Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ykkösiä ja kakkosia paljon vai vähän  (Luettu 13042 kertaa)

ellinoora

• Vanha tekijä
Vs: Ykkösiä ja kakkosia paljon vai vähän
« Vastaus #45 : Heinäkuu 03, 2012, 13:54:10 ip »

Mua nyt vaan jäi kiinnostamaan, kuka/ketkä tämä viivaviiva-porukka oikein on, joka on kaiken pahan alku ja juuri...
rohvessori --
proffessori --
roffessori --

Vaikuttaa joltain kultilta  ;D

Jos meni off-topic, niin pahoittelut mutta ei tähän keskusteluun oikein tuon asiallisempaa linjaa voi ottaa
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #46 : Heinäkuu 03, 2012, 17:39:58 ip »

Kyllä ne ihmiset ihan itse ovat vastuussa syömisistään, ketään et voi syyttää, mitä ITSE suuhusi tunget. Mua on alkanut ärsyttämään todenteolla tää iänikuinen mussutus.

On niin hyvä kun on syntipukki eikä tarvitse itse olla vastuussa omasta elämästään. Tyyppi 2 aikoo ilmeisesti pysyä katkerana elämänsä loppuun asti  :-X 

Meille muille vaan on aika ikävää kun mekin joudumme kuuntelemaan moista jankkaamista.
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #47 : Heinäkuu 03, 2012, 18:25:09 ip »

-- nimeä ei saa mainita. Moderaattori vaihtoi rohvessorin nimeksi --.

Olen varmasti katkera lopun ikääni rohvessori --:lle joka määrää mitä lapsille syötetään koulussa ja tarhoissa. Vangeille ja sotilaille vähän vanhempana, vanhuksille vanhainkodeissa ja sairaille sairaaloissa. Heille syötetään, kyllä me sen kaikki tiedämme, huonoja hiilareita joita vielä muutama vuosi sitten ylistettiin.

Eihän tuo edellinen juurikaan ykkösiä koske, vaan heitä koskee että sama rohvessori -- ei ole halukas nostamaan D-vitamiinin tasoa jonka on alhaiselle tasolle joskus suuressa hölmöydessään pudottanut.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2012, 18:29:58 ip kirjoittanut tyyppi2 »
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Heinäkuu 03, 2012, 18:41:03 ip »

Loppupelissä, itse laitetaan se ruoka suuhun. Sitä paitsi, oletko aivan varma, että penskat koulussa syövät kaiken mukisematta? Mulla on se käsitys, nyky-Suomen kouluruokailusta, että yli puolet kirmaa ruokatunnilla sinne lähikiskalle, ostamaan sipsejä, limsaa, karkkia, jne. Useimmille tosin kouluruokailu on päivän ainoa lämmin ateria, kotona sitten syödään mitä syödään. Olisi joskus hyväkin syödä niin kuin suositukset ovat, katselepa seuraavalla kauppareissulla, suositteleeko Hyvinvointilaitos niitä ruokia, mitä siellä muien kärryissä on, mä hieman epäilen. Vanhuksilla taas ruokahalu voi olla minimissään, eli on ihan hyväkin saada hiilareita kehoon.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #49 : Heinäkuu 03, 2012, 19:34:07 ip »

Olen varmasti katkera lopun ikääni rohvessori --:lle joka määrää mitä lapsille syötetään koulussa ja tarhoissa. Vangeille ja sotilaille vähän vanhempana, vanhuksille vanhainkodeissa ja sairaille sairaaloissa. Heille syötetään, kyllä me sen kaikki tiedämme, huonoja hiilareita joita vielä muutama vuosi sitten ylistettiin.

Eihän tuo edellinen juurikaan ykkösiä koske, vaan heitä koskee että sama rohvessori -- ei ole halukas nostamaan D-vitamiinin tasoa jonka on alhaiselle tasolle joskus suuressa hölmöydessään pudottanut.
Ehkä voisi olla hedelmällisempää jalkautua vaikka kadulle valistamaan ja pelastamaan ihmisiä. Täällä voimavarasi menevät täysin hukkaan ja pääsi tulee vain kipeäksi sen seinään lyömisestä. Täällä suurimmalla osalla paskat ovat jo housuissa lahkeita myöten, joten tämän kaltaisesta valistuksesta ei ole kerta kaikkiaan mitään hyötyä. Siis jos oikeasti haluat näillä ajatuksillasi pyrkiä vaikuttamaan asioihin. Jos taas haluat vain ärsyttää muita ja purkaa lomallasikin (muistelin, että olet kesälomalla) pahaa oloasi, silloin tämä on oikein hyvä keino ja väylä siihen.

Koskaan en ole ajatellut sairastumiselleni olevan olemassa syyllistä tai syyllisiä. Syitä on varmasti moniakin, mutta syyllistä en usko löytäväni. Enkä aio yrittää etsiäkään, minulla on onneksi muutakin tekemistä ja kiinnostuksen kohteita. Oon muun muassa keskittynyt elämään elämisen arvoista elämää ja nauttimaan siitä. Mielestäni olen onnistunutkin siinä hyvin. Ja nyt tää tyttö lähtee nauttimaan aurinkoisesta alkuillasta. 8)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

lomalle

• Vieras
« Vastaus #50 : Heinäkuu 03, 2012, 21:09:58 ip »

Ykkösten on helppo sanoa että on oma tahto mitä suuhunsa pistää. Ei se ole ykköstenkään oma tahto kun lapsena otettiin tikkari pois suusta. Teille ykkösille on pienestä pitäen opetettu mitä saa syödä. Se ei ole oma tahto vaan lääkäreiden määräys.

2-sokeritautiset jotka ovat sairastuneet vasta n. 40-60 vuotiaina ovat syöneet rohvessori -- suosittelemaa hiilaripitoista ruokaa eivätkä ole kuivitelleetkaan saavansa sokeritaudin, vain vatsansa täyteen. Sen jälkeen ovat monet 2-sokeritautisista vaihtaneet perunat, leivät, pastat ja muut huonot hiilarit sokereita ja painoa pudottavaan ruokaan.

Älkää ykköset sössöttäkö tuollaista valetta ilman tietoa 2-sokeritautisten ongelmista. Ne ovat 2 eri sauirautta joka teidänkin ja varsinkin rohvessori -- pitäisi jo tietää.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #51 : Heinäkuu 03, 2012, 21:32:29 ip »

Kyllä mullakin on yleiset suositukset saaneet vuosikausia syömään erilailla kuin mulle olisi ollut parasta, ja luulin vielä syöneeni oikein, ja huonojen sokereiden johtuvan siitä että olen vaan muuten vaan huono. Onneksi suositukset ovat muuttumassa, kyllähän varsinkin sairastuneet yrittävät syödä "oikein" ja on tylsää, jos se heidän kohdallaan vie huonompaan suuntaan. Yrittäessään valita "oikein" tukeutuu tietenkin ns. asiantuntijoihin, ollakseen itse vastuussa tekemisistään pitää olla tietoa. Ilman muiden kohtauspaikkalaisten kokemuksia en olisi uskaltanut kokeilla keinoja, joilla sain sokerini kuntoon.

Se on sitten eri asia, onko tiettyjen yksittäisten henkilöiden jankuttava syyttely ja koko kinastelu ylipäätään sitten järkevää, tai viekö se asioita eteenpäin...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Heinäkuu 03, 2012, 22:01:22 ip »

Älkää ykköset sössöttäkö tuollaista valetta ilman tietoa 2-sokeritautisten ongelmista. Ne ovat 2 eri sauirautta joka teidänkin ja varsinkin rohvessori -- pitäisi jo tietää.
Kyllä me ykköset (uskallan puhua muidenkin ykkösten puolesta) tiedämme 2-tyyppienkin ongelmista, siitä kai ei ole ollutkaan kyse. Luultavasti ymmärrämme paremmin, mitä pystyt tunnekuohuissasi näkemään. Ja tuntuu, että tämä täällä käymäsi taistelu ei oikeastaan liity millään tavalla kyseisiin sairauksiin, vaan yleiseen kiukutteluhaluun sekä tarpeeseen purkaa itseään ja pahaa oloaan. Vertaistukea vain voi olla vaikeaa saada, jos yksinkertaisimmatkin käytöstavat ovat hukassa. Niin, välillä ne ovat itsellänikin hukassa, usein tällaisissa tilanteissa en pysty hillitsemään itseäni. Harva jaksaa edes yrittää ymmärtää ihmistä, jolla on niin paha olo, että tartuttaa sen jo muihinkin. Ja tiedän, että olisi parempi pysyä tällaisten keskustelujen ulkopuolella ja antaa ison ihmisen kiukutella ihan itsekseen. Mutta kun en pysty, harjoittelen kyllä kovasti ;)

Mutta haluaisin tietää, oletko ollut tietoinen rohvessorin suosituksista jo ennen sairastumistasi? Oletko siis siitäkin huolimatta jatkanut kyseistä syömiskulttuuria, vaikka lihoit ja lihoit ja voit huonosti? Eli olisit mättänyt itsesi muodottomaksi, kun joku käski ja opetti? Olisitko myös ajanut autoa silmät kiinni, jos rohvessori olisi käskenyt? Jos näin on, rohvessorilla on ollut aikamoinen valta sinuun. Hämmästyttävää, koska vaikutat kuitenkin aika omapäiseltä persoonalta. Vai saitko tietää rohvessorin olemassaolosta ja suosituksista vasta, kun olit jo sairastunut? Ja sitten piti löytää makaroonin ja perunan ylenmääräiselle syömiselle (olet näin itse kirjoittanut) syyllinen? Ja nämä kysymykset kirjoitin ihan rakentavassa mielessä, en syyllistäen. Minua nimittäin ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, mistä näin voimakas katkeruus ja siihen jumiutuminen on saanut alkunsa?

Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Heinäkuu 03, 2012, 22:10:24 ip »

... Sama porukka on myös vastuussa 2-sokeritautisten liian suurista huonojen hiilarien määristä.
Entäs, jos "2-sokeritautiset" olisivat syöneet likikään lautasmallin mukaan?

Lainaus
ps. saimme ensimmäisen lastenlapsen viime talvena. Olen pitänyt huolta että äitinsä sai riittävästi D-vitamiinia raskausajasta alkaen ja vauva syntymästään saakka.

Entäs, jos minä vuorostani heittäisin tähän sinun provosoivaan tyyliisi: eikö ole aika vastuutonta hankkia lapsia ja lapsenlapsia, jos on D2-geenit? Mutta minä en niin sano, koska se olisi aivan liian törkeä, henkilökohtainen loukkaus!  :-[
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #54 : Heinäkuu 03, 2012, 22:19:49 ip »

Trollin ruokkiminen on turhaa hommaa, ei se tule kylläiseksi ikinä.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Heinäkuu 04, 2012, 10:01:05 ap »

Ykkösten on helppo sanoa että on oma tahto mitä suuhunsa pistää. Ei se ole ykköstenkään oma tahto kun lapsena otettiin tikkari pois suusta. Teille ykkösille on pienestä pitäen opetettu mitä saa syödä. Se ei ole oma tahto vaan lääkäreiden määräys.

2-sokeritautiset jotka ovat sairastuneet vasta n. 40-60 vuotiaina ovat syöneet rohvessori -- suosittelemaa hiilaripitoista ruokaa eivätkä ole kuivitelleetkaan saavansa sokeritaudin, vain vatsansa täyteen. Sen jälkeen ovat monet 2-sokeritautisista vaihtaneet perunat, leivät, pastat ja muut huonot hiilarit sokereita ja painoa pudottavaan ruokaan.

itehän sä täällä olet myös sekaantumassa ykkösten ongelmiin,kerroit,että aiot syöttää lapsenlapsellesi isoja annoksia D:tä ja mä sanoin sulle,että liian isot D annokset voi sekoittaa Pohjolan pimeässä asuvien siihen muuten tottumattomien autoimmuunipuolustuksen,sopivasti on sopivasti ja liika on liikaa.
              Mitä olen juttujas seuraillu,niin havainto on,että pahimmat kiihkoilus ajoittuu yleensä kesäaikaan,saattaa johtua siitä,että saat nauttimiesi D pilleriannosten lisäksi sitä myös luontaisesti auringosta niin paljon,että meet vähän ylikierroksille (varo nyt sydäriä kuitenkin,ota Cardio aspiriinia välillä).
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #56 : Heinäkuu 04, 2012, 13:26:18 ip »

Mutta haluaisin tietää, oletko ollut tietoinen rohvessorin suosituksista jo ennen sairastumistasi? Oletko siis siitäkin huolimatta jatkanut kyseistä syömiskulttuuria, vaikka lihoit ja lihoit ja voit huonosti? Eli olisit mättänyt itsesi muodottomaksi, kun joku käski ja opetti? Olisitko myös ajanut autoa silmät kiinni, jos rohvessori olisi käskenyt? Jos näin on, rohvessorilla on ollut aikamoinen valta sinuun. Hämmästyttävää, koska vaikutat kuitenkin aika omapäiseltä persoonalta. Vai saitko tietää rohvessorin olemassaolosta ja suosituksista vasta, kun olit jo sairastunut? Ja sitten piti löytää makaroonin ja perunan ylenmääräiselle syömiselle (olet näin itse kirjoittanut) syyllinen? Ja nämä kysymykset kirjoitin ihan rakentavassa mielessä, en syyllistäen. Minua nimittäin ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, mistä näin voimakas katkeruus ja siihen jumiutuminen on saanut alkunsa?

Mistä kuvittelet että on mättänyt itseeni jotain normaalista poikkeavaa ja että olen ollut lihava? En ole koskaan painanut 175 senttisenä yli 83 kiloa. Sairastuttuani n. 15 v. sitten (diagnoosi n. 11v) ei ainakaan roffessori -- ja hänen suraajiensa lautasmallissa ollut mitään leipä, peruna, puuro ja muiden huonojen hiilareiden kieltoa. Tuskin sitä tuli silloi katsottuakaan koska tiesin leivän, puuron ja perunan terveelliseksi. Myös tuotremehut oli siihen aikaan terveellisiä. Voita ja kermaa en käyttänyt ollenkaan ja maito oli rasvatonta.

En olisi ajanut roffessori -- käskystä autoa silmät kiinni. Tosin 2 kertaa päivän välein meni moottoritiellä näkö siten että näin vain sahalaitaa ja jouduin pysähtymään. Kävin samantien terveyskeskuksessa jossa mitattiin verenpaine joka oli normaali. Kun sama jatkui seuraavana päivänäkin, menin TAYS:iin poliklinikalle, heittivät mut sieltä pihalle koska vikaa ei ollut sillä hetkellä. Tämä tapahtui n. 15v. sitten, ilmeisesti sokerit oli jo silloin todella korkeella muttei siitä sairaalassakaan osattu ajatella. Ehkäpä tämäkin "sahalaidan" näkeminen johtui roffessori -- :sta ja hänen leipää tyrkyttävästä, nykyisin jo "pluffiksi" havaituksi, hänen nuorempana tehdystä, suuren ylistyksen saaneesta projektistaan.

Rohvessori joka on kyseessä on yleiseti kaikkien tiedossa, on ihme ellet tiedosta kuka -- on.

Hänestä ovat monet mua viisaammat kirjoittaneet samantyyppisiä asioita joita lähinnä toistan, koska olen joutunut määrätyllä tapaa uhriksi kuten sadattuhannet muutkin suomalaiset.
Hän on käytännössä kieltänyt kanamunien, voin, punaisen lihan, maksan, kerman, tinkimaidon, d-vitamiinin.
Hän on suositellut (ja jopa pakottanut minut) itsellensä rahaa tuovien tuotteiden kuten margariinin, jauhotuotteiden ja kevyttuotteiden syömistä.

- Hän on saanut kansainvälisiä rahapalkintoja viljatuotteiden syönnin edistämisedstä suomalaisille ja on ollut mukana margariinin ja viljan markkinoinnissa.

- Hän on ollut yhden kauden kansanedustajana.

- Hän on saanut valtiolta ylimääräisen ylimääräisen bonuspalkan vuosittain vaikka on hoitanut virkaansa vain osapäiväisesti (viime vuosina ei ole kuitenkaan ottanut vastaa koska ilmeisesti on liian pieni vain n.5000€).

- Hänen parannus ehdotuksensa 2-sokeritautisille on 6-8 ruisleipäpalaa/pvä ja päälle sipaisu kevytlevitettä (ei voi laittaa kuin sipaisu koska on niin myrkyllistä).
Tätä ehdotusta/määräystä lähes kaikki d-hoitajatkin noudattavat. Missään muussa maassa kun Suomessa ei syödä niin paljon ruisleipää ja jossa on näin paljon 2-sokeritautia.

- Hän edelleen kieltää syömässä munia enemmän kuin 2 kpl/viikko vaikka jo 20v sitten on todettu ettei munat nosta kolesterolia. Maksa käytännössä kiellettiin myös 20v. sitten eikä sitä vieläkään Suomesta juurikaan saa vaikka se sisältää paljon hyviä aineksia. Maksa ei ole enää missään "kiellossa" mutta ihmiset kuvittelevat sen olevan jotain myrkyllistä kuten voi ja kermakin.

- Hän yrittää pudottaa keskioulen prosentit 2,7.  Mitähän siitäkin seuraa. Itse en juoi olutta koska se nostaa
sokereita oli se sitten 0% tai 8%.

- Hänen hyväkseen voi mainita tupakointikiellon jonka hän kopio muualta. Itse -- on ollut tupakointia vastaan jo aiemminkin siten että Filippiineillä olleessaan vierailulla suurlähettilään luona kielsi sikarin polttamisen (itse en ollut paikalla, kuulin asian kaupalliselta sihteeriltä).

- Hänen seuraajansa kielsivät minulta, ollessani virolaisessa Pärnun uudessa sairaalassa leikkauksessa voin, ja muun rasvaisen ruuan. 2 päivää leikkauksesta tuli Suomesta kielto ettei suomalaiselle 2-sokeritautiselle saa antaa voita ja rarvaisia ruokia. Siitä aloi sitten leipä-, velli- ja puurolinja ja sokerit nousi huippuunsa. Margariinia olisin saanut.

Niin kauan kun kyseinen roffessori jatkaa työssään ainon taistella häntä vastaan. Onneksi kohta lähtee eläkkeelle.

Vastaus vielä yhteen kysymykseen.
Eikö jokainen joka huomaa terveydenhuollossa tai muuallakin olevan jonkun suuren virheen, ole velvollinen sen saattamiseksi julkisuuteen?. Tästä asiasta on kerrottu tv:ssä lehdissä ja netissä jo muutaman vuoden ja asian olisi pitänyt tulla jo moneen kertaan hoidetuksi viisaimpienkin, kuiin vain itseni, kansakoulun käyneen taholta. Kina jatkuu ilmeisesti -- eläkkeelle läähtemiseen saakka tai sitä pidemmällekkin elli hänen seuraajansa pääse irti -- määräysvallasta.

Kysyn vielä lopuksi.
Onko kukaan teistä parantunut tai saanut sokerinsa laskemaan syömällä 6-8 palaa ruisleipää/pvä?

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #57 : Heinäkuu 04, 2012, 13:31:14 ip »

Mitä olen juttujas seuraillu,niin havainto on,että pahimmat kiihkoilus ajoittuu yleensä kesäaikaan,saattaa johtua siitä,että saat nauttimiesi D pilleriannosten lisäksi sitä myös luontaisesti auringosta niin paljon,että meet vähän ylikierroksille (varo nyt sydäriä kuitenkin,ota Cardio aspiriinia välillä).

Taidat nukkua kesällä kun et käy ulkona ja varsinkin talvella kun et saa mistään d-vitamiinia vai onko Sinulla kissa jonka turkista nuolet?
Mene ulos ja ota vaikka olut. Se nostaa sokereitasi ja aurinkopaikalla saat d-vitamiiniäkin mikäli olet yläroppa paljaana.

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #58 : Heinäkuu 04, 2012, 13:42:12 ip »

Entäs, jos minä vuorostani heittäisin tähän sinun provosoivaan tyyliisi: eikö ole aika vastuutonta hankkia lapsia ja lapsenlapsia, jos on D2-geenit? Mutta minä en niin sano, koska se olisi aivan liian törkeä, henkilökohtainen loukkaus!

Ei ainakaan mua loukkaa.
Olen syntynyt vuonna 1951, onko täällä kirjoittavista ykkösistä kukaan syntynyt aiemmin?. Vanhemmillani, eikä kellään sukuun kuuluvalla ollut minkäänlaista sokeritautia. Tosin ei 2-sokeritautia ollut kellään muullakaan. Olin kuullut että yläkerrassa asuvalla pojalla oli sokeritauti, hän kuoli 50 vuotiaana. Tuskin se hänestä tarttui.

Lapset on tehty 1975 ja 1976, moniko teistä on sitäkään ennen syntynyt. Heillä kummallakaan ei ole mitään sokeritautiin viittaavaa. He eivät syö proffessori -- oppien mukaan. Hei eivät syö leipää, puuroa eikä perunaa eikä muitakaan huonoja hiilareita.

Molemmat syövät purkista 50 microg/pvä D-vitamiina, 2g kalaöljyä, C-vit 1g ja 400 microg. magnesiumia.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2012, 13:47:23 ip kirjoittanut tyyppi2 »
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Heinäkuu 04, 2012, 14:00:14 ip »

Minä synnyin olympiavuonna ja olin sukuni ensimmäinen D1, myöhemmin myös veljeni (silloin 50v) sairastui ykköstyyppiin. Meidän suvussa on aina syöty myös paljon kasviksia, paljon on myös liikuttu, mutta geeneissä on jotain vikaa. Lapseni, jotka ovat syntyneet 1979 ja 1985, ovat saaneet minulta kehotuksen syödä kalaa, marjoja, hedelmiä, kasviksia, kasvisöljyjä ja kehotuksen liikkua paljon. Molemmat hyvin hoikkia ja koulutettuja (sehän suojaa sairauksilta  ;)  ) Muuta en ole osannut neuvoa ja geeneihin en enää voi vaikuttaa...  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä