Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kanyylin paikat loppuu  (Luettu 11071 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Kanyylin paikat loppuu
« Vastaus #15 : Elokuu 31, 2011, 17:34:53 ip »

Minä laitan käsin, mutta käytänkin pystymallisia teräskanyylejä - sen neula on niiin paljon ohuempi ja terävämpi kuin teflonkanyyleja ympäröivä paksu neula että se on ihan iisibiisi laittaa käsin. Sellasta paksua en laittaisi käsin, ja sensorinkin olen aina laittanut asettimella... d1-nainen, millanen sun kanyyli on?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Elokuu 31, 2011, 17:42:51 ip »

Kanyyli on viisto ja teflon.

Mä tässä mietin, että voisiko se sitten olla niiden imeytymisongelmien syynä, kun olen aina laittanut käsin tuon. Eipä ole hoitopaikasta missään vaiheessa ehdotettu, että käyttäisin asetinta eikä ole tullut itsellekään mieleen, vaan olen ajatellut, että hyvä vaan, ettei tarvitse taas yhtä vekotina hommata.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Elokuu 31, 2011, 17:55:44 ip »

...neula on niiin paljon ohuempi ja terävämpi kuin teflonkanyyleja ympäröivä paksu neula ...........

Eikös se teflonkanyylin neula kuitenkin ole siellä teflonkanyylin sisässä eikä päällä?  ::)

d1-nainen, viistokanyyliin ei taida edes olla ampumislaitetta!?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Elokuu 31, 2011, 18:00:01 ip »

Minä laitan käsin, mutta käytänkin pystymallisia teräskanyylejä - sen neula on niiin paljon ohuempi ja terävämpi kuin teflonkanyyleja ympäröivä paksu neula että se on ihan iisibiisi laittaa käsin. Sellasta paksua en laittaisi käsin, ja sensorinkin olen aina laittanut asettimella... d1-nainen, millanen sun kanyyli on?

Mun on nyt pakko tarkistaa omia luulojani. Eli miten on, onko se teflonkanyyli sen neulan sisäpuolella vai ulkopuolella? Nimittäin minusta se teflonkalyyni on nimenomaan sen neulan ulkopuolella, siis päällä. Siis neula ei ympäröisi niitä teflonkalyylejä vaan teflonkalyyni ympäröisi sitö neulaa.

Siksi olen aina kuvitellut neuvottavan, että se kanyli pitää pistää reippaasti ihon läpi, ei esim. hitaasti hivuttaen. Voisi se teflonkanyyni painua/ruttaantua jotenkin siinä neulan päällä. Siis näin noiden teflonisten kohdalla, teräskanyyleistä ei mulla ole mitään kokemusta.

Asetin on antanut minulle paljon lisää paikkoja minne kanyyli laittaa. Käsin laitettaessa jäisi mulla kankkupuoli pois, koska en taivu sinne oikein kaksin käsin toimimaan (en pystynyt pahemmin kynäaikana sinne pistelemäänkään). Asetimen avulla riittää, kun saa toisen käden venytettyä tarpeeksi kankun puolelle. Mulla kun on aina sellanen tapa, että jos mikä tahansa ruoskun neula pitää laittaa, niin mulla on oltava molemmat kädet hommassa mukana, toisella pidän ihosta kiinni ja toisella sitten pistän/työnnän neulaa/kanyylia tai mikä nyt sitten onkaan kyseessä. Olen joskus kynäaikana yrittänyt esim. käsivarteen pistää ja lopputulos on ollut se, että samantien olen nykäissyt neulan ihosta pois. Hassu tapa, mutta on opettanut toisen käden välttämättömyyden minulle. Asetin tosiaan markkeerraa sitä toista kättä, joten pidemmälle kankkuunkin nyt menee...

Ja juu, kunhan taas hörisen ::) :P :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Elokuu 31, 2011, 18:01:40 ip »

Ja huomasinkin jo, että äskoo on ainakin tuosta ulko/sisä-puolella olosta samaa mielipuolta kuin minä ;)
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Elokuu 31, 2011, 19:59:23 ip »

Mulla kun on aina sellanen tapa, että jos mikä tahansa ruoskun neula pitää laittaa, niin mulla on oltava molemmat kädet hommassa mukana, toisella pidän ihosta kiinni ja toisella sitten pistän/työnnän neulaa/kanyylia tai mikä nyt sitten onkaan kyseessä.

Joo, en minäkään osaa yhdellä kädellä tuota kanyylia laittaa. Sujuisin kyllä kankun puolella, mutta kun se paikka ei muuten passaa kanyylille, kun se tuntuu sitten istuessa/selällään maatessa jne liikaa ja vaikka kädet sinne sujuukin, niin en näe sitä kunnolla eli en voi tarkistaa, onko tarra kunnolla kiinni. Niin, no peilistä tietty voisi tarkistaa, mutta ei sitäkään ihan missä tahansa. Kankusta se vielä hankauksen takia irtoaa paljon helpommin kuin vatsasta.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Elokuu 31, 2011, 21:23:17 ip »

Mulla tulehtuu kanyylit välittömästi takamuksessa. Muutama tunti ja heti on niin kipeä että ei voi koskea eikä annostella inskaa. Jokainen basaalin sykekin kirveltää. Jenkkakahvoissa sama homma. Reisissä kärsii olla yhden päivän, mutta ei pidempään. Eli vähäisesti on paikkoja.
Olis kiva kun keksisivät suht lyhytneulaisen viistokanyylin jolle olis ampuma-ase, niin sais laitettua kanyylin kylkiluiden korkeuksille. Pystyä ei voi laittaa, se pistää (kylkiluihin tai lihaksiin tms) kun sillä korkeudella ei ole riittävästi rasvakerrosta(plus että nukun mahallaan!), ja viistoa en pysty käsin sinne laittamaan. Liian herkkä iho, sattuu liian kipeää.
Mitenhän teräksinen viistokanyyli toimisi..? Siinä olis ohuempi neula, niin saiskohan sen laitettua käsin? Onko teräksisiä viistokanyylejä edes olemassa? :D

Ja kyllä se niin on että se tefloninen kanyyli ympäröi sitä metallista asetinneulaa. Teflonin reuna on tehty niin ohueksi että se menee ihon sisään kanyylin mukana. Tästä (https://images.accu-chek.com/images/products/infusionsets/flexlinkplus/flexlinkplus4_m.jpg) kuvasta näkee hyvin että kyllä se neulan päällä on, eikä sisällä. Munkin piti alussa sitä tutkia huolella ennen kun tajusin että on se siinä päällä. En meinannut millään uskoa ettei se mene ruttuun, kun se on päällä eikä sisässä. ;D

D1n. Ootko koskaan kokeillut mitään muita kanyylejä kuin nuita viistoja teflonisia? Ootko kokeillut pystyjä tai teräksisiä? Olisiko siitä ratkaisuksi?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Elokuu 31, 2011, 21:38:49 ip »

Olen mä jotain pystyjä kokeillut alussa. Niistä se vasta jää syvä pystysuora reikä ihoon. Varmaan johtuu siitä, kun tarra ei pysy kunnolla kiinni ja neula mahtuu liikkumaan.

Huoh, nyt on taas mukavassa paikassa vatsassa kanyylin ja sokrut alaliitoa ja basaalia saa pitää 10 %:lla. Ei meinaa huvittaa tehdä näitä kaiken maailman kokeiluja, kun sitten sokerit on korkealla, jos ne ei toimikaan ja siksi tekee mieli laittaa kanyyli vain näihin "varmoihin" paikkoihin. En ole nytkään kokeillut noita pystykanyyleja, kun ne tarvii eri katetrin, mutta täytynee johonkin ampulliin laittaa pystykanyylin katetri.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Elokuu 31, 2011, 22:11:24 ip »

Mulla kun on aina sellanen tapa, että jos mikä tahansa ruoskun neula pitää laittaa, niin mulla on oltava molemmat kädet hommassa mukana, toisella pidän ihosta kiinni ja toisella sitten pistän/työnnän neulaa/kanyylia tai mikä nyt sitten onkaan kyseessä.

Joo, en minäkään osaa yhdellä kädellä tuota kanyylia laittaa. Sujuisin kyllä kankun puolella, mutta kun se paikka ei muuten passaa kanyylille, kun se tuntuu sitten istuessa/selällään maatessa jne liikaa ja vaikka kädet sinne sujuukin, niin en näe sitä kunnolla eli en voi tarkistaa, onko tarra kunnolla kiinni. Niin, no peilistä tietty voisi tarkistaa, mutta ei sitäkään ihan missä tahansa. Kankusta se vielä hankauksen takia irtoaa paljon helpommin kuin vatsasta.

No tuosta istumisesta sen verran, että mulla ei kanyyli kankussa haittaa yhtään istumista. Se kun on siinä ns. yläneljänneksessä ;) Kun on esim. lantiomalliset farkut, niin kanyyli jää kauluksen yläpuolelle. Selällään en pahemmin tykkää nukkua, joten sitä ongelmaa ei ole, kyljellään kun useimmin nukun. Ja toisaalta ihan selälläänkin toimii, koska se kanyyli ei ole siinä peffan "korkeimmalla" kohdalla vaan lähempänä vyötäröä.
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 01, 2011, 20:46:59 ip »

Siksi olen aina kuvitellut neuvottavan, että se kanyli pitää pistää reippaasti ihon läpi, ei esim. hitaasti hivuttaen. Voisi se teflonkanyyni painua/ruttaantua jotenkin siinä neulan päällä. Siis näin noiden teflonisten kohdalla, teräskanyyleistä ei mulla ole mitään kokemusta.

Asiaa enemmän mietittyäni luulen, että tämä Antsun neuvo on oikea eli kiitokset siitä. Nimittäin minähän survaisen sen kanyyylin melko reippaasti juuri noihin ns tuttuihin paikkoihin ja sitten outoihin ja epävarmoihin paikkoihin hitaasti ja sopivaa paikkaa etsien. Eli aionkin nyt kokeilla sellaista, että käytän myös noita toisia paikkoja, mutta laitan kanyylin reippaasti vaan sinne enkä ala hidastelemaan ja katson, alkaako sopivia paikkoja löytymään enemmän. Nimittäin se kanyyli voi ihan hyvin olla siellä hieman rutussa ilman, että sitä huomaa, niin että insuliini ei menekään tarpeeksi syvälle ja imeytymisongelma voisi johtua siitä. On se mahtavaa kun on tämä vertaistuki, jos saa niin hyviä neuvoja  :)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 01, 2011, 21:05:49 ip »

Ei käsin Voi pistää reippaasti vain. Kynäaikanakin pistin aina hiljaa ja hitaasti. En vaan pysty pistämään nopeasti, vaikka tiedän että se ei ehdi sattua. Ja vaikka sattuiskin, niin sattuu paljon vähemmän kuin hitaasti kiduttamalla. Pää ei anna periksi pistää nopeaa. Pitäisköhän ostaa emlaa ja opetella sen avulla tuo nopeasti pistäminen. Varmaan olis ensimmäiset kerrat helpompia sen avulla. :)

Mä en oo ikinä ymmärtänyt mikä on pakaran yläneljännes. Pakara kun on melko laaja käsite: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Gluteus_maximus.png
Mutta ei mulla kyllä selän puolella housun vyötärön yläpuuolella ole mitään mihin laittaa. Tai siin onhan siellä jonkin verran vararavintoa, mutta ei läheskään niin paljon ku mahassa. Ja jenkkakahvojen ja reisien ongelma on, että se rasva ei oo sellasta pehmeää kuten mahassa. Kovassa läskissä kanyyli tulehtuu välittömästi.

Mahassa on kanyyleistä 15 punaista jälkeä ja lukematon määrä eri värisiä himmeitä jälkiä. Jenkkakahvoissakin on vielä jotain jälkiä, vaikka en oo varmaan vuoteen pitänyt kanyylia siellä. Pumppu on loistava keksintö, mutta on mahan menetys silti melko kova hinta, kun tasapainokaan ei oo juuri parantunut. Missään ei kehtaa olla ilman paitaa kun maha näyttää tältä. :( Bikineistä ja napapaidoista on turha haaveillakaan.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Syyskuu 01, 2011, 21:17:36 ip »

Pumppu on loistava keksintö, mutta on mahan menetys silti melko kova hinta, kun tasapainokaan ei oo juuri parantunut. Missään ei kehtaa olla ilman paitaa kun maha näyttää tältä. :( Bikineistä ja napapaidoista on turha haaveillakaan.

Joo, aikamoisia kompromisseja tässä joutuu tekemään: suo siellä, vetelä täällä. Minä en napapaitoja käyttäisi muutenkaan, mutta sensoreista on kyllä reisiin jäänyt sellaisia jälkiä, että hirvittää aloittaa avantouintikausi ensimmäisen sensorointikesän jälkeen.

Mieti, olisitko tosissasi valmis vaihtamaan pumpun pistoksiin ja napapaitoihin, jos tasapaino ei ole parantunut pistosajoista?  Elämä on pelkkiä valintoja täynnä  :( ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Syyskuu 01, 2011, 21:20:55 ip »

Mä kuljen kyllä just niin napa paljaana kuin haluan. Jos jotain häiritsee mun kanyylin jäljet, niin tulkoot kertomaan. Eihän tässä ilman arpia ois edes yhtään katu-uskottava  ;D
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 01, 2011, 21:42:39 ip »

Mä en oo ikinä ymmärtänyt mikä on pakaran yläneljännes. Pakara kun on melko laaja käsite: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Gluteus_maximus.png
Mutta ei mulla kyllä selän puolella housun vyötärön yläpuuolella ole mitään mihin laittaa. Tai siin onhan siellä jonkin verran vararavintoa, mutta ei läheskään niin paljon ku mahassa. Ja jenkkakahvojen ja reisien ongelma on, että se rasva ei oo sellasta pehmeää kuten mahassa. Kovassa läskissä kanyyli tulehtuu välittömästi.

No mä käytän tuota nimitystä, siis "ylänljännes" siitä osasta pakaraa, jonka päällä ensuoranaisesti koskaan istu, siis ei ole suoraan tuolin istuinosaa vasten. Ja tuo neljännes on vaa termi sille, että oikealta puolelta pystyn pistämään yhteen puolikkaaseen ja vasammalta siihen toiseen puolikkaaseen ;) Eli sanotaanko heti vyötärön kohdalle tai sen alapuolelle, jos vyötäröllä tarkoitetaan sitä kapeinta kohtaa. Jaa, selvittiköhän mitään... ::)

Nuo napapaitajutut... minä en napapaitoja varsinaisesti pidä, mutta se ei kyllä johdu mistään kanyylien jäljistä. Normaalisti kyllä kehtaan bikineissä liikkua uimarannalla ja toisaalta helteellä myös käyn kävelemässä shortseissa ja bikinien yläosassa. Ehkä mä en ole turhan tarkka ulkonäöstäni tai sitten vaan en osaa edes ymmärtää kuinka pahoja jälkiä teille jää :-\. Mulla on jopa sen verran pikkuruisia pisamia/luomia vatsassa, että ei kyllä pois otetun kanyylin jälki erotu niitä enempää. Mulla ainoa, joka voisi jollekin ulkopuoliselle näkyä, on harvoin tuleva pieni mustelma. Siis pitäisi kyllä olla tuijottamassa mun masua ihan alle puolen metrin etäisyydeltä, ennenkuin mitään erottaisi ja sitä taasen ei kukaan "ulkopuolinen" tee, ainoastaan "seurustelusuhteeni" aina välillä ;) Eli jos itse katselen vatsaani esim. parin metrin päästä peilistä, niin enpä siinä mitään huomaa.
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 01, 2011, 23:31:21 ip »

Eli niinku selkäpuolen jenkkakahvat? :D

Kanyylin jäljet. Ne on sellaisia kirkkaan punaisia 1-2mm pilkkuja, joita mulla on maha täynnä. Ne näkyy niin kauas ja niin selvästi, että niitä ei voi olla huomaamatta. Kuukauden kuluttua ne muuttuu harmahtaviksi pilkuiksi, mutta ovat edelleen ainakin millin kokoisia ja hyvin selvästi nähtäviä. Punainen jälki jää riippumatta siitä tulehtuuko kanyyli vai ei. Tulehtuneesta jää vielä isompi pilkku, ja sillä kestää kauemmin muuttua harmaaksi. Nuista harmaista pilkuista en tiedä koska ne häviää, kun en pidä niitä kummemmin silmällä. Harmaa tuntuu olevan nykyään mun mahan taustaväri, niin kai ne aika kauan pysyy. ;D Maha muistuttaa vanhaa tikkataulua.
Siksi en kehtaa kulkea napa paljaana.
Kirjattu

Linkkejä