Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Miten tässä itseään hoitaa, jos ei hoitovälineitäkään saa?  (Luettu 20671 kertaa)

emonen

• Vieras
Vs: Miten tässä itseään hoitaa, jos ei hoitovälineitäkään saa?
« Vastaus #45 : Marraskuu 03, 2013, 23:23:47 ip »

Tämä hoitovälineistä säästäminen on kyllä ihan järjetöntä...
Jossain muualla jo siitä kirjoittelinkin että kantelu EOA:lle melkein valmis. No nyt se on väännetty valmiiksi. Huomenna vien ihan perille asti. Liitteitä ei ole sähköisenä ja postiin en laita katoamaan...
Kirjattu

DM.Ellitus

• Vieras
« Vastaus #46 : Marraskuu 04, 2013, 00:49:00 ap »

Oikeeta toimintaa. Hyvä ja tsemppiä. Toivottavasti oikeus toteutuu.
Kirjattu

Cane

• Vieras
« Vastaus #47 : Marraskuu 04, 2013, 15:02:38 ip »

Hienoa emonen, valitettavaa että joudut tämän tekemään!

Itse väänsin ketoaineliuskoista (hoitolähetteeseen), kun ylitin kiintiöni jo 8 kuukautta etuajassa. Lisää ei kuulemma saa, vaikka mulla oli perusteluna se, että kun niitä mittailin niin ketoja oli ja isoa variaatiota per päivä. D-hoitaja hakee erityisluvalla 2 kuukauden ajaksi lisää.... sanoi, että ennenkin vääntänyt tästä, muttei ole tullut lisää, tää nyt oli jokin uusi perustelu, mitä käyttää. Nyt en ole mittaillut ketoja, ei ole liuskoja, ja kun "ei me niitä ketoja hoideta, vaan verensokeria". Totta, mutta ketoaineet kertoo kyllä missä mennään, enkä ymmärrä, miksi niitä en mittailisi jos positiivista paukkaa jatkuvasti, yli toista kuukautta. Pyysin hoitajaa antamaan lähetteen myös mulle, jotta tarvittaessa voin valittaa (odotan kielteistä päätöstä), mutta ei antanut. No, jäähän se papereihin. Liuskoja on luvassa 4,5 per päivä joulukuusta lähtien. Onhan se melkein puolet keskimääräisestä tarpeesta (37, 5 %) ::)

Hoitoväsymykseen liittyen, tosiaan on pilotti menossa jossa psykologi palkattu diabeetikoiden hoitoväsymystä kartoittamaan. Ainut vaan, että kaikki ajat on jo menneet (ilmeisesti alle kuukaudessa)... D-hoitaja sano "että olet muutenkin varmaan poistumassa täältä sinne endolle, niin ei koske sinua". No koskee se sinällään, ettei tää väsymys häviä hoitopaikkaa muuttamalla. Olen kyllä niin hemmetin väsynyt, tähän, viimeinen toivo on tän kuun pumpputapaaminen.

Kaikkihan on päätöksissä suht selvää (että liuskoja ja sensoreita saa), mutta kun ei toteudu käytännössä, ei. On niin helppo sanoa että "Diabeetikon pitää ..." jne. mutta kun tuo "pitää" on jo kirosana. On se kumma, ettei tarjota välineitä tuohon "pitää tehdä"-skematiikkaan, saati sen helpottamiseen. Maksan jo omakustanteisesti osioita hoidosta, mutta kun kaikkea ei saa edes rahalla  ::)
Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #48 : Marraskuu 04, 2013, 15:52:17 ip »

Viimeisen Diabetes-lehden pääkirjoituksessa viitataan STM:stä kunnille menneeseen kirjoitukseen hoitovälineiden yksilöllisen tarpeen huomioimisesta. Toisaalla lehdessä on hyviä artikkeleita hoitoväsymyksestä, masennuksesta jne. Hyvää sisältöä...
Kirjattu

aneki

• Vieras
« Vastaus #49 : Marraskuu 08, 2013, 07:37:51 ap »

Eilen kävin hoitotarvikejakelussa, tänään laitan palautetta menemään.

Pääkohdat (kirjoitan hypossa, anteeksi jos olen sekava):
- Sain hoitosuunnitelmaani merkityn liuskamäärän (8/päivä) vasta kinaamisen jälkeen, kun "ykkösille on määrätty se ja se määrä". Hittojako sillä henkilökohtaisella hoitosuunnitelmalla sitten tekee, kun kaikki on heidän mielestään kuitenkin lokeroitu noin?
- Sain pumpun säiliöitä ja kanyylisettejä vähemmän kuin lähetteeseeni on merkitty, koska "minä olen nyt ruvennut antamaan tätä pienempää määrää". Vai niin.
- Sain luennon aiheesta "tämä tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi, pitää olla tiukkana, on kuin omistaan antaisi". Yksi liuskapurkki maksaa yhteiskunnalle kuulemma 70 euroa. Harmittaa, etten jo siinä tilanteessa sanonut että älä puhu pa*kaa. Eihän se liuskapurkki vapailla markkinoillakaan maksa kuin hädin tuskin puolet tuosta, saati sitten yhteiskunnalle kun on kilpailutuksen ja tukkualennukset sun muut.

Harmittaa  :(
Kirjattu

Cane

• Vieras
« Vastaus #50 : Marraskuu 08, 2013, 07:59:32 ap »

:o

Aivan järkyttävää. "On kuin omistaan antaisi", no se henkilö ei vissiin sitten välitä selviääkö muut ympärillä hengissä  >:( Mikä tuo itse assertoitu kompetenttius hoidosta päättämiseen on, jo sen jälkeen kun päätöksen on tehnyt hoitava lääkäri?

Aivan p*ruseetusta tuo käyttäytyminen sua kohtaan, annami! Mulla jäis varmaan vituttamaan ja mietityttämään tollanen kohtaaminen päähän, vaikka itse tietäisinkin sen olleen väärässä. Vaadi henkilökohtainen, kasvotusten tehty anteeksipyyntö!

Jaksamista, joko hypo korjaantui?
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #51 : Marraskuu 08, 2013, 08:16:09 ap »

- Sain luennon aiheesta "tämä tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi, pitää olla tiukkana, on kuin omistaan antaisi". Yksi liuskapurkki maksaa yhteiskunnalle kuulemma 70 euroa. Harmittaa, etten jo siinä tilanteessa sanonut että älä puhu pa*kaa. Eihän se liuskapurkki vapailla markkinoillakaan maksa kuin hädin tuskin puolet tuosta, saati sitten yhteiskunnalle kun on kilpailutuksen ja tukkualennukset sun muut.

Mitäköhän kaikkia kustannuksia noihin liuskoihin on kunnan taholta saatu vyörytettyä? En usko, että 50 liuskan pakkauksen hankintahinta ylittää 10 euroa tarjouspyyntökilpailujen ansiosta. Kunnathan eivät ymmärtääkseni joudu maksamaan edes alvia.
Kirjattu

aneki

• Vieras
« Vastaus #52 : Marraskuu 08, 2013, 08:17:00 ap »

Jaksamista, joko hypo korjaantui?

Kiitos. Hypo helpotti, harmitus ei...  ;)
Kirjattu

aneki

• Vieras
« Vastaus #53 : Marraskuu 08, 2013, 08:18:50 ap »

Mitäköhän kaikkia kustannuksia noihin liuskoihin on kunnan taholta saatu vyörytettyä? En usko, että 50 liuskan pakkauksen hankintahinta ylittää 10 euroa tarjouspyyntökilpailujen ansiosta. Kunnathan eivät ymmärtääkseni joudu maksamaan edes alvia.

Sen verran tiedän, että sairaanhoitopiirille yksi puheenaollut purkki maksaa 8,95. Voi olla, että kaupunki on tehnyt toisenlaisen diilin  ::)
Kirjattu

Cane

• Vieras
« Vastaus #54 : Marraskuu 08, 2013, 08:23:21 ap »

No, tässähän oli kyseessä yksilö, joka kokee että sairauden hoitoon annettavat ja määrätyt välineet ovat hänen tilipussistaan ja lasten perinnöstä pois....   :o::)

Edelleen vaatisin anteeksipyyntöä ja melkein "varmuudeksi" (raskaat aseet käyttöön) ottaisin profylaktisesti yhteyttä potilasasiamiheen sen hoitotarvikejakelun ylilääkärin lisäksi. Mut mä olenkin... mä.  :D
Kirjattu

joe2jaentti

• Vieras
« Vastaus #55 : Marraskuu 08, 2013, 11:51:21 ap »

Yksi liuskapurkki maksaa yhteiskunnalle kuulemma 70 euroa.

Yksi liuskapurkki (á 50 liuskaa) maksaa vapailla markkinoilla noin 15 euroa.    - Aijaa, nythän puhuttiinkin Suomesta, jossa hintataso on usein noin tuplat keskeisemmän Euroopan hintatasosta  8)

Kirjattu

DM.Ellitus

• Vieras
« Vastaus #56 : Marraskuu 08, 2013, 12:06:03 ip »

Ihmettelen tota liuskoissa säästämistä. Hyvällä hoidolla ku voidaan säästää kompliksstioden hoidossa. Niiden hoito + aiheuttamat muut haitat tulee kalliimmaksi.  Ei kai kukaan niitä liuskoja huvikseen hae. :Z
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #57 : Marraskuu 08, 2013, 12:11:19 ip »

Koska kuitenkin monet diabeetikot joutuvat itse ostamaan liuskoja, niin noihin kuntayhtymien jms. hankintasopimuksiin pitäisi saada sisällytettyä ehto, että samaan hintaan alvilla lisättynä pitäisi alueen diabetesdiagnoosin saaneiden saada ostettua liuskoja.

Tiedän, että Ylläpito lukee tämänkin viestin. Pyydänkin, että tätä kautta asia siirtyisi Diabetesliiton hoitoon tarvittavan koko maata koskevan painostuksen järjestämiseksi. Turhaa hurskastelua on sanoa, että kaikki saavat sen, mitä tarvitsevat vedoten esimerkiksi käypähoitosuosittajiin.

Konrad, D-liiton jäsen

P.S.

Ylläpidolta odotan kuittausta tähän ketjuun, että viestini on viety D-liiton johdon tietoon. Mielellään myös tieto siitä, miten D-liitto alkaa asiaa hoitamaan.

Kirjattu

kuissi-3

• Vieras
« Vastaus #58 : Marraskuu 08, 2013, 13:15:08 ip »

Koska kuitenkin monet diabeetikot joutuvat itse ostamaan liuskoja, niin noihin kuntayhtymien jms. hankintasopimuksiin pitäisi saada sisällytettyä ehto, että samaan hintaan alvilla lisättynä pitäisi alueen diabetesdiagnoosin saaneiden saada ostettua liuskoja.

Meillä oli Lahdessa vielä 1990-luvulla juuri sellainen järjestelmä, että sain "ylimääräiset" liuskat hoitotarvikejakelusta, mutta maahantuoja lähetti minulle laskun, jolla maksoin juuri sen hankintasopimuksen mukaisen hinnan maahantuojalle. Ei kestänyt kuitenkaan kovin pitkään, kun tuli tieto, ettei se ole "luvallista". En tiedä, mikä sen päätöksen takana oli.  :-\
Kirjattu

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Veteraani
« Vastaus #59 : Marraskuu 08, 2013, 13:37:14 ip »

Hei Konrad!

Hyvä että laitoit yksityisviestin(kin) tästä asiasta, sillä ylläpito on tänään ollut tiiviisti muissa työtehtävissä. Vien viestisi yhteiskunnallisen vaikuttamisen tiimiimme, jossa on läsnä myös Diabetesliiton ylin palkattu johto.

DLT
Kirjattu

Linkkejä