Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?  (Luettu 10452 kertaa)

Wappu

• Matkailija
Vs: Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?
« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2011, 15:48:16 ip »

Minulla ei myöskään ole juurikaan noita ilmakuplaongelmia ollut. Täytän itse ampullit aina huoneenlämpöisellä insuliinilla, mielestäni silloin kuohuu vähemmän. Säilytän sen käytössä olevan 10ml:n pullon muitten hoitovälineiden seassa. 4 viikkoahan avatulle on luvattu kestoa huoneenlämmössä. Noissa valmiiksi täytetyissä täyttö on varmastikin tehty jääkaappikylmällä aineella, kylmäketjun säilymiseksi, joten niitä minikuplia saattaapi olla. Lämmitessä sitten yhdistyvät. Tämä siis ihan mutu tuntumalla kirjoiteltu.
Kirjattu
D1 vuodesta 1993
Humalog
Paradigm Veo keväästä 2014
Accu Check Spirit Combo keväästä 2010

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2011, 16:22:06 ip »

Noissa valmiiksi täytetyissä täyttö on varmastikin tehty jääkaappikylmällä aineella, kylmäketjun säilymiseksi, joten niitä minikuplia saattaapi olla. Lämmitessä sitten yhdistyvät. Tämä siis ihan mutu tuntumalla kirjoiteltu.

Tuo muuten varmaan pitää paikkansa. Hehän ovat apteekissa niin kovin tarkkana siitä, että insuliinit on aina viileässä. Viime viikolla kun hain valmiiksi täytettyjä, niin parasta ennen päivä oli 9.11. eli täyttöpäivästä 4 vikkoa, vaikka siitä meni vieäl toista viikkoa ennen kuin inskat olivat minulle. Eli itselleni jäi "virallisesti" vain vajaa 3 vikkoa aikaa käyttää nuo 14 ampullia, jotka aion kyllä käyttää paljon hitaammin.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2011, 16:55:44 ip »

Vaikka ilmakuplia aina joskus ampulliin kehittyykin, niin mitään täyttövaiheen kuohumista en ole koskaan huomannut. Itse täytän ampullin aina jääkaappikylmästä iskasta ja laitan tuon ison ampullin samantien takaisin jääkaappiin.

Minun tapani on täyttää ampulli mahdollisimman hitaasti, ei siis missään nimessä sellaista nopeaa inskan kiskomista. Kerran olen nähnyt ampullin täytön (d-kurssilla), ja silloin henkilö todella voimalla työnteli sitä inskaa edestakas ampullien välillä. Ja sillon tosiaan näin tuota kuohumista täyttövaiheessa. Itse etenkin täyttä 10ml ampullia aloitellessani mieluumin jarruttelen sen inskan tuloa esitäytettyyn, koska ilmaa on joutunut paika paljon sinne ison täyden ampullin pieneen ilmatilaan työntämään.

Ja vaikka tuo kylmällä inskalla täytetty ampulli sitten lämpiääkin huoneen lämmössä, välillä jopa yli yön, niin ei sinne mitään ilmakuplaa ole syntynyt. Se/ne kuplat ilmestyvät (jos imestyvät) yleensä vasta toisena/kolmantena käyttöpäivänä. Ja kaiken lisäksi kun satunnaista on, niin ok, olen siis vaan tottunut ilmakuplia tsekkailemaan ja tarpeen vaatiessa ajamaan pois... Sellasiin sokereissa näkyviin ongelmia en ole kyllä mahdollisten ilmakuplien aiheuttamiksi osannut laittaa eli ongelmana on lähinnä vain tuo tilanteen seuraaminen ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2011, 17:07:41 ip »

Minun tapani on täyttää ampulli mahdollisimman hitaasti, ei siis missään nimessä sellaista nopeaa inskan kiskomista. Kerran olen nähnyt ampullin täytön (d-kurssilla), ja silloin henkilö todella voimalla työnteli sitä inskaa edestakas ampullien välillä. Ja sillon tosiaan näin tuota kuohumista täyttövaiheessa. Itse etenkin täyttä 10ml ampullia aloitellessani mieluumin jarruttelen sen inskan tuloa esitäytettyyn, koska ilmaa on joutunut paika paljon sinne ison täyden ampullin pieneen ilmatilaan työntämään.

Joo, oltiin samalla pumppukurssilla ja katteltiin silmät pyöreinä, kun se "likka" veti ja työnsi inskaa vauhdilla edestakaisin: pullosta säiliöön ja säiliöstä pulloon, kun yritti saada ilmaa pois. Jäljelle jäi suurinpiirtein pelkkää inskavaahtoa!  ::) ::) 

Oikein hidas täyttö auttaa kyllä täyttövaiheessa eli pitää jarruttamalla estää liian nopeaa täyttöä. Luulen, että täytössä tulee mikroskooppisen pieniä kuplia, jotka myöhemmin yhdistyvät isommaksi. Mutta miksi joku pumppu tekee niin ja toinen ei?  ???
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Lokakuu 25, 2011, 17:16:13 ip »

No mä voisin kysyä, että miksi sama pumppu välillä tekee noin ja välillä sitten taas ei ???
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #20 : Lokakuu 25, 2011, 18:05:02 ip »

Hogan, varmasti auttaa just toi etukäteen täyttö - kun vaan musitais eikä vasta sitten kun pumppu huutaa tyhjää ampullia...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #21 : Lokakuu 26, 2011, 10:04:15 ap »

Luin eilen tätä keskustelua ja mietin tiekii, että välillä niitä kuplia tulee ja välillä ei. No, olipa sit illalla täytettävä pumppu, mutten ollu muistanu ittaa pullon tyhjennettyä uutta pulloa lämpimään, joten jouduin vetäsemään täytön jääkaappikylmästä pullosta. Säiliö oli hetken aikaa päydällä valmiiksi vedettynä, kun kävin saunassa. Olen varma, että säiliöön ei tullu yhtään kuplaa täytettäessa. Saunan jälkeen siinä oli jo muutamia tosi pieniä kuplia, jotka just pysty erottamaan. Neljä tuntia täytöstä päätin katsoa säiliötä, että onko siihen tullut kuplia. Arvatkaapa vaan oliko inska ihan kuplasta. Jouduin ajamaan kupila pois noin 15 ky:n verran.

Pitää vastedes muistaa ottaa inska lämpimään, kun edellinen loppuu. Tähän samaan liittyi tietysti nyt edellä mainittu täyden pullon aloitus. En antanu inskan tulla valtoimenaan vaan jarrutin mäntää. Valtoimenaan tulemisen olen myös itse huomannut tekevän pieniä kuplia.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Lokakuu 26, 2011, 17:51:03 ip »

En nyt lukenut koko ketjua, olisko tuolla alussa jo samaa, mutta yks kikka on, että silloin kun alussa vetää sen ampullin täyteen ilmaa, niin sen tekee ylhäältä alaspäin ampullin olleessa pystyssä, ja sitten kun jarrutellen antaa inskan tulla paineella takaisin ampulliin, kääntää vasta sitten ampullin ylöspäin. Niin ampulliin alussa painettava ilma ei vaahtoa inskan läpi.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Lokakuu 26, 2011, 18:35:48 ip »

En muista täällä olleen tuosta juttua, mutta ainakin omissa Accu-Chekin pumppuampullien pakkauksen ohjeessa näytetään, että se ilma pitäisi painaa siihen 10ml isoon ampulliin niin, että ilma ei joudu pulputtelemaan sen inskan läpi eli täyttöampulli olisi pystyssä ja ampullin käääntö vasta tosiaan siinä vaiheessa, kun alkaa sitä inskaa sinne pumppuampulliin vetämään.

Ei ole tullut itse kokeiltua, mutta täytynee yrittää. Täyden 10ml ampullin kanssa siinä vaan on vähän ongelmana se ampullin kääntö, jos haluaa, ettei se inska pääse voimalla pumppuampulliin "lentämään". Muistaakseni alussa kokeilin ja itselläni tuo oli syynä, etten käytännösksi tuota ottanut. Mutta pitänee alkaa kokeilemaan, kun on saanut isosta ampullista ne pari ekaa satsia otettua (mulla noin 200ky kerralla), olisi sitä ilmatilaakin jo paremmin.
Kirjattu
Antsu1

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #24 : Lokakuu 26, 2011, 19:36:47 ip »

Juurikin "väärinpäin" tuo ilman pulloon tunkeminen mulle ainakin sairaalalla opetettiin. Tuntuu noita kuplia silti saavan aikaiseksi aina välillä. Taitaa paras keino kuplattomuuten olla aiemmin mainittu ampullin "rauhoittaminen".
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Lokakuu 26, 2011, 20:17:04 ip »

En muista täällä olleen tuosta juttua, mutta ainakin omissa Accu-Chekin pumppuampullien pakkauksen ohjeessa näytetään, että se ilma pitäisi painaa siihen 10ml isoon ampulliin niin, että ilma ei joudu pulputtelemaan sen inskan läpi eli täyttöampulli olisi pystyssä ja ampullin käääntö vasta tosiaan siinä vaiheessa, kun alkaa sitä inskaa sinne pumppuampulliin vetämään.

Ei ole tullut itse kokeiltua, mutta täytynee yrittää. Täyden 10ml ampullin kanssa siinä vaan on vähän ongelmana se ampullin kääntö, jos haluaa, ettei se inska pääse voimalla pumppuampulliin "lentämään". Muistaakseni alussa kokeilin ja itselläni tuo oli syynä, etten käytännösksi tuota ottanut. Mutta pitänee alkaa kokeilemaan, kun on saanut isosta ampullista ne pari ekaa satsia otettua (mulla noin 200ky kerralla), olisi sitä ilmatilaakin jo paremmin.

Lasiampullissahan on "täytenäkin" jonkin verran sitä ilmatilaa, joten saattaa se 200 ml ilmaa mennäkin sinne. Minä teen myös aina niin, että ilma työnnetään alaspäin eli alempana olevaan lasiampulliin, käännetään ja insuliini vedetään ylhäältä alas säiliöön ja jarrutellen. Monta hyvää kikkaa, joita oppii ajan kanssa, jos opastus on alussa ollut vajaavaista.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Wappu

• Matkailija
« Vastaus #26 : Lokakuu 26, 2011, 21:18:48 ip »

Miulle eivät edes opettaneet mitään täyttötekniikkaa, kun ruiskujen ja neulojen kanssa työkseni touhuilen. Mutta töissä aineena on vaan syöpälääkkeet, niin niitä ottaessa yleensä vedetään neste alipainetta vastaan pullosta. Ja samaa tekniikkaa olen käyttänyt myös insuliinin kanssa. Toimii ainakin minulla. Eli laitan korvausilmaa selkeästi vähemmän kuin mitä olen sieltä ulos ottamassa. Ei tarvii jarrutella tuloa, vaan saa itse päättää, miten nopeasti aineen ruiskuun/ampulliin vetää. Toki saattaa tarvita vähän opettelua tuo tekniikka. Mutta yksi vaihtoehto lisää.
Kirjattu
D1 vuodesta 1993
Humalog
Paradigm Veo keväästä 2014
Accu Check Spirit Combo keväästä 2010

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Lokakuu 26, 2011, 22:14:22 ip »

Aivan, siis että varsinkin täyteen pulloon ei edes yrittäisi laittaa niin paljoa ilmaa kuin on inskaa ottamassa? Hmm täytyy kokeilla! Tosiaan täydestä pullosta tulee aika kova paine mutta kylläsen peukalolla saa jarruteltua.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Lokakuu 27, 2011, 08:52:09 ap »

Kun käytän Penfill-ampulleja, ei tarvitse tuon ilman kanssa sählätä. Siihenhän ei tarvitse ilmaa laittaa, kun ampullin "pohja" liukuu mukana inskaa vedettäessä, ja hitaalla vedolla ei se ampullin pohjamäntä vuoda.
Vain letkun täytössä pitää ilmat ajaa ulos.

Eikös kukaan muu käytä penfillejä? Jos ei, niin miksi ei?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Lokakuu 27, 2011, 09:19:28 ap »

Eikös kukaan muu käytä penfillejä? Jos ei, niin miksi ei?

Minä käytän sekä penfillejä että 10 millin lasiampulleja. Perusoletus pumppureseptiä myönnettäessä olivat ne 10 millin ampullit, mutta olen kinunut toisen respetin penfilleille "varajärjestelmäksi". Ihan vain siksi, että kodin ulkopuolella penfillit kulkevat helposti mukana ja voi tarvittaessa laittaa kynäänkin.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä