Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Napsusormi  (Luettu 16774 kertaa)

_Xenia

• Jäsen
Napsusormi
« : Marraskuu 07, 2011, 13:01:15 ip »

kirjoitin jokin aika sitten palstalle napsusormestani, mutta aloitin taas uuden, kun en jostain syystä enää löytänyt aihetta.

Minun napsusormeni lakkasi napsumasta la-su yönä. Nyt se on kokoajan koukussa ja sattuu ihan hirveästi, jos yrittää hiukankin avata. Jäihän se ennenkin koukkuun, mutta sain sen aina auki toisella kädellä auttamalla. Minulle oli jo varattu leikkausaika joulukuulle (12. päivä), mutta sain sen tänään siirrettyä tämän viikon perjantaille, kun selitin, että nyt se jäi kokonaan jumiin  :-\. (Ihan loistavaa palvelua siis!!) Nyt kaipaisin kokemuksia napsusormileikkauksista. Onko kellään jäänyt samalla tavalla kokonaan koukuun kuin mulla? Miten siinä tapauksessa on parantunut? Kuinka kauan toipuminen mahtaa kestää? Miten puudutus ja leikkaus ovat onnistuneet? Miten kivut leikkauksen jälkeen?

Miten sitä voikaan olla ihan älyttömän kömpelö, kun yksi vaivainen sormi on poissa pelistä. Sujuva kymmensormijärjestelmäni muuttui yhdessä yössä kuusi sormijärjestelmäksi. Vasemmasta en kykene nyt käyttämään kuin etusormea  (ja sekin tekee koko ajan hirveästi virheitä...)  vaikka periaatteessa vain yksi on koukussa. Olen joka tapauksessa varsin iloinen, että sain aikaistettua leikkausta yli kuukaudella -sormea ei kuulemma saa nyt millään kikalla suoraksi ennen leikkausta.
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Medtronic-pumppu ja siinä Apidra

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Napsusormi
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2011, 16:44:51 ip »

Mulla leikattiin napsusormi rannekanavaleikkauksen yhteydessä noin vuosi sitten. Puudutuksessa leikattiin ja muutama tikki tuli. Toivuin nopeasti ja kipuja ei ollut nimeksikään, en tarvinnut edes peruskipulääkkeitä kuin yhden. Haavakin parani nopeasti ja kivut jäi leikkauspöydälle.

Homma tehtiin päiväkirurgisena operaationa ja pumpumkin sain pitää koko ajan.

Kannatti.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

JaMi

• Jäsen
« Vastaus #2 : Marraskuu 08, 2011, 15:42:48 ip »

Moi,

Minulla napsusormia on leikelty kuusi kertaa, muutama sormista on ollut koukussa eikä ole auennut.
Ei paranemisessa ole ollut eroja. Muistaakseni heti seuraavana päivänä pitää käydä taivuttelemaan leikattua sormea ja kipeäähän se tekee, mutta kannattaa, että sormen saa toimimaan.
Yksi sormi minulta leikattiin kaksi kertaa ja tuo sormi on yhä koukussa, ei leikkaus auttanut....jotenkin sen kanssa vaan tottuu elämään...vaikka vaikeuttaakin tiettyjä asioita
Minä en halunnut nukutusta, vaan leikkaukset tehtiin siten, että käsivarren ympärille laitettiin tiukka side (tämän toimeenpiteen nimeä en muista enää) Toimenpide oli ihan siedettävä ja sain haastella mukavia kirurgin kanssa leikkauspöydällä  ;D
Tsemppiä leikkaukseen
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2011, 21:42:08 ip »

Heippa! 
Mulle on tehty 5:een sormeen nivelenpuhdistusleikkaus.Leikkaukset on olleet tosi nopeita ja ovat auttaneet hyvin vaivaan.Tosin 1 sormi ei oikeen tullut kuntoon,koska tilanne pitkittyi(mun tiedot oli kadonnut leikkauslistalta)

Pari puhdistusta tehtiin nukutuksessa,pari verityhjiössä?,1 puudutuksessa-> puudutus pistettiin piikillä kämmeneen.

Olen saanut 3vk sairaslomaa leikkauksista joskus hiukka reilumminkin.Aika pitkiä saikkuja kuitenkin vaikka operaatio ja nivelkin ovat pieniä   ;D

Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

JaMi

• Jäsen
« Vastaus #4 : Marraskuu 09, 2011, 09:01:22 ap »

Minulla sairaslomat ovat aina olleet vain sen ajan, kun tikit saa pois elikkäs vajaa 2 vkoa, muistaakseni 10pv

Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 09, 2011, 10:34:03 ap »

Minulla sairaslomat ovat aina olleet vain sen ajan, kun tikit saa pois elikkäs vajaa 2 vkoa, muistaakseni 10pv

Sairasloman pituuden päättää leikkaava kirurgi ja siinä huomioidaan mm. se työ mitä potilas tekee. Itse sain saikkua 6 viikkoa kun samalla kertaa operoitiin rannekanava ja napsusormi samasta kädestä, (puudutuksessa). Teen hoitotyötä.  :)
Kirjattu

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2011, 12:06:15 ip »

Kiitos kannustavista ja rohkaisevista vastauksista  :). Minä sain napsusormeni eilen puolivahingossa auki. Laitoin siihen samantien lastan ja nyt se tietysti sitten pysyykin suorassa (melkein -ihan suoraksi sitä ei saa). Toisaalta ei se ihan hevillä siitä mihinkään taitukkaan, mutta pelkäsin, että tökkään sen johonkin ja sitten se on taas nalkissa koukkuasennossa.

Ylihuomenna on leikkaus ja täytyy sanoa, että hiukan jännittää. Nukuttamatta aikovat sen kai tehdä, mikä sinällänsä on ihan hyvä asia. Ihan täysissä järjissäni en ehkä kuitenkaan haluaisin olla ja olen miettinyt, että mahtaisko ne antaa mulle jonkun pillerin, millä saisin itseni "puolitajuttomaksi" :-). Siinä tapauksessa toivon, että en paljon haastele kirurgin kanssa -hauskoista jutuista voi tulla TOSI "hauskoja"  :-X.

Parin viikon sairaslomasta höpisivät edellisellä käynnillä. Olen kyllä vähän pähkäillyt, että saattaa olla, että käyn töissäkin. Napsu on vasemmassa, olen oikeakätinen ja työni on lähinnä hiiren liikuttelua ja näppiksen painelua. En tietysti vielä osaa sanoa, että minkälaisessa kunnossa sitä sitten on leikkauksen jälkeen, mutta käynhän minä nytkin sen kanssa töissä. Lasta tai koukku hidastavat työntekoa, mutta eivät estä sitä.
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2011, 12:32:39 ip »

Mä sain rauhottavan pillerin ennen toimenpidettä kun jännitti aika paljon. Kävely oli vaikeaa kun lääke alkoi vaikuttaa ja meninkin leikkaussaliin hoitajan käsikynkässä.  ;) Jutut pysyivät tällä kertaa ihan asiallisina, joskus on ollut toisinkin!  ;D

Kyllä sitä kättä kannattaa rauhassa parannella ainakin sen aikaa kun siinä on ompeleet ja siteet. Jumppaohjeetkin saat varmasti mukaan. Jumppaliikkeet kantsii tehdä jotta sormen liikkuvuus palautuisi eikä se "jämähdä".

Tsemppiä!  :)
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2011, 17:21:56 ip »

Mä olen aina pyytänyt rauhottavan lääkkeen,jos leikkaus on tehty ilman nukutusta.

Sen jälkeen ei kyllä jännitä pätkääkään   ;D  mitä suotta kärsiä kun apuakin on saatavilla  ;)

By the way ,mä olen työssä metallialalla ....joten räpylät on kyllä aika kovan kuormituksen alla.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 09, 2011, 17:41:26 ip »

Santsu, eiks sulla ollu "tassut" eikä räpylät?  :D :D :D
Kirjattu

JaMi

• Jäsen
« Vastaus #10 : Marraskuu 09, 2011, 19:13:09 ip »

Xenia; samanlaista työtä myös itse teen elikkäs tietokoneella työskentelyä pääasiassa...tsemppiä
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #11 : Marraskuu 09, 2011, 21:28:02 ip »

Toukkis:  Juu Tassut   ;D  niinhän se  kirurgi-setäkin sanoi.

Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #12 : Marraskuu 10, 2011, 15:58:14 ip »

Kiitos tsempeistä! Huominen leikkaus lähestyy ja jännitys kasvaa sen mukana. Uskon kuitenkin ihan hyvin operaatiosta selviäväni -jos tekin, niin miksen minäkin  ::). Nyt mulla on lähinnä semmonen ongelma, että jos en saa ajaa autoa, enkä urheilla enkä rakentaa kellariani, niin mitä mä teen. Vietän tietysti kotona kaksin aikaa jääkaappini kanssa.  Urheilen normaalisti paljon ja syönkin sitten kuin iso mies -ja normaalisti se kaikki kuluu. Sitten kun en pääse liikkeelle ei kulu ja syömistäkin tulee harrastettua ihan vaan ajakuluksi. Vastaavassa tilanteessa on aina aiemmin käynyt niin, että vyötärönympärys on alkanut kauheella kohinalla kasvamaan... ja sitten niitä kiloja saa karistaa monta kuukautta. Tällä kertaa koitan kiinnittää huomiota siihen ettei näin kävisi! Hankin vaikka jääkaapin oveen munalukon, jos en muuta keksi  :-\.

Vaikka kai tässä nyt pääasia on, että sormi tulisi kuntoon...

Kirjattu
D1 vuodesta -79

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 10, 2011, 22:06:38 ip »

Xenia, nautit "vapaista" ja käyt pitkillä, virkistävillä kävelylenkeillä.  :)

Mulla on molemmat kädet operoitu kovilla talvipakkasilla ja parin päivän päästä leikkauksista tallustelin jo ulkona käsi mieheni pilkkirukkasessa!  ;D Huivilla saa myös hyvin käden lämpimään kaikkien sidetaitosten päältäkin jos mieli halajaa ulos.
Kirjattu

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #14 : Marraskuu 12, 2011, 18:08:59 ip »

No nyt on sitten napsusormi leikattu. Kuukauden määräsivät sairaslomaa -mikä tuntuu nyt ainakin vielä ihan liioittelulta. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että diabeteksen takia täytyy nyt ottaa varman päälle haavan paranemisen kanssa. Tyksin päiväkirurginen osasto tai ehkä pikemminkin sen henkilökunta oli aivan ihana ja ansaitsee valtavasti kiitosta ja kehuja. Toimenpide oli nopeasti ohi eikä minua paikanpäällä etukäteen juuri jännittänyt eikä pelottanut (hiukan kuulemma tosin sain rauhoittavaa suoneen, mutta se oli vasta juuri toimenpiteen alkaessa). Eilen ei ollut kipuja, koska käsi oli vielä nukkumaan mennessäkin puuduksissa. Yöllä käsi alkoi hieman särkemään, mutta särkylääkkeillä sekin on pysynyt tosi lievänä. Tänään alkoi sormen jumppaaminen ja se kyllä kieltämättä tuntuu ikävältä. Sormea käskettiin suoristaa ja koukistaa tunnun välein. Onkohan ihan normaalia, että se ei tässä vaiseessa vielä oikein onnistu. Sormi ei siis mene kokonaan suoraksi tai ihan kunnolla koukkuun. Ja pitäisikö sitä suoristaa toisella kädellä väkisin (mikä tietyst sattuu melkoisesti)?
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Linkkejä