Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Alkoholin hyödyt ja haitat  (Luettu 13759 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Alkoholin hyödyt ja haitat
« Vastaus #30 : Toukokuu 26, 2013, 00:12:38 ap »

Kuulen kuinka siellä näyttöjen takana nytkin 20 ihmistä pudistelee päätä

Haa, liika juominen aiheuttaa vainoharhaisuutta  ;D Ihan saat Tomaatti mun puolesta juoda ihan niin paljon kuin haluat  8) ja kaikki muutkin tietty.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Erja80

• Jäsen
« Vastaus #31 : Toukokuu 26, 2013, 02:55:00 ap »

kirjoittelenpahan minäkin tähän sitten.
 ryypättyä tulee humalahakuisesti joko tahallaan tai vahingossa. Vahingossa niin että oluen jälkeen saa sytöt päälle ja siitähän se sitten lähtee, ns. mopo käsistä, baariin tulee mentyä ja sitten sitä onki jo tukevassa humalassa. Ja kuten Tomaattikin ( :) ) melkein sanoi; laivalle menen aina ryyppäämään enkä muuten risteilemään. No mun kaveriporukkakin on samanlaista porukkaa, mua nyt rajoittaa vähän tämä vuorotyö, diabetes ei.
Hyötynä oon huomannut aamu verensokereiden olevan 4-6 välissä jos illalla on ottanu viinaa, oluella ei niinkään ole laskevaa vaikutusta.
 .. kyl mä olen joskus miettiny et mikähän se elämän tarkotus oikein on... olla vapailla niin kännissä ja niin monta päivää kuin vaan pystyy...     ;)

tämä nyt oli tämmöstä ääneen mietiskelyä
Kirjattu
D1 5/12
monipistoshoito Levemir ja Novorapid

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Toukokuu 26, 2013, 08:01:22 ap »

Jos työ rajoittaa kännäämistä, niin eikö kannattais ottaa lopputili, niin vois ottaa 24/7  ;)?
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #33 : Toukokuu 26, 2013, 20:04:38 ip »

Alkoholin vastustajista kun oli puhetta, niin kerran vastustin ihan fyysisesti. Olin mummolassa n 13v mittarissa ja kotomiehenä. Ohje oli että jos keiseillä tullaan pihaan niin ovet lukkoon. Samoin,jos lähdet kylään tai naapuri tulee humalassa. Humalaista ei saanut jättää markille yksin, kun hän nukahteli piippunsa kanssa mihin sattuu ja oli kamalan kuiva kausi.

No humalikko tuli. Nukahti pihaan kanankakkojen sekaan piippuineen. Olin lähdössä kyläilemään ja keljutti. Heitin sangollisen vettä piipun ja humalikon niskaan. Meinasin myöhästyä lähdössä, kun vanha (50v) juoppo nousi kuin vietereillä ylös. Navetan nurkalla se saavutti....lähes.... Maantien viereen maitolavalle sitten istahti ja haukkui koko sukuni. Lähti sitten piippua lataillen kämpälleen ja minä kylään. Jälkilöylytyksestäni en sitten muista mitään.

21v alkumatkasta meni vesipoikana, enkä alkon kanssa ole oikein syvällisemmin tutuksi päässyt vähän vanhempanakaan.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #34 : Toukokuu 27, 2013, 02:40:11 ap »

Kuulen kuinka siellä näyttöjen takana nytkin 20 ihmistä pudistelee päätä

Haa, liika juominen aiheuttaa vainoharhaisuutta  ;D Ihan saat Tomaatti mun puolesta juoda ihan niin paljon kuin haluat  8) ja kaikki muutkin tietty.

Hyst, älä sano, ne kuulee...  ;D Noh, korostetaan nyt vielä että en ole juoppo enkä suurkuluttaja. "Puoleen Suomeen" verrattuna en juo paljon mitään mutta joidenkin mielestä kun sekin on liikaa...  :P
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Toukokuu 27, 2013, 07:58:22 ap »

korostetaan nyt vielä että en ole juoppo enkä suurkuluttaja. "Puoleen Suomeen" verrattuna en juo paljon mitään

Kyllä me uskotaan, ettet juo juuri mitään, ei tarvi vakuutella  ;D
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Toukokuu 27, 2013, 10:04:39 ap »

Nykyäänhän sitä on niin säälittävä, että ei jaksa niitä krapulapäiviä. Nuorena likkana sitä jaksoi riekkua aamuneljään asti, tulla juoppodösällä himaan ja olla ihan kohtuuskarppina seuraavana päivänä puolen päivän jälkeen. Okei, ei aina... opiskeluaikoina olin ollut omissa läksiäisissäni (olin muuttamassa ulkomaille) ja tulin kotiin jatkoilta seuraavana päivänä joskus yhden aikaan. Sain kyydin, itse en olisi kyllä pystynyt kävelemään, oli niin huono olo. Ja pääsin juuri ja juuri kotiin, kun voin (taas) huonosti. Makasin sitten sohvalla koko päivän, liikuin vain keittiöön ja vessaan ja joka kerta takaisin sohvalle päästessä oli kylmä hiki otsalla puoli tuntia. Illalla puoli kasin alkaan oksusin viimeisen kerran. Sitten muistin, että on äänestyspäivä 8) (pressanvaalit) ja totesin, että pitäähän sinne mennä, se on kansalaisvelvollisuus :). Taisi muuten olla vielä ensimmäinen kerta, kun pääsin pressaa äänestämään... Pesin naaman, laitoin ulkovaatteet päälle ja eikun äänestämään. Tulin äänestyspaikalle ja minulle hymyiltiin säälivästi, kun kuulemma näytin niin kalpealta ja surkealta. Mutta oltiin kuitenkin vaikuttuneita siitä, että tulin siinä krapulassa äänestämään ;D

Nykyään juhlinnan jälkeen herään klo 7:00 tai viimeistään kasilta ja kärsin siinä sitten olostani, enkä pysty vaan sitä nukkumaan pois. Minulla on ainakin alkoholimäärät ja juhlintakerrat vähentyneet ihan vaan iän myötä. Ja sen takia, että en enää halua kärsiä kauheista krapuloista. Niitä kyllä tuli nuorenakin tosi pahoja mutta ne kestivät päivän. Nykyisin menisi vastaavalla meiningillä kolme päivää ihan hukkaan (on testattu ::) ). Vieläkin tulee kerran tai pari vuodessa juhlittua ihan kiitettävästi, toisinaan tulee otettua muutama ja joskus vaan yksi. Mutta nykyään tulee tipattomia tammi- tai muita kuita jo ihan vahingossa 8). Paras keino välttää krapulaa, vaikka juhliikin kunnolla, on minulla 1+1: 1 drinksu, 1 vesi. Pysyy nestetasapaino paremmin, eikä juo niin paljoa, kun ottaa vesilasillisen joka väliin. Alkoholia kuluu siis tilanteen mukaan joskus enemmän, joskus vähemmän. Aina sosiaalisesti, en tykkää ottaa yksin kotona.

Kaiken tämän sepustuksen jälkeen haittoihin ja hyötyihin. Itselleni ainakin krapula on isoin alkoholin haitta. Yleensä en myöskään jaksa yhtä ottaa (esim. saunasiideriä), koska se alkaa vain väsyttämään. Paitsi jos on jossain terassilla tai syömässä. Mutta monesti mieluummin jätän sen yhden väliin ja juon vaikka limpparin. Sokeritkin käyttätyv't melkoisen hyvin viinan kanssa. Toki en yritäkään hakea mitään optimitasapainoa niissä tilanteissa. Seuraavana iltapäivänä sokerit saattavat kyllä pudota, jos ei ole paljoa saanut syötyä. Terveysvaikutuksiin en ole kiinnittänyt paljoa huomiota, enkä vain sen vuoksi juo mitään. Pienessä skumppahiprakassa tulee kyllä yleensä naurettua paljon ja nauruhan pidentää ikää :D

Ainiinjoo, olihan tässä juuri viime viikolla uutinen, että samppanjan juominen parantaa muistia... :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Toukokuu 27, 2013, 10:13:45 ap »

Voi rehellisesti sanoa, että olen elämäni aikana vetänyt yhden kerran niin että en muista miten yöllä kotiin tulin. No siitä tosin taitaa olla reilu 20 vuotta aikaa ja kokemukset alkoholista oli silloin vähäiset. Nyt on siedätyshoitoa takana jo enemmän eli ei känniin asti tule edes koskaan juotua.  8)

Montako annosta arvelette pahimmillaan yhden illan aikana juoneenne ? Itse nimittäin korkeintaan 6-7.....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #38 : Toukokuu 27, 2013, 10:32:29 ap »

Montako annosta arvelette pahimmillaan yhden illan aikana juoneenne ? Itse nimittäin korkeintaan 6-7.....

Ollaan joskus vuosia sitten juotu kolmeen naiseen vajaa kuusi pulloa viiniä ja siitä lähdettiin sitten vielä baariin...  :o Mutta se olikin kyllä ihan kauhea reissu se. Mopo ei lähtenyt vain keulimaan, vaan lensi kaaressa kuuhun asti ;D. Nykyään käytän tätä mun 1 drinksu + 1 vesi taktiikkaa ja pitäydyn vähemmässä.

Mutta nämä määrätkin ovat niin suhteellisia, sillä ihmisten viinansieto on niin erilaista. Mulla se on kyllä melkoisen hyvä ja isompikaan määrä ei vaikuta puheeseen, muistiin, jalkoihin eikä kauheasti skarppiuteenkaan. Olenkin siksi usein ollut ns. huoltojoukoissa ;). Toisilla sitten puhe sammaltaa ja askeleet menee minne sattuu ja stoorit toistavat yhtä ja samaa jo parin juoman jälkeen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Toukokuu 27, 2013, 10:45:13 ap »

Nythän mä hokasin ettei viinasta oo vähään aikaan puhuttukaan, vaan jostain hienostelijoiden punkusta..... 8) 

Eikö täällä oo yhtään kunnon tenua ? ;D  Kohta aattelin vetästä pari pulloa sol-olutta, tuli ostettua kun aina ostaa vaan tuota ns. bulkkikaljaa kaupasta.
kyllä täällä kuule niitä tenuja löytyy (enkä sano tätä todella
minään kehuna),tossa viikonloppuna tuli pitkästä aikaa sorruttua niin pahasti urpoilemaan,että on yli puolet yhdestä vuorokaudesta kadoksissa
ja tyytyväinen saa olla,että mitään pikku jalkakipuja lukuunottamatta ei ole pahempaa käynyt. Toleranssi vaan heikkenee koko ajan. Onneksi
sentään tullut pidempiä totaalitaukoja alkoholin käyttöön. Minulla ei kyllä ole enää juurikaan positiivista sanottavaa alkoholista,diabeteksella tai ilman.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #40 : Toukokuu 27, 2013, 11:01:39 ap »

Voi. Se on tylsää jos juo vaikkei haluaisi :( .

Jape, eihän 6-7 annosta nyt paljoa ole, eikä tee susta kunnon tenua! Ei sillä että tällä aiheella pitäisi kilpailemaan alkaa...Mulle toi taisi olla pitkitettyjen opiskeluvuosien normisetti, ja enemmänkin, nykyään en kyllä kestä. Tai no viimeksi meni kyllä ylikin tuosta, seurauksena oksentelu, sammuminen ja päivän krapula. Olenkin tässä miettinyt, paljonko noiden vuosien alkoholinkäyttö on vaikuttanut muistiini ja oppimiskykyyni...no onneksi se skumppa auttaa siinä :D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vokaali

• Vanha tekijä
« Vastaus #41 : Toukokuu 27, 2013, 14:24:31 ip »

Alkoholin hyödyt: naurattaa, ja nauruhan pidentää ikää. Huhhahhei.
Kirjattu
Ykkösdippis kera pumpun ja silleen.

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Toukokuu 27, 2013, 16:23:28 ip »

Alkoholista on pääsääntöisesti haittaa ja varsinkin, jos käyttö on päivittäistä runsasta.

Alkohlin suurkuluttajat kuolevat nuorena ja sairastuvat herkemmin sairauksiin.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #43 : Toukokuu 28, 2013, 07:15:23 ap »

Alkohlin suurkuluttajat kuolevat nuorena ja sairastuvat herkemmin sairauksiin.

Vaarini dokasi 60 vuotta, oli terve kuin pukki ja kuoli 88 vuotiaana vanhuuteen. Ainiin, poltti myös vuosikymmenet tupakkaa. On siis myös poikkeuksia... Mutta ehkä olisi ilman viunaa elänyt 100-vuotiaaksi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Veteraani
« Vastaus #44 : Toukokuu 30, 2013, 14:34:47 ip »

Alkoholipolitiikan puolelle mennyt keskustelun loppuosa on otettu tästä erilleen ja siirretty vapaaseen sanaan.

DLT
Kirjattu

Linkkejä