Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sairaalaruoka!  (Luettu 20622 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Sairaalaruoka!
« : Helmikuu 24, 2012, 13:48:37 ip »

Nyt tajusin konkreettisesti, miten huonolaatuista on sairaalaruoka. Siis herranen aika sentään.
Perunoita ja makaronia oli koko lautanen täynnä. Lisäksi pari kivikovaa "pihviä" tai jauhelihamössöä tai sitten pelkästään muuta perunamössöä, josta ei ottanut erkkikään selvää mitä muuta siinä oli mutta kamalalle maistui. Vihanneksina pari ruokalusikallista kitkerää punakaalia tai 4-5 siivua ulkolaista kurkkua. Missä on vihannekset ja hedelmät? Ja jälkiruokana oli pääosin sokerikiisseli! Leipä oli aina kuivaa ja munuaispolilla tarjottiin sen kanssa koko ajan leikkelemakkaraa tai juustoa!! Siis fosforirajoituksesta ei tiedetty mitään vaikka siitä erikseen mainitsin. Vihanneksia ei saanut, vaikka pyysin. Lautasmallia ei ainakaan noudatettu.

Kun ruokahalu oli muutenkin huono, meinasin "laatata" pelkän ruoan näkemisestä. Mies toi minulle luomutomaatteja ja hedelmiä että pystyin jotain syömään.

En yleensä ole ronkeli ruoan suhteen mutta kyllä nyt oli niin kamalat sapuskat että kaikki jäi minulta syömättä. En ihmettele että ruokaa menee hukkaan varmasti hyvin paljon.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Sairaalaruoka!
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2012, 13:59:40 ip »

Samanlaisia kokemuksia, että todella hiilihydraattipitoista ruokaa sairaalassa eikä juurikaan saa vihanneksia. Viimeksi kun olin, niin lautanen täynnä valkoista makaronia, seassa pari broilerinmurua ja vihanneksena muutama viipale etikkapunajuurta. Että se siitä lautasmallista.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2012, 14:05:12 ip »

Oon yrittänyt töissä (lastensuojeluyksikössä) toitottaa, että kun tehdään niitä ruokalistoja, niin ei laiteta sinne pelkkää makaroonilaatikkoa, uunilenkkiä, nugetteja, ranskalaisia, makkarakastiketta ja perunoita. ''Laitosten'' pitäisi mun mielestä ehdottomasti noudattaa vähintään sitä virallista lautasmallia. Se olis jo aika paljon, kun oikeasti ihmiset täyttäis puolet lautasesta vihanneksilla ja neljänneksen lihalla. Yleensä on puoli lautasellista pastaa, neljäsosa jauhopohjaista kastiketta ja neljäsosa jotain etikkapunajuurta, italiansalaattia tm, mikä ei tod ole vihannes!!

Suututtaa kun paskaruoka on niin halpaa!!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2012, 14:08:53 ip »

Systeri ja isä oli yhtä aikaa eri keskussairaaloissa, systeri Etelä-Pohjanmaalla ja iskä Keski-Pohjanmaalla. Isä kehui ruuat maasta taivaaseen, toisin kun systeri. Päiväkahvia ei E-P:llä ollut herunut ja pannu viety aamulla äkkiä pois, ettei toista kuppia kukaan tahtois, illalla sitten teetä ja joillakin potilailla päät kipeinä sitten, kun ovat kahvia tottuneet päivittäin litkimään. Eli sairaaloissa on eroja  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2012, 14:20:10 ip »

Riippuu varmaan ruokailutottumuksistakin, miten hiilaripitoista on tottunut syömään. Mutta sellainen mättömeiningillä laitettu makaroni- tai perunakasa ei kyllä ole kenenkään mieleen... vai onko? Jonkun mielestä se saattaa olla hyvää.  ???

Luulisi että varsinkin laitoksissa noudatettaisiin edes alkeellista lautasmallia ja vihannespitoista ruokaa. Mutta ei. Kahvista niin väliä..  ::)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2012, 14:31:03 ip »

Joskus kun olen tuosta sairaalassa huomauttanut, niin minulle on sanottu, että nämä on laskettu tosi tarkkaan nämä aterioiden energiamäärät ja ovat suositusten mukaisia. Maun puolesta minulla ei ole muuta valittamista kuin että seuraavalla kerralla aion ottaa suolapurkin ja voipaketin mukaan.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2012, 14:45:03 ip »

Eli sairaaloissa on eroja  :)

Kuten myös ihmisissä  ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

lomalle

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2012, 16:34:29 ip »

Pärnun sairaalassa Virossa oli ruoka tosi hyvää niin kauan kun saivat Suomesta (Pekka Puskalta tai hänen seuraajiltansa) viestin.

Suomalaiselle 2-sokeritautiselle ei saa antaa rasvaa, vain margariini oli hyväksyttävää. Tappeluhan siitä tuli ja sen jälkeen olen vihannut Pekka Puskaa.

Velliä ja puuroa tuli joka päivä ilman voisilmää, virolaisille hyviä pihvejä. En syönyt Puskan antimia vaan kävin sairaalan kanttiinissa syömässä.

Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 24, 2012, 16:44:19 ip »

Joskus kun olen tuosta sairaalassa huomauttanut, niin minulle on sanottu, että nämä on laskettu tosi tarkkaan nämä aterioiden energiamäärät ja ovat suositusten mukaisia. Maun puolesta minulla ei ole muuta valittamista kuin että seuraavalla kerralla aion ottaa suolapurkin ja voipaketin mukaan.

Systeri ei syö voita ollenkaan ja voi kun hän nauroi, että pieni leivänpala tuotu epämääräisen harmaan "kanaviilokin" kera ja kaksi palaa voita, salaattina sitten kaalta, jota hän ei todellakaan syönyt, kun leikattiin mahasta ja muutenkin oli ilmavaivoja. Oli meinnannut kysyäkin, että laittaako hän noi voipalat leivälle vierekkäin, kun se leipäpala oli niiden kahden voipalan kokoinen ;D Mä olin kans viimeksi 2007 K-P:n keskussairaalassa ja ihan ok safkat oli, paitsi, että halusin vaihtaa päiväkahvipullan hedelmään, muutenkin esim. iltapalalla sai ihan itse valita, mitä kärrystä tahtoi syödä :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #9 : Helmikuu 24, 2012, 18:01:27 ip »

Itse olin tuossa tammikuun lopulla sairaalassa reilun viikon ja tyytyväinen muilta osin ruokaan olin, mutta kasviksia todella liian vähän päiväruoan ja iltaruoan yhteydessä. Iltapalalla sit vetelinkin päivän edestä vihannesta kun iltapalan sai itse päättää mitä ottaa.  ;D ja hedelmiä sain ihan pyydettäessä vaikka pitkin päivää/yötä, kun niitä oli koko ajan saatavilla suoraan osastolta.  ;)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2012, 21:36:38 ip »

Toinen huono homma sairaalaruoissa on ne ruoka-ajat: lounas on aamupala-aikaan ja iltapala ihan liian aikaisin, joskus klo 20:n aikaan. Sitten saa nälissään olla koko yön.
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #11 : Helmikuu 24, 2012, 22:03:30 ip »

D1-nainen: niin no miten kukin elää  ;)

Juu iltapala kyl on liian aikasin miunkii osalta. Puol kasilta on täällä Savonlinnassa. Mutta onneksi on se mahdollisuus, että tarvittaessa sai myös myöhemminkin (piti nimittäin yöpala olla miulla ku sokerit kippaili joka yö alas vaikka kui vähän pistin  :-\)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2012, 22:07:25 ip »

Mulla ei ole ollut mitään suurempaa valittamista sairaalaruoasta, joskus aikoinaan oli niin pippurista lohta, että meinasi jäädä syömättä. Sokerit on pysyneet kohtuu hyvin, vatsa täyttynyt, siinähän ne tärkeimmät mun tarpeet ovat olleetkin.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2012, 23:19:22 ip »

Mulla ei ole ollut mitään suurempaa valittamista sairaalaruoasta

Oletko siis saanut tarpeeksi kasviksia sairaalassa vai etkö kaipaile niitä? Entä fosforirajoitus, onko sekin huomioitu ruoassa?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2012, 23:35:26 ip kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu

Petsku131

• Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2012, 00:16:40 ap »

Ei ne kaikkien viherpiipertäjien toiveita voi noudattaa. Ihan hyvää sapuskaa siellä saa.
Kirjattu

Linkkejä