Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Juokaamme rauhassa kahvia, säännöllisesti  (Luettu 10885 kertaa)

Nainen57

• Intoilija
Vs: Juokaamme rauhassa kahvia, säännöllisesti
« Vastaus #45 : Helmikuu 03, 2012, 09:59:55 ap »

Tosiaan, mitä on vaihtoyksiköt?

Muistan sairastumisen ajalta kyllä vaihtotaulukot, että jos jätti maidon juomatta sai syödä 2 palaa leipää yhden sijaan jne...

Oikea sana lienee vaihtoannos, eli kuten ennen vanhaan että 2dl maitoa, pieni omena, pieni peruna jne ovat kaikki noin 10 hhg ja suunnilleen 1 yks insuliinia tarvitaan kutakin varten. Medtronic pumppu antaa mahdollisuuden annostella vaihtoannoksina tai hilihydrattigrammoina ja sitten annoslaskuri laskee tarvittavan inskamäärän. Ei tarvii itse laskeskella  :) minulla on nyt insuliinimäärä per 10 hhg 1.1 yksikköä, joka tuntuu liian suurelta, mutta 0.9 yks oli taa liian pieni...
Riippuen vuorokauden ajasta (aamiainen, lounas, päivällinen jne) insuliinin määrä per vaihtoannos vaihtelee ja sen mukaisesti ateriainsuliiniä pitäisi myös vastaavasti vaihdella. Tämäkin on pumpun avulla helpompaa kuin käsin laskien  :) Minä en toistaiseksi vaihtele, vaikka hoitotaho kehottaakin pohtimaan josko pitaisi olla eri suhdeluku eri aterioilla. Liian monimutkaista ;)

Kahvissa on aika paljon maitoa, isossa cappucinossa tai lattessa on pari desiä maitoa eli 10 hhg ainakin ja siis yksi vaihtoannos.
Monispistoshoidossa oli ylimääräinen vaihtoannos sallittua eli "freebie" eikä välttämättä tarvinnut pistää insuliniä, mutta pumppulaisten pitäis bolustaa?
Näin minulle on neuvottu, onko oikein?
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 640G pumppu 26.10.2015 (Veo 554 pumppu oli käytössä 15.10.2011 lähtien)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Helmikuu 03, 2012, 11:03:06 ap »

Aina oppii uutta, kun ikää karttuu ;)

Mä en tosiaan ole kuullutkaan tollasesta termistä eli mulla lekurikin kyselee aina suoraan miten paljon inskaa tarvin kymmentä hiilarigrammaa kohti, ei siis ole käyttänyt tuosta asiasta mitään omaa termiään.

Mulla on toistaiseksi vielä käytössä vain oma pää noissa määärien arvioinneissa, kun annoslaskuria ei ole, mutta erot eri vuorokaudenaikaan ovat kyllä sen verran isot, että yhdellä määrällä en pärjäisi. Aamiaiselle menee noin 1,5ky/10ghh ja sitten iltaa kohti pienenee niin, että keskimäärin menee se 1ky/10gHH.

Ymmärrän nyt hyvin tuon kahvin tarviman inskan, siis oikeastaan sen tarvitseekin se maito... Minä olen kyllä yrittänyt kynäaikanakin ottaa pikainskaa pienillekin hh-määrille, mutta siellä mulla ainakin ongelmana oli se, että kynillä ei suositeltu alle 1ky annoksien ottoa, tarkkuus kuulemma ei välttämättä olisi hyvä (siis näin esin. Novon 0,5ky tarkkuudella annostelevissa kynissä).

Nyt pumpulla mä oltan boluksia ihan tilanteen mukaan píenellekin hh-määrälle. Pienimmät tujautukset ovat suunnilleen 0,2ky. Tosin välillä hoitotaho on mulle sanonut, että olen liiankin tarkka (esim. otan kahvin kanssa pienen kaurakeksin, hh 3g, niin bolustan sille verensokeriarvostani riippuen vaikkapa 0,2-0,4ky). Mutta kun mulla se 10gHH nostaa verensokeria 4-5 mmol/l, niin siksi mielellään bolustan ihan kaikelle nyt kun se välineiden puolesta on mahdollista pienilläkin määrillä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #47 : Helmikuu 03, 2012, 15:30:40 ip »

Jep mulla myös myös kynäaikana OLISI pitänyt pistää pikkumäärille muttei voinut kun kynän annosväli oli 2ky (!), nyt pumpussa 0,1 ky ja muutenkin helpompaa, eli pikkumäärillekin tulee tuikattua vaikka 0,2ky ja tasapaino parantunut huomattavasti.

Luulin että nuo vaihtotaulukot on muinaisuutta :) Ite aattelen grammoina, 10g on liian epämääräistä, ihan kuin koittaisi hiirtä ampua tykillä. Monesti syötän annoslaskuriin lukuja 7hhg tai 12 hhg. Nämäkin toki likiarvoja, mutta kun huomaan että vaikka 10 on liian vähän ja 15 liikaa, niin laitan 12. Eli mulle vaihtoannokset olis liian karkea annostelu tarkkuudeltaan. Silti se annoslaskuri laskee mullakin sitten sen tarvittavan inskamäärän.

Ja mulla annoslaskurissa on eri ajanjaksoille eri inska-hiilarisuhteet, lounaalla on ihan eri suhde kuin vaikka iltapalalla.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

soteka

• Intoilija
  • D1 -06; Levemir & NovoRapid
« Vastaus #48 : Helmikuu 03, 2012, 17:01:53 ip »

Ymmärrän nyt hyvin tuon kahvin tarviman inskan, siis oikeastaan sen tarvitseekin se maito...

Minä en ymmärrä, kun tavallisessa kahvissa maidon osa on pienempi kuin 1/4 dl. Noissa muissa kahveissa asia on eri, koska maitoa on suurempi määrä kuin itse sitä kahvia.
Kirjattu
Ten Tonne Skeleton.

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Helmikuu 04, 2012, 17:51:56 ip »

Juon mustaa kahvia paitsi reilun kaupan kahvia sekä huoltoaseman seisonutta kahvia. Silloin vähälaktoosista/laktoositonta maitoa reilusti.

Maitoa juon joskus lasillisen ennen nukkumaan menoa ja joskus jos en saa únta niin silloin maitoa. En lämmitä enkä juo Yömaitoa.
Kirjattu
D2

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Helmikuu 04, 2012, 18:22:36 ip »

Juon mustaa kahvia paitsi reilun kaupan kahvia sekä huoltoaseman seisonutta kahvia. Silloin vähälaktoosista/laktoositonta maitoa reilusti.

Maitoa juon joskus lasillisen ennen nukkumaan menoa ja joskus jos en saa únta niin silloin maitoa. En lämmitä enkä juo Yömaitoa.

Itse huitaisen nykyään puoli litraa maitoa kerralla, sitä plusmaitoa....tulee päivän d-vitamiinakset kerralla.... ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Helmikuu 04, 2012, 21:27:48 ip »

Itse huitaisen nykyään puoli litraa maitoa kerralla, sitä plusmaitoa....tulee päivän d-vitamiinakset kerralla.... ;)

Maidosta puheenollen, mä olen viimeksi juonut maitoa vuolla 1993, siis ihan juomalla. Silloinkin oli määrä jo pienentynyt esim. opiskeluvuosien litra per päivä -tyylistä aika paljon. 
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Helmikuu 05, 2012, 13:58:50 ip »

Maidosta puheenollen, mä olen viimeksi juonut maitoa vuolla 1993, siis ihan juomalla. Silloinkin oli määrä jo pienentynyt esim. opiskeluvuosien litra per päivä -tyylistä aika paljon.

Itse taas en ole koskaan juonut piimää, kun se näyttää niin.....paksulta..... :)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä