Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi  (Luettu 11580 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi
« Vastaus #15 : Joulukuu 01, 2011, 23:55:05 ip »

Jep mullakin kaikki nuo asiat syötettiin pumppuun eikun mittariin edustajan opastuksella kotona.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #16 : Joulukuu 02, 2011, 22:04:51 ip »

Eli ongelma ratkesi eilen... Jostain kummasta syystä se pelittikin lopulta, oliko niin, että sensorin olin asettanut iltapäivällä ja sen "asennus" oli kesken, ettei hyväksyny tai antanu mun muuttaa tuota 6h aikaa 3:een. Illalla jo tuskastuneena ennen nukkumaan menoa kokeilin, että jos nyt en saa asiaa muuttumaan niin soitan huomenna johonkin päin... Ja naps, se onnistuikin ihan muitta mutkitta.

No seuraava harmistus. Täällä on varmaan puhuttu paljon VEOsta, mutta en ole kerennyt niin pitkälle selaamaan ketjuja. Mutta nyt ei enää näy sokerikäppyrää 24h ajalta? Miks? Näkyy vaan käppyrä ja käyrä 3h ajalta? Mä tykkäsin nimenomaan siitä 24h kaaviosta! Onko tähänki joku asetus...

Ja niistä AUC jutuista en ymmärrä mitään... mitä ne tarkoittaa?
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 02, 2011, 23:11:07 ip »

Mutta nyt ei enää näy sokerikäppyrää 24h ajalta? Miks? Näkyy vaan käppyrä ja käyrä 3h ajalta? Mä tykkäsin nimenomaan siitä 24h kaaviosta! Onko tähänki joku asetus...

Ja niistä AUC jutuista en ymmärrä mitään... mitä ne tarkoittaa?

Sivussa olevasta nuolinäppäimestä (ylös) pitäisi päästä selaamaan käppyrät järjestyksessä 3,6,12 ja 24h.

AUC-juttuja ei minullekaan opetettu eli eivät ilmeisesti ole tärkeysjärjestyksessä kärkipäässä. Enkä ole jaksanut niihin ominpäinkään paneutua.  :-[
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2011, 23:49:44 ip »

Minäkin olen vain tyytynyt ihmettelmään, että mikä ihmeen AUC. Sitä ei ole miullekaan opetettu millään tavalla. Nyt vilkaisin ohjekirjaa ja sehän näyttää olevan joku toiminto, jolla seurataan miten sensoriarvot on asetetuissa rajoissa. Sillä siis lasketaan jotain asetettujen arvojen ulkopuolelle jäävää pinta-alaa eli pumppu tekee integraalilaskentaa :) Taitaa olla melko turha ominaisuus aiakin ennen kuin keksivät sensorin, joka on paljon tarkempi kuin nämä nykyiset.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #19 : Joulukuu 03, 2011, 07:48:15 ap »

Kiitos äskoo! Hoksasin tuon itsekin ennen nukkumaan menoa (taitaa olla hyvä aika mulle opetella pumpun käyttöä :) )
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Pikkune

• Matkailija
« Vastaus #20 : Elokuu 23, 2012, 09:05:00 ap »

Tää on jo vanha viesti, mutta jatkan tähän kun samaa asiaa on.

Eli tarkoitus olis aktivoida tuo annosopas.
Ohjeen mukaan meillä hiilihydraattisuhdeluvuksi tulisi 125
ja insuliiniherkkyydeksi 25

(vuorokausiannos keskimäärin 4ky  --> kyseessä 8v lapsi ja omaa tuotantoa jäljellä)

Mutta pumppu herjaa noiden molempien lukujen kohdalla että eivät sovi "normaaleihin" arvoihin.
Tuon 125 se antaa laittaa, mutta 25 insuliiniherkkyydeksi on niin iso ettei edes anna laittaa (isoin on 22,2)

Eli pitääkö nuo arvot muuttaa vielä jotenkin jollain kaavalla, vai eikö näin insuliiniherkkä voi käyttää annosopasta??!!
Kirjattu
Äiti pian 13-vuotiaalle pojalle, jolla
Downin syndrooma, sydänvika, diabetes, kuulovamma, migreeni + kasa muita pieniä lisäjuttuja.
Pojan D1 todettu 11/2011

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Elokuu 23, 2012, 12:34:46 ip »

(vuorokausiannos keskimäärin 4ky  --> kyseessä 8v lapsi ja omaa tuotantoa jäljellä)

Mutta pumppu herjaa noiden molempien lukujen kohdalla että eivät sovi "normaaleihin" arvoihin.
Tuon 125 se antaa laittaa, mutta 25 insuliiniherkkyydeksi on niin iso ettei edes anna laittaa (isoin on 22,2)

Eli pitääkö nuo arvot muuttaa vielä jotenkin jollain kaavalla, vai eikö näin insuliiniherkkä voi käyttää annosopasta??!!

Tuota, en nyt tiedä mitä suhdelukuja sä tarkoitat, mutta jos teillä on käytössä VEO niin nuo suhdeluvut itselläni on seuraavanlaiset:
HH-suhdeluvut: 25
VS-yksiköt:  mmol/l
Herkkyys:  2.7

Ja minä olen aivan mahdottoman herkkä (jopa herkempi kuin 6-vuotias D1 siskontyttöni). Mulla vrk-keskiarvoannoskin on viimesen 30 päivän ajalta tsekattuna 7.925 (perusosa 4.025 ja lisäannnos 3.9, hiilareita keskimäärin pumpun mukaan 57g, mikä ei vastaa ihan todellisuutta sillä kaikille hiilareille en laita inskaa)
 Miten olet päätynyt tuohon 125/25 suhdelukuihin?
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Elokuu 23, 2012, 13:52:46 ip »

Mulla on eri merkkinen pumppu, ja siinä annetaan eri aikajaksoille eri hiilari-inskasuhteet ja herkkyydet, mulle olennainen toiminto.

En ymmärrä noita Veon suhdelukuja niin en osaa ottaa niihin kantaa, selitättekö vähän, kiinnostaa! Mulla suhdeluvut menee tyyliin 1,2ky/10Hhg tietylle aikavälille, 1,4ky/Hhg tietylle aikavälille. Ja herkkyys tyyliin 1 ky laskee 4,1 mmol/l tietyllä aikavälillä. Sitten kaikille aikajaksoille yhdessä säädetään vs-nousu esim. 4,0mmol/l, annoksen vaikutusaika ja huippupitoisuus joita annosopas käyttää aktiivisen inskan määrittelemiseen. Lisäksi on "terveystapahtumia" kuten liikunta, kk-kierto jotka prosentuaalisesti nostaa/laskee annosta. Mites nää on Veossa?

Mun säädöt määriteltiin edustajan kanssa mutu-tuntumalla ja sitten olen niitä pikkuhiljaa rukannut.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Ann

• Jäsen
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2012, 14:58:18 ip »

Meillä on Veo, mutta putosin ehkä hiukan kärryiltä ;) Annosopas käytössä. Aikuiset ehkä asettaa hh/inska-suhteen per 10 hh g, mutta pienelle lapselle ollaan asetettu toisin päin, hh g/1 ky. Ollaan säädetty inska/hh-suhde eri vuorokaudenajoille ja vaihteluväli taitaa olla 17hh/1ky - 30hh/1 ky. Inskaherkkyys taitaa olla nykyään ympäri vuorokauden sama esim. 1ky laskee 15 mmol, mutta on mahdollista laittaa myös eri herkkyyksiä vuorokauteen. Inskan vaikutusaika on laitettu annosoppaaseen myös. Prosenttikorotuksia/-alennuksia basaaliin käytetään tarpeen mukaan ja pari basaaliprofiilia on tehty ja käytetään tarpeen mukaan (arkipäiville ja viikonlopuille/loma-ajoille oma profiili). Me tehtiin perussäädöt aika valmiiksi osastojaksolla ja pikkuhiljaa ollaan säädetty niitä sopivimmiksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2012, 15:18:24 ip kirjoittanut Ann »
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2012, 15:08:36 ip »

Se taisi olla just tuo tapa erilainen noissa eri merkeissä. Siis ilmoitetaan just eripäin noita suhteita.

Eli on oltava tosi tarkka, ettei vertaan toisen pumppumerkin tapaan ilmoitella noita juttuja. Samastahan siinä perimmiltään on kyse, mutta tapa erilainen ilmoitella suhteet. Tästä mulle aikoinaan Combon vasta ollessa tulossa piti heidän edustajansa oikein esitelmää, kun kertoili tulevasta uutuudesta ja arvatkaa ymmärsinkö mä oikein mitään, kun koko asiakin oli minulle ihan uusi ja on edelleenkin, vaikka pumppu onkin ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Pikkune

• Matkailija
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2012, 17:20:21 ip »

Tuota, en nyt tiedä mitä suhdelukuja sä tarkoitat, mutta jos teillä on käytössä VEO niin nuo suhdeluvut itselläni on seuraavanlaiset:
HH-suhdeluvut: 25
VS-yksiköt:  mmol/l
Herkkyys:  2.7

Ja minä olen aivan mahdottoman herkkä (jopa herkempi kuin 6-vuotias D1 siskontyttöni). Mulla vrk-keskiarvoannoskin on viimesen 30 päivän ajalta tsekattuna 7.925 (perusosa 4.025 ja lisäannnos 3.9, hiilareita keskimäärin pumpun mukaan 57g, mikä ei vastaa ihan todellisuutta sillä kaikille hiilareille en laita inskaa)
 Miten olet päätynyt tuohon 125/25 suhdelukuihin?

Joo, Veo meillä on ja näin me ne luvut saatiin.

Eli ohjeessa on näin:
"Hiilihydraattisuhdelukua laskettaessa käytetään 500-sääntöä, joka toimii seuraavasti
500/insuliinin vrk annos yhteensä = suhdeluku"

Ja meillä on vuorokausi annos keskimäärin 4ky, joten 500/4=125

"insuliiniherkkyys selvitetään käyttämällä 100-sääntöä, joka toimii seuraavasti
100/vrk annos yhteensä = insuliiniherkkyys"

Ja meillä siis 100/4=25

Mä vaan en yhtään tajua että mistä ja mitä on noi ohjeissa mainitut 500 ja 100 luvut?? Sitä ei selitetä missään!!!
Ohjeen mukaan hiilihydraattisuhdeluku on yksilöllinen siksi, että vrk annos vaihtelee eri ihmisillä.
Ja myös että 500-sääntö on ehdotus hiilihydraattisuhdeluvun laskemiseen.
Mutta kun ei kerrota mistä se tulee ja mitä se tarkoittaa, niin enpä tiedä onko se meillä oikein ja jos ei ole, niin mikä luku sen tilalle pitäisi laittaa??

Käytännössä Samuel tarvitsee noin 0,1ky/10ghh, mutta kun pumppu tarvii jotain noita ihmelukuja niin tuo tieto ei mua auta Veon annosoppaan kanssa.

Kirjattu
Äiti pian 13-vuotiaalle pojalle, jolla
Downin syndrooma, sydänvika, diabetes, kuulovamma, migreeni + kasa muita pieniä lisäjuttuja.
Pojan D1 todettu 11/2011

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #26 : Elokuu 23, 2012, 17:40:15 ip »

Onpas ajankohtaista! Tänään muutama tunti sitten mulle kerrottiin annosoppaan käytöstä.

Ihmettelin hoitajalle, että minkä takia painollani jaettiin muistaakseni luku 140 ja päivän inskamäärällä 84, mutta hän sanoi, että joku viisas on vaan kehittänyt tällaisen kaavan.

Vähän on Veon hienot ominaisuudet jääneet rempalleen. Mun piti saada opastusta annosoppaaseen joskus aiemmin, mutta hoitaja ei ole ehtinyt. Hoitaja ihmetteli taas, että eikö sulla ole annosopas käytössä. Minä vastasin taas, että ei ole, kun aina on sanottu, että ensi kerralla katsotaan. Eli nyt sain peräti muutaman minuutin opastuksen. En tiedä mitä tästä tulee, mutta toimintaperiaate on todella järkevän kuuloinen.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Elokuu 23, 2012, 18:14:14 ip »

Onpas ajankohtaista! Tänään muutama tunti sitten mulle kerrottiin annosoppaan käytöstä.

Ihmettelin hoitajalle, että minkä takia painollani jaettiin muistaakseni luku 140 ja päivän inskamäärällä 84, mutta hän sanoi, että joku viisas on vaan kehittänyt tällaisen kaavan.

Voiskohan nuo perustua niihin Tero Kankaan jossain antamiin laskelmiin, jossain täällä KP:lläkin niitä on käsitelty ja muistelen, että jotenkin ovat nuo luvut tuttuja. Siis kaavoilla selviteltiin paljonko 1ky laskisi verensokeria ja toisaalta paljonko 10g hiilareita vaatisi inskaa, siis jotain tuollaista.

Muistaakohan kukaan?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Elokuu 23, 2012, 18:47:28 ip »

Voiskohan nuo perustua niihin Tero Kankaan jossain antamiin laskelmiin, jossain täällä KP:lläkin niitä on käsitelty ja muistelen, että jotenkin ovat nuo luvut tuttuja. Siis kaavoilla selviteltiin paljonko 1ky laskisi verensokeria ja toisaalta paljonko 10g hiilareita vaatisi inskaa, siis jotain tuollaista.

Muistaakohan kukaan?

Joo, muistaa kyllä.
Katso http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?action=search2

Nuo kaavat on Tero Kangas tuonut julki mm. Diabetes-kirjassa (kannattaa hankkia omaksi tai lainata kirjastosta).

Kaavat lienevät alunperin jenkkilääkärien käsialaa, TK on ne sitten suomentanut ja korjannut mittayksiköt eurooppalaisiksi.

Ei niitä kannata sen enempää kummastella.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2012, 18:58:00 ip kirjoittanut tapsa »
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Elokuu 23, 2012, 21:53:59 ip »

Sen verran alkuperäisessä ketjussakin kummastelin, miten ainakaan tasapainoa etsiessä voisi nykyisistä inska-annoksista laskea yhtään mitään.

Vielä oudommilta tuntuvat nuo 500 jne, miten vuorokauden inska-annoksesta voi päätellä mitään inska-hiialrisuhteesta, sehän lähtisi oletuksesta että basaali-bolussuhde ja syöty hiilarimäärä olisi kaikilla samassa suhteessa..??

Ja nyt tosiaan muistankin että Veo laskee nuo jutut toisinpäin, ja varmaan lapsella meneekin loogisemmin noinpäin. Ja sitten kun ne on asetettu niin sehän on se ja sama miten päin on laskettu. Mutta tuota suhdelukua en minäkään ymmärrä...
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14