Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Finelin ruokakorin tarkkuus  (Luettu 3502 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Finelin ruokakorin tarkkuus
« Vastaus #15 : Tammikuu 13, 2012, 13:53:21 ip »

päivän saldo on nyt 295,6 mg[/b].

Mulla kertyi siellä Finndianessa päivässä fosforia jotain 4000 mg enkä edes juo kahvia. Aikamoiset muutokset on edessä, jos joudun joskus alkaa rajoittaa  :-X

No mulla oli siinä viimeisessä eli siinä syöpöttelypäivää ennen tehdyssä seurannassa muistaakseni vain jotain 850 mg ja silloin toki jo proteiinia (esim. ruisleipää) sekä maitotuotteita yleensäkin kartoin, oli siis jo ns. nefropatiaruokavalio. Niissä aiemmissa, joissa ei mitään ihmerajoitusta vielä ollut, oli määrä jotain 1300 mg, jos yhtään muistan enää. Sillon meni vielä juustoja, muttei maitoa esim. ruokajuomana. Mutta noilla kerroilla en esim. noista E-koodi-fosforeista vielä mitään tiennyt enkä niitä osannut pahemmin karttaa ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 13, 2012, 14:06:35 ip »

Minulle munuaishoitaja sanoi että GFR:än voi vielä vaikuttaa tiukalla fosforirajoituksella, joten siksi nyt lasken hieman tarkemmin.
Minullahan oli vielä syksyllä ihan hyvät forsforiarvot ja sitten ne vain pompsahti ylös ja GFR alas. Olen tässä niin "löysässä hirressä" tämän asian kanssa ja siksi nyt aika tarkka. Haluan nimittäin nauttia siitä etelän matkasta rauhassa ja siksi pyrin tekemään kaiken ohjeiden mukaan. Jospa sitten maanantaina olisi jotain parempia arvoja munuaislääkärille. Minulla on muutenkin paljon kysymyksiä hänelle matkaa ajatellen.

Lisäksi tuo fosfori aiheuttaa kutinaa ja kun on muutenkin atooppinen iho, niin jatkuvasti pitää olla raapimassaa.  :( Rajoitus selvästi vähentää kutinaa. Ja onhan tässä se että kun vähentää fosforeita niin vähentää myös proteiinia ja lisää hedelmien ja vihannesten syöntiä vielä entisestään. Lisäksi olen oppinut käyttämään öljyjä enemmän. 2rkl päivässä kuulema riittää minulle.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Tammikuu 13, 2012, 14:41:19 ip »

Noi labra-arvot onkin sitten oma juttunsa, mulla ei näutä fosfori ja Krea (GFR) menevän mitenkään käsi kädessä. Ja fosfori on pomppinut jopa nyt niin, etten oikein luota edes yhden kontrollikerran arvoon.

Oli kesän alussa Krea 236 ja siitä laskettu GFR 19 ja Pi 1,23. Sitten syyskuussa Krea 275, siitä laskettu GFR 16 ja Pi 0,87. Nyt oli Krea 314, laskettu GFR 13 ja Pi taas 1,23.

Jotenkin tuo syksyn Pi-arvo ei oikein oikealta tunnu, koska ei ole kertaakaan vuoden 2002 jälkeen nopin matala ollut ::).

Jaa, mutta mitenkäs minä nyt näihin sotkeuduin...

Tuota kutinaa mullakin on, siis jo noilla omilla arvoilla. Onneksi mulla Atarax vähän auttaa öisin, ainakin toimii vähän kuin unilääkkeenä ja kait se siihen kutinaankin auttaa. Juu, ei ole koskaan todettu atooppista ihoa tai muuta vastaavaa, onneksi. Se vielä puuttuisi ::)
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Tammikuu 13, 2012, 14:53:31 ip »

Noi labra-arvot onkin sitten oma juttunsa, mulla ei näutä fosfori ja Krea (GFR) menevän mitenkään käsi kädessä. Ja fosfori on pomppinut jopa nyt niin, etten oikein luota edes yhden kontrollikerran arvoon.

Krea minullakin on ollut mitä milloinkin. Riippuen ihan elämän tilanteestakin.
Mutta ainoa asia, jolla voi kuulema vaikuttaa mahdollsesti GFR:n nousuun, on tiukka fosforirajoitus. Mutta maanantainahan tuon sitten kuulee, onko laskenut huonommaksi, vai jopa lähtenyt nousuun.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Tammikuu 13, 2012, 15:00:25 ip »

No mulla ainakin tuo GFR lasketan suoraan Krea-arvosta eli ei ole itsenäinen arvo. Tuolla nefron puolella ei ole tehty kertaakaan sitä varsinaista vuorokausikeräykseen perustuvaa poistuman laskentaa, jota taas Malmin sisätautipoli käytti.

Juuri saman arvon saan aina itsekin käyttämällä tuota MDRD-kaavaa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pgr00026 (jonka siis sanotaan olevan tarkempi meillä munuaisvaivaisilla).
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 13, 2012, 15:24:55 ip »

No niin, nyt jatkan tän päivän fosforikuorm,an arviointia ;) Luonas oli kaikkea muuta kuin fosforiklöyhä edes yrityksena: 1 Fazerin Ilmatran kuriinen riisipiirakka ja 3dl jauhelihakeitto (Saarioinen), siis täysin einesjuttu :-[. Fosforia kertyi lisää 176,9 mg eli päivän saldo on nyt 295,6 mg.

JUa taas pieni lisä eli iltapäivän välipala, päärynä 230 grammaa, fosforia siis 29,9 mg ja päivän saldo 325,5 mg. Siitä se kertyy, pikkuhiljaa ;)

Ja nyt tähän samaan vielä päivällinenkin: munakas, 2 munaa, 300g kruunupakastevihanneksia, fosforia 383,8 eli päivällinen jälkeen saldo 709,3 mg. Kaksi kananmunaa teki tehtävänsä ::), mutta vielä tuohon jotain mahtuisi, vaikka pyrkisi pitämään tiukasti kiinni siitä 800 mg määrästä. Kaksi kananmunaa päivässä on toki liikaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2012, 17:46:19 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 13, 2012, 20:33:20 ip »

Ja päivän loppusaldo fosforia 811,8 mg. Iltapala oli 34g maalaisleipä (F:n), 14g goudajuusto, 15g paprika. Oikeastaan ihmettelen, että tohon mahtui jopa kaksi kananmunaakin joukkoon... Mutta tää loppui nyt tähän, siis tää päiväkirjan pito...
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Tammikuu 14, 2012, 10:22:11 ap »

Ja päivän loppusaldo fosforia 811,8 mg.

No tuohan on niin kuin pitääkin! :)
Minulla kertyi eilen n. 650mg, mutta se johtuu siitä, että pidän todella tiukkaa linjaa ja syön niin huonosti. Odotan maanantain munuaisvastaanoton tuloksia mielenkiinnolla.. ja kauhulla...  :(
Kirjattu

Linkkejä