iltaruisleivästä (15ghh) en luovu ainakaan hetkeen, sillä se on taannut minulle hyvät yö- ja aamusokerit. 6-8 palaa/vrk en ole koskaan syönyt tämän 26 diabetesvuoteni aikana, sillä en yksinkertaisesti jaksa mättää noin paljon leipää. Rohvessori ei siis suosituksistaan huolimatta ole saanut minua väkisin mättämään enemmän ruokaa kuin mitä jaksan syödä, niin vietävissä en ole koskaan ollut. Onneksi perheeni ei koskaan ajatellutkaan, että suosituksia tulisi noudattaa kirjaimellisesti (eikä kyllä ravitsemusterapeuttikaan tai lääkärit). Esimerkkiannos on aina esimerkki ja sitä voi, ja kuuluukin, soveltaa yksilölle sopivaksi. Emmehän ole kaikki samasta puusta veistettyjä (onneksi). Omilla aivoila ajatteleminen on välillä jopa suotavaa.

Muoks. Vielä lisäys, edelliseen kappaleeseen. Minulle muuten merkitsee vain leivän paino, ei kappalemäärä. Eli lasken hiilareita.

Lapset on tehty 1975 ja 1976, moniko teistä on sitäkään ennen syntynyt. Heillä kummallakaan ei ole mitään sokeritautiin viittaavaa. He eivät syö proffessori -- oppien mukaan. Hei eivät syö leipää, puuroa eikä perunaa eikä muitakaan huonoja hiilareita.

Molemmat syövät purkista 50 microg/pvä D-vitamiina, 2g kalaöljyä, C-vit 1g ja 400 microg. magnesiumia.
Käykö isi vahtimassa aikuisia lapsiaan, että näin todella tapahtuu joka päivä? ;) Sori, en halua vetää lapsiasi mukaan tähän olemattomaan keskusteluun, mutta en voinut vastustaa kiusausta. Tämä ei enää toistu.

Jep, olen syntynyt vuonna 1981. Olen perheeni ja sukuni ainoa diabeetikko (sukujuuret tutkittu pitkälle, eikä kumpaakaan tyyppiä ole tullut vastaan ainakaan sukututkimuksissa). Lähiperheessänikin veljeni ja hänen lapsensa ovat dabetekselta välttyneet. Koko peruskouluajan olin kaupunkimme ainoa diabeetikko niin ala- kuin yläkoulussakin (pienehkö kaupunki, esim. vain yksi yläkoulu). Kukaan ei siis saanut TARTUNTAA (voi luoja, mitä vertausta käytit tekstissäsi...) minusta. Ikäväkseni olin ilmeisesi kaupunkimme ainoa lapsi, joka sai liian vähän D-vitamiinia, koska olin tosiaan 80-luvun alussa syntyneistä alueemme ainoa diabeetikko. Arpaonni ei siis tässä tapauksessa oikein suosinut ;) ;D

Olet hauska mies, kerta kaikkiaan hauska! ;D Nämä ovat oikein viihdyttävää ja kevyttä kesälukemista, voittavat Fingerporitkin mennen tullen ;D . Mutta nyt alan olla niiiiiiin huumorilla kyllästetty, että poistun tästä keskustelusta. Ja vieläpä oikein kepein mielin. Tämä nimittäin vahvisti entisestään sitä, että elämästä pitää nauttia kaikin mahdollisin tavoin, jotta välttyisi lopulliselta katkeruudelta. Katkeruus rumentaa ihmisen, tai ainakin ihmisen käytöksen. Kiitos siis tästä muistutuksesta. Yritän välttää vastaavan luonteen kehittymistä ja pidän kynsin ja hampain iloisesta elämänasenteestani kiinni. Minulla on kaikki hyvin, vaikka olenkin parantumattomasti sairas. 8) 

Niin ja vielä, kyllähän itsellänikin katkeruus joskus nostelee päätään, mutta en todellakaan aio antaa sen ottaa ylivaltaa ajatusmaailmassani, katkeruus on pyllystä. Ympärilläni on onneksi paljon hyvää sekä tartuntaa pelkäämättömiä rakkaita ystäviä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2012, 15:31:24 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

lomalle

• Vieras
« Vastaus #62 : Heinäkuu 04, 2012, 17:55:48 ip »

Oletteko syönyt D-vitamiinia yli 50 microg/pv/hlö ?

Itsekkin olen kansakoulun käyneenä entisen kauppa ja teollisuusministeriön listoilla ylikoulutettu enkä päässyt eräälle yrityskurssille. Vaimoni veli on kauppatieteen maisteri ja sisko käräjätuomari.

Nuorena urheilin kovastikkin, suunnistin 10 vuotiaaksi asti. 13 vuotiaana hyppäsin pituutta 5,5m ja juoksin 60m 7,3. Siihen lopetin aktiiviurani koska vastusta ei löytynyt eikä siihen aikaan siitä maksettu mitään. Haluaako joku pistää paremmaksi.

Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Heinäkuu 04, 2012, 18:22:03 ip »

13 vuotiaana hyppäsin pituutta 5,5m ja juoksin 60m 7,3. Siihen lopetin aktiiviurani koska vastusta ei löytynyt eikä siihen aikaan siitä maksettu mitään. Haluaako joku pistää paremmaksi.

Heh, nyt on kyllä pakko - 60m vedin nopeammin kuin sinä, mutta se oli 12-vuotiaana ;)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

lomalle

• Vieras
« Vastaus #64 : Heinäkuu 04, 2012, 18:27:49 ip »

Onnittelut, varsinkin kun oliyt tyttö. Se oli maailman ennätys.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #65 : Heinäkuu 04, 2012, 18:58:53 ip »

No mutta, sittenhän meitä on kaksi  ;D
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

lomalle

• Vieras
« Vastaus #66 : Heinäkuu 04, 2012, 20:05:04 ip »

Ja sain siis sen käsityksen, että olet syönyt perunaa, viljaa ja makaronia niin paljon kulutukseesi nähden, että lihoit.

Pudotin painon kokeeksi 80kg-67kg 2,5kk ja sain sokerit niin alas etten tarvinnut d-pillereitä.
Olin vain niin karmean näköinen että oli pakko saada painoa lisää. Mikäli inska uhkaa teen sen uudelleen.

Syön joka aamu ja ilta palan ruisleipää (yhteensä 30ghh). Iltaruisleivästä (15ghh) en luovu ainakaan hetkeen, sillä se on taannut minulle hyvät yö- ja aamusokerit. 6-8 palaa/vrk en ole koskaan syönyt tämän 26 diabetesvuoteni aikana, sillä en yksinkertaisesti jaksa mättää noin paljon leipää.

Söisin minäkin jos voisin. Ruisleipa vaan toimii päinvastoin kun Sinulla ja muillakin ykkösillä.
Inskaa pistävät 2-sokeritautisetkin voivat syödä ruisleipää mutta sen lopettaminen saattaisi parantaa lähes kokonaan tai ainakin pääsee inskasta eroon kun ei syö huonoja hiilareita, jota ruisleipäkin on (joidenkin mielestä maailman terveellisintä ruokaa). Tietysti pitää lopettaa kaikki huonot hiilarit.

Käykö isi vahtimassa aikuisia lapsiaan, että näin todella tapahtuu joka päivä?

Vahdin lapsiani aktiivisesti, lähes vuosittain. Pojalla olen käynyt viimeksi 2 vuotta sitten ja tyttärellä 1 kerran  lapsen syntymän jälkeen. Sitä ennen 1-2 vuotta sitten. He käyvät kylläkin useammin koska meillä on reilusti tilaa.
En tietenkään voi olla varma syövätkö he itse ostamansa vitamiinit vai jättävätkö homehtumaan. Tiedän kuitenkin että tilaavat niitä Usa:sta koska näen sen netistä.

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #67 : Heinäkuu 04, 2012, 20:07:13 ip »

No mutta, sittenhän meitä on kaksi  ;D

Löysitkö tilastot jostain?

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #68 : Heinäkuu 05, 2012, 15:54:30 ip »

Rohvessori -- pitää 2-sokeritautisten ruokana kaikki sen hyvänä joka nostaa sokereita ja kaiken sen huonona joka laskee sokereita.
Tietysti inskaa pistevien 2-sokeritautisten pitääkin syödä sokereita nostavaa ruokaa ettei mene hypoille. Vaihto ehtona on tietysti se ettei pistä inskaa. Jos nauttii inskan pistämisestä niin sehän on vapaaehtoista lähes kaikille 2-sokeritautisille.

Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #69 : Heinäkuu 05, 2012, 16:39:50 ip »

Vaimoni veli on kauppatieteen maisteri ja sisko käräjätuomari.

Really?   ::)  ;D Tarttuuko koulutus vai miksi se pitää mainita?
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #70 : Heinäkuu 05, 2012, 19:58:01 ip »

Koulutus estää sokeritaudin sanovat viisaat. Kummallakaan heistä ei ole.

Pitkään koulutetuilla on ollut terveelliset kouluruoat ilman perunaa ja leipää (koska ei kelvannut), iltaisin juovat hienosti viiniä.
Duunarit joutuvat syömään ruisleipää, sämpylää ja jauhoista hk-blöötä päivisin, töiden jälkeen juovat olutta.

Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #71 : Heinäkuu 05, 2012, 21:35:38 ip »

^Olisikin noin helppoa. Mulla on akateeminen loppututkinto, mutta diabetes iski siitä huolimatta.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #72 : Heinäkuu 06, 2012, 11:00:02 ap »

Koulutus ei todellakaan aina tarkoita viisausta. Viisailla on tutkimusten mukaan vähemmän sokeritautia.
Täytyis varmaankin vääntää rautalangasta että ykkösetkin ymmärtäisivät että 2-sokeritautisa on porukasta 90%.
Ykkönen tulee onko koulutettu/viisas ja ei. Päiväkoti ei varmaankaan auta ykköstä tulemaan vaikka siellä syödäänkin huonoja hiilareita.

ps. ellen erikseen mainitse, kirjoitan 2-sikeritautisille.

Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #73 : Heinäkuu 06, 2012, 11:08:53 ap »

ps. ellen erikseen mainitse, kirjoitan 2-sikeritautisille.

Voisitko sitten kirjoittaa kakkosten osioon. Ja jos kirjoitat ykkösille, niin sitten ykkösten osioon.

Täällä saat vain provosoitua väärinkäsityksiä, ellei se sitten ole tarkoituksesikin.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

lomalle

• Vieras
« Vastaus #74 : Heinäkuu 06, 2012, 15:10:52 ip »

Ei saa mitään väärinkäsitystä. Lue otsikko!

Väärinkäsityksen saa kun ei ilmoita selkeesti onko ykkönen vai 2-sokeritautinen.

ps. en ole koskaan uskaltanut kirjoittaa ykkösten osioon mutta ykköset kirjoittavat neuvojansa 2-sokeritautisten osioon jatkuvasti.

Kirjattu

Linkkejä