Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Alkoholin hyödyt ja haitat  (Luettu 13760 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Alkoholin hyödyt ja haitat
« : Helmikuu 20, 2012, 14:57:30 ip »

No aloitetaan sitten se uusi ketju.

Laitoin tälle alueelle, koska alkoholi usein määritellään yhdeksi ravintoaineeksi kun vaikka luetellaan energiapitoisuuksia. Sitäpaitsi mulle se on nautintoaine, jota juon hyvän maun ja vaikkapa ruaan makuun sopimisen vuoksi. Myös rentoutumisen ja kevyen humaltumisen vuoksi, että olisi voinut olla vaikka vapaassa sanassa, ja onhan sillä vaikutuksia sokeriinkin, että olisi voinut olla vaikka hoitovälineissä. D ja ravinto ei erottele ykkösiä ja kakkosia, joten siinä yksi syy aluevalintaan; itsestäni on mielenkiintoista vertailla eroja ja yhtäläisyyksiä eri tautityyppien välillä eikä tapella kuka saa kommentoida mitäkin..

Ylläpito siirtäköön jos meni sittenkin vikaan, mutta ketjun aloittajana saanen määritellä ketjun sävyn: omia kokemuksia ja mielipiteitä alkoholinkäytöstä suuntaan jos toiseenkin. Ja tietty perus netiketti olis aina kiva...

Niin, itse pidän alkoholista kovasti, sopii mielestäni moneen tilanteeseen, ja kun se alkoi mielestäni kuulua vähän liian moneen yhteyteen automaattisesti (ja kun saimme lapsen), aloimme miehen kanssa tietoisesti vähentää alkoholin käyttöä ja rikkoa eri tilanteiden ja alkoholin yhteyttä. Varsinkin kun suvussa on kovasti vähän liian likeistä suhdetta viinaan. Haluamme pitää sen rentona ja luonnollisena osana elämää, jolloin se ei ole mikään juttu mutta voi yhtä hyvin jäädä poiskin.

Koskaan en ole joutunut vaaratilanteeseen alkoholin ja dee-ykkösen yhdistelmästä, koska mittari on aina ollut mukana ja sitäpaitsi olen aina tähdännyt hauskanpidon enkä viinamäärän maksimointiin. Tarkoittaa välihuikkia vesituopista ja nousuhumalan ylläpitämistä.

Ai niin, opiskeluaikojen baltianmatkoja ei lasketa, pikkasen meinas huom. kerran käydä votkan kanssa huonosti, mutta onneksi sillä kertaa pysyin tolkuissani ja sain syötyä kaamean konvehtirasiallisen...mutta musta se dee-1 ei ole mikään este alkoholinkäytölle tai syy teilata ykkösten mielipiteitä viinasta, se on vain huomioon otettava reunaehto niinkuin niin moni asia meidän elämässä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

TheBun

• Intoilija
Vs: Alkoholin hyödyt ja haitat
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2012, 15:38:21 ip »

Niin elikkäs toinen D1:n tässä :) Itse enempi ja vähempi juon alkoholia ja kun on mittari ja insuliinit matkassa niin ei mitään ongelmia. Ainoastaan kerran olen jonkun ihmeellisen kohtauksen saanu ja tiedä nyt häntä johtuko D:stä (olin unohtanut pistää pitkävaikutteisen ennen kun rupesin ottamaan) vai oliko joku jotain silmätippoja juomiin tunkenu tiedä häntä, mut ambulanssilla siis sairaalaan, kun taju meni ja joku ihmeen vatkauskohtaus iski. Enkä edes ollut loppupeleissä paljoa juonut.

Mutta siis. Huomannut sen, että sokerit käyttäytyy mitä mallikkaammin, kun pistää pitkävaikutteisen ja tarvittaessa pistää sitten varovasti pikaa (jos 20 lähentelee sokerit niin sitten pistän 2-3 yksiköä pikaa). Myös sekin hyvä jos syö enemmän ottamisen jälkeen jotain ennen nukkumaan käyntiä (mut ei 20 sokereilla) ja yleensä hieman ylemmäs jätän verensokerin nukkumaan käytäessä mitä normaalisti ja jos tarttee korjata (mitä harvoin tarttee) niin korjaan aamulla. Näillä on hyvin menny :)

Itsellä kanssa suvussa enempi ja vähempi liikaa alkoholin käyttöä. Omakohtainen suhde alkoholiin on se, että alkoholia on mukava ottaa hyvässä seurassa ja riitelemään ei humalassa ruveta, sillon tällön humalahakuisesti juon. Itseäni en tiedottomaan tilaan normaalisti saa vaan kroppa ilmottaa, kun ei enää oteta alkoholia. Jää sitten vaikka tölkin juonti kesken.

Nyt on kyllä taukoa alkoholin kanssa ollut. Viimeks viime keväänä juonu, kun sitten tulikin vähän yllätyksenä (toivottu kyllä) raskautuminen ja nythän tuo pieni mies tuossa tuhisee ja nukkuu :) Eipä tuota hätää ole tuota alkoholia päästä nauttimaan tällä hetkellä :) sen kerkee sit joskus  ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

heinäsirkka

• Aloittelija
Alkoholin hyödyt????
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2012, 22:06:57 ip »

No eivät täällä mitkään eilisen teeren pojat kirjoittele, kun nousuhumalistansa haaveilevat. Ei iloa ilman viinaa löydy. Siinä sitä etsivälle opinahjoa riittäisikin. Että oikein on suvunkin rasitteet. No sitärataahan se likat ja poijat jatkuukin vaan kun suku vaan rasittaa ja rasittaa aina vaan. Että on köppästä touhua.

Alkoholin hyötyjen etsimisessä sitä askaresta sitten riittääkin, kun niin haluaa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2012, 22:45:38 ip »

Minä opin oman kehoni reagoinnin alkoholiin oikeastaan vasta kun tasapaino oli pitkäaikaissokerin muodossa tipahtanut hyviin lukemiin eli selvästi alle 7%. Sitä ennen en huomannut alkoholin nauttimisella olevan mitään vaikutusta, toki en sokereitakaan kovin usein mittaillut. Eli toki sokerini saattoivat romahtaa silloinkin, mutta kun taso oli niin paljon korkeampi, ei ollut hypo-arvoihin asti menoja.

Nykyinen sokeritasapainoni on opettanut itselleni kuinka herkästi sokerini romahtavat alkoholin nauttimisesta (siis nautttimisen jölkeen), joten käyttö on vähentynyt selvästi. Toki edelleen nautin etenkin viinistä hyvän ruoan kanssa ja seurustelujuomanakin.

Mutta tosiaan oikeastaan kolmekin ambulanssikeikkaa ovat opettaneet kuinka pitkään alkoholin nauttimisen jälkeen esim. pitää olla erittäin tarkka verensokereiden kanssa. Kokemuksena on mm. tilanne, jossa olin nauttinut edellisenä iltana viiniä, aamulla lähtenyt töihin ihan minulle normaaleilla sokereilla (muistaakseni 6,4 mmol/l) ja vielä aamupäivän puolella sitten töihin jouduttiin ambulanssi soittamaan... Eli yllätys oli itsellenikin, että jopa yli 12h viimeisen nautitun alkoholin jälkeen saattaa vieläkin tuo matala yllättää.

Varsinaisesti mitään hyötyjä en alkoholista itselleni keksi, siis ainakaan terveyshyötyjä. Jonkinlainen hyöty varmaan itselleni toki on se, että "pienessä sievässä" on rennompi ja vapautuneempi olo, joten tuo olkoon mulle se plus-puoli ;). Ja paino ehdottomasti sanalla "pienessä".

Nykyisin tuon rennnon ja vapautuneen olon saan entistä pienemmällä määrällä alkoholia (kiitos nefropatian) eli 24cl punaviiniä riittää usein koko illaksi vaikkapa illanistujaisissa :).

Ja heinäsirkalle tiedoksi, että minulla ei pahemmin olen suvun rasitteita alkoholin kohdalla, ei siis yhtään absolutistia jos ei sitten yhtään "ongelmakäyttäjääkään".
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

lomalle

• Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2012, 05:23:44 ap »

2-sokeritautiset sairastuvat ja kuolevat yleensä sydän- ja verisuonitauteihin. Myös aivohalvaus ja muistisairaudet ovat normaalia. Näihin kaikkiin autaa punkku, miehille 2 annosta ja naisille 1 annos päivässä. Sellainen ei auta mitään että juo kerran viikossa koko pullollisen.

Ykkösistä en tiedä mitään muuta kuin kirkas alkoholi ilman hiilareita vie helposti hypoille ja jopa kuolemaan.

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2012, 07:27:02 ap »

Paitsi että me voidaan myös vähentää insuliiniannosta, ei tarvi välttämättä hiilareita - meillä nuo molemmat aina tasapainotetaan.

En usko että mulla menee samaa rataa, kun alkoholinkäyttö on mennyt niin vähäiseksi ja nimenomaan kiinnittää huomitoa siihen, tekeekö mieli vai ei ja vaikka tekiskin, niin onko pakko. Usein ei ole. Olisi voinut mennä huonomminkinmutta havahduttiin asiaan ajoissa.

Ja ehkä nousuhumalakin on kohdallani nykyään liioittelua - kutsutaan sitä nyt sitten vaikka pieneksi sieväksi. Pointti on vaan että pysytään siinä, sitä voi myös jatkaa eikä päästää itkupotkuraivareiksi, kuten joillain tuntuu humaltumisen päämääränä olevan.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2012, 11:47:48 ap »

Lainaus käyttäjältä: tyyppi2
Ykkösistä en tiedä mitään muuta kuin kirkas alkoholi ilman hiilareita vie helposti hypoille ja jopa kuolemaan.
No etpä näköjään tiedä edes sen vertaa.. ;) Minä en ainakaan voi juoda sokeriliemiä ollenkaan. Verensokeri nousee välittömästi 20pintaan eikä tule alas vaikka kuinka paljon tykittäis insuliinia. Että punkku tai viina/brandy tms on ne mitä voin käyttää. Ja hyvä punkku ja hyvä brandy onkin kyllä hyviä!
Keskimääräinen kulutukseni lienee vajaa puoli pulloa punkkua kuussa ja lasi brandyä.
Sukurasitteesta en tiedä, enkä välitäkään. Teen itse omat päätökseni. 18-vuotiaana oli vuoden kestävä biletyskausi, mutta se taitaa kuulua siihen ikään. :)
Olen viimeksi ollut humalassa 2 vuotta sitten, helmikuussa 2010. Nykyään jo kaksi lasia viiniä tuntuu nupissa, että jos kännit haluais riipaista, niin kalliiksi se ei ainakaan tulisi. ;D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2012, 12:23:43 ip »

Lainaus käyttäjältä: tyyppi2
No etpä näköjään tiedä edes sen vertaa.. ;) Minä en ainakaan voi juoda sokeriliemiä ollenkaan. Verensokeri nousee välittömästi 20pintaan eikä tule alas vaikka kuinka paljon tykittäis insuliinia.

Arvelen, että tyyppi2 viittasi siis oikeasti kirkkaaseen viinaan, joka kääntyy kirkkaaseen viinaan, vaikkapa vodkaan (ilman mausteita, blandiksia, tms.). Vodkassa ei pahemmin ole sokeria: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=906&lang=fi

Ja siis kun huitaisee huiviin tuollaista, ilman että syö tai huomioi sitä pistämisessä, ollaan nopsasti matalilla kun maksa keskittyy viinan polttohommiin sen sijaan että se vapauttaisi sokeria vaikkapa hypon hoitoon.

Sinällään ihan pätevä väite.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2012, 13:55:37 ip »

Arvelen, että tyyppi2 viittasi siis oikeasti kirkkaaseen viinaan, joka kääntyy kirkkaaseen viinaan, vaikkapa vodkaan (ilman mausteita, blandiksia, tms.). Vodkassa ei pahemmin ole sokeria: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=906&lang=fi

Ja siis kun huitaisee huiviin tuollaista, ilman että syö tai huomioi sitä pistämisessä, ollaan nopsasti matalilla kun maksa keskittyy viinan polttohommiin sen sijaan että se vapauttaisi sokeria vaikkapa hypon hoitoon.

Ei mulla vaan! Ei tapahdu mitään koko iltana, vaikka sokerittomia kirkkaita joisin! Seuraavana aamuna ja päivänä vasta menee matalalle (paitsi ettei mene, koska vähennän silloin insuliineja sekä perusinsuliineista että pikasta.)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

lomalle

• Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2012, 13:59:20 ip »

Hyvä että ykkösetkin osaavat juoda viinaa ilman kuolemanpelkoa.

Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2012, 14:00:40 ip »

Tarkoitin ihan samaa. Viina viinana. Jos lantrataan, niin ei varmasti millään sokerisella.
Ei niitä hiilareita punkussakaan juuri ole. Toki alkoholia vähemmän kuin viinassa. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=924&lang=fi (Brandy ei juuri poikkea kossusta ravintosisällöltään.)

En tiedä oonko joku poikkeus kun en voi sokeriliemiä juoda, mutta jos jotain juon, niin hiilaritonta pitää olla. Aikoinaan kun tuli juotua humaltumisen ilosta, niin kirkkaita minä sillonkin vetelin ja vain kerran on krapula-aamuna hypo yllättänyt. Iltaisin ei ollut koskaan mitään ongelmaa sokereissa, jos ei syönyt. Toki varalta jääkaapin kautta nukkumaan. En voi sanoa että grillin kautta kotiin, koska en voi sietää grilliruokaa. ;D

Mutta jos ne kirkkaat tuntuu muille olevan kovinkin huono juttu, niin yhden ihmisen kokemusten perusteella niitä tuskin suositellakaan kannattaa. ::)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2012, 14:34:20 ip »

Ei mulla vaan! Ei tapahdu mitään koko iltana, vaikka sokerittomia kirkkaita joisin! Seuraavana aamuna ja päivänä vasta menee matalalle (paitsi ettei mene, koska vähennän silloin insuliineja sekä perusinsuliineista että pikasta.)

Jäipä sitten mainitsematta että vetää nopsasti matalille sinä seuraavana päivänä (ja tähän kohtaan olisin laittanut boldauksen, jos olisin osannut) :) Pahoittelut aiheutuneesta kaaoksesta.
Kirjattu
Tea

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2012, 21:27:22 ip »

Jäipä sitten mainitsematta että vetää nopsasti matalille sinä seuraavana päivänä (ja tähän kohtaan olisin laittanut boldauksen, jos olisin osannut) :) Pahoittelut aiheutuneesta kaaoksesta.

Eipä mitään...

Tavallaan ymmärrän väkevien morkkauksen, tavallaan en. Koska onhan aivan ykslysti, juoko sen alkoholinsa mietoina vai väkevinä, JOS alkoholin määrä pysyy samana (ja omalle kropalle riittävän pienenä). Elimistö ei pysty erottelemaan, onko se polttamassa viinin vai vodkan alkoholia.

4 cl väkeviä on yksi alkoholiannos. 0,33 l olutta on yksi alkoholiannos. 12 cl viiniä on yksi alkoholiannos. Usein mun väkevät herättävät kovasti huomiota seurueessa. Samaan aikaan rouvilla on 24 cl viinilasit edessä ja herroilla isot tuopit...  Siinä isossa viinilasissa on muuten kaksi kertaa niin paljon alkoholia kuin siinä mun paukussani.  ::) Jotenkin on vaan niin paljon sivistyneempää siemailla sitä viiniä pullollinen illan mittaan kuin ottaa kolme kossuvissyä (joista tulee vain puolen viinipullon verran alkoholia). :D

Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2012, 21:51:07 ip »

Heh, tuo on muuten niin totta ;)
Kirjattu
Tea

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2012, 22:03:59 ip »

Mulle tuli mieleen, että joskus 70 -luvun alussa, kun lääkäri minulle kertoili alkoholista ja diabeteksesta, niin ohje oli, että jos pitää ottaa, niin sitten "kirkkaita", siis väkeviä sokerittomia oli väri sitten mikä tahansa.

Jos mä olisin tuota ohjetta noudattanut, niin enpä olisi montaa maistiaista tarvinut siihen, että olisin absolutistiksi ryhtynyt. Mutta minäkö joskus jotain ohjeita noudattanut... pois se minusta ;) :-[.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä