Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumputtoman päiväkirja  (Luettu 7126 kertaa)

applefigure

• Lentävä kynä
Pumputtoman päiväkirja
« : Kesäkuu 05, 2012, 05:51:46 ap »

No niin, tästä se lähtee... pumputon kesä. Kuukausi. Viikko. Päivä.... Juuri äsken pistin ensimmäistä kertaa vuosiin kynällä insuliinia (Levermir) ja neljän tunnin päästä minun ja bestikseni tiet erkanevat. Kuinkahan kauaksi, sitä en osaa sanoa, mutta nyt pelottaa ja jännittää kuin nuorta neitoa elämänsä ekoissa lavatansseissa - mitähän tästäkin tulee.

Jatkoa seuraa, kerron kyllä heti (huomenna) kuinka paluu yhteen rakkaan pumpumini kanssa sujui...

Saa veikkailla, arvailla ja ihmetellä, että mitenkä tässä käy - toivotaan kuitenkin ettei kovin kamalasti  :P
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Friita

• Lentävä kynä
Vs: Pumputtoman päiväkirja
« Vastaus #1 : Kesäkuu 05, 2012, 07:04:02 ap »

Odottelen innolla, mitä tulee tapahtumaan  ;) Tuskin sinä kuolet, onhan sulla inskaa, toki eri muodossa nyt.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Saaga

• Intoilija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2012, 07:35:17 ap »

Onnea matkaan! Jännittyneenä odottelen täällä kuulumisia  ;)
Kirjattu
DI, AC Spirit Combo Humalogilla loppuvuodesta 2011

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 05, 2012, 08:01:31 ap »

Vapaa(mielinen) kesä tulossa?!  8)

Paljonko sulla applis, niitä pumppuvuosia onkaan jo takana? Miten ja minkälaisiin pistosmääriin Levemirin kanssa olet etukäteen päätynyt? Nykyiset basaalit + jotakin?

Odottelen mielenkiinnolla, harjoitella pitäisi itsekin, jos joskus tulee vapaaehtoinen/pakollinen tarve pumppulomaan.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2012, 09:59:44 ap »

Vapaa(mielinen) kesä tulossa?!  8)

Paljonko sulla applis, niitä pumppuvuosia onkaan jo takana? Miten ja minkälaisiin pistosmääriin Levemirin kanssa olet etukäteen päätynyt? Nykyiset basaalit + jotakin?

Odottelen mielenkiinnolla, harjoitella pitäisi itsekin, jos joskus tulee vapaaehtoinen/pakollinen tarve pumppulomaan.

No niin, nyt irrotin itseni elämää ylläpitävästä laitteestani  :P ja jännityksen huomaa monesta asiasta, mm. verensokerista, joka oli kivat 14.3... pitää varmaan pistää vähän. Kynällä... MITEN MÄ MUKA OSAAN??? APPUUU!!!

Joo-o, vapaa(mielinen) kesä tulossa ja mikä pettymys, jos ei mitään vapaamielistä pääsekään tapahtumaan  ::) no ei - hyvähän tätä on kokeilla ihan senkin vuoksi, että tajuan, kuinka ihana asia tuo pumppu on. Pumputtelua on takana varmaan se kahdeksisen vuotta, ja sinä aikana oon yhden päivän ollut tätä ennen piikkien varassa eli aika tiivistä on yhteiselo meillä ollut.

Levermiriä pistän ainakin näin aluksi 12+10 - ihan lääkärin määräyksestä ja se perustuu mun pumppuilun basaaliin. Tosin sitä kuulemma joutuu melko varmasti tässä rukkaamaan, ja verensokerimittari taitaakin olla tässä lähiaikoina sitten se mun BFF, tässä kohtaa ei kannata seilata tuurilla. Tämäkin ihan terveellinen homma minulle, joka en ehkä ole sen verensokeriluokan ahkerin oppilas.... tai mikä se luokka nyt olis, mittausluokka. No joka tapauksessa.

Vielä en osaa sanoa, onko nyt kivaa, kun pumppu ei hillu mukana housunkauluksessa. Kun tämä muhkeahko olemus on päässyt sen verran kutistumaan, että jonkun sortin kesähepenettä (sopu-telttaa pienempää ja vähemmän peittävää) voi asetella ylleen ja jopa näyttäytyä sen kanssa ihmisten ilmoilla aiheuttamatta paniikkia ja kaaosta, niin voi olla ihan todella mukava kokemus pukeutua semmoiseen höyhenenkevyeen mekkoseen ilman, että tarttee miettiä, miten ja minne sen pumpun luontevasti piilottaa. Aikaisemmin mun ei tosiaan ole edes tarvinnut miettiä tällaisia, kun muoto on ollut sellainen, että en todellakaan kuljeskele julkisilla paikoilla missään tyköistuvissa vetimissä. Paidan on vähintään pitänyt olla mallia burkha.

Huh huh, aika oudolta tuntuu... toivottavasti mä muistan nyt sitten pistää sitäkin bolusta enkä ala ruokalassa hamuta kylkeä, että missäs se mun pumppuni on. Varmaan mä tänään ja huomennakin muistan, mutta jännä nähdä, kuinka tiukassa istuu monen vuoden rutiini.

Ai niin, kun minä aamulla sen Levermirin reituseen tuikkasin, niin mullahan rupesi sitä pistoskohtaa kutisemaan vähän ajan päästä!  :o Liekö henkistä vai fyysistä oiretta, mutta näin kävi, ja tiiättekö, se pistäminen tuntui vähän hankalalta! Puhh, ehkä on aikakin kokeilla - koskaan tiiä, jos tosipaikka tulee ja pumppua ei enää olekaan käytettävissä!
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2012, 10:42:33 ap »

Onnea matkaan ja toivottavasti tulee törkeän vapaamielinen kesä!

Ihan pikaseen yksi vinkki: mulla Levis kutisee jumalattomasti reidessä, mutta ei kankkuun pistettynä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2012, 12:59:41 ip »

Tänne pitäis saada facebookin tykkäystoiminto, kun Zebran vinkistä meinasin tykätä, mutta kun  ei... Pitääpä kokeilla illalla kankkuun, josko siellä ei tuntuisi silleen.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 05, 2012, 14:30:49 ip »

Ähhhh....  >:( ei mahtanu Leviksen annostelu osua heti kerralla ihan putkeen. Sokerit huitelee komeasti parinkympin tienoilla, vaikka olen korjaillutkin Novorapidilla välillä. Täytynee aamulla ottaa ainakin pari yksikköä lisää Levistä ettei tarvi koko ajan olla pikaa pistelemässä. Höh ja voi, toivottavasti tilanne korjaantuu pian.
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2012, 16:42:12 ip »

Ei varmasti ole helppoa sulla. Täältä vinkkinä sellainen, että mulla Levemir ei yksinään oikein jaksa laskea sokereita isollakaan annoksella, jos vs on jo valmiiksi korkea. Vs siis ensin laskuun normaalilla Humalogin korjausannoksella ja sitten kuukauden ajankohtaan nähden normaali annos Levistä perään.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2012, 18:43:50 ip »

Onnea valitsemallesi tielle ja kannustuksena mahdollisesti myös meille muille joskus. Odotetaan innokkaasti, kuinka homma lähtee pelittämään.  :)
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2012, 20:51:25 ip »

Eka päivä illassa ja jaa-ah, Levis-annos on melko lailla päin peetä. Verensokerit huiteli koko päivän viidentoista korvilla, vaikka korjailin niitä välillä Novorapidilla. Illalla otin nyt ohjeistettua isomman annoksen Levistä ja katsotaan nyt, mitä iltasokeri näyttää, pitääkö ottaa lisää Novoakin. Mutta emme lannistu; tämä oli tiedossa - niin minä kuin lääkärinikin osasimme odottaa, että Leviksen annostusta täytyy rukata ehkä paljonkin ennen kuin se osuu kohilleen.

Ja mikä oli tänään oudointa? No se, että vessassa käydessä ei pumppua ei tarvinnutkaan mitenkään huomioida (pumppu on yleensä housun taskussa tai vyötärössä kiinni) ja että noita boluksia ei voikaan tuosta vaan hoitaa taskua hamuamalla  :P Ja boluskynän jätin sitten töihin! Sitä ei ikinänsä pumpun kanssa pääsisi tapahtumaan!!  ::) Mutta korkeaa sokeria lukuunottamatta ei tää mitenkään kamalaa ole, aika outoa ja vähän jännää kylläkin.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 05, 2012, 22:45:03 ip »

Hyvin se alkaa siitä sujua :) Alku aina hankalaa, jne. Mä oon funtsinut, että pitäis vissiin vähän miettiä, mikä olis oma Lantus annos, jos joskus käy niin, että kyniin on takas siirryttävä. Mutta ehtiihän tuota  ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 05, 2012, 23:03:37 ip »

Mulla pumpun basaalit on nykyään reipas 60% Levemirin määristä eli vois vaatia aikalailla rohkeutta pistää laakista uudelleen samanlaisia määriä pitkävaikutteista. Itse ehkä lisäisin pikkuhiljaa ensin 25% ja paikkailisin tarvittaessa Humalogilla.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #13 : Kesäkuu 06, 2012, 11:51:21 ap »

Mulla pumpun basaalit on nykyään reipas 60% Levemirin määristä

Mielenkiintoinen juttu kyllä. Voisikohan johtua siitä, että pikainsuliinin vaikutus tehostuu monella varsin pienestäkin liikkumisesta. Levemir taas vaikuttaa melko monella olevan siinä mielessä paljon vähemmän reagoiva.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 06, 2012, 11:54:07 ap »

Jeeeeeee, mulla "pakollinen pumppuloma" loppuu kohtapuolin! Eilen kävin D-lääkärillä, joka ihan oma-alotteisesti ehdotti mulle uudestaan pumppuun siirtymistä. Mun ei tarvinnut edes itse sitä tingata yhtään, vaan myötäilin vaan ja kiittelin hyvästä ehdotuksesta.
 Täytyy kyllä todeta, että mulle kynäsysteemit ei toimi ollenkaan, vaan olen hypoillut ihan mielettömästi monta kertaa viikossa varsinkin Lantuksen vaikutuksesta aamuöisin. Ihan ilmankaan en ole uskaltanu olla, sillä silloin on sokerit olleet pilvissä.
Ennen juhannusta pitäis pumppu tulla taas taloon ja alkaa taas huolettomampi elämä 8)
Tsemppiä sulle Applari lomailuun ;D Omalta kohdaltani uskon, että lomailu on ihan paikallaan silloin tällöin, jotta sitten taas voi arvostaa enemmän  pumpun tuomaa helpotusta :)
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Linkkejä