Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Saan sen pumpun!  (Luettu 17458 kertaa)

Ninski

• Vanha tekijä
Vs: Saan sen pumpun!
« Vastaus #30 : Kesäkuu 29, 2012, 08:42:14 ap »

Ja sit miten ton liikunnan kanssa? Tänäänkin pyörälenkillä(2h) meni sokerit alas vaikka laitoin -50% vähennyksen basaaliin.

Minä oon kans pyörälenkille (maantiepyörää ulkoilutan ja tahti melko mahdoton) laittanu pumpun kokonaan pois päältä. Saattanut tankata jotain vaikka arvot olisi vähän koholla ennen lenkkiä, jos entisiä ateriainskoja on vielä aktiivisena.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

Tilulilu

• Intoilija
« Vastaus #31 : Kesäkuu 29, 2012, 09:31:51 ap »

Tanjaleenalle vielä sellaisia terveisiä, että pelkkä hoitoväsymyskin riittää syyksi saada pumppu. Itse vaihdoin lääkäriä, joka ymmärsi minua paremmin ja sitten alkoikin tapahtua. Turha sitä on kärvistellä noitten lääkäreiden armoilla.
Minusta on tosi hyvä, että sulla on äitisi mukana käynneillä. Itsekkin ottaisin mukaan mieluusti jonkun tukihenkilön.

Viime yönä sitten romahti sokerit klo 1.30 NELJÄÄN. Sokerit nyt aamulla 8,5.
Illalla (klo 19-20) otin kyllä kaksi Irish cofffeeta, että en tiedä sitten miten toi viski siihen vaikuttaa? (Joo. Mä tiedän, että nyt ei olis oikee aika nauttia noita drinkkejä).
Ens yö samoilla annoksilla ja ilman viskiä  ;)
Kirjattu
Pumppu Humalogilla kesästä 2012.

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #32 : Kesäkuu 29, 2012, 09:40:06 ap »

Jep, alkoholi polttaa aika mukavasti niitä omia sokerivarastoja, niin ei sitten maksakaan paljoa pysty auttaan, jos sokerit menee alas :)
Joskos ens yö olisi parempi ilman sitä viskiä :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Kesäkuu 29, 2012, 17:16:20 ip »

Viime yönä sitten romahti sokerit klo 1.30 NELJÄÄN. Sokerit nyt aamulla 8,5.
Illalla (klo 19-20) otin kyllä kaksi Irish cofffeeta, että en tiedä sitten miten toi viski siihen vaikuttaa? (Joo. Mä tiedän, että nyt ei olis oikee aika nauttia noita drinkkejä).
Ens yö samoilla annoksilla ja ilman viskiä  ;)
Vähensitkö jo illasta basaalia vai oisko sitä vielä liikaa? Tai sitten se tosiaan oli tuo viski, hyvin paljon mahdollista ainakin...eikö se oo ihan vanha vitsi (ainakin meen diabeetikoiden mielestä ;D), että yksi terävä naukku illalla takaa hyvät aamusokrut ;) . Mutta koklaahan vielä ainakin yksi yö viskittä, että miten lähtee sujumaan. Aamuarvohan oli jo parempi, eikö?

Mun elämänlaatu parani ihan satasella pumpun myötä.
Allekirjoitan myös tämän!

Paradigm Veon hinta taisi olla 2300e, jos oikein muistan mitä tyksin d-hoitaja sanoi. Tietty yhteiskunta säästää äkkiä takaisin hoidon hinnan jos pumppuhoidolla säästytään lisäsairauksilta, mutta ihan edelle mitään raha-asioita pitäs mennä kyllä elämänlaadun parantuminen.
Oon ymmärtänyt, ettei tuo pumpun hinta oo sinällään se ratkaisevin tekijä eikä suuri investointi, mutta pumpputarvikkeet sitten jo saattavatkin olla...infuusiosetit ym. härpäkkeet tulevat todella kalliiksi. Esim. mulla on käytössä Quick-Set-infuusiosetti ja sellanen maksaa kai 16 euroa/kpl. Mulla noita menee noin kolme viikossa, joskus enemmänkin. Siihen sitten vielä ampullit ja muut päälle. Itellä ainakin ois sellanen tilanne, että ellen jostain syystä saisikaan enää uutta pumppua, voisin ihan hyvin jonkun aikaa kituuttamalla säästää ja ostaa pumpun itse, eikä se ois ees paha investointi kun sen jakaa 4-6 vuodelle. Mutta noiden tarvikkeiden osalta onkin sitten toinen juttu, pidemmän päälle ei kyllä oma talous kestäisi niiden kustantamista itse. Tai ei edes lyhyttä aikaa. Eli maksusitoumuksen tarviisin kyllä ehdottomasti noille välineille, vaikka pumpun joutuisinkin itse ostamaan (ei kai tällaista tilannetta oo silti kellään ollut?). Kynätarvikkeiden kuluthan ovat minimaaliset pumpputarvikkeisiin verrattuna. Itse pumppu ei siis oikeastaan tule kalliiksi, mutta sen käytön ylläpitäminen tulee.

Mutta jeps, ei se silti saisi olla pumpun saannin esteenä. Mahdollisia lisäsairauksia sen avulla kuitenkin pystytään estämään tai ainakin viivyttämään ja sehän on jo suoraa säästöä. Eikä kai ihmisen hyvinvoinnille voida asettaa hintarajaa? Sillä hyvinvointi ja elämänlaatu kasvavat kyllä moninkertaisesti pumpun myötä.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #34 : Kesäkuu 29, 2012, 18:41:12 ip »

Tanjaleena: oisko sulle sattunut kohdalle lääkäri joka on erityisen pihi ja ei halua ns. tuhlata yhteiskunnan rahoja. Todella epäreilua! Toivottavasti sinä voitat taistelusi eikä inha lääkäri. :)

pihi se todella on.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #35 : Kesäkuu 29, 2012, 20:28:50 ip »

Hienoo, etten oo ainoo, joka käy taistelua pumpusta. oon mä tässä vuoden verran tässä käyny taistelua siitä, joko yksin tai äitin kaa. Otan äitin vielä polille mukaan vaikka oon jo 21.

Liityn myös "taistelujoukkoihin". Tosin mun pumpputaistelua on takana vasta muutamia kuukausia. Mulle ei ole tähän mennessä jäänyt käteen lääkäriltä kuin kasa huonoja ohjeita. Hän siis omien puheidensa mukaan antaisi mulle pumpun, mutta ongelma on erikoissairaanhoito ja se, että en täytä niiden kriteerejä. Pyysin paikallisen keskussairaalan sisätautien ylilääkäriltä pumppukriteerit ja kerroin hieman tilanteenstani. Hän rohkaisi laittamaan lähetettä eteenpäin. Myös diabeteshoitaja on sitä mieltä, että pumppu on saatava, sillä ei tästä tule mitään, että herään joka yö klo 3.00 mittaamaan ja pistämään pikaa.  :(

En oikein ymmärrä, että miksi vi*ussa en saa sitä pumppua kun kerran kaikki tahot ovat omien puheidensa mukaan pumppuhoidon puolella?  :P

Ensi viikolla olisi lääkärinaika, jolloin keskustellaan pumpusta. Lääkärin tämänhetkistä kantaa en siis tiedä vielä, veikkaanpa ettei ole liian iloinen tuosta sooloilustani kriteerikyselyn suhteen. Alunperin lääkärinaika olisi ollut syyskuun lopulla, mutta sanoin suoraan, että en jaksa yöheräilyä sinne asti ja haluan tähän tilanteeseen selkeän muutoksen. Saa nähdä, mitä käy.

P.S. Mullakin on äiti ollut tulossa väkisin mukaan lääkärille, mutta toistaiseksi olen kuitenkin saanut hillittyä häntä. Olen kuitenkin jo (ensi viikolla  ;D) 25 v.
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Kesäkuu 29, 2012, 20:40:21 ip »

Hän siis omien puheidensa mukaan antaisi mulle pumpun, mutta ongelma on erikoissairaanhoito ja se, että en täytä niiden kriteerejä.
No jopas pomppasi! :o Mitkäs ne erikoissairaanhoidon kriteerit lääkärisi mukaan sitten ovat, joita et täytä?
Ja todellakin hyvä homma, että sooloilit ja tilasit pumppukriteerit ihan oma-aloitteisesti, ehkä sen avulla lääkärisi ymmärtää pumpputarveesi paremmin. Onnea matkaan! :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Snanna

• Vieras
« Vastaus #37 : Kesäkuu 29, 2012, 21:01:40 ip »

No jopas pomppasi! :o Mitkäs ne erikoissairaanhoidon kriteerit lääkärisi mukaan sitten ovat, joita et täytä?
Ja todellakin hyvä homma, että sooloilit ja tilasit pumppukriteerit ihan oma-aloitteisesti, ehkä sen avulla lääkärisi ymmärtää pumpputarveesi paremmin. Onnea matkaan! :)

Tivasin lääkäriltä, että mitä kriteerejä en täytä, mutta hän tyytyi vastaamaan ympäripyöreästi, että tilanteeni ei ole tarpeeksi vaikea... Ihan niin kuin hän tietäisi miltä minusta tuntuu. Ja hassu juttu, että täytänkin ne keskussairaalalta saadut kriteerit.  ::)

Toimitin lääkärille etukääteen d-hoitajan kautta tuon saamani kirjeen ja itse keräämiäni perusteita ja sen perusteella sainkin sen uuden ajan näin pian. Pitää vaan jaksaa vääntää. :D
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #38 : Kesäkuu 30, 2012, 00:31:03 ap »

Jep, herätköön ite joka yö pistämään..

Aloittajalle, viski ihan varmasti voi vaikuttaa. Samoin illalla syöty runsaampi rasva ja prode, joten pelkkä hiilariaterian jälkeisen arvon sopivuus ei tarkoita etteikö iltapala vaikuttaisi myöhemmin yöllä ja aamuyöllä. Mulla ainakin kesälomailu löhöämisineen ja epäsäännöllisempine ja varsinkin iltamyöhäisine syömisineen vaikuttaa kovasti, aamusokrut on hyvin erilaisia vaikka välillä annos olisikin kohdillaan...tuo raskaan iltasyömisen vaikutus on mulla hankala, pitäs vissiin nostaa aamuyön basaalia TBA:lla rajusti silloin..lohi erityisen vaikea ja sitä menisi nyt kyllä ;) Kumman paljon sitä vissiin kuitenkin töissä tulee päivän mittaan myös liikuntaa.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Tilulilu

• Intoilija
« Vastaus #39 : Kesäkuu 30, 2012, 12:54:10 ip »

Ihan hirveesti voimia kaikille pumppua havitteleville! Musta olis ihan mielenkiintoista tietää onko pumpun saaminen helpompaa joillakin paikkakunnilla? Mulla on nyt sellainen tutina, että Helsinki on ainakin nihkee mesta. Täällä kriteerit pumpun saamiseen on loputon lista ja loppujen lopuksi vaikka ne kriteeritkin täyttäis on pumpun saaminen todellakin kiven alla. Minulla ainakin tuo lääkärin vaihto on toiminut jo moneen kertaan. Miksi ei voisi vaihtaa jos lääkärin kanssa menee ajatukset ristiin?

Muistan kuinka diabeetes-lehdessä oli juttu noista pumpuista ja siinä oltiin haastateltu diabeteshoitajaa. Hän siinä reteesti sanoi, että syy pumppujen vähyyteen diabeetikoilla on diabeetikoiden haluttomuus pumppuhoitoon. Vein tämän artikkelin lääkärilleni ja hän nauroi minulle. Sanoi vain, että kuka se tälläistä soopaa kirjoittaa? Kyllähän me tiedämme, että raha tässäkin ratkaisee.
Eli sanoi kuka mitä vain niin ongelmaksi muodostuu raha.
Pumppua ei voi myöskään itse ostaa. Sitäkin ehdotin. Juurikin nuo välineet tulevat siinä pidemmän päälle kalliiksi ja jonkun pitää suostua kirjoittamaan se inska resepti.
Suomessa pumppuja on todella vähän jos verrataan Ruotsiin tai oikeastaan mihin vain muuhun maahan. Täälläkö terveydenhuolto olisi jotenkin paremmin, kuin muualla?

Viime yönä en jaksanut nousta mittaamaan sokereita kertaakaan. Illalla oli klo 00:00 sokeri 5,0 ja aamulla 9,8.
On tää nyt jotenkin taas rankkaa. Olin niin onnessani, kun huomasin päässeeni takaisin vanhoihin rutiineihin, että 1yks aina 10hiilarille, mutta nyt tää homma on taas ihan sekaisin. 25hh aamupalalle ei tänäänkään riittänyt 6yks.
Pitäis olla varmaan syömättä, juomatta ja hengittämättä, että löytäisi tasapainon? ??? Tässä alkaa toivottomuus taas hiipiä päälle. Nyt pitäis varmaan yksinkertaistaa asioita ja aloittaa tää säätäminen uudelta pohjalta, mutta miten?
Kirjattu
Pumppu Humalogilla kesästä 2012.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #40 : Kesäkuu 30, 2012, 14:48:04 ip »

Hei, olen varmaan kysynyt tätä sata kertaa mutta vaikuttaako sulla kuukautiskierto inskantarpeeseen? Mulla ei ainakaan ole olemassakaan pysyvää inska-hIilarisuhdetta, vaan se elää. Samoin eri päivän aterioilla on ihan eri inska-hiilarisuhde. Jonkin sortin aamunkoitto sulla on nyt päällä.

Saisihan sitä toki inskaa pumppuun vaikka kynäampulleista tai kertiskynistä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Heinäkuu 02, 2012, 08:38:06 ap »

Pitäis olla varmaan syömättä, juomatta ja hengittämättä, että löytäisi tasapainon? ??? Tässä alkaa toivottomuus taas hiipiä päälle. Nyt pitäis varmaan yksinkertaistaa asioita ja aloittaa tää säätäminen uudelta pohjalta, mutta miten?

Samoilla ajatuksilla tänäaamuna täälläkin :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Heinäkuu 02, 2012, 09:08:37 ap »

Pitääkin vähän tarkentaa tota "rasittavuutta". Lähinnä siis tarkoitin sitä tavaramäärää, mitä pumppuhoidolla pitää kuskata mukana.
Olen tuota kanssa harmitellut. Ainakin Medtronicin Quick-set infusiosetti on ihan liian falskisti pakattu. Meinaan että iso pakkaus ja vähän sisältöä, ja se haittaa oikein urakalla diabeetikon elämää. Jollain tapaa älykkäästi suunnttelemalla tuon pakkauksen saisi ainakin kolme kertaa pienemmäksi, ja se olis kyllä ihan taivaan lahja vähääkään matkustavalle. Itse pakkaan nuo Medtronicin säiliöt Quick-set -infuusiosetin kanssa sillälailla, että taitan säiliöpakkauksen päät 90° kulmaan jolloin kaksi säiliötä mahtuu kahden infuusiosetin "väliin" joko pumpputarvikepussukkaan tai pidemmälle reissulle tuonne infuusiosettien laatikkoon.
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #43 : Heinäkuu 02, 2012, 09:21:13 ap »

Mulla on periaatteessa 1 ky/tunti tuo basaali. Sitten illalla 22.30 tiputan 0,75 ky/h, 02.00 1.00 ky/h, 04.00 1.35 ky/h, 05.00 2.00 ky/h ja sitten taas 08.00 takaisin 1.00 ky/h.

Toi yö on mulla aika herkkä kiikkulauta, enkä oikein ymmärrä miksi... Mutta jos ein alkuyöstä muutan 0,75 yksikön basaalin 0,70 yksikköön, niin aamulla on sokerit korkeilla, 0.80 basaalilla taas hypoherkkyys yöllä kasvaa. Toi on ihan outo mun kroppaan mikä ei muuten ole kovin herkkä pienille basaalin muutoksille, mutta toi nukkuminen jotenkin vaikuttaa. Muutenkin tolla yöbasaalilla aamuarvot heittelee melkein ilman logiikkaa mutta pysyy 5-12 mmol/l arvoissa yleensä. Aina on varauduttava "ongelmiin" jos joutuu ottamaan lisäannosta illemmalla, koska se vaikuttaa juuri tuossa alkuyöllä sitten aika voimakkaasti. Illan lisäannoksen "häntä" siis heiluttaa koko hommaaa... Ja samoin toisin päin. Jos syön "lisäiltapalaa" joskus kahdentoista jälkeen, niin se nostaa ihan hirveesti sokereita, varmaan johtuu tuosta pienestä 0.75 ky/h basaalista. Se on herkkää toi ilta.
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #44 : Heinäkuu 02, 2012, 09:25:07 ap »

Toisaalta, jos syön iltapalan klo 21.00, ja mieluummin pienillä hiilareilla (jotta lisäannoksen bolus häiritsisi illan basaalia mahdollisimman vähän), pysyy koko yön sokerit melkein viivotinsuorana, ainakin 24h sensoroinnin mukaan. Iltasyöminen jotenkin keikuttaa yön balanssia tosi herkästi.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54