Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?  (Luettu 10584 kertaa)

Ann

• Jäsen
Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?
« : Syyskuu 28, 2011, 18:45:11 ip »

Jatkuvien ilmakuplaongelmien vuoksi päätettiin kokeilla apteekissa valmiiksi täytettyjä ampulleja pumppuun. Reseptissä lukee, että insuliinintarve 10-15 yksikköä/vrk. Kuvittelin, että esitäytetyt ampullit tarvittaessa vajaa täytetään eli huomioidaan inskan tarve ??? Yllätys oli suuri, kun kotona avasin paketin ja siellä oli 3 ml:n ampullit täysiä ja näitähän oli kuukaudelle 14 kappaletta. Eikö ne valmiiksi täytetyt ampullit voi olla vajaita??? Nyt saatiin inskaa noin 10-kertainen annos reseptiin merkittyyn kulutukseen verrattuna..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2011, 18:48:09 ip kirjoittanut Ann »
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

hogan

• Vanha tekijä
Vs: Esitäytetyistä ampulleista ihmettelyä?
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2011, 19:03:34 ip »

Tuntuu oudolta, että teillä on ilmakuplamurheita. Minulla vaihtui pumppu tuohon Veoon keväällä ja sen jälkeen (siis käytän Medtronic Reservoir Paradigm(R) ruiskuja/ampulleja joihin vedän 10ml Novorapid -pullosta inskan) ei ole ollut ilmakuplista tietoakaan. Miten ne ilmakuplat sinne ampulliin oikein menee. Jos aluksi naputtelee kuplat pois ja työntää takaisin sinne 10ml pulloon, niin eihän sinne mitenkään uutta pääse... ?! Tuolla 15yks/vrk annoksella tosta tosiaan tulee yhdellä 3ml säiliöllä 20vrk inskaa. 20 vrk taitaa olla liikaa inskan säilymisen kannalta, mutta eikös sen voi vaihtaa vaikka 4-5 päivän välein ton ampullin ja sitten vaan nahkaan uusi katedri vaikka jokatoinen päivä (tai jokapäivä) ? Sit ei mee niin paljon hukkaan. Toisaalta apteekissa varmaan ei oo ollut käsitystä, että haluaisit vajaita ampulleja/ruiskuja. Ymmärsinköhän sun kysärin nyt ollenkaan sinnepäinkään ?
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2011, 19:14:54 ip »

Jatkuvien ilmakuplaongelmien vuoksi päätettiin kokeilla apteekissa valmiiksi täytettyjä ampulleja pumppuun. Reseptissä lukee, että insuliinintarve 10-15 yksikköä/vrk. Kuvittelin, että esitäytetyt ampullit tarvittaessa vajaa täytetään eli huomioidaan inskan tarve ??? Yllätys oli suuri, kun kotona avasin paketin ja siellä oli 3 ml:n ampullit täysiä ja näitähän oli kuukaudelle 14 kappaletta. Eikö ne valmiiksi täytetyt ampullit voi olla vajaita??? Nyt saatiin inskaa noin 10-kertainen annos reseptiin merkittyyn kulutukseen verrattuna..

No näinhän tuo on ollut. Mielestäni koko ajan on ollut mahdollista vain täyteen täyttö, ei siis vajaatäyttöä. Ja Vuosi sitten tuli uusi ohjeistus, ettei yhtä ampullia saa käyttää kuin tuo 2 vrk ja siksi määrät entisestään kasvoivat. Itse käytin aiemmin esitäytettyjä, silloisen ohjeistuksen mukaan 1 esitäytetty per viikko ja sillon mulla meni viikossa hukkaan noin 100ky.

Kuin tuo uusi määräys tuli, eli sai vain kuukauden satsin kerrallaan, niin mullahan vain olisi tuhlaus kasvanut eli itselläni 315 yksiköstä olisi ehtinyt kulua noin 50 yksikköä. No juu, minä siis siirryin täyttämään itse ampullini.

Ja tosiaan YA, joka ne ampullit täyttää (siis täytti ainakin mulla), ei suostu vajaatäyttöön, yritetty on ::) :(

Ilmakuplaongelmaa toki aina välillä on mullakin, oli jo esitäytetyissäkin vähän ja nyt itse täyttäenkin, muttei sentään jatkuvasti. Mihinkään varsinaisiin verensokeriongelmiin asti en kuplien vuoksi ole tainnut kertaakaan joutua, joki aina välillä pitää joku kupla ajaa pois, muttei suikaan joka ampullista.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2011, 20:03:15 ip »

Oho... Oonkohan mä ollut kuuro tai sokea. En ole kuullut tuosta 2vrk ohjeesta. Noissa pumppuampullikatedripakkauksissa tosiaan on merkintä, että kolmantena päivänä tulee vaihtaa, mutta olen ajatellut sen koskevan siis letkua/teflonia. Onpas hassua, minullakin joka olen aika iso ihminen (= inskaa menee ~70yks/vrk) lisääntyy insuliinin tekninen kulutus yli 2x. Tartteepa ottaa puheeksi hoitajan ja/tai lekurin ja/tai jonkun muun kanssa (lääkäriajat on säästetty 9kk väleiksi).
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija

Ann

• Jäsen
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2011, 20:22:27 ip »

^Antsu tuossa jo valaisikin käyttöaikoja. Niitä apteekin valmiiksi täytettyjä saa käyttää 2vrk/säiliö.
En tiedä onko ilmakupla oikea sana, mutta inska itsessäänhän kupliintuu melko helposti + pumpun käyttäjä on 3-vuotias vesseli, jolla vauhtia riittää, vaikka täyttäessä kuplat poistaa, voi seuraavana päivänä/yönä olla pumpun säililössä lisää kuplia. Ja jos letkun päästä ei tuu inskaa, ei sitä mene kroppaankaan :-\ Ei meilläkään kuplaongelmat aina sokruissa näy, nyt ollut pari viikkoa melkoista matalalentoa sokrujen suhteen. Mutta jos niitä esitäytettyjä ei vajaina voi saada, ei me varmaan niitä jatkossa käytetä ::) Muoks. Jos nyt ensin kuitenkin kokeillaan auttaako kuplaongelmaan, mikä oli tärkein. Meinas jo unohtua, kun harmittelin noita tolkuttomia inskamääriä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2011, 21:31:01 ip kirjoittanut Ann »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2011, 20:58:18 ip »

Käytän noita valmiiksi täytettyjä ja niidenkin kanssa minulla on ollut aika paljon ilmakuplaongelmaa. Usein menee ampullista muutama kymmentä yksikköä "haaskuun" ilmakuplia häätäessä, eniten alussa, mutta usein myös kesken ampullin huomaan, että siellä on taas ilmakupla. Mutta eipä tuo haittaa, kun inskaa menee mulla n 20 yksikköä/vrk, niin kyllä se silti riittää kuplien häätöönkin. Vaihdan ampullin kesällä n 4 päivän välein ja viileämmällä vähän harvemmin. Samaa insuliiniahan se on kuin ennen tuon 2 vrk:n ohjeen tuloa eli pitäisi säilyä ihan samalla tavalla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2011, 22:14:53 ip »

Oho... Oonkohan mä ollut kuuro tai sokea. En ole kuullut tuosta 2vrk ohjeesta. Noissa pumppuampullikatedripakkauksissa tosiaan on merkintä, että kolmantena päivänä tulee vaihtaa, mutta olen ajatellut sen koskevan siis letkua/teflonia. Onpas hassua, minullakin joka olen aika iso ihminen (= inskaa menee ~70yks/vrk) lisääntyy insuliinin tekninen kulutus yli 2x. Tartteepa ottaa puheeksi hoitajan ja/tai lekurin ja/tai jonkun muun kanssa (lääkäriajat on säästetty 9kk väleiksi).

No tuo siis on YA:n ohje koskien esitäytettyjä ampulleja. Minulle hoitotaho sanoi, kunh kyselin alkaessani itse täyttämään, että itsehän sen huomaan, jos alkaa ampullin kesto vaikuttamaan inskan vaikutukseen. Suosittelivat kuitenkin entisen 7 vuorkokauden asemesta esim. viittä vuorokautta, siis yhden ampullin käyttöajaksi, ne kanyylin vaihdot sitten oaan tahtiinsa. Itse vaihdan nykyisin ampullin vaihdellen 5-6 päivän välein. Mä ymmärsin, että YA olisi jostain maailmalta saanut tutkimuksia siitä, että inska teho heikkenisi jo tuon hahden vuorokauden päästä, tiedä sitten mistä päin tuo tutkimustieto heille on tullut...

Mä luuulen, ettei monikaan, joka on koko ajan itse ampullit täyttänyt, moisesta ole kuullutkaan. Se vaan tuli meille esitäytettyjen käyttäjille kuin salama kirkkaalta taivaalta YA:sta. Esim. minulla aiemmin riitti 14 ampullia kolmeksi kuukaudeksi ja sitten yhtäkkiä väitettiin, että tarvinkin sen 14 kpl kuukaudessa.
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2011, 22:43:04 ip »

Minä täytän itse ja käytän samaa ampullia edelleen sitkeästi 7 vrk, sanovat "säännöt"  sitten mitä sanovat.  :-X  Kanyylin kyllä vaihdan 2-3 vrk:n välein. Enkä ole huomannut ongelmia, paitsi oikein kuumassa. Systeemi sopii erityisesti hajamieliselle, kun ampulli vaihtuu aina perjantaina ja kanyylit ma ja ke.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2011, 22:44:38 ip »

Mä luuulen, ettei monikaan, joka on koko ajan itse ampullit täyttänyt, moisesta ole kuullutkaan. Se vaan tuli meille esitäytettyjen käyttäjille kuin salama kirkkaalta taivaalta YA:sta. Esim. minulla aiemmin riitti 14 ampullia kolmeksi kuukaudeksi ja sitten yhtäkkiä väitettiin, että tarvinkin sen 14 kpl kuukaudessa.

Ainakin upeaa bisnestä YA:lta. Myydään kolminkertainen määrä kallista insuliinia.
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #9 : Syyskuu 30, 2011, 13:49:16 ip »

...tai niiltä inskafirmoilta, jotka on noita uusia määräyksiä antaneet...ja Kela korvaa  >:( Ja tämä ei siis ole ollenkaan suunnattu ketään inskankäyttäjää kohtaan, tuo hukkakäyttö ei riipu meistä. Lienee yksi syy miksi pumpunkäyttö on kalliimpaa eikä yleisty kaikille sitä tarvitseville?? Asialle pitäisi tuolta osin tehdä jotain! Edes puolitäyttö mahdolliseksi vaikka lapsille, jos eivät voi täysin yksilöidä täyttömäärää?

Mulla niitä ilmakuplia tosiaan Accuchekillä ilmaantuu kesken käytönkin, ja mulla se johtuu siitä että ampulleja täyttäessä inska osin vaahtoutuu mikroskooppisen pieniksi kupliksi jotka sitten pumpussa hiljalleen yhdistyvät näkyviksi kupliksi. Siksi pidän pumppua pussukassaan aina ylösalaisin, että kuplat pysyvät ampullin perällä eivätkö joudu letkuun, ja sitten silloin tällöin poistelen. Täyttötekniikalla tuota vaahtoamista voi toki välttää mutta en ole onnistunut kokonaan eliminoimaan. Sekin auttaa että itekin täyttää ampullit hieman etukäteen, jolloin mikrokuplat yhdistyy isommiksi jo ennen ampullinvaihtoa.

Siihen yhdistäjään tuntuu myös aina jäävän kuplia, kai siinä onkin sellainen mekanismi jonka tarkoitus on "pyydystää" isommat kuplat ennen letkuun menoa, mutta vaatii aika naputtelua saada ne sieltä täyttövaiheessa ajettua. Ite teen niin että ylitäytän ampullin, laitan ampullin, yhdistäjän ja katetrin toisiinsa kiinni ja työnnän mäntää reippaasti sormella, että saan kuplat kunnolla katetriin ja sieltä pois ennen pumppuun liittämistä. Tämä tosin ei tuota mikrokuplien ongelmaa poista, mutta vähentää "hukkaruksuttelua" alun katetrintäytössä.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2011, 16:51:21 ip »

Mulla on se käsitys, että itse insuliini ei ole se, vaikka sitä hukkaan menisikin (esim itselläni insuliinintarve pumpulla on kuintekin murto-osa siitä, mikä se oli kynäaikana), mikä pumppuhoidosta tekee kallista, vaan nuo kaikki tarvikkeet, kanyylit, katetrit, ampullit jne ja mitä useammin niitä joutuu vaihtamaan, sitä kalliimmaksi tietenkin tulee.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Syyskuu 30, 2011, 17:33:48 ip »

Varmasti niin, mutta pumppuja usein käyttää lapset tai me aikuiset joilla on pieni inskantarve/suuri inskaherkkyys/suuri tarkkuuden vaatimus annostelussa, joten tämä uusi käytäntö hukkaanmenemistä lisäävänä varmasti lisää kustannuksia :( Mulla ampulli kestää viikon, eli jos noudattaisin tuota sääntöä ja käyttäisin valmiiksitäytettyjä, nuo puolitäytetyt sopisivat just - tai muuten menisi aina hukkaan puolet.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Ann

• Jäsen
« Vastaus #12 : Lokakuu 12, 2011, 13:38:16 ip »

Valitettavasti esitäytetyistä ampulleista ei löytynyt apua ilmakuplaongelmaan vaikka ollaan vaihdettu uusi säiliö suositusten mukaisesti 2 päivän välein. Esim. viime yönä tsekattu sokrut klo 23 ja 01, molemmilla kerroilla vs ok ja tarkistettu, että katetrin päästä tulee inskaa. Aamulla sokrut 20 ja joo, ei tuu tippaa katetrin päähän >:( Päiväaikaan nämä sentään helpompi saada kiinni vaikka turhauttavaa onkin.
Alkaa mennä luottamus koko pumppuhoidon mielekkyyteen :( Inskantarve on edelleen niin pieni, että tuskinpa monipistoshoito sen paremmin toimisi kuin ennen pumppua. Pitää vissiin vaan uskoa, että pumppu on kahdesta huonosti toimivasta vaihtoehdosta se parempi ???
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Lokakuu 12, 2011, 13:51:24 ip »

Valitettavasti esitäytetyistä ampulleista ei löytynyt apua ilmakuplaongelmaan vaikka ollaan vaihdettu uusi säiliö suositusten mukaisesti 2 päivän välein. Esim. viime yönä tsekattu sokrut klo 23 ja 01, molemmilla kerroilla vs ok ja tarkistettu, että katetrin päästä tulee inskaa. Aamulla sokrut 20 ja joo, ei tuu tippaa katetrin päähän >:( Päiväaikaan nämä sentään helpompi saada kiinni vaikka turhauttavaa onkin.
Alkaa mennä luottamus koko pumppuhoidon mielekkyyteen :( Inskantarve on edelleen niin pieni, että tuskinpa monipistoshoito sen paremmin toimisi kuin ennen pumppua. Pitää vissiin vaan uskoa, että pumppu on kahdesta huonosti toimivasta vaihtoehdosta se parempi ???

Just tuollasen yöllisen ilmakuplan varalta mä yritän aina muistaa illa tarkastaa, ettei katetrissa näy ilmaa jo matkalla kanyylia kohti. Jos näkyy, niin ajan sen heti pois. Kun katetrissa kuitenkin on aika monta yksikköä inskaa, niin riittää mulla hyvin aamuun asti (mulla siis 60cm katetrit käytössä). Ainoa ongelma toki on, että sen ilman huomaaminen ei aina ole ihan helppoa, etenkään huonossa valossa. Mä olen tainnutkin joskus ehdottaa, että miksei inska voisi olla vaikka sinista - erottuisi se mahdollinen ilmakupla helposti katetrissa.
Kirjattu
Antsu1

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2011, 11:40:53 ap »

Itsellä ei ole nuo kuplat samanmoinen ongelma kun määrät suurempi. Mutta ihan ideana, voisko auttaa jos ruiskun täyttäis vaikka 12h aiemmin ja jättäis pöydälle tms rauhoittumaan muutaman koputtelun jälkeen. Ei se insuliini huoneenlämmössä miksikään noin äkkiä mene. Saiskohan sillä niitä kuplien määrää vähennettyä. Voi olla, että olette jo kokeilleet kaiken... mut
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54