Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418238 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi  (Luettu 11613 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi
« Vastaus #30 : Elokuu 24, 2012, 00:09:41 ap »

Onpas teillä Pikkune ja Leppis ollut huono pumppuopastus, jos niitä suhdelukuja teille laskettu. Minulle ne laskettiin yhdessä pumppuedustajan kanssa valmiiksi ja syötettiin pumppuun asennusvaiheessa. Mulla ei valitettavasti ole sitä lappua enää jäljellä, enkä löydä omasta Veon ohjekirjasta noita 500/100 kaavoja ollenkaan!

Tarkistin just omista pumppuasetuksistani, että kyllä ne vastaavat ihan minun ohjekirjani ohjeita:
Hiilihydraattisuhdeluku = kuinka monta grammaa hiilihydraattia yksi insuliiniyksikkö kattaa. Sen mukaan teillä pitäisi silloin suhdeluvun olla 100? Jos 0,1 ky/10 hhgr -> 1 ky/100hhgr?

Insuliiniherkkyydeksi minä olen saanut 4, joka tulee siitä kaavasta 100 jaettuna vrk:n kokoinskamäärällä (minulla noin 25)=4. Teillä sen pitäisi olla siis 25, mutta tuleekohan siitä paljonkaan heittoa, jos siihen laittaisi sen maksimin eli 22,2?

Ei varsinkaan insuliiniherkän lapsen kanssa pitäisi jäädä niin tuuliajolle, ettei joku ammattilainen tee niitä laskelmia valmiiksi! Minä kyllä soittaisin pumppuedustajalle ja kysyisin tarkemmat ohjeet!
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Elokuu 24, 2012, 06:43:04 ap »

Ihan niinkuin Äskoolle, minullekin ne oli laskettu valmiiksi, diabeteshoitaja laskenut. Aluksi oli kyllä puhetta, ettei sitä annosopasta otettaisi käyttöön, vaan ensin opeteltaisiin pumppu noin käytännössä. Olin kyllä jo valmiiksi katsellut niitä suhdelukuja, että pikkuhiljaa opettelen sen itsenäisesti. Ei onneksi tarvinnut, sillä vissiin se olisi jäänyt opettelematta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Ann

• Jäsen
« Vastaus #32 : Elokuu 24, 2012, 08:28:50 ap »

Päädyin samantapaisiin laskelmiin kuin Äskoo. Samoin mietin kuin edelliset kirjoittajat, että onpa ikävää, ettei lisäannosoppaan asetuksia laitettu valmiiksi. Meillä asetukset laitettiin valmiiksi jo pumppuinfossa edustajan kanssa.
Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä joko edustajaan tai d-polin hoitajiin (ainakin meillä myös hoitajat osaavat pumpun säädöt hyvin).
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

Ninski

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Elokuu 24, 2012, 13:17:13 ip »

Missä vaiheessa tuo virheilmoitus tulee?
Aktiivisen insuliinin aikaa ainakin pääsee muuttamaan valikosta Lisäannos->Lisäannosasetukset->Annosoppaan asetukset->Muuta asetuksia->Aktiiv ins aika kohdasta.

Just noin ainakin Veossa. Tyhmää asetuksissa on se, että porrastus on harva eli tasatunnein 2-8h. Minulla on asetettuna 3h, se on ehkä liian lyhyt, mutta 4h taas tuntuu liian pitkältä ajalta Humalogille.

Mulla on sama ongelma, pitäis saada laitettua 3,5h.
Kirjattu
D1 vuodesta 1996 - ♀
Hypotyreoosi
Thyroxin ja Medtronic Paradigm Veo Humalogilla 6/2012 ->

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Elokuu 25, 2012, 03:55:24 ap »

Tää on jo vanha viesti, mutta jatkan tähän kun samaa asiaa on.

Eli tarkoitus olis aktivoida tuo annosopas.
Ohjeen mukaan meillä hiilihydraattisuhdeluvuksi tulisi 125
ja insuliiniherkkyydeksi 25

(vuorokausiannos keskimäärin 4ky  --> kyseessä 8v lapsi ja omaa tuotantoa jäljellä)

Mutta pumppu herjaa noiden molempien lukujen kohdalla että eivät sovi "normaaleihin" arvoihin.
Tuon 125 se antaa laittaa, mutta 25 insuliiniherkkyydeksi on niin iso ettei edes anna laittaa (isoin on 22,2)

Eli pitääkö nuo arvot muuttaa vielä jotenkin jollain kaavalla, vai eikö näin insuliiniherkkä voi käyttää annosopasta??!!

Tuota, en nyt tiedä mitä suhdelukuja sä tarkoitat, mutta jos teillä on käytössä VEO niin nuo suhdeluvut itselläni on seuraavanlaiset:
HH-suhdeluvut: 25
VS-yksiköt:  mmol/l
Herkkyys:  2.7

Ja minä olen aivan mahdottoman herkkä (jopa herkempi kuin 6-vuotias D1 siskontyttöni). Mulla vrk-keskiarvoannoskin on viimesen 30 päivän ajalta tsekattuna 7.925 (perusosa 4.025 ja lisäannnos 3.9, hiilareita keskimäärin pumpun mukaan 57g, mikä ei vastaa ihan todellisuutta sillä kaikille hiilareille en laita inskaa)
 Miten olet päätynyt tuohon 125/25 suhdelukuihin?

Joo, Veo meillä on ja näin me ne luvut saatiin.

Eli ohjeessa on näin:
"Hiilihydraattisuhdelukua laskettaessa käytetään 500-sääntöä, joka toimii seuraavasti
500/insuliinin vrk annos yhteensä = suhdeluku"

Ja meillä on vuorokausi annos keskimäärin 4ky, joten 500/4=125

"insuliiniherkkyys selvitetään käyttämällä 100-sääntöä, joka toimii seuraavasti
100/vrk annos yhteensä = insuliiniherkkyys"

Ja meillä siis 100/4=25

Mä vaan en yhtään tajua että mistä ja mitä on noi ohjeissa mainitut 500 ja 100 luvut?? Sitä ei selitetä missään!!!
Ohjeen mukaan hiilihydraattisuhdeluku on yksilöllinen siksi, että vrk annos vaihtelee eri ihmisillä.
Ja myös että 500-sääntö on ehdotus hiilihydraattisuhdeluvun laskemiseen.
Mutta kun ei kerrota mistä se tulee ja mitä se tarkoittaa, niin enpä tiedä onko se meillä oikein ja jos ei ole, niin mikä luku sen tilalle pitäisi laittaa??

Käytännössä Samuel tarvitsee noin 0,1ky/10ghh, mutta kun pumppu tarvii jotain noita ihmelukuja niin tuo tieto ei mua auta Veon annosoppaan kanssa.

Mulla löytyy kotoa hoitopaikasta saatu taulukko mistä noita lukuja löytyy. En vaan nyt ole kotosalla, mutta kaivan esiin ja palaan...

Ja peesaan edellisiä, ei noita aloitusvaiheen lukuja pidä itse Joutua keksimään mistään.

Veikkaan, että jatkossa teilläkin tulee vähän eri hh-delukuja eri aikoihin päivästä (meillä vaihteluväli 9-vuotiaalla on nyt 7 - 28 jos ulkoa muistan oikein)
Ja herkkyys on nyt 6.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #35 : Elokuu 25, 2012, 23:36:45 ip »

Silloin kun mulla oli pumpun aloitus ja edustaja ja hoitaja paikalla, niin sovittiin että opettelen ensin perusjutut ja sitten muutaman viikon päästä ekalla kontrollilla opettelen hoitajan kanssa annosoppaan käytön. Mutta silloin ei sitten ehdittykään ja nyt vasta oli toinen kontrolli (minkä sain kun itse tilasin, koska kutsu tuli vasta lokakuulle).
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Elokuu 26, 2012, 11:01:51 ap »

On noi kummallisen kuuloisia...  :o Mulla isona miehenä on annosoppaan asetukset Paradigmissa näin:

HH-suhdeluvut:
00:00   10
06:00   6
09:30   7
11:00   9

Herkkyys:
00:00   2.0
06:00   1.4
09:30   1.6
11:00   1.9
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Elokuu 26, 2012, 11:59:48 ap »

(vuorokausiannos keskimäärin 4ky  --> kyseessä 8v lapsi ja omaa tuotantoa jäljellä)

Mutta pumppu herjaa noiden molempien lukujen kohdalla että eivät sovi "normaaleihin" arvoihin.
Tuon 125 se antaa laittaa, mutta 25 insuliiniherkkyydeksi on niin iso ettei edes anna laittaa (isoin on 22,2)

Eli pitääkö nuo arvot muuttaa vielä jotenkin jollain kaavalla, vai eikö näin insuliiniherkkä voi käyttää annosopasta??!!

Tuota, en nyt tiedä mitä suhdelukuja sä tarkoitat, mutta jos teillä on käytössä VEO niin nuo suhdeluvut itselläni on seuraavanlaiset:

Ja minä olen aivan mahdottoman herkkä (jopa herkempi kuin 6-vuotias D1 siskontyttöni). Mulla vrk-keskiarvoannoskin on viimesen 30 päivän ajalta tsekattuna 7.925 (perusosa 4.025 ja lisäannnos 3.9, hiilareita keskimäärin pumpun mukaan 57g, mikä ei vastaa ihan todellisuutta sillä kaikille hiilareille en laita inskaa)

Eli ohjeessa on näin:
"Hiilihydraattisuhdelukua laskettaessa käytetään 500-sääntöä, joka toimii seuraavasti

Ja meillä siis 100/4=25

Mä vaan en yhtään tajua että mistä ja mitä on noi ohjeissa mainitut 500 ja 100 luvut?? Sitä ei selitetä missään!!!
Ohjeen mukaan hiilihydraattisuhdeluku on yksilöllinen siksi, että vrk annos vaihtelee eri ihmisillä.
Mutta kun ei kerrota mistä se tulee ja mitä se tarkoittaa, niin enpä tiedä onko se meillä oikein ja jos ei ole, niin mikä luku sen tilalle pitäisi laittaa??

Käytännössä Samuel tarvitsee noin 0,1ky/10ghh, mutta kun pumppu tarvii jotain noita ihmelukuja niin tuo tieto ei mua auta Veon annosoppaan kanssa.

Kokeilkaa herkkyytenä suurinta (siis tuo 22,2) minkä pumppu antaa laittaa. Jos sillä ette pärjää, käsitykseni mukaan joudutte käyttämään laimennettua insuliinia. Siihen tarviitte sitten kyllä kunnon ohjeet ja reseptit yms hoitopaikasta! Mutta jos insuliini on laimennettu, päästään todella pieneen määrään insuliinia - esim 50% laimennos puolittaa annoksen...

Löysin sen taulukkopaperin mitä lupasin.

Siinä on alussa myös tuo herkkyyden laskukaava. Lähtölukuna siinä käytetään joko lukua 84 tai 100. En enää jaksa muistaa kumpi oli tarkoitettu lapsille...
Käytännössähän menee niin että ensin lasketaan joku herkkyys (meillä taisi olla aluksi kaavoista saatu 4) ja sitten rukataan kun nähdään.
Nyt meillä on koko vrk:n se 6. On ollut myös niin että päivällä taisi olla 4,5 ja yöllä 6. Eli lapsi on insuliiniherkempi kuin keskiarvolukuihin perustuva kaava... Ja vaikka insuliinimäärä on lähtenyt nousuun, vielä ei ole päästy herkkyyslukua laskemaan vaikka teoriassa voisi niin käydä. Ja jossain vaiheessa murrosiän myötä varmasti käy...
Ja tuo herkkyyshän siis kuvaa sitä miten paljon vs laskee yhdellä yksiköllä insuliinia. Aikuisilla luku on yleensä pienempi...

Sekä noissa herkkyyksissä että hh-suhdeluvuissa pumppu saattaa valittaa tuota että ei käy. Kone kun on perusohjelmoitu aikuisten mukaan, lasten koneita ei ole. Sen herjan saa ohittaa, jos kone antaa, kun tietää mitä on tekemässä  ;)

Ja sitten niistä Veon (käy myös Paradigmiin) hh-suhdeluvuista.
Meidän taulokko lähtee suhdeluvusta 100 mutta jos kone antaa käyttää lukua 125, siitä vaan!

Laitan tähän muutaman - koko A 4 ei oikein kannattane. Jos tarviit etkä hoitopaikasta Pikkune saa, laita yksärillä osoite, kopion tuon sinulle!
Eli siis jos insuliinia menee:                 Annosopppaan asetuksiin:
0,1 U/10 g (hh)                                       100
0,2 U/10 g                                              50
0,3 U/10 g                                              33
0,4 U/10 g                                              25
0,5 U/10 g                                              20

jne

vikana taulukossani on:
2 U/10 g                                                 5

Ja arjessahan tehdään niin että jos esim lukemall 33 menee liian vähän insuliinia mutta luvulla 25 liikaa, kokeillaan jotakin luka välistä... Siinä tulee tuo pumpun herkkyys esiin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2012, 12:07:12 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Pikkune

• Matkailija
« Vastaus #38 : Elokuu 27, 2012, 08:14:05 ap »

Eli ohjeessa on näin:

Ja meillä siis 100/4=25

Kokeilkaa herkkyytenä suurinta (siis tuo 22,2) minkä pumppu antaa laittaa. Jos sillä ette pärjää, käsitykseni mukaan joudutte käyttämään laimennettua insuliinia. Siihen tarviitte sitten kyllä kunnon ohjeet ja reseptit yms hoitopaikasta! Mutta jos insuliini on laimennettu, päästään todella pieneen määrään insuliinia - esim 50% laimennos puolittaa annoksen...

Löysin sen taulukkopaperin mitä lupasin.

Siinä on alussa myös tuo herkkyyden laskukaava. Lähtölukuna siinä käytetään joko lukua 84 tai 100. En enää jaksa muistaa kumpi oli tarkoitettu lapsille...
Käytännössähän menee niin että ensin lasketaan joku herkkyys (meillä taisi olla aluksi kaavoista saatu 4) ja sitten rukataan kun nähdään.
Nyt meillä on koko vrk:n se 6. On ollut myös niin että päivällä taisi olla 4,5 ja yöllä 6. Eli lapsi on insuliiniherkempi kuin keskiarvolukuihin perustuva kaava... Ja vaikka insuliinimäärä on lähtenyt nousuun, vielä ei ole päästy herkkyyslukua laskemaan vaikka teoriassa voisi niin käydä. Ja jossain vaiheessa murrosiän myötä varmasti käy...
Ja tuo herkkyyshän siis kuvaa sitä miten paljon vs laskee yhdellä yksiköllä insuliinia. Aikuisilla luku on yleensä pienempi...

Sekä noissa herkkyyksissä että hh-suhdeluvuissa pumppu saattaa valittaa tuota että ei käy. Kone kun on perusohjelmoitu aikuisten mukaan, lasten koneita ei ole. Sen herjan saa ohittaa, jos kone antaa, kun tietää mitä on tekemässä  ;)

Ja sitten niistä Veon (käy myös Paradigmiin) hh-suhdeluvuista.
Meidän taulokko lähtee suhdeluvusta 100 mutta jos kone antaa käyttää lukua 125, siitä vaan!

Laitan tähän muutaman - koko A 4 ei oikein kannattane. Jos tarviit etkä hoitopaikasta Pikkune saa, laita yksärillä osoite, kopion tuon sinulle!
Eli siis jos insuliinia menee:                 Annosopppaan asetuksiin:
0,1 U/10 g (hh)                                       100
0,2 U/10 g                                              50
0,3 U/10 g                                              33
0,4 U/10 g                                              25
0,5 U/10 g                                              20

jne

vikana taulukossani on:
2 U/10 g                                                 5

Ja arjessahan tehdään niin että jos esim lukemall 33 menee liian vähän insuliinia mutta luvulla 25 liikaa, kokeillaan jotakin luka välistä... Siinä tulee tuo pumpun herkkyys esiin.

Kiitos emonen!! Mä koitan näillä sun ohjeilla jossain vaiheessa.

Meille vastaus sairaalasta oli, että ei näillä herkkyyksillä annosopasta oteta käyttöön. En ymmärtänyt kyllä tuon kommentin pointtia, mutta näin sanoivat, eikä apuja sen enempää tullut. Enpä jäänyt asiasta inttämään, kun tiesin että jostain (=täältä) apuja saa ja itsekseenkin sitä voi koittaa. Jos onnistuu, niin sitten voin jälkikäteen sairaalaan kertoa että kokeiltu on ja toimii ;)

Mutta tuo sun antama hiilihydraattisuhdeluvun muuntotaulukko auttoi ja selvensi paljon! Kiitos vielä kerran. Nyt kouluun ja töihin kiireellä..
Kirjattu
Äiti pian 13-vuotiaalle pojalle, jolla
Downin syndrooma, sydänvika, diabetes, kuulovamma, migreeni + kasa muita pieniä lisäjuttuja.
Pojan D1 todettu 11/2011

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Elokuu 27, 2012, 08:46:48 ap »

Soita pumppuedustajalle, jos jokin epäilyttää. Mä sain sen yhteystiedot, jotka käski tallentaa puhelimeen, samoin tuen. Edustaja ainakin mua neuvoi näissä herkkyysjutuissa, kun aluksihan ne ei ihan kohdillaan olleet ja sitten muuttelin niitä vielä väärään suuntaan :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Elokuu 27, 2012, 16:12:46 ip »

[/quote]

Kiitos emonen!! Mä koitan näillä sun ohjeilla jossain vaiheessa.

Meille vastaus sairaalasta oli, että ei näillä herkkyyksillä annosopasta oteta käyttöön. En ymmärtänyt kyllä tuon kommentin pointtia, mutta näin sanoivat, eikä apuja sen enempää tullut. Enpä jäänyt asiasta inttämään, kun tiesin että jostain (=täältä) apuja saa ja itsekseenkin sitä voi koittaa. Jos onnistuu, niin sitten voin jälkikäteen sairaalaan kertoa että kokeiltu on ja toimii ;)

Mutta tuo sun antama hiilihydraattisuhdeluvun muuntotaulukko auttoi ja selvensi paljon! Kiitos vielä kerran. Nyt kouluun ja töihin kiireellä..
[/quote]

Palaakertomaan miten menee!
Ja etenkin kysymään lisää jos on terpeen. Kyllä meistä aina joku osaa neuvoa!

Minusta on ihan outoa ettei annosopasta otettaisi heti alusta asti käyttöön, kun se pumpusta kerran löytyy. Siitä on ihan mielettömän paljon apua arjessa, kunhan säädöt saa toimimaan.
Ja vaikka ei käyttäisi, niin pitäähän sitä tietää paljonko hiilareita menee ja paljonko niille pitää pistää insuliinia  ;) 
Annosopas helpottaa laskemista ja mahdollistaa erilaisten inska/hiilarisuhteen käyttämisen eri aikoihin päivästä... Siihen ei ainakaan minun matikkapää riitä, vaikka olen aikanani ollut oikein hyvä matikassa  ;)
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Elokuu 27, 2012, 16:23:52 ip »

Minusta on ihan outoa ettei annosopasta otettaisi heti alusta asti käyttöön, kun se pumpusta kerran löytyy. Siitä on ihan mielettömän paljon apua arjessa, kunhan säädöt saa toimimaan.
Ja vaikka ei käyttäisi, niin pitäähän sitä tietää paljonko hiilareita menee ja paljonko niille pitää pistää insuliinia 

Ja samalla, kun mittari syöttää verensokerit ja näpyttelee itse hiilarit annosopasta varten, tiedot jäävät pumpun muistiin ja ne on helppo purkaa sieltä tietokoneelle. Sieltä saa puretuksi paljon hyvää dataa, josta on apua säätämisessä. Pikkune, onhan teillä ContourLink mittarina ja saitteko myös purkuohjelman hoitopaikasta / maahantuojalta? Siitä on ollut hurjan paljon apua ainakin minulle.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Elokuu 27, 2012, 21:25:28 ip »

Ja vaikka ei käyttäisi, niin pitäähän sitä tietää paljonko hiilareita menee ja paljonko niille pitää pistää insuliinia 

Ja samalla, kun mittari syöttää verensokerit ja näpyttelee itse hiilarit annosopasta varten, tiedot jäävät pumpun muistiin ja ne on helppo purkaa sieltä tietokoneelle. Sieltä saa puretuksi paljon hyvää dataa, josta on apua säätämisessä. Pikkune, onhan teillä ContourLink mittarina ja saitteko myös purkuohjelman hoitopaikasta / maahantuojalta? Siitä on ollut hurjan paljon apua ainakin minulle.

Täsmälleen näin kuin äskoo kirjoittaa!
Vaihdoimme mittaria juuri tuon takia vaikka pidimme edellisestä mittarista enemmän. Ja purkukaapelin tms miksi sitä nyt pitääkin sanoa, saa ihan ilmaiseksi maahantuojalta.
Olisi hyvä pitää myös verensokeriseurantakirjaa tms, mutta kun ei jakseta, ei haittaa sillä pumpun tietojen purku riittää tosi pitkälle, kun annosopasta käytetään ahkerasti (siis aina vaikka aina ei tehdä pumpun suositusten mukaan). Ja lisäksihän on mahdollisuus syöttää mm insuliini- hiilari- ja liikuntamerkkejä pumppuun...
Nykyisin kun kommunikoimme hoitopaikan kanssa, on ihan erilaista kun olemme jo itse voineet pohtia...
Kun on pulmia, etälääketiedettä käytetään meillä tiuhaan (vaikka käydään polillakin usein). Olemme antaneet purkusalasanat hoitotaholle käyttöön - kun tuntuu siltä että emme itse osaa/on muuten tosi tiukkaa pohtia mitä tehdä - voin soittaa D-hoitajalle ja pyytää kertomaan lääkärille että katsoo tuoreet käppyrät - tai vaan panna sähköpostia ja vastaus tuleenopeasti - yleensä soittona parin päivän sisällä... Pahassa hypokriisissä soitto tuli samana päivänä...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Elokuu 27, 2012, 21:29:35 ip »

Pikkune ja muutkin,
kun otatte annosopasta käyttöön, huomioikaa yksi hyvin hyvin vaarallinen juttu! Minusta semmoinen mikä on lähes hengenvaarallinen ellei sitä osaa huomioida.

Eli:
PUMPPU EI OSAA OTTAA HUOMIOON AKTIIVISTA INSULIINIA JOS VS ON MATALA/TAVOITEALUEELLA!

Siis jos lapsi on syönyt ja insuliinia on vielä vaikuttamassa ja mittaatte uudestaan ja vs on vaikkapa esim 4,0, pumppu ei uutta insuliinia annostellessa vähennä aktiivista insuliinia. Se kertoo sen (esim että aktiivista insuliinia on 0,75 yks) mutta laittaa insuliinin vain hiilareiden mukaan. Jos taas vs on korkea, pumppu ihan fiksusti vähentää korjausinsuliinista aktiivisen osuuden.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Elokuu 27, 2012, 21:31:51 ip »

Kiva... Tuli mullekin uutta tässä, mä en oo huomannut, että sinne todellakin voi noita liikuntoja, sun muita merkkailla. No, parempi nyt kuin ei milloinkaan ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Linkkejä