Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417181 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pakuri, beetaglukaani?  (Luettu 23513 kertaa)

nopal

• Jäsen
  • DM1. Remission venytystä jo vuodesta 2011.
Vs: Pakuri, beetaglukaani?
« Vastaus #30 : Tammikuu 11, 2013, 13:04:28 ip »

No niin, tästä mainitsinkin ketjussa aiemmin, en vaan muistanut lähetteestä tuota hormonin nimeä. Mielenkiinnolla odotan mitä siitä selviää.
Joo, niin odotan minäkin. C-peptidi ei muuten ole hormoni vaan peptidi joka irtoaa proinsuliinista (proinsuliinista tulee siis insuliinia kun C-peptidi irtoaa siitä, näin minä olen ainakin ymmärtänyt) kun insuliinia valmistetaan haimassa. Ja tämä ei siis mitenkään pahalla, pidän vain saivartelusta  ::)  ;)

Jo vain, olipa unohtunut tämä ketju,kiitos Ergava, että nostit aihetta taas esiin.

C-peptidiarvot mitattiin tuossa viime syksynä ensimmäisen vuositarkastuksen aikoihin. Arvot olivat kohentuneet huimasti vuoden takaisesta tilanteesta. Muita positiivisia muutoksia mm. kolesteroliarvoissa, jotka ei nyt mitkään huonot olleet aiemminkaan.

Lääkärit ja hoitajat ovat äimän käkenä. Ketään ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan tilanteeni erityislaatuisuus tutkimuksellisesta näkökulmasta, vaikka kaikki sanovat, että on erittäin harvinaista, että 1-tyyppi pärjää näin pitkään ilman pistoksia. Diagnoosia ei ole muutettu mihinkään, tunnusmerkit olivat lähtötilanteessa niin selvät (HbA1c, gad-vasta-aineet, verensokeri, oireet jne.). Nyt kaupungin puolelle siirryttyäni yksi hoitaja vaikuttaa aidosti innostuneelta ja kiinnostuneelta tilanteestani, ja erityisesti siitä mitä keinoja käytän diabetekseni hoidossa.

Tinktuuran teosta ja rasvauuttamisesta.

Pakuriteekupin vierestä.
Lueskelin linkkejä ja hakutuloksia sekä kerran vielä tämänkin juttusarjan. Tinktuurat ovat juttujen mukaan toimivampia, kuin tee.
Siitä:
Miten tinktuura tehdään oikeasti. Joku kertoi, että luomuvotkaan ja lähdeveteen. Tuolla kaapissa on ainakin 20v vanha koskenkorvapullo. Käykö se %. (Väittävät ettei siinä olisi tislauksien jälkeen gluteeniakaa). Miten kauan uutetaan. Lähde olisi 60km päässä.

Kookosrasvaa ja oliiviöljyä olisi. Miten niiden kanssa uutetaan ja miten tulosta hyödynnetään kun kuumentaessa menee hyödyt mopelle ja kylmänä. HYI.

Tein yhden tuplauutostinktuuran viljasen luomuvodkasta, taisi olla 30%, nyt tekeytymässä settiä greenfieldsin 40% luomuvodkasta.

tässä lainaus Jaakko Halmetojan uutiskirjeestä, näillä ohjeilla tein itse:

Tuplauute

Osa pakurikäävän arvokkaista ainesosista on vesiliukoisia, osa taas
rasvaliukoisia. Tinktuuroilla (alkoholiuutteilla) pakurista saadaan
eristettyä paremmin yhdisteitä, jotka eivät ole polaarisia (esim.
triterpeenit). Tinktuuroiden vaikutukset ovat adaptogeenimäisempiä,
kun taas keittämällä (dekokta) käävästä saadaan irroitettua
tehokkaammin immuunijärjestelmämme toimintaa tukevia yhdisteitä
(esim. beetaglukaanit). Koen, että harva toteuttaa käytännön
tasolla seuraavaa edestyneempää menetelmää, joten haluan avata
aihetta hieman...

Tarvittavat välineet:

- Lähdevettä (tai parasta mahdollista vettä jota saat käsiisi)
- 40% (tai vahvempaa) kirkasta viinaa/vodkaa - suosi Alkon
valikoimasta esim. Greenfieldin luomuvokaa
- Pakurikääpää (tai muuta/muita lääkinnällisiä sieniä)
- Kattila
- Lasipurkki
- Siivilä / suodatinpussi / nailonista valmistettu hedelmäpussi tmv.
- Pipetti-pullo

1) Valmista alkoholiuute (tinktuura) pakurikäävästä. Teollisuus
käyttää yleisesti standardina 1:4 -suhdetta, mutta tykkään itse
käyttää myös vahvempia uutteita (1:1 tai 1:2).

2) Kun "keräät" tinktuurasi, siivilöi neste lasipurkkiin
käyttämällä siivilää tai suodatinpaperia. Purista raaka-aineesta
mahdollisimman paljon nestettä purkkiin.

3) Laita alkoholiuutteessa käyttämäsi kääpä kattilaan ja lisää
tarvittaessa uutta raaka-ainetta. Keitä nestettä (dekokta), niin
että lisäät nestettä aina, kun keittämisen seurauksena sitä
haihtuu. Keitä niin pitkään, että sinulla on korkean viskositeetin,
lähes melassimainen neste kattilassasi. Ole tarkkana, että et polta
pohjaan keitostasi.

Huom! 100 astetta ei tuhoa beetaglukaaneita tai "haihduta
aktiivisia ainesosia".

4) Anna valmistamasi dekoktan jäähtyä ja sekota se tinktuuraan.

5) Siivilöi neste tummaan, lasiseen pipettipulloon. Säilö kuivassa,
valolta suojatussa paikassa.

Öljy-uutoksia en ole vielä itse tehnyt, siihenkin taitaa löytyä ohjetta Halmetojan arkistoista.
http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/wp-content/uploads/2011/02/Pakuri-%C3%96ljyhaude.pdf
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #31 : Tammikuu 11, 2013, 14:12:49 ip »

Kiitos. Halmetoja hyödyntää rasvauutteessaan pirtelöitä....ei kovin tuttua....siispä hakusanaksi pirtelö.

Tinktuurasta: On muhimassa (80%). Miten kauan sen pitäisi muhia.

Löytyi:
Tinktuura eli alkoholiuute valmistetaan uuttamalla murskattua kasvimassaa vahvassa (40-90%) alkoholissa. Jos käytetään enemmän vesiliukoisia ainesosia sisältäviä, riittää 25% alkoholi. Uuttosuhde on painon mukaan yleisesti 1 osa kasvia ja 2-5 osaa alkoholia; kuivatut yrtit vaativat yleensä 4-5 osaa alkoholia. Uutosta sekoitetaan kerran päivässä ja noin kahden viikon kuluttua seos siivilöidään ja suodatetaan esim. kankaan tai suodatinpussin läpi. Uute puristellaan talteen kasvimassasta mahdollisimman tarkkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2013, 16:42:29 ip kirjoittanut ergava »
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

nopal

• Jäsen
« Vastaus #32 : Tammikuu 15, 2013, 12:17:02 ip »

2 viikkoa lienee riittävä aika. Kokonaisista pakurikimpaleista ei saa ihan kaikkea nestettä puristettua irti, kannattaa hyödyntää niitä vielä pakuritee-aineksina. Yllättävän pitkään keittelee noista uutetuista palasista vielä teetä.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #33 : Tammikuu 15, 2013, 17:41:18 ip »

Uutos näytti kuivuvan kun imeytyi kai pakurijauhoihin. Oli lisättävä 38% liuotinta. Läpinäkymätöntä tuo on jo nyt.

Riittoisaa on pakuri teenäkin. Päästin kahvinkeittimellä suodattimen läpi 10 kuppia ja 3 kukkura teelusikallista jauhoa. Ovat nyt termospullossa. Sitten porot teräspannuun ja kuumennus, ei kiehuvaksi. Hyvin lähtee väriä vieläkin.
Kirjattu
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Snanna

• Vieras
« Vastaus #34 : Maaliskuu 27, 2013, 19:56:06 ip »

Nostelenpa tätä ketjua kun itse aloitin juuri pakurin käytön. Pari kysymystä olisi teille pidempään käyttäneille, eli kuinka paljon nautitte pakuriteetä vuorokaudessa ja millaisia vaikutuksia olette havainneet pidemmällä käytöllä olevan?
Kirjattu

nopal

• Jäsen
« Vastaus #35 : Maaliskuu 28, 2013, 10:38:11 ap »

Nostelenpa tätä ketjua kun itse aloitin juuri pakurin käytön. Pari kysymystä olisi teille pidempään käyttäneille, eli kuinka paljon nautitte pakuriteetä vuorokaudessa ja millaisia vaikutuksia olette havainneet pidemmällä käytöllä olevan?
mulla menee ehkä 1-2 litraa päivässä. Osa kuumana juotuna kahvinkorvikkeena (tai jopa kahvin pohjana), ja osan heitän usein jäähtyneenä smoothien tai raakasosekeiton sekaan. Tätä nykyä keittelen harvoin pelkkää pakuria, yleensä mulla on seassa muitakin lääkinnällisiä sieniä, yrttejä, juuria ja mausteita.

Pakurista mulla käytännössä lähti kunnolla käyntiin taistelu DM1:sta vastaan. Inskan tarve väheni ja jäi lopulta kokonaan, tässä vaiheessa oli siis remissio meneillään ja sillä tiellä edelleen olen. Jos haluat voit lukea lisää blogistani.

Eipä ole tullut sen jälkeen myöskään sairasteltua, kun säännöllisen käytön aloitin. Ennen oli joka vuosi n.4 flunssaa.
Kirjattu
remissioni.blogspot.fi

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Maaliskuu 28, 2013, 20:31:18 ip »

Kaatelinpa mökkitontilta koivuja. Yhdessä oli kai sitä pakuri-kääpää, jos oikein ymmärsin.

Miten sen voisi ottaa käyttöön?
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #37 : Maaliskuu 28, 2013, 21:22:27 ip »

Pakurista mulla käytännössä lähti kunnolla käyntiin taistelu DM1:sta vastaan. Inskan tarve väheni ja jäi lopulta kokonaan, tässä vaiheessa oli siis remissio meneillään ja sillä tiellä edelleen olen. Jos haluat voit lukea lisää blogistani.

Ymmärrän, että haluat remission jatkuvan mahdollisimman pitkään. Olet ilmeiseti VHH:lla, jolloin vähäisempikin insuliini riittää. Olen nähnyt muualla kirjoituksia, joiden perusteella remissio voisi VHH:lla jatkua todella pitkäänkin.

Olen kakkonen ja kokeillut kymmeniä ravintolisiä verensokereiden hallintaan. Olen aina ennen lisän aloittamista tehnyt perusteellisen nettitutkimuksen lisän vaikutuksista. Ne, joilla on ollut liian paljon vaarallisia seurannaisia, olen hylännyt, mm. kromipikolinaatti isoina annoksina. Millään en valitettavasti ole löytänyt pysyvämpää hyötyä. Ehkä syynä on sekin, että diabeteslääkkeeni ovat jo sen verran vahvoja, että ravintolisien merkitys häviää niiden sisään. Lievistä kohonneista verensokereista kärsivällä voi tilanne olla toinen. Tällöinkin liikunta, ruokavalio ja ylimääräisestä painosta edes osittain vapautuminen voi olla tehokkaampaa.

Pakuri on siinä mielessä kiintoisaa, että itänaapurin luontaishoitoihin erikoistunut lääkäri kertoi siitä. Jäi kuitenkin kokeilematta.

Itälääkäri oli erikoistunut myös erilaisiin manipulointihoitoihin. Kertoi niiden auttavan myös kakkostyypin diabetekseen. En ollut mistään muualta kuullut tuollaisista vaikutuksista. Mielenkiinnosta kokeilin. Muutaman päivän päästä lääkäri kysyi tulosta. Valitettavasti piti sanoa, että sitä ei syntynyt.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #38 : Maaliskuu 28, 2013, 21:33:17 ip »

Millaista manipulointia? jotain lymfahierontaa?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Konrad

• Vieras
« Vastaus #39 : Maaliskuu 28, 2013, 21:51:48 ip »

En oikein tiedä varmasti, mitä se oli. Niveliä ja lihaksia kuitenkin kevyehkösti hierottiin ja raajoja väännettiin. Ehkä vähän huippasi päästä, kun nousi pystyyn. Ei ollut mielestäni lymfaa.

Tuli tuossa mieleen, että akupunktio on vielä kokeilematta. Ei tosin ole osunut silmiin, että se voisi auttaa, mutta jos kuitenkin. Tuossa lähellä kiinalaisen lääketieteen tohtori pitää vastaanottoa...
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #40 : Maaliskuu 28, 2013, 22:51:44 ip »

Olen muutaman kerran kokeillut akupunktiota. Kerran jopa nukahdin käsittelypöydälle. Neulat pisteltiin paidan läpi selkään. Yksi oli kiinni vielä illallakin. Tuossa se on kynälaatikossa vieläkin. Eipä nuon vähät kokeilut vielä tehneet mitään.

Pakuriteetä olen nauttinut ehkä mukillisen päivässä joskus kaksi, pakuritinktuuraa pienen pipetillisen päivässä. Tarkkailen tilannetta. Pitkään aikaan ei ole arvot parantuneet. Koska kartan hiilihydraattia en oikein osaa sanoa mikä mitäkin vaikuttaa. Vuoden aikana lääkitys on kuitenkin pienentynyt melkoisesti.

Punariisiä menee myös.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #41 : Maaliskuu 31, 2013, 18:12:56 ip »

Kiitos kokemuksista. Olen nopal silloin tällöin käynyt sun blogia lukemassa, nyt lomalla pitänee paneutua ajan kanssa. Mun tilanne on jotakuinkin se, että etsin insuliinihoidon tueksi tekijöitä, jotka tasoittaisiva verensokeria. Syön jo virallissuosituksiin nähden vähähiilihydraattisesti ja liikun paljon, mutta se ei vaan riitä. Muuten ollaan varmaan suht ääripäitä, lapsesta asti olen sairastanut ja diagnoosi tuli niin myöhään, että mulla ei ole ikinä mitään remissiota ollutkaan. Silti on  mukava lukea toisten kokemuksia. :)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Huhtikuu 01, 2013, 17:09:29 ip »

Snanna, sori tää ei ole ihan tän ketjun juttuja, mutta oletko lukenut ykkösten kokemuksia metformiinista toisista ketjuista? Monella tasoittaa. Mutta tosiaan se on ihan lääke.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Snanna

• Vieras
« Vastaus #43 : Huhtikuu 01, 2013, 18:10:49 ip »

Snanna, sori tää ei ole ihan tän ketjun juttuja, mutta oletko lukenut ykkösten kokemuksia metformiinista toisista ketjuista? Monella tasoittaa. Mutta tosiaan se on ihan lääke.

Olen lukenut ja "metukkaa" olen käyttänytkin jo yli kolme vuotta. :) Tää on jo toinen kerta kun syön sitä, vuosien takainen eka kokeilu meni ihan perselleen, mutta nyt menee ihan ok. Tosin en kyllä osaa sanoa, että onko siitä ollut erityistä hyötyä kun kroppa on ollut koko käyttäjakson jatkuvassa (ja rankassa) muutostilassa, esim. raju autoimmuunitulehdus ja alle vuoteen 20 kg painon pudotus. Siksi haen lisätukea toisaalta.  ::)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Huhtikuu 01, 2013, 18:42:23 ip »

Ok. Sori olet tainnut mainitakin. Mielenkiinnolla seuraan tätä minäkin.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07