Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lapsena sairastuneen kuulumisia nyt  (Luettu 14310 kertaa)

dn85

• Vieras
Vs: Lapsena sairastuneen kuulumisia nyt
« Vastaus #45 : Toukokuu 03, 2013, 21:06:30 ip »

Miä sairastuin syksynä jona täytin 10-vuotta, nyt 17-vuotta piikittämistä takana. Munuaisongelmat mua hieman hirvittää tulevaisuudessa, koska niiden suojaksi lievän mikroalbumiinin takia verenpainelääkettä pitää syyä :/.

Tää on hieno keskustelu ja antaa miullekkin paljon, kun saa lukea kuinka te muut ootte pärjänneet, ja diabeteksesta huolimatta saaneet perhettä ym. :)
Kirjattu

Tarutski

• Jäsen
« Vastaus #46 : Toukokuu 17, 2013, 08:15:04 ap »

Ehkä en olisi niin suunnitelmallinen (=rasittava, kavereideni mielestä), jos en olisi joutunut elämään D:n kanssa, kun tämän kanssa joutuu paljon etukäteen suunnittelemaan ;D

Tämä on kyllä hyvin paljon totta minunkin kohdallani! Diabeteksen kanssa on joutunut suunnittelmaan tarkemmin tekemisiänsä, mikä näkyy ehkä muillakin elämän osa-alueilla - olenpa sitten päätynyt ammattinimikkeeltänikin suunnittelijaksi! Päätöksen tekeminen ei aina ole helppoa (varsinkaan hypoissa..) ja suunnitelmat pitää tehdä ajoissa ja niissä on syytä pysyä ;) Olen jotenkin miettinyt, että se varmasti liittyy diabetekseen, kun sen hoidossa omilla valinnoilla voi olla sekä lyhyitä että kauaskantoisiakin seuraamuksia.

Mutta sairautta siis takana vuodesta 1986, jolloin olin 1,5-vuotias. Lisäsairauksia ei onneksi ole tullut, vaikka tokihan se pelko elää koko ajan ja silmälääkärillä käynti nostaa jännityskäyrän aika korkealle. Olen valmistunut valtiotieteiden maisteriksi, menossa naimisiin ensi kuussa, matkustellut ja elänyt ulkomailla.. Ihan kaikkea sitä, mitä ilman diabetestäkin, luulen. Ainoa, mistä ehkä tulen luopumaan, on raskaus. Olen menossa naimisiin naisen kanssa, joten meillä diabetes on vaikuttanut niin, että jos hankimme lapsia, on hän ensisijainen synnyttäjä. Ilman diabetesta olisin halunnut ehdottomasti olla synnyttävä osapuoli.

Kyllähän tämä sairaus varmasti jonkinlaista vastuullisuutta kasvattaa ja toisaalta myös vaatii, jotta hoito pysyy kunnossa. Ja tietenkään silloinkaan ei aina voida välttyä lisäsairauksilta tai temppuilevalta hoitotasapainolta. Välillä olisi kiva olla terve, mutta kun ei oikein tiedä muustakaan, niin se kaipuu menee pian ohi. Eniten varmaan suututtaa byrokratia ja se kuinka hankalaa hoidon saaminen Suomessa tuntuu joskus olevan.
Kirjattu
Diabeetikko vuodesta 1986.
Humalog ja Levemir.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Toukokuu 17, 2013, 10:14:34 ap »

Onnea Tarutski!  :)

Eilen just pumppuedustajan kanssa keskustelin siitä, miten epäreilua on että hyvän hoidon välineet on olemassa mutta kaikki eivät niitä saa, (Esim. sensoroiva pumppu).

Kuulin myös, että nykysuosituksen mukaan pääkaupunkiseudulla kaikilla alle 3-vuotiailla diabetekseen sairastuvilla aloitetaan pumppuhoito heti. Ei edes lähdetä kokeilemaan kynillä.

Jännä ajatus sekin, missä kunnossa itse olisin nyt jos minun sairastuessani vuonna 1969 olisi jo ollut pumppuhoito? Silmien kuntoa lähinnä ajattelen... No, turha haikailla, mennyttä ei saa takaisin. Siksi otankin nyt sensoroivasta pumpustani irti kaiken hyödyn!  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59