Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Miten tässä itseään hoitaa, jos ei hoitovälineitäkään saa?  (Luettu 20718 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Miten tässä itseään hoitaa, jos ei hoitovälineitäkään saa?
« Vastaus #30 : Syyskuu 11, 2013, 10:12:13 ap »

Joo Heijji kyllä "kokeneemmatkin" saa tuosta vääntää, ja monen dee on alun jälkeenkin sellainen että 5 ei vaan riitä. Harvalle riittää :(

Ihanasti sanottu tuo "haima sotkee mun säätöä" :D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #31 : Syyskuu 15, 2013, 14:12:03 ip »

Uskaltaudun tässä nyt linkkamaan Mika Haulon blogista seuraavan osion:

http://blogi.sokeriseuranta.fi/2013/07/atte-on-kujalla.html#more

Mielenkiintoista on kommenttiosio, erityisesti (muutenkin siis oli mielenkiintoinen). Itselleni on jo hoitopaikassa sovellettu tuota "less is more"-idealismia, joka ruttasi kyllä hoitomotivaation aika urakalla. Mittasin kahden tunnin välein, jolloin mittaukseni katsottiin liiallisiksi (puhumattakaan hoitovälinelähetteen riittämättömyydestä). En korjannut joka kerta, tarvittaessa. Siitäkin sanottiin, että turha korjailla niin usein, vasta kun tietää mihin ne sokerit nousevat -ja pysyvät. No, sepäs kiva, hyperglykemiastahan ei tule huonoa oloa? Onko se, että korjaan sokereita vaikkapa kolmesti, ja täten ne nousevat maksimissaan 13 mmol/l, huonompi, kuin se, että odotan nousua stabiilille tasolle, sokerimittarin vilkuttauessa silloin 28 mmol/l?

Ymmärrän, että liika korjailu ajaa myös hypoille, en vain tunnistanut enkä tunnusta että kyseessä olisi kohdallani ollut se. Tein töitä hulluna että saisin itseni sinne "hyvän potilaan"-kategoriaan, hoitoni paremmalle tolalle. Mutta se ei riitä. Nukun nykyään todella huonosti, koska lopetin unilääkkeet, jotta voisin heräillä yöllä mittamaan. Herään kahdesti, ja aamuyöstä pistämään. Db-hoitaja sanoi, että joku oli tehnyt tätä kaksi viikkoa ja saanut tuloksia, että hurjaa, hän ei suosittele sitä kellekään, mutta "oli tuloksia". Olen tehnyt tätä nyt kuukausia -vailla ennustettavaa hoitokäyttäytymistä.

Atte tuolla blogin kommenteissa sitten sanookin, että:
"Toivottavasti saataisiin pian paremmat jatkuvat sensorit. Ilman sokerin jatkuvaa reaaliaikaista sensorointia on insuliinipistoshoito käytönnössä melkein aina tuomittu epäonnistumaan, jos tavoitteeksi asetetaan normaalit verensokerit. Kertamittaaminen (tunnin/kahden välein) on liin raskas metodi, eikä edes sekään aina riittävä."

Asiaa. Tätä odottaessa kun saisi edes sen tarvittavan määrän neuloja, lansetteja ja liuskoja. Olis ne pissaliuskatkin ihan ok tohon päälle....
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 15, 2013, 16:24:11 ip »

Mittasin kahden tunnin välein, jolloin mittaukseni katsottiin liiallisiksi (puhumattakaan hoitovälinelähetteen riittämättömyydestä).
Minusta pitäisi mitata näin jos käyttää boluslaskuria ja tavoittelee että vs-taso pysyy 5 ... 9 mmol/l välillä suurimman osan mittauksista
- ennen ja jälkeen aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan
- jos aamu- ja iltapäivällä myös välipala niin ennen niitä
- ennen nukkumaan menoa
- tarpeen mukaan myös ylimääräinen mittaus aamulla ja yöllä
Tämä tekee vähintään 9 .. 11 mittausta (riippuen välipaloista) ja välillä jopa 13 .. 15 mittausta / vrk.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #33 : Syyskuu 15, 2013, 16:25:17 ip »

Ilmeisesti monipistoshoidossa se katsotaan sitten liialliseksi "hälyn nostamiseksi". Itse siis mp-hoidolla vielä
Kirjattu
Animas Vibe + Dexcom Platinum G4, metformiini & levotyroksiininatrium + Neurobion Forte

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 15, 2013, 16:33:29 ip »

Ilmeisesti monipistoshoidossa se katsotaan sitten liialliseksi "hälyn nostamiseksi". Itse siis mp-hoidolla vielä
En kyllä muista miten paljon minulle on liuskoja virallisesti luvattu, voi olla että vain 8 kpl/vrk. Jossain vaiheessa saattaa nousta kysymykseksi myös minun kohdalla, jännityksellä odotan :-\
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #35 : Syyskuu 15, 2013, 20:29:32 ip »

Liekö tämä artikkeli jo ollut esillä KP:lla, en jaksa etsiä, mutta jokaisella hoitotarvikkeiden kanssa taistelemaan joutuvalla pitäisi olla asioidessaan mukana kuva uusimman Diabetes ja lääkäri -lehden sivulta 8.

Hoitovälineiden kustannus on vuonna 2007 ollut 3 % kaikista d-hoidon kustannuksista. Ja näistä hel***ti säästetään ja heitä, jotka yrittävät itseään hoitaa, syyllistetään.  >:(

Tässä linkki lehteen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2013, 20:36:36 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 15, 2013, 20:53:12 ip »

Olen Espoosta ja ei minulla vielä kyllä ole ollut vaikeuksia saada tarpeeksi liuskoja. Tällä hetkellä vaan menee siihen tahtiin liuskoja että olen jo alkanut keräämään varastoon selityksiä siltä varalta että alkaa tulla urputusta ....

Yksi kommentti voisi olla: "P..le, aiemmin mittasin niin vähän että nyt pitää saada hyvitystä"  :)

Tuo on ihan tosi, menneinä vuosina kun tilailin pumpun välineitä puhelimitse niin hoitsu kyseli välillä: "Etkö ota yhtään liuskapurkkia". Nyt sitten sain viimeksi purkkeja varmaankin yhtä paljon kuin 10 edellisenä vuotena yhteensä.
Hämmästyttävää kyllä että sain sillä mittaamisella aina Hobiksen jotain väliltä 7.5 ... 8.5 %.

No nyt tuo Combon boluslaskuri muutti kaiken eikä vanhaan enää ole paluuta  :D
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #37 : Syyskuu 16, 2013, 11:19:08 ap »

Mulla elimistö/sokerit ei tykkää välipaloista tai liian tiheästä syömisestä, sellaisesta että olisi vielä edellistä hiilaria ja inskaa vaikuttamassa kun syön.

Mulla inska tepsii huonommin, jos sokerit menee yli 13-15. Eli ei silloin voi jäädä odottelemaan, että tulisi alas, koska ei yleensä tule, vaan tilanne pitää itseään yllä.

Tunnen mittaavani tiheästi mutta mittarin mukaan tulee silti mittauksia "vain" 5-7 päivässä. Tämä on mahdollista vain pumpun ansiosta, koska perusinskamäärä ja aterioiden bolussuhde ovat keskimäärin kohdillaan. Ja aterian jälkeen mahdollinen korjausbolus on annosoppaan ansiosta mulle sopiva. Tuleehan tuostakin liki 2-3h välein jos olen hereillä n. 16h vuorokaudessa. Mutta sellaista "mittaanpa 2h välein riippumatta onko se aterian jälkeinen tms." en enää harrasta.

Elämäni lapsiperheen äitinä on aika tasaista ja säännöllistä, en juuri ole saanut järkättyä aikaa edes erilliselle liikkumiselle, eli "poikkeustilanteita" on harvoin. Kolmivuorotöissä käyväksi vuorikiipeilijäksi ei musta mun hoitotavoilla olisi.

Saatan mitata yöllä jos herään, mutta jos on erikseen herättävä mittaamaan ja/tai pistämään että saisi aamusokereihin "tuloksia", siinä on musta selvä elämnlaadun raja jonka jälkeen pumppu on liki välttämätön. SE on Cane musta hurjaa, että hoitotahosi ei tuollaisen taivastelun lisäksi näe tarpeelliseksi antaa sulle parempia välineitä hoitoosi, kuten pumppua...harmi jos tuo Aten kirjoitus kääntyy niin, että hoitotahot entistä enemmän näkevät vian olevan diabeetikossa itsessään, nyt liian tiheässä mittailussa...

Kiitos Kide linkistä! Itseasiassahan hoidon tavoite voisi olla, että hoitotarvikkeiden OSUUS kustannuksista nouusisi huimasti, lisäsairauksien hoidon kustannuksella...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #38 : Syyskuu 16, 2013, 13:07:31 ip »

Kansallinen diabetesohjelma Dehko
Diabeteksen kustannukset Suomessa 1998-2007
(http://www.diabetes.fi/files/1266/Kustannusraportti.pdf)
s. 39
"Hoitovälineet olivat pienin tutkituista kustannuseristä. Mikäli halutaan alentaa diabeteksesta aiheutuvia kustannuksia, ei hoitovälineiden käytön säästämisellä ole mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä. "

.. ja vanhempaa tutkimusta Tero Kankaalta
(https://helda.helsinki.fi/handle/10250/3309)
"Helsingissä voitaisiin säästää yli 50 Mmk vuodessa mm. lisäämällä diabeteshoitajien työpanosta ja tehostamalla diabeetikkojen hoidonopetusta ja hoitoa, vaikka samalla panostettaisiin saman verran diabeteksen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon."
Kirjattu

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #39 : Lokakuu 01, 2013, 18:29:52 ip »

Tänään hain 600kpl. liuskoja ja parisataa neuloja paikallisesta, Marjoniemestä. Ei yhtään laittannut hanttiin vaikka oli mulle tuntematon tätsy.
Kirjattu

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #40 : Lokakuu 01, 2013, 19:46:04 ip »

Asiointipalvelukamsiooni oli tullut ilmoitus ettei lähetteessäni ole kyseistä tarviketta ja toisekseen, että lähetteeni on nykykulutuksella liian pieni. Pyysivät olemaan yhteydessä hoitavaan lääkäriini.

P.S. Huomenna testiin Dexcom
Kirjattu

Sahara

• Matkailija
« Vastaus #41 : Lokakuu 02, 2013, 19:44:16 ip »

Pistää vihaksi. Kävin hakemassa uudelta paikkakunnalta ensimmäistä kertaa hoitotarvikkeita. Tarvikejakelua pitänyt hoitaja kysyi, kuinka monta liuskaa ja kynänneulaa käytän päivässä. Sanoin, että 8 liuskaa ja 5 neulaa. Hän sitten laski kolmen kuukauden hoitotarvikkeeni ja päätyi antamaan 9 liuskapakettia ja 4 pakettia kynänneuloja. Nopealla laskutoimituksella sain siis 5 liuskaa ja 4,4 neulaa päivää kohti. Yritin siinä sitten sanoa, etteivät nuo määrät riitä, mutta vastaukseksi tuli kehotus, tulla sitten kolmen kuukauden kuluttua hakemaan lisää. Kaiholla muistelen Joensuuta, jossa sain tarvikkeita niin paljon kuin halusin, niin usein, kuin tarvitsin... :-X
Kirjattu
D1 vuodesta 1995, Lantus & Humalog
Kilpparin vajaatoiminta 1/2014, Thyroxin

Cane

• Vanha tekijä
  • T1 D '90
« Vastaus #42 : Lokakuu 02, 2013, 19:52:26 ip »

No teoreettinen mahdollisuus on, että ehkä saat lisää ja myös että fiksaisivat sun hoitotarvikelähetettä paremmin sopivaksi......
Kirjattu

DM.Ellitus

• Intoilija
  • Elä tässä ja nyt. Unelmat on tehty toteutettaviksi
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2013, 22:35:15 ip »

Mä vielä toistaseks olen saanu neuvonnasta, kun soitan sinne....onneksi on vuorotyö, muuten en pääsis hakeen ja välillä oon laittanu ton ukkelin asialle, jos ite en oo kerenny. Mutta jatkuavsti elän pelko pe....sä, ettei tää onnistu enää kauaa. Kuntaliitos tuli muutama vuosi sitten ja ainakin osa sos/terv. palveluista on sen myötä huonontunu. Varmuden vuoksi pidän pientä varavarastoa, että sitten, kun liuskoja on tietty määrä, pyydän uusia, etteivät kokonaan pääsis loppuun
Kirjattu
Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa, D1 v:sta -81 Humalogii pumpussa  ja ramiprilii

Haushinka

• Aloittelija
  • Sugar and spice and everything nice
« Vastaus #44 : Marraskuu 03, 2013, 23:12:02 ip »

Saan näköjään olla tyytyväinen Lappeenrannan Armilan tk:n välinejakelusta  ;D Avoinna joka tiistai klo 8-16, hoitajalla aina valtava kaappi täynnä erimerkkisiä liuskoja, neuloja ja löytyy sieltä tarvittaessa kyniä ja mittareita  ;)

Tuli tässä vain mieleen, kuinka monelle oli aletty tyrkyttää InsuPen-nimisiä (jos nyt oikein muistin) neuloja? Mulla ne oli alusta asti, oli yhtä tuskaa niillä pistäminen. Sitten eräänä kauniina päivänä lääkäri tokaisi että hakekaa välinejakelusta toisen merkkisiä neuloja, olivat kuulemma laitettu kilpailutuksen kautta ilman testauksia "markkinoille". Nyt käytössä BD-neulat ja niillä pistäminen on kyllä paljon helpompaa ja kivuttomampaa  :D
Kirjattu
D1 04/2013 ja atopia
Levemir + NovoRapid

Idiot&Killjoy

Time grabs you by the wrist, directs you where to go

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59