Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi  (Luettu 11579 kertaa)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi
« : Joulukuu 01, 2011, 17:38:50 ip »

Eli tää ei nyt onnistu, aktiivisen insuliinin aika puuttuu? Mhh, mikä se on ja kuinka saan syötettyä sen pumppuun? Viittiskö joku jeesata?
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Neulanen

• Jäsen
Vs: Pumpusta lisäannosoppaan aktivointi
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2011, 18:21:35 ip »

Missä vaiheessa tuo virheilmoitus tulee?
Aktiivisen insuliinin aikaa ainakin pääsee muuttamaan valikosta Lisäannos->Lisäannosasetukset->Annosoppaan asetukset->Muuta asetuksia->Aktiiv ins aika kohdasta.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2011, 18:43:51 ip »

Missä vaiheessa tuo virheilmoitus tulee?
Aktiivisen insuliinin aikaa ainakin pääsee muuttamaan valikosta Lisäannos->Lisäannosasetukset->Annosoppaan asetukset->Muuta asetuksia->Aktiiv ins aika kohdasta.

Just noin ainakin Veossa. Tyhmää asetuksissa on se, että porrastus on harva eli tasatunnein 2-8h. Minulla on asetettuna 3h, se on ehkä liian lyhyt, mutta 4h taas tuntuu liian pitkältä ajalta Humalogille.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2011, 18:47:01 ip »

Just noin ainakin Veossa. Tyhmää asetuksissa on se, että porrastus on harva eli tasatunnein 2-8h. Minulla on asetettuna 3h, se on ehkä liian lyhyt, mutta 4h taas tuntuu liian pitkältä ajalta Humalogille.

Minäkin olen päätyny samaan kolmen tunnin vaikutusaikaan. 3,5h voisi olla sopiva.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2011, 19:05:58 ip »

Ok, kiitos.

Voisko joku vielä ihan rautalangasta vääntää mulle mitä toi edes tarkottaa? Mä olen ihan sekaisin. Hälytyksen antaa, kun yritän saada annosopasta käyttöön, pumppu uusi veo. Tää on sen verran monimutkaisempi kuin entinen, että apua...
Kirjattu
Mimmi1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2011, 19:27:58 ip »

Sinun pitää arvioida, kuinka kauan pikainska yleensä vaikuttaa sinulla. Riippuu varmaan inskasta. Minulle laittoi maahantuojan edustaja Humalogille tuon 3 tuntia. Annosopas ilmoittaa aina uutta bolusta laittaessasi, paljonko edellistä bolusta on jäljellä = aktiivista insuliinia. Voit tarkistaa aktiivisen insuliinin määrän myös esim. ennen liikuntaa, jos olet liikuntaherkkä, etkä voi liikkua boluksen vaikuttaessa.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2011, 19:34:44 ip »

Ja annosopas estää ylimääräisen korjaamisen. Jos korjausannosta laskiessa on vielä vanhaa aktiivista insuliinia jäljellä, osaa pumppu vähentää korjausannosta.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2011, 19:41:00 ip »

Juuri niin! Korjausannoksen laskemisen pumppu osaa, kun syötät verensokerin ja laitat hiilareiksi 0 grammaa. Juuri tuolla ominaisuudella olen välttynyt ylikorjaamiselta, vuoristoradalta, reaktiivisilta ja nyt hobis on laskenut! Pumpulla on selvästi parempi muisti noissa korjausboluksissa kuin minulla.  :D 
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2011, 20:00:49 ip »

Juuri niin! Korjausannoksen laskemisen pumppu osaa, kun syötät verensokerin ja laitat hiilareiksi 0 grammaa. Juuri tuolla ominaisuudella olen välttynyt ylikorjaamiselta, vuoristoradalta, reaktiivisilta ja nyt hobis on laskenut! Pumpulla on selvästi parempi muisti noissa korjausboluksissa kuin minulla.  :D 

Juurikin näin. Aiemmin itelläkin oli vikana liika korjailu. Eihän verensokeriakaan tartte syöttää, jos se siirtyy mittarista automaattisesti pumppuun, kuten ainakin minulla tekee.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2011, 20:48:22 ip »

Ok. Kiitos äskoo ja Neulanen.

Mulla se aktiivisen insuliinin aika on pumpun tehdas asetusten mukaan 6h. Ja en pääse sitä mistään valikosta muuttamaan... tai kunhan löydän nyt ensin uuden väylän mistä homma hoidetaan. Mutta silti se antaa mulle näyttöön, että aktiivisen insuliinin aika puuttuu...  :(
Kirjattu
Mimmi1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2011, 21:13:05 ip »

Eikö toimi tuota reittiä?  ???
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #11 : Joulukuu 01, 2011, 21:38:04 ip »

Se tässä ihmetyttää, että miten se aika voi muka puuttua, kun oletuksena se on sen 6h ja nollaan sitä ei edes saa  ::)
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Joulukuu 01, 2011, 21:39:16 ip »

Hei!

Sun on ihan pakko muuttaa tuo aktiivisen insuliinin aika. Mikään pikainsuliini ei vaikuta 6 tuntia!

Ja iso juttu: meillä on käytössä Medtronic minimed. Se ei osaa vähentää, jos vs ei ole yli tavoitealueen ja aktiivista insuliinia on jäljellä. Ja se on hengenvaarallinen vika!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #13 : Joulukuu 01, 2011, 23:28:15 ip »

Täh - sehän on koko annosoppaan idea?! Mitä edustaja/maahantuoja on sanonut tuosta?

Mulla on Spirit Combo, siinä se mittari on samalla pumpun kaukosäädin ja kaikki annosopastelut tehdään siinä. Edustaja kyllä mainitsi että combo laskisi korjausannokset jotenkin toisin kuin muut pumput, että tähtää tavoitealueen keskelle =optimaalisiin sokereihin. En tiedä miten muissa.

Mimmi, voitko soittaa edustajalle ja kysyä?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2011, 23:52:34 ip »

Annosopas ei toimi, jos asetuksiin ei ole asetettu kaikkia arvoja ja oikeassa järjestyksessä, sanoo käyttöohjekirja. Eli siellä pitää olla
- valmiiksilaskettu hiilihydraattisuhdeluku ja aloitusaika
- verensokeriyksikkö
- insuliiniherkkyys ja aloitusaika
- verensokerin tavoitearvot ja aloitusaika
- aktiivisen insuliinin aika : Lisäannos->Lisäannosasetukset->Annosoppaan asetukset->Muuta asetuksia->->aktiiv. insulinin aika (?h)->ACT

Näkyykö siellä "Tarkista asetukset"-näytössä kaikki edellämainitut ja aktiivisen insuliinin aikana 6h?

Eikö pumppuedustaja käynyt sinun kanssasi näitä kaikkia asetuksia läpi? Vai oliko oletuksena, että osaat jo kaiken, kun ollut pitkään samanmerkkinen pumppu käytössä?

Minä soittaisin pumppupäivystykseen. Ainakin täällä sairaala on sopinut maahantuojan kanssa, että hintaan sisältyy täydellinen opastus, näin sanoi oma d-hoitajani. Niinpä minä sain ensin pumppuopastuksen ja kun otin sensorit käyttöön, vielä erikseen sensorointiopastuksen. Molemmissa meni aikaa ainakin 2 tuntia.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14