Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?  (Luettu 10583 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?
« Vastaus #30 : Lokakuu 27, 2011, 17:11:29 ip »

Hmm eipä ole tullut mieleen, resepti on lasiampulleille. Harmitti aikoinaan kun pumppuun ei enää käyneet suoraan kynäampullit, niin en ole hokannut tuota että niistäkin vois täyttää...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Lokakuu 27, 2011, 21:27:42 ip »

Hei!

Me täytämme 3 ml penfilleistä. Ja itseasiassa käytämme ampullin täyttöön kynää ihan jatkuvasti. Vain ampullin loppu täytetään ilman kynää, kun kynällä ei tyhjene kokonaan.
Ilmakuplista ei ole ongelmaa, kun aina otetaan uusi ampulli lämpimään ajoissa kynän koteloon valmiiksi kun edellinen otetaan käyttöön.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #32 : Lokakuu 27, 2011, 21:46:38 ip »

Minä täytän pumpun säiliön kerran kuussa Kwikpenistä, kun varajärjestelmänä oleva kynä on kulkenut kuukauden mukana. Eipähän mene hukkaan.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Lokakuu 27, 2011, 22:14:41 ip »

Hitsi kun ootte fiksuja! Mulla on vaan varainskat eri merkkiä, tie smiksi, niin ei oikein onnistu. Hmm pitääkin tarkistaa että miksi näin, olisko lekuri ajatellut että kun mulla on varana prota niin novorapid menisi paremmin sen kanssa kuin pumpussa oleva humalog?

Tuota kynällä täyttämistä en ihan ymmärtänyt? Siis kynällä pistetään pumpun ampulliin vai..?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Lokakuu 27, 2011, 22:40:21 ip »

Pumpun säiliö täytetään kynäampullista, otaksun?

Minäkin pidän Humalogin monikäyttökynää mukanani varajärjestelmänä vajaan kuukauden ja sitten vedän sen pumpun säiliöön ja otan taas uuden penfillin kynääni. Kynän suojuksessa minulla on tarra, johon merkitsen käyttöönottopäivän, ettei mene yliaikaiseksi.  Näin ei myöskään tule ongelmaa ylimääräisten ja vanhentuneiden insuliinien hävittämisesta. ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 27, 2011, 22:45:08 ip »

Tuota kynällä täyttämistä en ihan ymmärtänyt? Siis kynällä pistetään pumpun ampulliin vai..?

Kävisiköhän se kertiskynä suoraan siihen täytttökolon neulaan, siis että sitten vaan vetäisi sen inskan kertiskynästä pumpun ampulliin (eli sitä ilmaa ei teitenkään voi kertakäyttökunän ampulliin työntää). Tuota pitäisi tosiaan jotenkin kokeilla, koska mulla menee ne varajärjestelmän inskat aina takaisin apteekkiin käyttämättöminä, viimeistään, kun kynät vanhenisivat tai sitten kun olen jo turhan pitkään laukussa raahannut. Tosin enpä mä aina varakynää raahaa mukanani, koska paljon olen todella lyhyen matkan päässä kotoa ja jääkaappia.

Pitääkin tässä kokeilla, kun just on yksi kynä kohta ollut tuon kuukauden pois jääkaapista. Mulla on onneksi samaa plaatua eli pikainska on koko ajan ollut yksi ja sama.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Lokakuu 28, 2011, 08:05:31 ap »

Huomenta!

Meillä on käytössä kestokynä. Aiemmin oli Novopen junior kun käytettiin Novorapidia. Nyt käytössä Apidra ja sen kynä jonka nimeä en nyt juuri muista. Kun täytämme pumpun säiliön, pistämme pumpun säiliön neulan kynään ampulliin (siihen mihin kynäneula ruuvattaisiin) Kierretään kynästä haluttu määrä yksikköjä ja painetaan menemään siten, että säiliö on ylöspäin. Toistetaan tarpeen mukaan. Inskaa menee pumpun ampulliin kynän lukemien verran tai hiukan vähemmän. Lopuksi letkun täytöt yms tavalliseen tapaan...
Näin toimien ilmaa menee vähemmän kuin tavalliseen tapaan täyttäen ja varainskaa ei erikseen tarvita (eikä mene hukkaan!). Kynällä täyttäessä ampullin loppuun jää vähän inskaa. Sekin me otetaan käyttöön, puretaan kynästä pois ja painetaan ohuella kynällä (puuväri tms) sieltä sisäpuolelta loppukin inska pumpun ampulliin. Niin on tehty aina, nyt vielä sitä suuremmalla syyllä, kun Apidra loppuu - ei haluta vaihtaa muuhun inskaan ennenkuin on ihan pakko...
Kokeilkaa ihmeessä, joilla on käytössä kesto tai kertiskynä!

Varainskana siis sama pika kuin pumpussakin on, kynällä pistetään jos...

Novopeniin pumpun säiliö sopi täydellisesti, nyt ei ihan niin hyvin, mutta onnistuu. Meillä on Medtronicin pumppu, onko eri pumpuissa erikokoisia säiliöitä halkaisijaltaan? Jos ei, niin aika monella voi toimia...

Inskan kulutus on senverran pientä, että 10 ml ampulli olisi helposti liikaa. 3 ml kynäampulleja ehtii aina kulua sekä kynässä oleva vajaa, että valmiiksi kynän taskuun lämpimään otettu seuraava. Ei tarvii merkitä päiviä ylös tms.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2011, 08:50:32 ap kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Lokakuu 28, 2011, 09:03:35 ap »

Piti heti kokeilla, kun oli just aika täyttää pumpun säiliö. Hieno juttu, toimii mainiosti!  :)  
Minäpä taidan siirtyä myös tähän täyttötapaan, sillä se on nopeampi, helpompi ja kuplaton. Samalla varainska kulkee mukana ja vaihtuu aina tuoreeksi ilman eri muisteluja! Minulla siis käytössä monikäyttöinen Humapen Ergo-kynä, Humalog ja Veo-pumppu.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Lokakuu 28, 2011, 09:13:55 ap »

Piti heti kokeilla, kun oli just aika täyttää pumpun säiliö. Hieno juttu, toimii mainiosti!  :)  
Minäpä taidan siirtyä myös tähän täyttötapaan, sillä se on nopeampi, helpompi ja kuplaton. Samalla varainska kulkee mukana ja vaihtuu aina tuoreeksi ilman eri muisteluja! Minulla siis käytössä monikäyttöinen Humapen Ergo-kynä, Humalog ja Veo-pumppu.

Kiva kun toimi Sinullakin! Joskus päästään aloittelijanakin vinkkaamaan teille kokeneemmille jotakin  ;)

Meillä siis D-taivalta takana vasta 2,5 vuotta ja pumppuilua tulee ensiviikolla 2 vuotta. Nyt vielä tavallinen Medtronicin pumppu. Harkinnassa sensoroiva, kun pulmia riittää...
Tuota kynällä täyttämistä aloimme itse kokeilla, kun meitä ärsytti varajärjestelmän ja normisysteemin erillisyys. Ja se kun toimi, on varajärjestelmä itseasiassa vakiosysteemi...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Lokakuu 28, 2011, 09:57:18 ap »

Eli siinä joutuu sitten täytön aikana useamman kerran ottamaan siihen kynään sen maksimi-annoksen, koska kynissähän (riippuen kynästä taitaa se maksimi kerta-annos olla 30-60ky. Onnistuuko hyvin siinä pumppuamullissa kiinni ollessa vai joutuuko jotenkin irrottamaan aina välillä? Esim. minä täytän pumppuampulliin noin 180-200 yksikköä eli monta kertaa saa sen pinskakynän maksimiannoksen ladata...

Täytynee kuitenkin kokeilla, kun sopivasti olisi yksi varakynä tosiaan jo normilämmössä ollut useamman viikon
Kirjattu
Antsu1

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Lokakuu 28, 2011, 12:27:06 ip »

Eli siinä joutuu sitten täytön aikana useamman kerran ottamaan siihen kynään sen maksimi-annoksen, koska kynissähän (riippuen kynästä taitaa se maksimi kerta-annos olla 30-60ky. Onnistuuko hyvin siinä pumppuamullissa kiinni ollessa vai joutuuko jotenkin irrottamaan aina välillä? Esim. minä täytän pumppuampulliin noin 180-200 yksikköä eli monta kertaa saa sen pinskakynän maksimiannoksen ladata...

Täytynee kuitenkin kokeilla, kun sopivasti olisi yksi varakynä tosiaan jo normilämmössä ollut useamman viikon

Hei!

Onnistuu ihan helposti useampaan kertaan, ei tarvii irrottaa välillä. Meillä kerralla saa kynällä 80 yksikköä. Ja kun tarvitaan kerralla pumppuun vain reilu 100 näin talvisin, kesällä vähän alle, tehdään kahdesti eikä toisella kerralla laiteta edes maksimia. Mutta ei olisi mikään ongelma tehdä vaikka pumpun ampulli täyteen (300 yksikköä). Tehtiin samoin myös Novopen juniorilla ja sillä maksimi oli 35. Kolmella kerralla riitti meidän tarpeisiin...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2011, 12:30:36 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #41 : Lokakuu 28, 2011, 17:03:25 ip »

Niin tuo varajärjestelmänä käyttämäni Kwikpen on esitäytetty kynä. Se ainakin käy vallan mainiosti suoraan pumpun säiliössä kiinni olevaan neulaan. Sillon tällöin täyttönä se menee minun annoksilla ihan hyvin, mutta ei kokoaja. Kertatäytökksi siitä tulee liikaa ja kahteen ei riitä. Pullot käy paremmin vakiojärjestelmäksi. Kwikpenin maksimiannos on 60 yksikköä eli muutaman satsin siitä joutuu painamaan, mutta ilman ongelmia onnistuu.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Lokakuu 28, 2011, 18:36:20 ip »

Pitääpä tosiaan järkeistää tuo varainskajärjestelmä seuraavalla lekurikäynnillä, voisi testata!
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Lokakuu 28, 2011, 19:42:58 ip »

Varainskoista tuli mieleeni, että tänään kävin apteekissa uudet "varat" hakemassa. Oli vähän ihmeissään farmaseutti, kun alkoi laskemaan, että miten paljon sitä inskaa pitää mun annostuksella antaa. Minä siihen, että molempia plaatuja se yksi pakkaus (5 kynää per plaatu). Sitten ihmetteli farmaseutti, että vuonna 2009 olen viimeksi hakenut...

No asian selvitti, kun kerroin, että kyse on pumpun varajärjestelmästä. Mulla nimittäin on niissä resepteissä kirjoitettu ihan normiannostukset tilanteisiin, jolloin siirtyisin kokonaan kynien käyttöön. Siinä sitten samalla kerroin, että nyt on viimeiset vuoden 2009 kynät käyttöaikansa lopussa, joten siksi tarvetta oli uudet satsit saada.
Kirjattu
Antsu1

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Lokakuu 28, 2011, 23:37:12 ip »

Juuri tuo meistä tuntui järjettömältä - ei haluttu, että varajärjestelmä pistäen tarkoittaa pelkkää insuliinin heittämistä roskiin...
No nyt pitkä varainska menee lääkejätteisiin (lähinnä kesäisin) kun reissuun se mukaan otetaan ja ei käytetä. 6 viikon päästä on poisokamaa...
Vaan edes ampullin täyttö samalla vara-pika-inskalla vähentää hukkaa vähän.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54