Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumputtoman päiväkirja  (Luettu 7122 kertaa)

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
Vs: Pumputtoman päiväkirja
« Vastaus #15 : Kesäkuu 06, 2012, 12:23:14 ip »

MiniMi: Tiedätkö jo miten pienillä annoksilla aloitat pumpun käytön? Applefigure, kyllä ne annokset lopulta löytyvät, mutta kestää kyllä. Kiva, kun pääset ratsulle uusien mekkojen kanssa, mukava kuulla iloisia uutisia!!!
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 06, 2012, 13:36:45 ip »

Pikku hiljaa, pikku hiljaa... mutta kyllä tää on kuulkaa aivan uusi ja outo maailma! Sokerit on aamusta edelleen huidelleet jossain aivan käsittämättömissä korkeuksissa, ja bolusta menee litratolkulla, kun koitan korjailla liian pientä basaalia. no NYT verensokeri on 4,8 eli todennäköisesti saan kohta mättää ruokaa ja huolella.

Täksi illaksi nostan Leviksen annosta ainakin parilla yksiköllä - eilen pistin 11 ja sehän ei piisannu mihinkään. Ja aamulla nostan Levista REIPPAASTI. Ainakin 16 yksikköön - katotaan sitten, missä mennään.

Muuta jännittävää sitten ei kauheasti ole, paitsi että aamulla pelästyin aivan hervottomasti, kun pumppu ei roikkunutkaan yöpaidan kauluksessa  :o ja uintireissulla tuntui omituiselta olla suihkussa, kun ihossa ei ollutkaan mitään muovista härpäkettä, mikä olis osunut käteen. Ja joo, onhan se jännää, kun ei se pumppu mistään pilkota eikä letku eikä mikään... Taudin hoidon kannalta minä olen jo nyt vähän yli 100% varma, että pumppu on mulle aivan ehdoton ja ainoa oikea, mutta toisaalta rajojaan pitää vähän kokeilla tai ainakin minun näköjään pitää. Kykenenkö ylipäätään elämään kynien varassa, kuinka labiili tää mun tautini loppujen lopuksi on ja alkaako tämä koskaan tuntua oikein kivalta (paitsi että onhan se niin kiva kattoo itteensä kokovartalopeilistä kun on joku toppi päällä eikä missään näy mitään omituista pullotusta - paitsi mitä nyt minä itte...  ::) )

Se on tässä tietysti vielä jännän äärtä, että mites tuo liikunta. Pumpulla kun on, niin se on ollut aika yksinkertaista vaan pistää pumppu kiinni, kun lähtee hillumaan ja pitää sitten liikunnasta riippuen annostusta pienemmällä liikunnan jälkeenkin. Mulla tuo on toiminut vallan hyvin. Mutta mites nyt, kun kehossa on sitä Levistä? Pitääkö se ottaa jo aamulla huomioon, jos liikkuu iltapäivällä kovasti? Entä jos aamulla menee kauhomaan vettä tarmokkaasti, miten semmoset? JA ai niin, pitääkö Levis pistää tasan 12 tunnin välein, vai miten se toimii?? Onko siinä mitään joustoa ja mitä jos mua aamulla nukuttaakin vähän pidempään? Voi kääk...
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Kesäkuu 06, 2012, 18:43:24 ip »

Mahtava hoitokoe!

"Boluskynä"  ;D Muistatko vielä, miksi sitä edellisinä kynäaikoina kutsuttiin...?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Kesäkuu 06, 2012, 22:41:28 ip »

Se on tässä tietysti vielä jännän äärtä, että mites tuo liikunta.

JA ai niin, pitääkö Levis pistää tasan 12 tunnin välein, vai miten se toimii??

Yksilöllistä jne jne., mutta ite en muuta mitään aamupiikissä, jos oon menossa liikkumaan iltapäivällä. Mulla Levis ei juuri reagoi liikunnan kanssa silloin liikkumisen aikana, PAITSI ihan sellasissa tappohikijumpissa. Niitä varten täytyy syödä vähän hiilareita etukäteen (omalla kohdalla 20 g hh). Lihaskuntojuttuja varten en joudu tankkaamaan etu- enkä jälkikäteen.

Liikunnan jälkeen vähennän sitten vasta iltapiikistä, mutta sitäkin vain 0,5-1 ky.

Aamu-uinnista ei oo kokemusta. Ehkä siinä pitäis sitten vähentää jo aamupiikkiä? Mutta sitä ennen pitäis löytyä se normaalitaso, että voi mitään vähennyksiä tehdä.

Tärkeämpää musta olis jättää pikapiikin ja liikunnan väliin se 2 tuntia, muuten voi käydä köpelösti. Mutta eikö se pidä tehdä pumpunkin kanssa?

Säännöllisyys noissa Leviksen pistoajoissa on tietysti hyvä, mutta ei se mitään minuuttipeliä ole. Mä en saa koskaan nukkua niin pitkään, että pistosaika vois viivästyä. Mutta jos kerran vuodessa sellanen ihme tapahtuu, että saan nukkua vaikka ysiin (...!), en todellakaan laita herätyskelloa soimaan Levistä varten.

Sulla nyt on väliaikainen kokeilu menossa, voit varmaan ottaa aika rennosti sen jälkeen kun suunnilleen sopivat määrät löytyy. Jos tiiät, että nukut aamulla pitempään, voit vaikka pistää Leviksen 1-1,5 tuntia myöhemmin illalla, ettei tule aamuun pahaa vajetta.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #19 : Kesäkuu 07, 2012, 17:26:26 ip »

Hyvä pointti, tarkoitushan oli ottaa kynien avulla LOMAA eikä uutta ressiä tasapainon löytymisestä väliaikaisella hoitomuodolla...

Jep kyllä pumpullakin annosteltu pika voi aiheuttaa tappohypoja liikunnan kanssa jos siitä on kulunut liian vähän aikaa, tilannetta voi paikata TBA:lla tai ottamalla pumpun irti vähäksi aikaa, mut ideaali olis ainakin mulla tuo ennakointi joka tapauksessa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2012, 15:30:11 ip »

Tässä on ollut sen verran hulinaa ja muuta koheltamista, että jäänyt tämä päiväkirjan väsääminen ihan hunningolle - niin ne pikkuasiat vievät tilaa Tärkeiltä Jutuilta  :P

Oikean Levis-annoksen löytyminen on ollut todella tuskan takana. Edelleenkin mennään välillä melkoista matalalentoa hypereissä, mutta aamusokerit ovat nyt parina päivänä olleet ihan kelvolliset, kutosen pintaan!  :) Aamupäivien hiilariherkkyyteni on saavuttanut aivan uudet mittasuhteet piikkiaikana - minun ei tarvitse kuin sanoa hiilari tai joku ruoka-aineen nimi, jossa sitä on, ja sokeri pompsahtaa mukavasti viidentoista tienoolle. Pikainskaa menee siis aivan hervottomat määrät varsinkin aamupäivisin. Ei kauhean kiva, mutta en ihan vielä luovuta...

En tiedä nyt sitten, johtuuko tästä rentouttavasta kokeilusta vai viime viikonlopun rankasta liikuntarupeamasta, mutta pari päivää on mennyt hirveän turvotuksen vallassa. Liikuntakaveri meinasi, että lihakset keräävät herkästi nestettä rankan urheilun aikana ja neste sitten poistuu parissa-kolmessa päivässä. Totta tahi ei, tänään on tosiaan ollut nesteet liikkeellä ja minä ravannut työpisteen ja vessan väliä ihan ehtimiseen. Tässä kun olen noita salaliittoteorioita kehitellyt, niin voisiko olla, että nuo viimeisimmät hyperit ja turvotukset ovat olleet väärähkön inska-annoksen ja kovan liikunnan yhteisvaikutusta (verensokeri oli ennen liikuntaa ihan vähän yli kymmenen, eli ei mikään hyperi muttei matalakaan) ja kesti aikansa saada ryönät liikkeelle ja inska toimimaan. Toivotaan niin - emminä nyt sitäkään ollut suunnitellut, että oon sitten kesähepeneissäni ilman pumppua kyllä mutta muistutan berliininmakkaraa tungettuna aivan liian pieneen kuoreen... eihän silleen pääse vallattomuuksia tapahtumaan  ::) Sanottakoon tässä, että paino putosi eilisaamusta tähän aamuun puolitoista kiloa ja vyötärö kapeni neljä senttiä - olin eilisaamuna kaksi kiloa painavampi kuin viime punnituksella ja vyötärö oli aivan yhtäkkiä paisunut kolme senttiä  :o aivan kauheaa! Toivottavasti huomenna on suotuisa painon- ja vyötärölinjankehitys jatkunut. Tänään aion illalla käydä semmoisella ihan rennolla lenkillä tai uimassa, että saan nuo rääkätyt pohjelihakset vertymään.

Daddahan se taisi minulta kysyä, että muistanko minä enää, miksi "boluskynää" tai bolusta ennen sanottiin.... aikansa piti kaivella enkä vieläkään oo varma - pikakynä? Ja pikaa pistettiin, muistaakseni...? apua.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 12, 2012, 15:51:50 ip »

Asiasta kolmanteen: mitä ongelmaa poistamaan sinun pumppuhoitosi aikoinaan aloitettiinkaan?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 12, 2012, 16:45:23 ip »

Mä just tänään funtsin, että mitähän pumputtomalle kuuluukaan :) Tasapainon löytäminenhän se siinä kynäilyssä oli vaikeita, ainakin itselläni, ei ainostaan mielettömän aamunkoiton suhteen, vaan sen, että päivän tarpeeni on yhtä aaltoa :P Niin ja ihmeellisintä on se, että pieni määräkin korjaa todella hyvin, toisin kun kynällä. Miksiköhän? Kun samaa ainettahan sitä menee kroppaan, eri muodossa vain.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2012, 16:50:39 ip »

Niin ja ihmeellisintä on se, että pieni määräkin korjaa todella hyvin, toisin kun kynällä. Miksiköhän? Kun samaa ainettahan sitä menee kroppaan, eri muodossa vain.

Mutta alla ei olekaan pitkävaikutteisen sopimatonta vaikutuskäyrää!
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 12, 2012, 17:16:21 ip »

Niinpä, enpä tullut ajatelleeksi tuota  ;D Mullahan ei oikein missään vaiheessa stemmanut vaikutuskäyrät. Joko oli liikaa inskaa kropassa tai liian vähän.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Heinäkuu 01, 2012, 21:22:13 ip »

No nii hei, hengissä ollaan ja tämä alkaa ihan pikkuhiljaa sujua piikeilläkin - tosin pumppuiluun verrattuna tämä on välillä melkoista taiteilua, onhan pitkä- ja lyhytvaikutteisten inskojen kanssa temppuilu paljon jäykempää touhua kuin pumpun. Eskoselleni sen verran valaisen, että alunperin siirryin pumppuun sen vuoksi, että insuliinintarpeeni vaihtelee huimasti päivän mittaan, aamupäivällä kymmentä hiilarigrammaa varten täytyy pistää noin litra insuliinia ja perusinskan tarve on melkoinen. Iltapäivästä noin klo 14 perusinskan tarve romahtaa noin kolmannekseen aamupäivän tarpeesta ja hiilareillekin pistämisessä pitää olla melkoisen tarkkana, ettei mene överiksi. Pumpulla tuon basaalin kanssa on nimpal helppoa... Hypoja on ollut muutamia, joten kyllä sen ideaalitasapainon kanssa saa vielä hommailla, että se löytyy. Jos löytyy ennen kuin siirryn taas pumppailemaan - tuumin jo tuossa issekseni, että pitäiskö tästä tehä semmoinen eläkeläisten Espanja-tyyppinen ratkaisu, talvet pumpulla (Fuengirola) ja kesät piikillä (Suomen suvi)  ;D

Mutta kyllä tässä pumputtomuudessa on puolensa. Tietyllä tapaa olo on paljon vapaampi, kun se kumppani ei koko ajan heilu kyljessä kiinni. Näin kesäkuumalla minulla meinaa se kanyylinpaikka hiota (?) ja kun kanyylin vaihtaa, iho voi olla siitä kohtaa todella ärtynyt ja turvoksissa - talvella ongelmaa ei niinkään ole. Pistoksilla tätä ongelmaa siis ei ole. Jonkin verran on kyllä mustelmia tullut. Ja kun tuo vesjurheilu on minulle niin rakasta puuhaa, niin sen kanssa piikit on vaivattomampi - sitä saa huoletta löhöillä rannalla ja mulia vesissä tuntikausia eikä tartte niinkään miettiä, että kuinka kauan tässä nyt tuli oltua, pitää laittaa lisää inskaa, eihän pumppuun vaan mene hiekkaa....

Muutamat juhlat on tässä tullut juhilttua, on ollut hautajaiset, juhannus tietenkin ja tänään yhdet synttärit. Ihan hyvin on bilettäminen sujunut - ja kertaakaan en ole muuten unohtanut ottaa Levistä, vaikka välillä on juhlittu pitkän kaavan mukaankin! On ollut ihan kiva pukeutua uusia, kapeampia muotojani mukaileviin mekkoihin ilman, että on tarvinnut miettiä, mihin minä pumpun kätken. Sangen turhamaista ja osin turhaakin, koska kyllähän sille pumpulle tarve paikan keksii, mutta se on mukavaa!

Sen huomion olen tehnyt, että JOS saisin tasapainon toimimaan piikeillä yhtä hyvin kuin pumpulla, voisin varmaan yhtä hyvin jäädäkin piikeille - moni asia vaan on piikkien kanssa kivempaa, ja vaikka joku pumppailija ehkä tästä minulle hirmustuukin, niin sen totean, ettei sen pumpun kanssa aina ole niin kivaa hengailla. Mutta koska en edes oleta löytäväni mitään ihannetasapainoa tällä keinoin, palaan syksyllä takaisin pumppuiluun, sillä noiden äkkiä vaihtuvien tarpeiden kanssa on paljon helpompaa toimia pumpun kanssa.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Heinäkuu 02, 2012, 10:29:18 ap »

Joo, kyllä se itsekullakin on niin, että kesäaikaan lämpimällä ja kevyemmän vaatetuksen kanssa pumppu on paljon ahnakalampi kuin talvella. Silloin menee mukavasti farkkujen taskussa tms. Esim. eilen pitkän mekon kanssa oli suorastaan hankalaa löytää pumpulle helpostikäytettävää paikkaa. Eipä siis tullut paljon pumppua kalsareista kaiveltua, mutta yksi vieraistani oli ratkaissut asian kätevästi: pumppu oli hihattoman mekon hiha-aukossa kätevästi esillä ja sensori toisessa käsivarressa.  ;)

Nauti pumputtomasta kesästäsi!  :D
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Heinäkuu 02, 2012, 11:49:57 ap »

Mä olin itseasiasssa eilen ekaa kertaa kokopitkässä yksimuruisessa mekossa sitten pumpun saannin ;). Olin suunnitellut käväiseväni ne tarvittavat pari kertaa veskissä, mutta sitten keksinkin kokeilla kalsareiden lahkeensuuta.

En tiedä moniko huomasi, että mä sitten ruokailun ja jälkkärin aikana kaivelin hameen helmaa reiteen ja sieltä sitten painelin bolukset. Itse kuvittelin, että aika huomaamatonta oli siinä pöydän ääressä istuessa, mutta en tiedä miten oli, siis huomasiko kukaan. Itse olin tyytyväinen keksintööni ;D.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Heinäkuu 02, 2012, 12:08:21 ip »

Sen huomion olen tehnyt, että JOS saisin tasapainon toimimaan piikeillä yhtä hyvin kuin pumpulla, voisin varmaan yhtä hyvin jäädäkin piikeille - moni asia vaan on piikkien kanssa kivempaa, ja vaikka joku pumppailija ehkä tästä minulle hirmustuukin, niin sen totean, ettei sen pumpun kanssa aina ole niin kivaa hengailla.

Kyllä sä varmaan saat noin sanoa, koska on niin pitkä pumppu-ura takana. Ja varsinkin, koska kuitenkin suunnittelet palaavas kaidalle tielle heti syksyllä. :P

Totta puhuen, sun basaalin käyrä kuulostaa kyllä sellaiselta, että tosi vaikea on löytää pitkävaikutteisen kanssa siihen sopivaa systeemiä. Mutta nyt kun saat homman toimimaan Leviksellä edes auttavasti, ei oo iso prosessi pitää pumppulomia vaikka joka kesä. :)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Heinäkuu 02, 2012, 12:20:08 ip »

Antsu, sitä ei kukaan huomannut ;D!
Minähän se olin siinä hihattomassa mekossa pumppu kainalossa ja sensori toisessa käsivarressa. Oon sen verran avoin persoona, etten viitsi paljoo peitellä nuoita juttuja ja oon kyllä huomannut, ettei se ketään kiinnostakaan (paitsi ehkä niitä, joilla itsellä on pumppu ;)) Pikkasen kyllä kadehdutti tuo Applarin vapaus, mutta kun itse vastikään oon saanut rakkaan pumppuni takasin ei oo vara valittaa 8)
Kiitos vielä äskoo aivan ihannista juhlista. Täyden kympin (kertaa muutama) arvonen tilaisuus!
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Linkkejä