Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6949 jäsentä  •  417751 viestiä  •  19976 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hankalat syylät  (Luettu 39733 kertaa)

emonen

• Lentävä kynä
Hankalat syylät
« : Marraskuu 18, 2011, 23:16:59 ip »

Hei!

Meillä (jalkojen) syylät ovat vaivanneet koko tämän D-taipaleen ajan. Aikanaan keväällä 2009 syylät olivat yksi syy, miksi lääkärin varasin. No edellisenä vkl me vanhemmat tajuttiin, että meillä on D. Syyliä ei sitten terkkarissa mietitty... Nyt on syylien kanssa eletty liian pitkään. Eivät ole lähteneet itsestään, vaikka niin kuulemma vuodessa käy (meillä jo yli 3 vuotta). D-hoitaja sanoi jalkahoitajan niin sanoneen...
On hoidettu mm Verruxinilla, rapsutettu jne. Ilman tulosta...

Nyt tilanne on se, että lapsen varpaissa on tosi isoja syyliä paljon. Kipeitä. Vain saappaat ja talvikuomat käy, muut kengät sattuu. Ja särkevät muutenkin paljon...

Ehkä päästään jalkahoitajalle. Jos ei, on varmaan pakko pohtia mitä vaihtoehtoja yksityisesti olisi... Ja muutenkin, jos konsteja ei muuten ole... Nykytilanne, että liikkuva lapsi ei enää lähde kavereiden kanssa ulos, kosa jalkoja särkee, ei kyllä käy...

Onko kokemuksia jäädytyksestä, laaseroinnista tms?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2011, 23:36:44 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

hyrskynmyrsky

• Jäsen
Vs: Hankalat syylät
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2011, 23:28:01 ip »

Me saatiin aikanaan PSHP:n alueella TAYS:in jalkahoitajalle lähete diabetespolilta, kun tytöllä oli sama juttu. Saatiin hyvät hoito-ohjeet ja hoitoakin muutamia kertoja. Syylät lähti parin kuukauden hoidolla, eivätkä ole tulleet uudelleen.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2011, 23:39:27 ip »

Toivotaan!

Pelkään vaan, että meillä ei jalkahoitaja riitä... Syylät on isoja, varpaiden päällä jopa yli sentin halkaisijaltaan. Vaan kun nyt ensin pääsisi edes sinne...

On me pohdittu yksityisiä vaihtoehtojakin. Ei ole kivaa, kun lapsi ei enää voi kävellä edes kunnolla enää...

Lisää kokemuksia?
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2011, 01:09:41 ap »

Mulla istellä kanssa ollut tässä muutaman vuoden kipeä syyläosasto toisessa jalassa. Välillä sitä on hoidettu jäädyttämällä jalkahoitajalla (kunnalliseen en ole päässyt) ja viimein Jorvin SPKL:stä sain lähetteen Ihotautilääkärille tuonne allergia- ja ihosairaalaan. Siellä ei ollutkaan lääkärin vastaanottoa, lääkäri vaan juoksi nenä pystyssä vastaanottohuoneen läpi ja jutteli .. hoitajalle .. ei minulle. Hoitaja sitten jäädytti syylä-alueen, mutta ei ilmeisesti riittävästi sielläkään tai sitten minulla on sitkeät virukset ja huono vastustuskyky.

Periaate kuulemma on, että jäädyttämällä hoidettu syylä (se siis tarttis jäädyttää reilun syvärapsuttelun jälkeen, jolloin kuollutta kudosta on mahdollisimman ohuelti) ikäänkuin paljastaa itsensä immuunisysteemille, joka sitten hoitaa homman. Laserointi ei kuulemma hoida varsinaisesti muuta kuin syylän pois (tehokkaasti tosin), mutta virus jää eloon ja pompsahtaa jostain muualta sitten. Tämä siis minulle kerrottiin... tiedä häntä. Saattais sama lekuri osata auttaa kun siihen kieleenkin  ;)

Perinteisesti noita syyliä on hoidettu jollain aamukasteisen kiven päälle kertyneellä pisaroilla. Lapsilla se saattais olla perin tehokaskin keino, kunhan asian saa vaan lapselle oikein myytyä  :) Me ollaan kotona lapsilta ja vaimoltakin saatu kyllä hoidettua muutamat syylät omatoimisella jäädyttämisellä tommosella elektroniikka-asentajan kylmäsprayllä. Sen kanssa saa olla tarkkana, kun tippa on aika iso, mutta varovaisesti purkin pillillä laittamalla se onnistuu. Jäädytys tarttis mennä niin, että siihen tulee sitten reilu rakko ja seuraavina päivinä kudos mustuu :o Eli reilusti kylmää ja sit vielä 50% lisää. Rakko on kipeä/erittäin kipeä ja jomottaa usean päivän. Panadol/burana on auttanut meillä.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2011, 01:21:27 ap »

joo  on kaikki normaalit konstit yritetty, Ei auta.

Erityiskonsteja??

Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2011, 14:48:49 ip »

itselläni nuoruudessa oli isovarpaassa todella iso syylä, en mennyt lääkäriin vaan rapsuttelin sitä itse pois ja joka aamu omaa sylkeä syylän päälle ( en tiedä onko tämä joku vanha poppaskonsti enkä muista mistä vinkin kuulin, mutta muistaakseni kerrottiin liittyvän jotenkin omaan puolustusmekanismiin, jota syljestä erittyy..) ja syylä kyllä hävisi, vaikka välillä varpaassa oli niin syvä kraatteri että ajattelin että se ei voi ikinä parantua.. tiedä sitten mikä sen loppujen lopuksi paransi mutta tässä minun konsti  ;D
Kirjattu

TbT

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2011, 22:37:29 ip »

Oletteko kokeilleet ilmastointiteippiä?
Kirjattu
Asioilla on tapana järjestyä...

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2011, 22:57:26 ip »

Mulla oli n. 3 vuotta syylä jalkapohjassa. Viime keväänä sain inspiksen ja varasin TK:seen ajan ja kävin hoitsun pakeilla n. 13 kertaa, jona aikana syylään suihkutettiin kylmäainetta ja raapsutettiin pois. Välillä tehostin hoitoa Vocca-aineella. Nyt olen ollut syylätön 3 kuukautta ja toivon mukaan, ei palaudu :) Kannatti ravata tk:ssa hoidattamassa asia. Ilmastointiteippiä en suosittele, sillä diabeetikoilla on kuitenkin se tulehdusriski aina olemassa ja itse en halunnut enää vaarantaa jalkojen tulevaisuutta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 25, 2011, 23:20:52 ip »

Hei!

Me ei ole kokeiltu ilmastointiteippiä. Eikä aiota kokeilla. En jaksa siihen uskoa. Ja lapsen jalat on tärkeät!

Kotona on kyllä kokeiltu syylänpostoaineita moneen kertaan.

Nyt ensiviikolla päästään vihdoin oikealle jalkahoitajalle. Jouduin oman menoni takia vaihtamaan aikaa - ajanvarausnumerossa olivat sitä mieltä, ettei meillä voi olla aikaa jalkahoitajalle, kun hoitavat sisätautipolilla vain yli 16-vuotiaita  :D No on meillä aika...

Puhelimessa puhuin sitten aikaa siirtäessäni jalkahoitajan kanssa aika pitkään. Isojen syylien kanssa (vaivanneet yli 3 vuotta jo vaikka ikää on vasta 9) kevyet hoidot ei riitä. Joudutaan käymään ihan varmasti monta kertaa. Ja hoidon aikana todennäköisesti tulee vaiheita, jolloin jalat ovat todella kipeät - voi jopa olla mahdotonta kävellä, tarvii kainalosauvoja tms.

Lapsi itse sanoi, että ihan sama - kun ei nytkään edes kenkiä voi oikeastaan käyttää - vain Kuomat ja saappaat käy ja nekin alkaa särkeä jos on tunnin kenkä jalassa...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2011, 07:59:17 ap »

Mun syylä ei ollut yhtään kipeä, siksi sitä ei tullut aiemmin hoidetuksikaan pois ::) Olisin varmasti hoidattanut sen aiemmin pois, mikäli se kipeä olisi ollut. Ehkä se, ettei syylä ollut ns. normaalissa paikassa vaikutti myös, ihmettelivät niin Polin jalkaterapeutit kuin TK:n hoitsukin, että miten se tuollaisessa paikassa on :) No, itselläni hoito ei sattunut, kuulema olisi pitänyt ja jalkani ovat todella herkät, eikä niissä ole mitään lisäsairauksia.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2011, 08:01:35 ap kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Joulukuu 04, 2011, 23:42:12 ip »

Hei!

Väliaikatietoa, kun eka käynti jalkahoitajalla ohi.

Käyntejä tulee monta, aluksi kipeämpää jalkaa hoidetaan 3-x kertaa, sitten otetaan käsittelyyn toinen jalka, jos nyt aloitettu hoito tepsii. Hoito jalkaterapeutilla uusitaan 7-14 päivän välein. Hoidetaan yksi jalka kerrallaan - nytkin jalan lisäkipeytyminen on harmillista, silloin ei ehkä pääsisi kävelemään ollenkaan...

Hoitona on kyseisessä hoitopaikassa uusi hoito, kokemukset vielä niukat. Sitä ei kotioloissa voi toteuttaa. Hoitoon kuuluu aluksi tietysti syyläalueiden desinfiointi, vahvalla alkoholiliuoksella. Sitten hoitaja kirurgin veitsellä rapsutti syylistä pois niinpaljon kuin lapsi kesti. Tavoitteena oli päästä niin pitkälle, että alkoivat tihkuttaa verta. Useimmissa pääsi siihen asti ja silloin alkoi tulla pistävää kipua myös, itse "kuivasyylä" ei mitään tunne. Lapsi oli urhea, haluaa ne syylät pois! Itse ei kyllä ikinä ole niin paljoa saatu. Ja sanoi hoitajakin, ettei se kotona onnistu, viilaamalla ei ikinä ja harvalla on kunnon työkaluja!
Ja desinfiointi alkoholilla jälleen - ja kirveli tietysti!
Sitten syylän päälle laitettiin pienen pienellä kapillaariputkella happoa. Sen laitto myös sattui jonkin verran, ekalla kerralla enempi, hoito toistettiin kahdesti. Sitten taas alkoholipuhdistus.
Hapon ideana on tukehduttaa syylä hapen puutteeseen.

Kotihoitona käyntien välillä puhdistetaan päivittäin vahvalla alkoholilla. Sen on tarkoitus voimistaa hapon vaikutusta ja siten saada syylät kuivumaan.

Nyt arkielämää ajatellen tärkeintä on, että tytölle leikattiin kengän mukainen keventävä pohjallinen. Lisäksi sai "varvastutit", eräänlaiset tuppilot joiden sisäpuolella on silikonia ja niidenkin tarkoitus on iskunvaimentaa. Kenkään mahtuu kaksi, sukkaan yksi. Kaupasta haettin jumppatossut, niitä käyttää nyt kotonakin (saa pohjallisen myös niihin).
Pohjalliset vaihtaa joka kenkiin mitä käyttää. Ja sukkia täytyy pitää kokoajan (ronkitut syylät tarttuu helposti - etenkin tytöllä itsellään mutta myös muille ihmisille) ja se on tytölle nyt aika kurjaa - kun muuten ei sukkia käytä kuin koulussa talvella!
Sukan pukemistekniikka myös tarkastettiin ja ohjattiin. Oli meille aivan uutta! Tyttö on itse keksinyt, pukee sukan jalkaan vähän löysästi - ja niin pitäisikin, muuten varpaat painuu kasaan toisiaan vasten. Mahdolliset jalkaongelmat voi paheta ja kipu lisääntyä!
Vaan ei sitä meille missään ole neuvottu tämän D:n aikana, enkä itsekään ole muutenkaan kuullut koskaan.

Ilmastointiteipistä sanoi, että "sopiviin" syyliin voi tepsiä - mutta meillä esim varpaan alapuolella nivelen kohdalla ei - ei millään pysy. Ideana tukahduttaminen - ja siihen se pystyy jos syylä on helpossa kohdassa eikä liian iso.
Kaikissa hoidoissa on diabeetikolla riskinsä - huolellinen pitää olla ja infektioita varoa.

Jos tällä ei syylistä eroon päästä, seuraava vaihtoehto on jäädytys. Sitä eivät mielellään diabeetikolle tee, vaikka jalkojen verenkierto on hyväkin. Siinä tulee syvä ja hitaasti paraneva haava ja sitä vältetään jos voidaan... No eipä sillä ikinä varmaan kosmeettisia syyliä hoideta, vaan sitten vasta jos on vaivoja ja muut keinot ei tepsi...

Kerron varmaan ensivuoden puolella ainakin, miten meille tämän projektin kanssa kävi.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 05, 2011, 14:01:23 ip »

Onnea taisteluunne! Minä olen kärsinyt jalkapohjan syylästä jo vuosia. Sitä on hoidettu kaikilla edellä mainituilla konsteilla ja vähän lisääkin. Tuloksetta. Jalkojenhoitajalla käyn 3-5 vkon välein ja jos menee se viisi viikkoa, linkkaan jo vastaanotolle koska syylä ja sen ympärille kasvanut känsä ovat niin kipeinä.
Tähän mennessä kokeiltu:
- jäädyttämistä ihotautilääkärin toimesta allergiasairaalassa
- ilmastointiteippihoitoa
- sellainen pasta laitettin jalkojenhoitajalla muutamaksi päiväksi missä oli ureaa..  ::)
- apteekista saatavat syylävoiteet yms
- omaan jalkoihin tehtyjen pohjallisten kevennys syylän kohdalle
- silkonituppi varpaaseen joka vähän keventäisi varpaan kääntymistä syylän päälle (on siis hankalassa paikassa)
- viilausta
- etikkahoitoa päivittäin
- rukoileminen  ::)

Tuloksetta! Syylä ja ennen kaikkea sen ympärille kasvavat känsäkovettumat ovat niiin kipeä välillä että itku meinaa päästä.
Vähän aikaa helpottaa kun olen tullut jalkojenhoitajalta. Sitten se taas kasvaa takaisin.  :(
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2011, 21:54:18 ip »

Toivon todella, että syylät pysyvät poissa, kun tuo hoito tepsii ja todellakin saa tepsiä!! Tuntuu, että itse pääsi eroon viimeisimmästä syylästä todella helposti ja rukoilen, että syylät taas jättävät vähäksi aikaan rauhaan, onneksi eivät ole olleet kivuliaita.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2011, 23:05:14 ip »

Hei!

Toivon todella, että tepsii. Tänään tytön tehdessä itse päivittäistä syylähoitoa alkoi semmoinen kiljunta, että säikähdin  ;)  ÄITI TUU KATTOON HETI !!!
Toiseksi pahin syylä irtosi sitä puhdistaessa - paikalle jäi ISO KRAATERI. Aluksi tyttö oli aivan onnessaan. Kun särky sitten alkoi, oli ihan surkea. No äsken painui lähes pomppien sänkyyn. "syylät saa kyytiä".

Toivotaan!

Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Joulukuu 20, 2011, 21:28:08 ip »

Kuinkas syylät on nyt hävinneet? Toivottavasti siis on muutosta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16