Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416379 viestiä  •  19889 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: juurekset on hyviä, mutta...  (Luettu 6364 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
juurekset on hyviä, mutta...
« : Joulukuu 06, 2011, 19:31:16 ip »

Mä olen nyt pari päivää yrittänyt syödä paljon juureksia, kypsänä toki. Hyviä ovat olleet, mutta ei vaan vatsa jälkeenpäin tykännyt yhtään. On kyllä ollut sellaisia ilmavaivoja, että oksat pois ::).

Olin laittanut uunijuureksia (bataattia, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja punasipulia), johon lopussa lisäsin vähän aurajuustoruokakermaa sekä alussa vähän rypsiöljyä sekä valkosipuliyrittimausteseosta sekä kevyesti paistettuja broilerin ohutleikkeitä (naturel), jotka sitten lopussa kypsyivät vielä uunijuuresten päällä.

Eilen söin lämpimänä van edellä kuvaamaani juttua ja ilmavaivat olivat aika hurjat. Tänään sitten keitin pari perunaakin (1 per ateria), kun toivon, että ilmavaivat vähän helpottaisivat...

Epäily on, että mun gastropareesimasuni ei oikein tykkää joko öljystä/kermasta, siis rasvasta tai sitten noista juuseksista, vaikka ihan kypsiksi ne kypsensinkin. Mutta hyvää oli jokatapauksessa ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: juurekset on hyviä, mutta...
« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2011, 22:42:44 ip »

Oliko sulla millainen tärkkelyksensieto? Mulla bataatti tekisi saman kuin perunakin eli hajuhaitat olisivat hirveät. Mutta mulla ei olekaan gastroa.

Kuidut kai yleensä lisäävät kaasunmuodostusta, mutta sitten taas tuottavat rasvahappoja jotka estävät syöpäsolujen muodostumista. Ehkä juureskissa oli sulle liikaa kuitua kun leipäkin on sulla yleensä vaaleaa? aargh tätä suo siellä, vetelä täällä -tyyppistä syömistenvalintaa...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2011, 22:55:13 ip »

Oliko sulla millainen tärkkelyksensieto? Mulla bataatti tekisi saman kuin perunakin eli hajuhaitat olisivat hirveät. Mutta mulla ei olekaan gastroa.

Kuidut kai yleensä lisäävät kaasunmuodostusta, mutta sitten taas tuottavat rasvahappoja jotka estävät syöpäsolujen muodostumista. Ehkä juureskissa oli sulle liikaa kuitua kun leipäkin on sulla yleensä vaaleaa? aargh tätä suo siellä, vetelä täällä -tyyppistä syömistenvalintaa...

No ei mulla ainakaan peruna ole mitään aiheuttanut eikä bataattikaan. Vähän epäilin ensin, että ois ollut tuo lanttu, mutta toisaalta kypsensin nuo juurekset hyvin, eivät siis olleet missään nimessä puoliraakoja, mieluuminkin vähintään puolikypsiä. Gastromasuhan ei oikein raakoina juureksia (siis ainakaan mulla) kovin siedä, porkkana menee... Vai oisko ollut sitten se rasva. Tänään kuitenkin ihan keitetyn perunan kanssa tasoittui eli ainakin rasvan jakautuminen suuremmalle hiilarimäärälle (nyt tärkkelysmäärälle) tuntui vähän auttavan. Taidan seuraavalla kerralla ostaa erikseen Aurajuuston, niin voi paremmin annostella tuon ruokakerman määrää. Toisaaalta Aurajuusto sinällää ei ola mitään ongelmia aiheuttanut
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2011, 23:14:38 ip »

Mites ne kuidut, onko aiemmin aiheuttaneet mitään, tai miten ylipäätään gastromaha sietää kuituja?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2011, 01:05:05 ap »

Mun mies on ajoittain hieman herkkävatsainen kasvisten kanssa ja silloin bataatti ei sovi ollenkaan eli tulee kovia vatsanväänteitä, turvotusta ja hajuhaittoja.  ::)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2011, 09:08:40 ap »

Bataatti on mullakin yhtä kamala kuin peruna ja muut tärkkelyksen lähteet. Muuten maha kestää juureksia hyvin, mutta lanttua ei munkaan kannata syödä, jos meinaan ilman vaivoja selvitä.  ::)
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2011, 09:54:25 ap »

Lanttuhan se on se perinteinen vatsavaivojen aiheuttaja monille, vaikka olisi lanttulaatikossa taatusti kypsänä. Mutta on se niin hyvää  :-*
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2011, 10:56:02 ap »

Aiemmin en ole esim. bataatin kanssa huomannut mitään, just viikko sitten syön samaisen bataatin puolikkaan sosekeittona, jossa lisänä porkkanaa, sipulia ja perunaa sekä ½dl kermaa. Ei mitään ongelmia. Ja nytkin bataattimäärä oli sikäli pieni, että se toinen puolikas bataatista ja jaoteltuna kolmelle päivälle.

Taidan kääntyä tuon lantun puoleen syyllistä etsiessäni, toki lanttulaatikko ei ole mitään aiheuttanut. Ja taidan vähän syytellä vielä tuota "muotoakin", siis uunijuureksina, öljyn sekä aurajuustokerman kera.

Eilinen perunan lisäys ihan vaan keitettynä tai sitten joku muu vaikutti, siis tasoitti, koska eilen ei illasta eikä yöstä samanlaista "ilmatungosta" ollut. Tai sitten taas kerran se yleinen tekijä "X" ::)
Kirjattu
Antsu1

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2012, 13:52:49 ip »

Mulla on vahvaa,pitkäaikaista kokemusta bataatista,omalla kohdalla passaa mainiosti porkkanalla höystettynä,mutta lanttu tai muut juuresnaatit(nauris yms.)tuppaa ulos tukalana olona ja kamalina tuoksuina.Siksi kait en lanttulaatikkoa syö kuin obligatorisen lusikallisen juoluna,muut joulukasvissapuskat kelpaa ja maistuu  :P
Antsu,jättäisin lantun ja kerman(aurajuustolla tai ilman) pois vihanneksista,
loraus öljyä uunivihannesten päälle tekee terän ;D
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2012, 16:01:57 ip »

Pate, rypsi- vai oliiviöljyäkö laittaisit kyseiseen ruokaan?
Kirjattu
D2

Linkkejä