Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Saan sen pumpun!  (Luettu 17457 kertaa)

Hula1

• Veteraani
Vs: Saan sen pumpun!
« Vastaus #15 : Kesäkuu 28, 2012, 16:35:21 ip »

Siis alkuyöstä sokeri laskee ja aamuyöstä nousee. Itse kokeilisin varmaan vähentää alkuyöstä basaalia ja lisätä aamuyöhön. Useimmillahan on alkuyöstä insuliinintarve pienimmillään ja aamuyöstä ja aamusta suurimmillaan. Millainen sun basaali on tällä hetkellä?

Liikunnasta... Itse otan ennen aerobista liikuntaa pumpun pois kokonaan jo tuntia ennen liikuntaa. -50 % vähennys on minulla aerobisen liikunnan kanssa riittämätön! Tosin jos liikkuu 2 h tai enemmän, niin silloin kannattaa pumppu kytkeä takaisin pienellä perusannoksella ehkä n. tunnin kuluttua liikunnan aloittamisesta, että sokerit eivät alkaisi nousta.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 28, 2012, 19:02:21 ip »

Nopeasti katsoen pieni basaalin lisäys esim. klo 20 alkaen tekisi terää, että pääsisit hieman pienemmällä arvolla nukkumaan. Mutta sitten varmaan pitäisi vähentää taas jostain klo 24(?) alkaen. Aamua kohden basaalia lisäisin hieman klo 6 alkaen, että selkeän aamunkoittoilmiö selättyisi?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Kesäkuu 28, 2012, 20:56:52 ip »

Mulla on tällä hetkellä perusbasaali sellanen, että yöllä 02:00 tulee pieni korotus basaaliin ja 05:00 jo iso korotus, joka kestää 09:00 asti. Päivällä meneekin sitten vähemmän ja lähes saman verran aina tuonne yökahteen asti. Eli ainakin minä tarviin huomattavasti enemmän perusinskaa yöllä ja etenkin aamuyöllä sekä aamulla.

Ja mm. äskoolta tulikin musta hyviä kokeiluehdotuksia. Ite voin nykyään mennä nukkumaan helposti 6,0 sokereilla (muoks. meni kyllä aika pitkään ennen kuin uskalsin luottaa tähän ja olla nostamatta sokruja korkeammiksi) ja yleensä herään 4,0-7,5 sokruilla. Ja yöllä mitatut ovat pääsääntoisesti olleet hyviä, toki joskus harvoin pitää korjaillakin. Tosin nyt kesäaamuina on ollut paljon korkeampiakin arvoja silloin tällöin...oon tosin nukkunut pidempään eli aamuun voiskin kenties kokeilla basaalin korotusta näin kesäaikana...olikin hyvä kirjoittaa tästä, jotta tajusin itsekin asian ;D . Tai ainakin silloin voin mennä noilla kutosen sokruilla nukkumaan, jos oon syönyt illalla riittävästi protskuja sekä kuituja. Jos taas en oo oikein syönyt, tuppaavat sokrut laskea aamuksi liikaa.
Nimimerkillä Pari syömätöntä iltapäivää/iltaa kostautuivat aamuhypoina :o

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2012, 21:25:32 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #18 : Kesäkuu 28, 2012, 21:11:55 ip »

on se hienoo, et jotkut saa pumpun mut mulle ei tipu vaikka hoitotasapaino on kuin huono.
Kirjattu

Tilulilu

• Intoilija
« Vastaus #19 : Kesäkuu 28, 2012, 22:15:16 ip »

Kiitos vinkeistä! Kokeillaan näitä.
Nyt ruuvasin basaalia niin, että klo 00:00 menee vähän vähemmän ja nousee sitten klo 6-> Kerron piakkoin miten näillä menee.

Tanjaleena, mä ymmärrän sun fiilikset aivan täysin. :'( Mulla meni kolmisen vuotta hillittömässä taistelussa! En meinannut saada pumppua vaikka miten tein kirjanpitoa vuoristoradastani. Taistelu kannatti vaikka melkein meni pää sen mukana. Helppoa se ei ole, mutta mahdollista. Toivon niin, että kaikki pumpun haluavat saisivat pumppunsa ja sillä siisti! Oikein rupes korpeemaan, että (varsinkin stadissa) tää pumpun saaminen on sitten niin vaikeeta ETTÄ! Ei ollut kiva lukea diabetes-lehdestä kuinka jengi hehkuttaa pumppujaan.
Pysyt vaan lujana! Tsemppiä taistoon!
Kirjattu
Pumppu Humalogilla kesästä 2012.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 28, 2012, 22:21:48 ip »

Yhdyn edelliseen, mulla meni 5 vuotta vakuuttaa hoitotaho, etten saa sokereita kuriin millään normaaleilla keinoin. Siinä taisi olla 2 sensorointiakin, lisäksi tein kirjanpitoa sokereista, syömisistä, liikunnasta, siis kaikki mahdollinen ylös vihkoon, näitä mun vihkoja löytyy sieltä sun täältä. Pää meinas todellakin hajota, eikä tasapaino tuottanut toivottua tulosta. Siis sainhan mä joitakin pieniä vinkkejä aina Polilta, mutku ne ei tehonneet, tai nosta Lantusta, miten nostat, kun menet hypoille sitten päivällä. Sitten luet, että miten kivaa pumppuilu on ja miten helposti pumppu irtosi, yms.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 28, 2012, 22:53:35 ip »

No jo on persuksista! Luulisi jo sen, että on motivoitunut hoitamaan itseään parhaalla mahdollisella tavalla, riittävän perusteluksi pumpun saannille. Ja luulisi hoitotahojenkin jo tietävän, että pumpulla nyt vain yksinkertaisesti pystyy tarkempaan ja parempaan hoitoon sellaistenkin kohdalla, joilla kynähoito on yhtä taistoa (ja taistosta huolimattakaan ei meinaa onnistua). Sen ymmärränkin, että silloin sitä ei anneta/edes harkita, jos omahoito ei kiinnosta pätkääkään. Tietty voihan se kiinnostus herätä pumpun myötä, mutta ehkä se on vähän riskialtis motivointiporkkana...  Koen, että pumppuhoito on tietyissä asioissa huomattavasti rasittavampaa ja työläämpää kuin kynähoito oli, mutta kuormittavuus unohtuu kyllä heti, kun vertailee pumppuajan omahoidon tuloksia kynähoidon aikaisiin. En anna tätä vekotinta koskaan pois, ihan turha ees yrittää, vaikka nykyisin esim. reissuun lähtiessäni mulla on yksi lentolaukullinen pumpputarvikkeita mukana...tämä siis yksi esimerkki siitä "rasittavuudesta". ;D Eli aika olemattomia juttuja kuitenkin ;) .

Täytyy kyllä kiitellä omaa silloista hoitotahoani, jossa mulle ehdotettiin pumppua kokeiltavaksi juuri kynähoidon mahdottomuuden takia. Mikään pitkävaikutteinen ei tuntunut mulle sopivan ja lopulta ennen pumppuun kytkeytymistä palasinkin takaisin Protaphaneen. Se oli kaikista huonoista vaihtoehdoista vähiten huono, mutta ei missään nimessä edes lähellä hyvää. Pumppua oli ehdotettu jo vuosia aikaisemminkin, mutta silloin teininä se tuntui jotenkin todella vastenmieliseltä enkä suostunut...kantaa nyt jotain "tiiliskiveä" mukana, hei haloo! Joo-o, silloin tärkeysjärjestys elämässäni oli hieman toisenlainen ;) . Onneksi kasvoin ja laitoin järjestyksen uusiksi 8) . Pumppu tulikin sitten tosiaan myöhemmin vastaanotolla puheeksi ja yhdessä hoitajan kanssa ryhdyttiin asiaa pohtimaan. Eikä tarvinnut kauaa pohtia, päätöksen tein siltä istumalta. Ja tosiaan, ei tarvinnut yhtään kinuta, vaan se suorastaan tuupattiin mulle. Sain aluksi jonkun vanhan "harjoituspumpun" kokeiltavakseni (jos vaikka en tykkääkään), jonka jälkeen ikioma pumppu laitettiin tilaukseen. Värinkin sain valita ja valitsin tylsän harmaan...seuraavaksi valitsen kyllä pinkin 8)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 28, 2012, 22:59:19 ip »

Musta tää on helpompaa, voi mm. syödä milloin vain, kun ennen ei voinut aamusta ihan mitä vain syödä ja piti rajoittaa kovasti syömisiä. Hieronnan kanssa toimii, kun muistaa sitä basaalia pienentää ja muutenkaan hypot ei ole niin rajuja kuin kynäaikaan. Sokereitakaan mittaa niin usein kuin kynien kanssa, nyt vain keskimäärin 8 kertaa vuorokaudessa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #23 : Kesäkuu 28, 2012, 23:10:37 ip »

Hienoo, etten oo ainoo, joka käy taistelua pumpusta. oon mä tässä vuoden verran tässä käyny taistelua siitä, joko yksin tai äitin kaa. Otan äitin vielä polille mukaan vaikka oon jo 21.
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 28, 2012, 23:22:52 ip »

Pitääkin vähän tarkentaa tota "rasittavuutta". Lähinnä siis tarkoitin sitä tavaramäärää, mitä pumppuhoidolla pitää kuskata mukana. Se on jotenkin valtava kynätarvikkeisiin verrattuna, joka vielä korostuu kun matkustan kotimaassa paljon julkisilla...kannettavaa siis riittää. Ja ulkomaanreissuilla sitä pumppuhärpäkettä vasta mukana onkin ;D . Ja sitten esim. settien vaihdot pitää yrittää ajoittaa sopiviksi, mutta eihän se ole kuin organisointia. Tietynlaista huomioitavaa siis eri tavalla kuin kynissä. Kynähoidossa riitti, että nappasi kynät ja varaneulat mukaan (plus ruiskuja varoiksi). Nyt on paljon enemmän huomioitavaa.

Mutta nää nyt oli vähän turhanpäiväisiä kommentteja eivätkä siis liittyneet deen hallintaan millään tavalla...kyllä sitä jaksaa raahata vaikka betoniharkkoja mukanaan, jos omahoito niiden avulla sujuu ;D . Pumppuhoito on kyllä paaaaljon helpompaa ja joustavampaa. Ja esim. yllättäviin muutoksiin pystyy reagoimaan paljon pienemmässä ajassa kuin mitä pitkävaikutteisen kanssa pystyi. Eli todellakin elämä helpottui pumpun kanssa. Annoin tosiaan vähän vääränlaisen kuvan tuossa aikaisemmassa viestissäni...hoito siis helpottui, mutta niin sanotut hoidon valmistelut ovat hieman työläämpiä...ehkä tuo olis lähempänä sitä, mitä hain. :) Mutta eivät varmaankaan monet koe pumppuhoitoa yhtään kyniä työläämmäksi, vaikka se tarvikemäärä kasvaakin rajusti. Tasapaino kuitenkin voittaa tällaiset pikkujutut mennen tullen :)

Niin ja Tanjaleenalle jaksamista pumpputaisteluun, pidä vain sitkeästi pintasi! Ja sehän on vain hieno homma, että äitisi on mukana tukemassa. :)
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

BlueDeath

• Vieras
« Vastaus #25 : Kesäkuu 29, 2012, 00:18:05 ap »

Hienoo, etten oo ainoo, joka käy taistelua pumpusta. oon mä tässä vuoden verran tässä käyny taistelua siitä, joko yksin tai äitin kaa. Otan äitin vielä polille mukaan vaikka oon jo 21.
Kokeile pitää oikein tiukkaa kirjanpitoa vaikka viikko, johon merkkaat kaikki, hiilarit, verensokerit, inskat, liikunnat yms. Sitten polilla näytät sen kirjanpidon ja osoitat sieltä ongelmakohdat, joihin kynillä ei voi vaikuttaa. Varmasti ehdottavat jotain esim. pitkävaikutteisen määrän muuttamista ym. mutta kokeilet ja pidät samalla taas kirjanpitoa ja jos ei onnistu muutoksilla niin näytät sen kirjanpidon ja sanot, että ei toimi. Siinä pitäisi olla jo pätevät syyt pumppuun.

Toki olet saattanut tämän jo tehdäkin, ajattelin ehdottaa kuitenkin, että tällähän voisit osoittaa, että hoito kynillä ei onnistu riittävästi jos sulla se on siis syynä. Jos vain muuten haluaa siirtyä pumppuun ja sairaala sanoo, että ei, niin sitten on hankala tehdä mitään. Mutta jos on "todisteita", että hoito ei toimi niin kyllä on outoa minusta jos sairaala ei anna pumppua.

Tarkoitus ei ole tällä viestillä todellakaan mitenkään loukata: mun on vaan vähän hankala ns. samaistua tilanteeseen kun itsellä lähti pumppuhomma etenemään, kun vain sanoin, että haluan kokeilla pumppua. Tsemppiä, toivottavasti jossain vaiheessa saisit pumpun!  :) :)
Kirjattu

Seibe

• Jäsen
« Vastaus #26 : Kesäkuu 29, 2012, 00:36:38 ap »

Minkä merkkisiä pumppuja missäkin päin maata saa käyttöön ja onko kellään kokemusta onko niissä käytännössä juuri eroa? Itse asun pääkaupunkiseudulla - ainakin vielä - eikä toistaiseksi ole käsitystä kuinka kovaa vääntöä sen pumpun saamiseksi pitää käydä...
HUS-alueella mekin asumme, täällä Accu Chek Combo on voittanut tarjouskierroksen ja se on tällä hetkellä ykkösvaihtoehto. Paradigm Veo-pumppun voi saada, jos on riittävät erityisperustelut.
Kirjattu
Poika -06, jolla 1DM -08, A-C Combo cum Novorapid 9/12 lähtien.

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 29, 2012, 08:11:09 ap »

Pitääkin vähän tarkentaa tota "rasittavuutta". Lähinnä siis tarkoitin sitä tavaramäärää, mitä pumppuhoidolla pitää kuskata mukana. Se on jotenkin valtava kynätarvikkeisiin verrattuna,

Joo, kyllä mä tämän ymmärsin, mutta on siinä hyväkin puoli... Haba kasvaa ;D Toi käsilaukku painaa ihan helkutisti nykyään, yritän karsia aina välillä turhaa, mutta ne on sitten jotakin kosteutustipat tai silmälasien puhdistusaina, eli joo... Mun elämänlaatu parani ihan satasella pumpun myötä. Enää niin kovin masisfiilis ole, kun sokerit on kuosissa, tai ainakin melkein kuosissa :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Kesäkuu 29, 2012, 08:15:11 ap »

Tanjaleena: oisko sulle sattunut kohdalle lääkäri joka on erityisen pihi ja ei halua ns. tuhlata yhteiskunnan rahoja. Todella epäreilua! Toivottavasti sinä voitat taistelusi eikä inha lääkäri. :)

Paradigm Veon hinta taisi olla 2300e, jos oikein muistan mitä tyksin d-hoitaja sanoi. Tietty yhteiskunta säästää äkkiä takaisin hoidon hinnan jos pumppuhoidolla säästytään lisäsairauksilta, mutta ihan edelle mitään raha-asioita pitäs mennä kyllä elämänlaadun parantuminen.
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Kesäkuu 29, 2012, 08:36:58 ap »

Ninski: Sulla näköjään sama pumppu. Mulle tulee vaan novorapid insuliiniksi, koska lääkäri meinas, että oon saattanut kehittää resistenssiä tuota humalogia kohtaan, kun toimii korkeilla insuliineilla/ suurilla hiilareilla niin kankeasti. Itse kyllä epäilen tuota teoriaa, mutta samapa tuo jos välillä jotain muutakin inskaa koitetaan. Lantuksella ja humalogilla tässä on jo pelattu melkoisen kauan. Ainakin viimeiset 10v.

Jep, mulla oli lääkäri sitä mieltä, ku vasta-aineet "vaan" 19 %, ettei kannata lähteä vaihtamaan insuliinia, kun ei Humalogin kanssa ole mitään ongelmaa ollut. Mukavampi jotenkin olikin jatkaa saman tutun kanssa, mutta toki noita vasta-aineita tieten nyt seuraillaan, etteivät lähde nousuun. En kyllä osaa sanoa yhtään tuohon imeytymis-hommaan, kun ite tykkään pitää hiilarit kans melko vähänä, ettei tarvisi pistää isoja ateriainskoja/boluksia kerrallaan. Hypoja kun pelkään tuhottomasti!
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54