Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Alkoholin hyödyt ja haitat  (Luettu 13758 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Vs: Alkoholin hyödyt ja haitat
« Vastaus #15 : Helmikuu 22, 2012, 22:16:46 ip »

Olen muuten itsekin saanut pari kertaa hoitohenkilöstöltä ohjeen viunaksien käytöstä:

- niveleni olivat toisessa jalassa pääosin tulehtuneet (ei selvinnyt koskaan muu kuin se, että reumasta ei varsinaisesti ole kyse, vaikka oireet täsmäsivät), kipu oli sitä mitä se siinä tilanteessa on ja tuota oli jatkunut kuukausia. Olin siis aika poikki, mutta ketutti myös se, ettei parikymppisenä voinut olla messissä kun kaverit juhlivat, jne. No, ohjeeksi tuli, että jättää sitten särkylääkkeet pois siltä illalta kun lähden kavereiden matkaan, mutta ottaa sitten reilummalla kädellä viskiä. Kun ajaa saman asian :)

- raskaana ollessa osallistuin taloyhtiön pihatalkoisiin ja haravoin varsin kylmässä ilmassa tunnin-pari. Kaikki meni muuten ok, mutta alkuyöstä alkoi sitten kyynärpään & ranteen välisiä lihaksia särkeä ihan reippaasti. Särkylääkkeitä tai lääkevoiteita kun ei siinä tilassa voi ottaa, menin ensin kuumaan suihkuun, mikä auttoikin ihan ok. Mutta kun ei koko yötä kuitenkaan voi suihkussa seistä ja kun sieltä tuli pois, särki aivan hillittömästi edelleen niin kysyinpä puhelimitse apua Naikkarilta. Kuittasivat sieltä, jotta jos ottaisin tujauksen viinaa. Mikä nyt sattui maistumaan kuulemma kävisi. No, siinä tilanteessa ei oikeasti maistunut mikään (pahoinvoinninkaan vuoksi) tai tullut mieleenkään ottaa mitään, niin joutui tosissaan miettimään. Päädyin sitten Amarettohuikkaan, joka kyllä toimi, mutta maistui siinä tilanteessa aivan kamalalle (siis maun lisäksi myös eettisesti väärälle).

Varsinaisesti muuten ei ole ohjeita jaeltu, kysytty kyllä miten hanskaan ja kun olen kertonut, ei siitä sitten enempiä ole kuittailtu.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Helmikuu 23, 2012, 10:21:58 ap »

Olimme syömässä šašlikissa firman piikkiin eräänä pikkujouluna kauan sitten. Alkoholia kului sangen reippaasti. Ainoa joka ei juonut, oli eräs Hannele (nimi muutettu), pienikokoinen keski-ikäinen sangen viehättävä rouva. Aterian jälkeen hän pyysi tarjoilijalta:  "Saisinko 5cl vodkaa".

Kun kerran istuin hänen vieressään, kysäisin häneltä että mistä nyt tuulee. Lyhyt vastaus kuului: " Helpottaa ruuansulatusta". Hän jatkoi tämän jälkeen loppuun asti vesilinjalla.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 23, 2012, 18:28:04 ip »

Lainaus käyttäjältä: zebra1
Tavallaan ymmärrän väkevien morkkauksen, tavallaan en. Koska onhan aivan ykslysti, juoko sen alkoholinsa mietoina vai väkevinä, JOS alkoholin määrä pysyy samana (ja omalle kropalle riittävän pienenä). Elimistö ei pysty erottelemaan, onko se polttamassa viinin vai vodkan alkoholia.

4 cl väkeviä on yksi alkoholiannos. 0,33 l olutta on yksi alkoholiannos. 12 cl viiniä on yksi alkoholiannos. Usein mun väkevät herättävät kovasti huomiota seurueessa. Samaan aikaan rouvilla on 24 cl viinilasit edessä ja herroilla isot tuopit...  Siinä isossa viinilasissa on muuten kaksi kertaa niin paljon alkoholia kuin siinä mun paukussani.  ::) Jotenkin on vaan niin paljon sivistyneempää siemailla sitä viiniä pullollinen illan mittaan kuin ottaa kolme kossuvissyä (joista tulee vain puolen viinipullon verran alkoholia). :D
Mullakin oli kirkkaiden aikana aina sama tahti kun muilla. Kun muut haki uuden oluen, mikä kaadoin uuden paukun. Sama tahti, vähemmän kannettavaa, halvempi hinta, vähemmän kaloreita.

Ajateltiin lähtä kaverin kans huomenna rimpsalle! Pitääkin miettiä mitä sitä ostais, viinaa vai viiniä. Taidan ostaa light lonkeron ja pienen viinapullon. En halua että tulee punaviinikrapula ja sitten en voi juoda punkkua enää ikinä. ??? :)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #18 : Helmikuu 23, 2012, 22:00:40 ip »

Mut hei eihän kossuvissyn juominen ole "kirkkaiden juomista" - se on rinksuja eli lantrattua! Mulle kirkkaat = tiuha viina, an sich. Toki on sama lantraileeko tiukkojen paukkujen välissä vai samaan lasiin :) Mun suosikki on siihen "ylläpitoon" on ISOON kaljatuoppiin 2cl kossua ja loput vissyä, ehkä aavistus karpaloa...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

lomalle

• Vieras
« Vastaus #19 : Helmikuu 24, 2012, 05:13:31 ap »

Hei, missä kaikki alkoholin vastustajat luuraa?
Vastustusta löytyi 2-sokeritautisten yö-viinan tutkimukselle (4cl viinaa), täällä vaan juodaan kunnolla.

Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Helmikuu 24, 2012, 08:40:03 ap »

Hmm, en koe olevani alkoholin vastustaja, vaikka en sitä itse käytäkään. Mulle on ihan se ja sama, kuinka paljon muut sitä juo tai on juomatta enkä välitä edes siitä, jos joku pitää minua tylsänä tyyppinä sen takia, etten käytä alkoholia (ei ole muuten kukaan tylsäksi haukkunut  ;D). Jos sitä on pakko ottaa päivittäin, niin sittenhän sitä ottaa, ei siinä sen kummempaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

heinäsirkka

• Aloittelija
« Vastaus #21 : Helmikuu 25, 2012, 21:22:52 ip »

En ole sinänsä alkoholin vastustaja, mutta sen väärinkäytön vastustaja olen hyvinkin. Alkoholisti on jo sairas, jonka on tietääkseni syytä totaalisesti välttää alkoholia. Miten nämä määritellään, onkin sitten toinen juttu. Sanovat, että alkoholisti on sairas vaikka ei joisikaan. Tuskin noihin väärinkäytön määritelmiin liittyy niinkään käytetyn alkoholin määrä, vaan pikemminkin riippuvuuden aste. Tietenkin suurkulutus puhuu omaa kieltään myös. -
sen olen huomannut, että riippuvaiset puhuvat aina viinasta tavalla tai toisella, osaavat antaa lahjaksi vain alkoholia, aihe vilisee joka yhteydessä - eikä hän itse huomaa eikä tajua sitä ollenkaan

Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Maaliskuu 01, 2012, 19:08:45 ip »

sen olen huomannut, että riippuvaiset puhuvat aina viinasta tavalla tai toisella, osaavat antaa lahjaksi vain alkoholia, aihe vilisee joka yhteydessä - eikä hän itse huomaa eikä tajua sitä ollenkaan
Sellaisten ihmisten kanssa on tosi rasittavaa olla tekemisissä. Yks tuttu on sellanen, ja en jaksa olla sen seurassa ollenkaan kun se vaan puhuu juomisesta ja tilanteessa kuin tilanteessa heittää jotain juomisläppää ja olettaa että kaikki muutkin on joka viikonloppu kännissä. Se asuu Helsingissä ja aina kun se tulee tänne 'pohjoseen', se on ensimmäisenä ettimässä kuskia ja juomaseuraa.

Mun mielestä se on jo riippuvuutta, että pitää olla joka viikonloppu kännissä. Esim monet opiskelijat on melko riippuvaisia. Onneksi meidän koulussa se on harvinaisempaa, mutta löytyy sieltäkin niitä, jotka elää vaan viikonlopusta toiseen, päästäkseen juomaan. Syksylläkin näin yhtä, niin ensimmäisenä se kertoi miten se oli koko kesäloman aikana ollu yhtenä viikonloppuna selvin päin. Sanoin sille että ''Sä oot varmaan Tosi ylpee itestäs..'' ::)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #23 : Maaliskuu 01, 2012, 21:52:38 ip »

...mut sitte ko riippuvuus on tarpeeksi pitkäälä, ei puhuta enää, juodaan vaan, ja salaa...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Maaliskuu 08, 2012, 16:19:25 ip »

yksi huono kokemus tulee mieleen

inska kokeilun aikana (n 40 yksikköä per päivä) aloin kerran parin paukun jälkeen puhua ns rivoja puoliksi tuttujen ja tuntemattomien naisten pöydässä, hieman ketutti jälkeen päin kun tuo ei kuulu tapoihin edes kännissä.

samanlaisen tarinan kuulin eräästä seurapiiri rouvasta: inskaa, pari paukkua ja jutut valui navan alle.

toi kävi sitten vain kerran sittemmin osasin varoa ilmiötä ja nyt ei enää pistetä inskaa.

muuten kirkas lantrattuna jollain lightilla pitää sokerit kurissa kunhan ei syömällä hhta pilaa  tehoa. inskan kanssa toki täytyy tutkia asiaa yksilöllisesti, on siitäkin joskus tullut kenttätutkimus tehtyä tulokset tosin kadonneet.
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2013, 18:33:07 ip »

Nythän mä hokasin ettei viinasta oo vähään aikaan puhuttukaan, vaan jostain hienostelijoiden punkusta..... 8) 

Eikö täällä oo yhtään kunnon tenua ? ;D  Kohta aattelin vetästä pari pulloa sol-olutta, tuli ostettua kun aina ostaa vaan tuota ns. bulkkikaljaa kaupasta.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Tomaatti

• Vieras
« Vastaus #26 : Toukokuu 25, 2013, 19:10:10 ip »

Ei tee kauheasti mieli puhua. Joku saarnaaja kuitenkin ryömii kolostaan ja haukkuu kiertoilmaisuilla alkoholistiksi. Täällä KP:lla on vähän sellainen ilmapiiri kun kertoillaan alkoholin juomisesta että korostetaan aina että "ihan yhden vain otin", "saattoi siellä juhlissa kolme mennä" ja jos kirjoitat vaan että kippis niin ryminä vaan käy kun joku ryömii kolostaan kertomaan kuinka kumminkaimanveikkakin sanoi vain kippis ja nykyään on alkoholisti...

Ja kun sama toistuu livenäkin, se suvun puoli joiden kanssa enää olen tekemisissä on melkeen absolutisti jokainen niin pitävät mua ja mutsia sitten täysinä alkkiksina. Eivät toki ole koskaan meitä edes kännissä nähneet mutta perusabsolutistin mielipide on suunnilleen että ei-absolutisti=vähintään suurkuluttaja.

Se on surullista ja vaikeuttaa asiallista keskustelua hirveästi.

Kuulen kuinka siellä näyttöjen takana nytkin 20 ihmistä pudistelee päätä että "siinä selittelee..."  ;D

No mutta nyt laevale ryyp... ...risteilemään  ;D

(Tämä oli provosti kirjoitettu mutta tositapahtumiin perustuva. Mun ympärillä nyt vaan on liikaa absolutisteja jotka eivät epäröi tyrkyttää vakaumustaan.)
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Toukokuu 25, 2013, 19:27:11 ip »

Totta tomaatti turisee. Tosin itse en välitä pätkääkään siitä mitä itse kukin ajattelee. Ja kun puhutaan hyvistä ja huonoista puolista, niin hyväthän on helppo tiivistää yhteen lauseeseen : humalassa kaikki on hauskempaa ! ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Toukokuu 25, 2013, 21:17:53 ip »

samanlaisen tarinan kuulin eräästä seurapiiri rouvasta: inskaa, pari paukkua ja jutut valui navan alle.

Vai että inskan syy on rivojen puhuminen  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

rane58

• Aktiivinen
« Vastaus #29 : Toukokuu 25, 2013, 23:29:48 ip »

Nythän mä hokasin ettei viinasta oo vähään aikaan puhuttukaan, vaan jostain hienostelijoiden punkusta..... 8) 

Eikö täällä oo yhtään kunnon tenua ? ;D  Kohta aattelin vetästä pari pulloa sol-olutta, tuli ostettua kun aina ostaa vaan tuota ns. bulkkikaljaa kaupasta.

-Kyllä täältä yksi löytyy....
Kirjattu
-Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

Linkkejä