Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja raskaus -dokumentti 7.8.2012  (Luettu 8867 kertaa)

Yumna

• Matkailija
Vs: Diabetes ja raskaus -dokumentti 7.8.2012
« Vastaus #45 : Elokuu 18, 2012, 00:04:16 ap »

Mulle tuli kans ennemmin mieleen, että mittauksia alkoi olla jopa liikaa. Tulee sitten nimen omaan sitä korjailua jatkuvasti ja sen seurauksena tuota vuoristorataa mitä koko dokumentti vaikutti olevankin.

Itse katsoin dokumentin just äsken ja kaiken kaikkiaan aika samanlaisia ajatuksia heräsi kuin teillä muillakin. Tavallaan ihana tarina, johon voi niin monessa kohtaa samaistua itsekin. Toisaalta ärsytti se dramatisointi ja "paheksuva" puhetyyli korkeisiin sokereihin liittyen. Ja heräsi kyllä myös ajatuksia just siitä, että ei tuntunut ihan hiilariasiat ja ruokavaliojutut kuitenkaan olla tällä naisella hallussa. Just se, kun vaikkapa ihmetteli miten puuro aamupalalla nosti sokereita niin kovasti... Onpa ihme!  :D

Eniten itse pystyin samaistumaan niihin huonoihin fiiliksiin kun siihen mittariin pärähtää ne 17 lukemat tai jotain vastaavaa. Ja toisaalta sitten taas siihen fiilikseen kun hän tuli lenkiltä niissä 2.6 sokereissa kotiin. Mut sitäkään mä en oikein ymmärtänyt, että miksi ihmeessä niitä jotain Dextroja piti aina mataliin sokereihin napsia?? Eikö nyt ensiavuksi olis käynyt vaikka maitolasillinen, jugurtti tai joku hedelmä?

Ja se jäi kans vaivaamaan kuten Daddaakin, että korostettiin niin paljon sitä ettei matalista sokereista oo vauvalle haittaa. No juu, mutta kyllä se vaan niin on että aina kun on paljon matalia on paljon myös korkeita!

Kaikkein eniten ja päällimmäisenä mua jäi kuitenkin kismittämään se KARSEA lääkäri siinä loppuvaiheessa, joka tokaisi vastaanotolla että "älä syö kahden edestä vaan yhden"  >:( Siis tosi kiva kommentti kun toinen oli varmaan kuitenkin parhaansa yrittänyt sokereita säätää ja syömisiään kontrolloida. Ja kun sitä paitsi edes se syömisten määrä ei pitäis varsinaisesti olla se pointti vaan niiden sokereiden pysyminen mahdollisimman hyvällä tasolla ja tasaisina eli inskamäärien onnistunut säätäminen ruoan kanssa yhteen.

Mutta kaiken kaikkiaan ihan mielenkiintoinen dokumentti YHDEN diabeetikon elämästä, ei onneksi kuitenkaan mun omastani  ;D
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #46 : Elokuu 18, 2012, 00:35:04 ap »

Mutta kaiken kaikkiaan ihan mielenkiintoinen dokumentti YHDEN diabeetikon elämästä, ei onneksi kuitenkaan mun omastani  ;D

;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #47 : Elokuu 18, 2012, 15:11:34 ip »

Ja se jäi kans vaivaamaan kuten Daddaakin, että korostettiin niin paljon sitä ettei matalista sokereista oo vauvalle haittaa. No juu, mutta kyllä se vaan niin on että aina kun on paljon matalia on paljon myös korkeita!

Mä ehkä olen sitten poikkeus tässä, mutta ei mulla matalat automaattisesti tarkoita korkeita arvoja sen jälkeen. Jos vaan maltan korjata matalia kohtuudella, niin useinkin pääsen ihan hyviin lukemiin niiden jälkeen. Eli tää on myös yksilöllistä. Toki joskus nousee, mutta pääsääntöisesti ei...
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #48 : Elokuu 18, 2012, 16:24:43 ip »

Mullakaan matalatei tarkoita aina korkeita, nyt kun osaa tankata vähemmän ja kun metut estää reaktiiviset, mut ärsytti se lekurin "senkus hypoilet, samasesulle kunhan vältätkorkeita". Ehkä koitti kannustaa ettei hypojen pelossa pidä liian korkealla. Mut niinhän se on että liikakorjailut molempiin suuntiin tekee vuoristorataa. Jännä vaan kun mun hoitotaholla on liki mantrana sehypojen välttäminen raskaanaollessa, kai ne vaan meinaa ettei se hyvä hobis saa johtua runsaista matalista.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Yumna

• Matkailija
« Vastaus #49 : Elokuu 18, 2012, 18:47:31 ip »

Joo yksilöllistä kaikki tietenkin, käytin ehkä hieman ehdotonta ilmaisua tuossa lähinnä omaan tilanteeseeni peilaten. Mulla kun taas ihan poikkeuksetta ainakin riittävän matalat (siis tommoset vaikkapa 2.6 lukemat mitä tällä naisella dokumentissakin oli) sokerit teettää kyllä VÄHINTÄÄN kympin sokerit tunnin päästä. Huom vähintään. Jos nyt jossain vähän alle neljässä käy ni sit saattaa selvitä ihan kunniallisesti ilman korkeitakin. Kyllähän ihmiskeho kuitenkin oletettavasti toimii niin, että kun sokerit menee matalalle niin omat sokerivarastot aktivoituu. Muta tosiaan, ei tietenkään aina ja kaikkien kohdalla. 
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #50 : Elokuu 18, 2012, 19:58:42 ip »

En mä usko, että ne hypot ainakaan hyväksi kenellekään on, että sinänsä aika outo kommentti kyllä siinä lääkäriltä. Mulla tosi harvoin pääsee sokerit kovin matalille, kun luojan kiitos on tuntemukset hyvin tallella, että ehkä sekin sitten osasyynä, ettei niitä reaktiivisia korkeitakaan sitten juurikaan ole... Paitsi nyt pari viikkoa oli keskenmenon jälkeen sellasia alle 2-3n väliin sijoittuvia arvoja joka päivä, mut ei silloinkaan kyllä kovin korkeita arvoja tullut. Jos mulla sitten ei oo maksassa sokerivarastoja ollenkaan :o, henki lähtee vaan jos pääsee tajuttomuuteen asti menemään, kun oma kroppa ei korjaa mitään :o
Kirjattu

Yumna

• Matkailija
« Vastaus #51 : Elokuu 18, 2012, 22:27:42 ip »

Tai sitten sun hypot on johtuneet liian suuresta perusinsuliinimäärästä eikä ateriainsuliinista? Villi veikkaus vaan, koska näin mulla menee. Siis jos perusinsuliinia on liikaa ni sit se tasoittaa jo ne kehon omatkin sokerivarastotuotannot...
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Elokuu 19, 2012, 08:55:39 ap »

No joo. Tuossa oli just liian isosta perusinsuliinista kyse... Kroppa hormoneista sekaisin. Ei ees tarvinut paljon bolustaa, kun söi vaan aterioillakin sokereita nostaakseen.
Kirjattu

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #53 : Elokuu 21, 2012, 12:43:38 ip »

Jännää muuten, että saako terveet tuosta kuvan miten iso työ sokereissa saattaa olla, vai juuri että päähenkilön asenne oli se "huikentelevainen"...jos viittis guulailla miten mammapalstat tosta on riemastuneet ;D Kun siellähän on alkoholisti jos ei ymmärrä lapsensa parasta vaan maistaa hörpyn alkoholitonta olutta kun siinä on ainakin 0,5% alkoholia...
Minun ystäväni (ei diabeetikko) sanoi ymmärtävänsä minua ja sairautta paljon paremmin nähtyään tuon dokumentin. Siis jo ihan kuinka paljon työtä taudissa on, vaikkei olisi edes raskaana.

Tykkäsin dokumentista paljon, kun katsoin sen kans jälkikäteen. Meleko tunteikas olin kyllä itsekin ja pienet märyt päästin, kun se niin hyvin osuvasti sanoi välillä juuri niin kuin itsekin tunnen tätä sairautta kohtaan. Olisin toivonut että avopuolisonikin olisi ko. dokumentin katsonut, josko hän ymmärtäisi minua vähän paremmin, mutta ei hän sitten..
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #54 : Elokuu 21, 2012, 12:45:35 ip »

Mä tykkäsin Josefiinasta!  :) Tuli niin hyvin kaikki tunnot esiin kun "silmissä vilisee ja yrittää haravoida ja sokerit on 2.7"... Argh!

Mä kans, jotenkin tuli minä mieleen ;D Eli samanlaista sompailua noiden sokereiden kanssa, toki en noin ankara ole itselle, enkä toki ole raskaanakaan. Mutta soimasi kovasti itseään, kun ne sokerit kulkivat omia ratojaan.

Mä komppasin kyllä Josefiinaa siinä, että jokainen "huono" arvo tuntuu epäonnistumiselta. En tiedä onko hänellä näinkin vaikkei hän olisi raskaana. Minulla se on jokapäiväistä taistelua :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #55 : Elokuu 21, 2012, 12:47:50 ip »

tuohon käsien pesuun liittyen, kannattaa pestä.. yks päivä mittasin vs 11, sit pesin kädet ja mittasin uudelleen vs olikin 9.. tuumasin sit miehelleni et " monesti on käyny niin et käsien pesun jälkeen vs laskee pari pykälää.." mies siihen tuumas vaan et " eli kun verensokeri näyttää 30 nii ei hätää, pesaset kädet 12 kertaa nii johan ollaan ihannelukemissa  ;D ".. no joo meni ohi aiheen.. ::)
Haha, kuulosti ihan semmoiselta kommentilta, jonka voisin olettaa omalta avomieheltänikin saavani :D :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi

Linkkejä