Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6934 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Veppe, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Ateriainsuliinia käyttävä huomioi kasvisten hiilihydraatit"  (Luettu 2693 kertaa)

zebra1

• Lentävä kynä

Hyvä, että edes otsikkotasolla ollaan tätä mieltä (Diabetes-lehti 5/2012). Mutta voisi ne tomaatit, paprikat, kaalit jne. tunnustaa myös sokereita nostaviksi, jos niitä on lautasella keskimääräistä enemmän.

Samoin mua ilahdutti maininta ns. joustavasta kasvissyönnistä, jossa ei olla lihaa vastaan, vaan kasvisten puolesta. Näköjään sitä sanotaan fleksitarismiksi, koska kaikestahan täytyy tehdä joku ismi. ;D Ei sentään karni-vegetarismi.  :P

Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

vivianv

• Veteraani
Vs: "Ateriainsuliinia käyttävä huomioi kasvisten hiilihydraatit"
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2012, 16:58:48 ip »

Hyvä, että edes otsikkotasolla ollaan tätä mieltä (Diabetes-lehti 5/2012). Mutta voisi ne tomaatit, paprikat, kaalit jne. tunnustaa myös sokereita nostaviksi, jos niitä on lautasella keskimääräistä enemmän.

En ole juttua lukenut, kun en kuulu d-liittoon, mutta miksi kasviksia tulisi ylipäätään huomioida, jollei niillä olisi vs:iin mitään vaikutusta. Tässä on juurikin tämä todellisuuden ja teorian välinen ristiriita, jossa teoria on jumalallisen doktriinin asemassa, eikä sen mukaan kasviksilla ole vaikutusta verensokeriin. Ja koska todellisuus kuitenkin osoittaa erehtymättömän doktriinin erehtyneen, kirjoitellaan sekavia oksimoroneita kuten "kasviksen hiilihydraatit on huomioitava mutta ne eivät nosta verensokeria".

Kasviksissa joko on hiilareita ja ne tarvitsevat ateriainsuliinita (muuten vs nousee) tai sitten niitä on lautasella todella niin homeopaattisen vähän, ettei niille voi pistää itsenäisesti mitään, jolloin niiden huomioiminenkin on turhaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2012, 17:01:10 ip kirjoittanut vivianv »
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

jester

• Veteraani
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2012, 17:18:21 ip »

sellaiset kasvit,  kuten      selleri, pinatti  ja salatin   lehtet tarvitsee insulinia,       keitetty pinatti  ja voita seassa  on kokonainen  ateria.  riittavan iso kevyeeseen tyon tekoon  ja  laihtutukseen..ei tarvitse laskea hiilareita                 insulinin voi  pistaa  kokemuksen perusteella
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2012, 17:55:12 ip »

Pitääpä tutustua lehteen kun sen saa muovista ulos, kuulostaa mielenkiintoiselta. Vai että fleksitarismi...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2012, 18:23:50 ip »

*odottelee lehteä saapuvaksu*
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

jester

• Veteraani
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2012, 04:49:29 ap »

kukkakaali           valmistettu kuten peruna laatikko.  tarvitsee insulinia.   ei tarvitse laskea hiilareia .insulini kokemuksen mukaan
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2012, 23:06:32 ip »

Minä olen aina laskenut hiilareihin mukaan ainakin tomaatin, paprikan, porkkanan ja palsternakan hiilarit. Esim. kokonainen tomaatti aamiaisella on 3g hiilareita lisää. Palsternakka on aika paljon hiilareita sisältävä ja muistan elävästi, kun aikanaan kyselin Aitolahdessa, että onko uunijuuresten vaalea juures palsternakkaa. Vastaus oli "On, mutta eihän niitä tarvi laskea". No mä olin oikein kerännyt niitä palsternakkalohkoja eli oli varmaan se 100g, siis vain noin 15g hiilareita. Juu, eihän tuota määrää olisi tarvinut huomioida ateriainsuliinin määrässä ::).

Muistan tuon toukokuun lehden, mutta vasta nyt huomasin, että tuo juttu on ollut täälläkin esillä.

Mä olen aina laskenut suunnilleen kaikesta jotain, ainakin tomaatista, paprikasta, porkkanasta ja palsternakasta, vaikkei niiden annosmäärät valtavia olisikaan. Oikeastaan vain normaalia lavakurkkua syön ihan mitään huomioimatta.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2012, 16:23:23 ip »

Ajatus varmaan on, että niitä syödään yleensä niin "vähän", tai ettei niitä ainakaan välteltäisi hiilarin pelossa? Nooo, 3/4 lautasesta tekee jo aika paljon...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä