Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6934 jäsentä  •  417409 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Veppe, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Mistä ruokasi tulee?" TV1 klo 21.30: Ruokayhtymä Food Inc  (Luettu 4839 kertaa)

Jape

• Lentävä kynä
Vs: "Mistä ruokasi tulee?" TV1 klo 21.30: Ruokayhtymä Food Inc
« Vastaus #15 : Toukokuu 11, 2012, 11:21:06 ap »

Tahtoo tässäkin asiassa olla niin, että isot jyrää pienet. Ja jos ihmisiltä kysytään että ostaisitko mieluummin vähän kalliimpaa, ns. parempaa, niin ollaan kyllä ostavinaan. Mutta sitten kun kauppaan oikeasti mennään, niin se hinta taitaa edelleen olla se suurimmaksi osaksi ratkaisevin tekijä..... :-\
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #16 : Toukokuu 11, 2012, 22:29:25 ip »

Hmm kyllä itelläkin jäi 70e maksava luomubroileri kauppaan, mutta kyllä mulle on ok maksaa 10e per kilo luomukanasta sen 3e/kg rähmäkanan sijaan. Kaikkea ei ole varaa ostaa luomuna, mutta joka kauppareissulla jotain. Mutta sen pitäisi olla helppoa, eettisen lihan hankkiminen yleensä ei ole. Paitsi poron ;)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Toukokuu 12, 2012, 10:54:41 ap »

Ruokayhtymä - Food inc., uusinta siis tänään klo 12.35 Yle TV1
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

NooNoo

• Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 18, 2012, 02:37:22 ap »

Tallensin tämän ja kun aloin möllöttää niin tekstit puuttui. PER**LE!!!
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Toukokuu 18, 2012, 09:38:52 ap »

Eilen haettiin noutoruokaa kinkistä ja tiskin takana huomasin kespron eli keskon tukun mainoksen US beef -ruhonosista, joita toimittavat. Eli tuleeko liha sinne raflaan ja vaikkapa moniin työpaikkaruokaloihin keskon kautta juuri noista USA:n jättikasvattamoista!? Yäk - meni ruokahalu siltä erää...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Toukokuu 18, 2012, 09:52:05 ap »

Eilen haettiin noutoruokaa kinkistä ja tiskin takana huomasin kespron eli keskon tukun mainoksen US beef -ruhonosista, joita toimittavat. Eli tuleeko liha sinne raflaan ja vaikkapa moniin työpaikkaruokaloihin keskon kautta juuri noista USA:n jättikasvattamoista!? Yäk - meni ruokahalu siltä erää...

Nipottaja.... ;) ;D Mie oisin vetäny ihan suruttaa naamariin.  8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Toukokuu 18, 2012, 09:57:16 ap »

Vetelin miekin mutten surutta, ja vetoan myös raskauden myötä herkistyneeseen paitsi mieleen myös makuaistiin. Kaiken vähänkin esim. pilantuneen maistaa herkästi. Ei sillä että tuo olisi ollut pilaantunutta, tai ainakaan että se pilaantuminen olisi liittynyt lihan alkuperään..

Yhtä kertaa ei nin surisikaan, mutta siis mua oikeasti huolettaa se jos suuressa mittakaavassa päivittäin meidän liha on tuolta peräisin! Se ei olekaan enää mikään pikkujuttu, ei tuotannon kestävyyden, eläinten oikeuksien eikä ihmisten ruokaturvallisuuden kannalta. Mieluummin söisin kotimaista.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Toukokuu 18, 2012, 10:23:46 ap »

Kyllä ainakin ne lihat mitä minä kaupasta kannan, on pääosin ihan suomalaista. Kannattaa muutenkin vähän katsoa ja käyttää hyväkseen. Ihan esimerkkinä vaikkapa kanankoivet. Viime viikolla ne oli Rainbow-tuotemerkillä 1,99 euroa kilo, ja Atrian taisi olla euron kalliimpi kilohinta. Molemmissa valmistaja Atria..... ;) siis kotimaista.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Toukokuu 18, 2012, 10:27:44 ap »

Kyllä ainakin ne lihat mitä minä kaupasta kannan, on pääosin ihan suomalaista. Kannattaa muutenkin vähän katsoa ja käyttää hyväkseen. Ihan esimerkkinä vaikkapa kanankoivet. Viime viikolla ne oli Rainbow-tuotemerkillä 1,99 euroa kilo, ja Atrian taisi olla euron kalliimpi kilohinta. Molemmissa valmistaja Atria..... ;) siis kotimaista.

Takaako tuo valmistaja kotimaisuuden? Mä olen alkanut etsimään mainintaa "suomalainen liha" pakkauksesta. Toki Atria esim. voi jossain muualla kertoa ihan yleisellä tasolla, että ei käytä kuin suomalaisia raaka-aineita, sitä en tiedä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Toukokuu 18, 2012, 11:02:11 ap »

Jep myös nämä isot lihatalot hankkii myös mm. Virosta. Ja suomalaisen kalkkunaleikkeen, siis suomessa valmistetun, itse raaka-aine voi olla vaikka brasiliasta. Kaupassahan noita tosiaan voi katsoa tarkkaankin, mutta pointtini oli että ravintolassa tai vaikkapa työpaikkaruokailussa ei- ja tuosta lapusta ravintolan seinällä alkoi huolettaa, kuinka suuri osa ns. Julkisesta lihasta on ulkomaista!?
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Toukokuu 18, 2012, 11:06:46 ap »

Takaako tuo valmistaja kotimaisuuden? Mä olen alkanut etsimään mainintaa "suomalainen liha" pakkauksesta. Toki Atria esim. voi jossain muualla kertoa ihan yleisellä tasolla, että ei käytä kuin suomalaisia raaka-aineita, sitä en tiedä.

Tuo on sinänsä totta. Mutta tarkistus toi varmistuksen ainakin omaan esimerkkiini.

http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/liha/rainbow-marinoitu-koipireisi-n-11-kg/

Eli kotimaisia kotkottajia ne on. Helposti ihmiset vaan ajattelee että se kaupan ns. halpismerkki olisi jotenkin huonompi kuin se "alkuperäinen".
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä