Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Saan sen pumpun!  (Luettu 17456 kertaa)

milja2010

• Vanha tekijä
Saan sen pumpun!
« : Toukokuu 23, 2012, 12:23:54 ip »

Mutta mutta... Vieläkin joutuu odottamaan... Eli d-hoitajalle aika tulee joskus kuulema aikaisintaan ennen juhannusta ja sitten saan jonkun harjoitusvempeleen kotiin ja sitten tilataan se pumppu jne jne... Ihan vähän vaan malttamaton, mulle kaikki heti nyt. Muutenkaan ymmärrä, että miks mä jotain harjoitusvempelettä kotona räplään, ei se nyt voi niin vaikeakäyttöinen olla, että muutama viikko pitää harjoitella jollain lelulla käyttöä...

Mites muilla nää pumpunaloituksen on menneet? Kuulema voi ihan polikliinisestikin saada(hurraa!!), ettei tarvii yöksi sairaalaan jäädä, mut sit pitää joka päivä sielä rampata... Kai sen nyt itsekin osais sen aloituksen tehdä, ettei tarvis ihan löysässä hirressä sairaalaan olla sidottuna. Kuitenkin 27v tätä tautia jo takana, ettei ihan noviisi enää ole. Tyksissä siis pumppua hakemassa.
Kirjattu

Cyanidesun

• Jäsen
Vs: Saan sen pumpun!
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2012, 15:47:11 ip »

Mulla meni pumpun aloitus ihan kivasti. Sain ajan d-hoitajalle ja siel oli myös sen pumppufirman edustaja opastamassa. Neuvoivat miten ihan ne perustoiminnot siin toimii ja mihin ottaa yhteyttä jos ongelmia tulee. Alkuun tuntui oudolta ku se pumppu roikku siin mukana mut pian siihen tottui eikä juuri huomannut. Mäki sain pumpun mukaan kotiin ohjekirjoineen jotta voisin harjoitella, mutta en sitä hirveästi kyllä harjoitellut. Ohjekirjaa selailin lähinnä. Sit ku sen varsinaisen pumpun sai käyttöön niin jotenkin paremmin konkretisoitui toi koko pumpun käyttö. Mun ei tarvinnu olla sairaalas yötä vaa sain sen käyttöön suoraan polikäynnin yhteydessä. Hyviä tuloksia on pumpun kanssa tullut enkä vaihtais enää pois. Mut onnea pumpun kanssa...
Kirjattu
DM1, keliakia, astma, hypotyreoosi ja refluksitauti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2012, 20:41:59 ip »

Miten musta tuntuu että menin d-hoitajalle, joka laittoi lekurin määräämät aloitusannokset ja sitten tuikattiin kiinni ja laitettiin kotiin...? Tietysti perustoiminnot käytiin läpi. En muista enää...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Exactamente

• Intoilija
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2012, 22:38:34 ip »

Hienoa milja2010, että olet saamassa pumpun!
Toivottavasti tulet sitten kertomaan miten kaikki sujuu kunhan sen vempeleen saat käyttöösi.  :)
Itse olen jokusen aikaa pyöritellyt mielessäni ajatusta siitä mitenkähän mahtaisin pumpun kanssa pärjätä. Yhdellä tutullani sellainen on ja hän ainakin sitä lämpimästi suosittelee.
Diabetes on ollut kutsumattomana seuralaisenani liki 24 vuotta, enkä voi sanoa että hoitotasapaino olisi ollut kaksinen missään vaiheessa - nyt ihan viimeaikoina hitusen parempi mutta edelleen huono.

Minkä merkkisiä pumppuja missäkin päin maata saa käyttöön ja onko kellään kokemusta onko niissä käytännössä juuri eroa? Itse asun pääkaupunkiseudulla - ainakin vielä - eikä toistaiseksi ole käsitystä kuinka kovaa vääntöä sen pumpun saamiseksi pitää käydä...
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2012, 08:24:33 ap »

Kirjoitin kamalan sepustuksen äsken ja se hävis jonnekin bittiavaruuteen >:(

Se tässä nyt ketuttaa, että menee niin pitkälle ennen kuin saan ees sille pumppuhoitajalle aikaa. Toivon niin, että mulla ois alkukesästä ollut se pumppu jo käytössä, mut AINA PITÄÄ ODOTTAA :P, epäreilua :D

Pumpun kuulema saan, koska vaikka mun tasapaino on nyt kohtuu hyvä, niin se vaatii kovasti ponnisteluja, että se pysyy sellaisena. Jos oisin mittaillut huonosti nyt ennen kun haen pumppua, niin eivät kuulema sitä antaisi vaan pumpun saa jos on muutenkin motivoitunut hoitamaan itseään.

Pumppuun ehdotti insuliiniksi novorapidia nykyisen pikan humalogin tilalle. Humalog ollut mulla pitkään käytössä ja kun kerroin että tuntuu, että suuremmalle hiilarimäärälle ei insuliini toimi niin hyvin mitä pienelle, niin meinasi että olen voinut tuottaa vasta-aineita humalogia vastaan. Tälläistä teoriaa en ole koskaan ennen kuullutkaan, mut kai ne lääkärit tietää...

Hiilareista puheenollen, niin täyttelin silloin sensoroinnin aikaan ruokapäiväkirjoja ja hiilareita mulla tulee sellainen noin 100g/pvä, niin sanoi, että pitäis nostaa hiilarit sinne 130g. Että 1-tyypin diabeetikon pitäs syödä vähintään se 130g päivässä. Miks mä jotenkin en usko, että se siitä muutamasta kymmenestä grammasta on kiinni? :) No ne nousee kyllä automaattisesti, kunhan mun paino vielä putoo sen muutaman kilon. Mä alan olla melko lähellä tavoitettani jo.

*muoks* Niin tyksissä oli tarjolla Animas ja Paradigm Veo. Mulle tulee tuo jälkimmäinen ilmeisesti, kun Animasiin ei ilmeisesti saa sensorointia??
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2012, 08:26:40 ap kirjoittanut milja2010 »
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2012, 11:25:17 ap »

Onnittelut!

Itse sain pumpun kotiin pari viikkoa etukäteen ohjekirjoineen, en päässyt kuitenkaan pumppua räpeltämään, koska oli käytetty ja siinä oli menossa säiliön täyttö, yms. No, ohjekirjaa opettelin pari iltaa. Maanantai-aamuna aloitettiin pumppuesittelijän ja d-hoitajan kanssa ja iltapäivästä kotiin, seuraavana päivänä normisti töihin. Sain pumpun sen takia, koska se parantaa elämänlaatua, olinkin jo siinä tilanteessa, etten enää jaksanut taudin kanssa, pyysin pumppua ekan kerran 5 vuotta sitten ja sen jälkeen aina jokusen kerran. Aina tuli kieltävää takaisin, aina ei edes selitetty, miksei. Nyt on pumppu heilunut 3 kuukautta matkassa ja pois en tätä anna :) Maailman ihanin asia on herätä 7 sokereilla aamulla, entisten 15-20 sijasta. Aamunkoitto on sen verran raju, ettei siihen mitkään jutut pystyneet, samoin insuliinin radikaali tarpeen putoaminen illalla.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2012, 12:39:27 ip »

Hehee... D-hoitaja soitti mulle jo! ;D Tilas mulle vaaleanpunaisen pienemmän mallin pumpusta... Ei uskaltanut luvata, milloin pumppu tulee, koska jotain ongelmia ollut viime viikon tilausten kanssa, mutta soittelee sitten. Kuulema ellei pariin viikkoon kuulu hälle pumpusta, niin sitten hän alkaa soitella valmistajalle perään. Sitten saan sen pumpun kotiin kun se on tullut ja kuivaharjoittelen ensin ja sitten polikliinisesti aloitellaan, mutta kuulema ensin pitää käydä päivittäin sairaalassa. Sensorin saan kuulema sitten siihen alkuun. Eli meni tää sentään heti vähän eteenpäin... Mä ymmärsin lääkärin puheista, että sitten juhannusta ennen vasta tää koko homma lähtee yhtään eteenpäin, mut ei sitten mennytkään kuin tähän päivään asti... Eli pikkusen ennenaikaisesti taas avauduin, mut mä nyt oon tällänen MULLE KAIKKI HETINYT, malttamaton siis... Tää projekti on nyt vaan kestänyt taas, kun oma tk lääkäri lähetti mut ensin väärään paikkaan ja sieltä mut sitten lähetettiin tyksiin ja niiden aikojen saaminen vie aina aikaa...
Kirjattu

Cyanidesun

• Jäsen
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2012, 15:53:00 ip »

Eiköhän se odottaminen ole sen arvoista. Sinulle on kuitenkin nyt se pumppu luvattu ja tilattu, milja :). Itse olen saanut kuitenkin hyviä tuloksia pumpulla. Olin aluksi pumppua vastaan, mutta nyt ihmettelen miksi ihmeessä. Olo on nii hyvä ku ei oo sokerit koko ajan 15-25 välillä. Hobis oli ennen pumppua 8,5-11 luokkaa nyt sitten viimeksi pari viikkoa takaperin 7,2. Ennen pumppua oli käytössä Lantus ja Novorapid kynillä. Kynillä pistäminen ei oikein tuottanut tulosta koskaan. Eikä asiaa varmaan auta että insuliinien vasta-aineet oli 50%. Toivottavasti pääset haluamiisi tuloksiin pumpulla. Hieno kapistus on vaikka työtä ja tarkkuutta välillä vaatiikin ;).
Kirjattu
DM1, keliakia, astma, hypotyreoosi ja refluksitauti

Heisku89

• Aloittelija
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2012, 19:33:16 ip »

Mä avauduinkin jossakin ketjussa siitä, että Päijät-Hämeen alueella ei saa aikuispuolella avossa olevat sitä Comboa A-C:stä, mutta hetki sitten lääkärillä käydessäni, olikin hoitaja vaihtunut, kenelle asiasta aloin paasata niin ottipa ihan asiakseen keskustella aiheesta ja lääkäri-mieskin sanoi ottavansa asian puheeksi, ja heti jo seuraavana päivänä mulle soitettiin että saan uuden pumpun. Ja tänään tuli puhelu että ensi viikon torstaina on polikäynti ja pumppu uuteen :) Mä ooon niin häpi!! :) Vaikken nyt Comboa parempaa saa, mutta tän karvalakin kanssa kun on 2,5 vuotta elänyt niin kaikki vähänkin parempi on huippua! Enkä mä tiiä niistä sensoreista, että olisko siitä mulle hyötyä, kun oli niin vaikeaa silloin se sensoriseuranta joka oli 16 päivää.. Mutta ihan aiheeseen siis, eli mulla meni pumpun aloitus silloin 2009 niin, että oli edustaja-meeting ja sain tän kyseisen pumpun harjoitteluun kotiin ja sitten pari viikkoa siitä menin Päksiin osastolle ja olin siellä MA-KE ja sitten pumpun kanssa kotio..
Kirjattu
DM1 -93
Accu-chek Spirit (Novorapid) -09

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2012, 11:41:06 ap »

Kiva Heisku, että saat karvalakkia paremman mallin kuitenkin. :)

Nyt sitten on mun pumppu tullut Tyksiin, mutta vasta jussin jälkeiseksi keskiviikoksi sain ajan, että menen käymään pumppuasioita läpi ja sitten saan sen ja kanyylit yms. kotiin viikoksi räplättäväksi. 3.7. laitetaan pumppu kiinni ja sitten siitä seuraavat päivät sitten tyksissä ramppaamista. Mut enää siis kuukausi odottamista, että pääsen tositoimiin. :) Onneksi kesällä menee aika nopeasti :P
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2012, 12:01:07 ip »

Onnea!

Itse olen combosta kovasti tykännyt, ainoa mikä puuttuu on se sensorointi, ja sitä en välttämättä arkeen kaipaakaan.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2012, 12:11:41 ip »

No nyt on pumppu kotona ja paria erilaista kanyylisettiä tilauksessa. Ensiviikolla sitten tositoimiin. Nyt harjoitellaan masinan käyttöä kuivaharjoitteluna. :)
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2012, 12:54:35 ip »

Tsemppiä aloituksen kanssa!
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2012, 17:43:30 ip »

Ninski: Sulla näköjään sama pumppu. Mulle tulee vaan novorapid insuliiniksi, koska lääkäri meinas, että oon saattanut kehittää resistenssiä tuota humalogia kohtaan, kun toimii korkeilla insuliineilla/ suurilla hiilareilla niin kankeasti. Itse kyllä epäilen tuota teoriaa, mutta samapa tuo jos välillä jotain muutakin inskaa koitetaan. Lantuksella ja humalogilla tässä on jo pelattu melkoisen kauan. Ainakin viimeiset 10v.
Kirjattu

Tilulilu

• Intoilija
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2012, 15:11:16 ip »

Onnittelut miljalle tätäkin kautta! ;)

Mäkin olen saanut pumpun tässä muutama viikko sitten ja hienoa on! ;D

Osaattekos muuten antaa vinkkiä, että miten tän pumpun kanssa löytyy oikea basaali? Mä olen nyt täällä ihan pihalla näitten sokereitten kanssa. Aluksi mulla oli niin hienot aamut, mutta nyt tää viikko on mennyt ihan päin honkia ja herään yli kybän arvoilla (taas), huoh!

Muutama yö on mennyt näin:
Nukkumaan klo 23:00 sokeri 10,5
mittaus klo 2:00 sokeri 6,5
mittaus klo 4:00 sokeri 7,2
aamun herätys klo 8:30 sokeri 11,7

Nukkumaan klo 00:00 sokeri 9,0
mittaus klo 2:00 sokeri 7,6
mittaus klo 6:00 sokeri 7,7
aamun herätys klo 8:30 sokeri 9,7

Mitähän tässä teidän ihanien ja viisaiden mielestä kannattaisi tehdä?
Illan syömisestäkin tohon nukkumaan menoon on kulunut se 2,5h, joten noihin arvoihin ei pitäis iltapalat tai bolukset vaikuttaa. Meinaan vaan, että hyvinhän se sokeri näkyy käyttäytyvän(illalla samoissa kuin aamulla), mutta jos menis vaikka kuuden arvolla nukkumaan ei sitä vissiin yötä selviä ilman hypoja? Kannattaisko mun laskea bolusta jossain kohtaa yöllä?
Arg!
Ja sit miten ton liikunnan kanssa? Tänäänkin pyörälenkillä(2h) meni sokerit alas vaikka laitoin -50% vähennyksen basaaliin.
Kirjattu
Pumppu Humalogilla kesästä 2012.

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54