Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kanyylin paikat loppuu  (Luettu 11105 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Kanyylin paikat loppuu
« : Elokuu 28, 2011, 14:04:31 ip »

Mulla on ollut entistä enemmän sellaista ongelmaa, että tietyistä kanyylin paikoista insuliini imeytyy erittäin epätasaisesti. Ja noita paikkoja tuntuu olevan entistä enemmän. Lähinnä pari n 7 x 7 cm:n kokoista paikkaa vatsassa tuntuu olevan enää ns varmoja paikkoja, muista paikoista imeytyy vähän niin ja näin eli toisinaan superhitaasti ja toisinaan supernopeasti ja toisinaan kyllä ihan normaalisti, mutta kun ei etukäteen tiedä. Ratkaisu ei voi olla pitää kanyyleja aina noissa samoissa paikoissa, kohta niistäkään ei imeydy ja toiselle puolelle vatsaa on tullut jo kova rasvapallura, josta ei imeydy. Ja ongelmaahan ei voi ratkaista sillä, että laittaa enemmän insuliinia, koska kyllä se laitetut insuliini jossain vaiheessa imeytyy. Esim jos laitan 4 yksikköä aterialle inskaa ja siitä vain osa imeytyy, niin ne loput tulee sitten myöhemmin ja jos korjailen korkeita toisella neljällä, niin ne korjausinskan ja ne aikaisemmin pistetyt vaikuttaa ehkä sitten yhtä aikaa esim 4-5 tunnin kuluttua ateriasta. Eli kysymys on: miten saisi kanyylinpaikat pysymään siinä kunnossa, että insuliini imeytyy tasaisesti niistä jatkossakin. Tää on oikeastaan pahin ongelma mulla, joka nostaa sokereita eikä siinä auta hiilarilaskennat eikä oikeansuuruiset insuliiniannokset. Kankku ja kropan sivut on pahimpia, reisissä on voi pitää, kun eivät pysy kiinni ja ylävatsassa kanyylit ottaa kylkiluihin kiinni eli ns keskivatsa on se kohta ja siinä on haittana sitten housunkaulukset ja vyölaukut.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Kanyylin paikat loppuu
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2011, 14:13:52 ip »

Auttaisiko niissä hankalammissa paikoissa, jos kokeilisit jotakin muuta kanyylityyppiä tai pituutta?  Itse kierrätän tasaisesti: kyljet, kankut, ylävatsa, alavatsa. Käsivarret ja reidet säästän sensoreille. Imeytymisen kannalta olen huomannut tärkeäksi myös sen, että vaihdan kanyylia riittävän usein. Max 3 päivää, useimmiten 2 päivää.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2011, 14:42:04 ip »

Vaihdan 2 päivän välein, joskus useamminkin, jos ei tahdo imeytyä tai kanyyli on väärässä paikassa esim vyölaukun tiellä. Ja kun mä en aina osaa suunnitella 2 päivää varmuudella, mitä housuja ja vyölaukkua tms aion pitää  ::) Toista tyyppiä voisi kokeilla, kunhan niissä on tarpeeksi pitkä neula. Ja tää pisin neulamalli mulla täytyy kyllä olla, jotta pysyy jotensakin ihon alla tuo kanyyli. Kankuissa ja reisissä en pysty pitämään muutenkaan, haittaa liikaa kaikkea vessassakäynnistä istumiseen ja nukkumiseen, mutta harmi, jos nuo kyljetkin ja jenkkakahvat on pois kuvioista.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2011, 19:10:56 ip »

Mulla on vähän sama ongelma. Mulla maha on ainoa paikka missä kanyyli voi ylipäänsä olla vuorokautta pidemmän ajan. Reidessä, peffassa ja jenkkakahvoissa kipeytyy/tulehtuu ihan välittömästi. Jo parin tunnin sisällä saattaa olla niin kipeä että boluksen laitto ja koskeminenkin sattuu, ja on pakko ottaa pois. Mahan kanssa ongelmana on, että mulla jää ihan hillittömät arvet kanyylistä ihan tosi pitkäksi aikaa, niin mun maha on kuin vanha tikkataulu, eikä meinaa olla enää paikkaa minne laittaa. Tarkkaan joutuu tähtäämään arpien väleihin... Jotkut arvet on koviakin, niin niistä nyt ei ainakaan mitään imeydy. Kovin ylös mahaan ei voi laittaa, kun ylhäällä mahassa ei ole niin paksusti rasvaa, ja toiseksi kun nukun mahallaan niin pystykanyyli pistää ikävästi kylkiluihin. :D

Onko muilla arpiongelmaa? Onko ratkaisua löytynyt? D-hoitajakin katsoi että melkoset jäljet sulla... Mutta minkäs teet. Mikä avuksi?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2011, 23:09:48 ip »

Mulla ei ole ollut vielä pahempia tulehtumisia kanyylien kanssa (koputtaa nyt kyllä puuta ;)). Imeytymiseroja toki on ja esim. juuri äsken vaihdoin kanyylin vain yhden päivän jälkeen. Ei olut kipeä eikä bolusten laitto mitenkään sattunut, mutta huomasin vaan isomman inskatarpeen heti tuon kanyylin laitettuani.

Lähes jokaisen tuollaisen kerran kohdalla olen huomannut, että kun tuon huonommin toimivan kanyylin irrotan, tulee reiästä verta ja oikein herevästi, niin tänäänkin ::). Ei noi inskamäärien muutokset mitään radikaaleja ole, tyyliin että kun koko vuorokauden bolustarve on noin 1ky/10gHH tai vähän alle, niin jos tuo määrä alkaa kasvaa kunnolla yli yhden, kannattaa vaihtaa kanyyli (tänään on mennyt 1,27ky/10gHH). Sokereissa tuo ei tarkoita kuin sellasia kympin molemmin puolin olevia arvoja eli ei mitään huippuja, mutta normi basaali ei tunnu ihan riittävän. Mä en oikein tiedä mistä tuo veri tulee, siis kanyyli ei kuitenkaan ole verisuonessa, koska itse kanyylistä ai verta tule, vasta poisoton jälkeen, siis oiskohan mennyt läpi verisuonen. Ja toisaalta en ymmärrä oikein miten se tuohon inskatarpeeseen vaikuttaa, koska kyse ei siis ole mistään tulehtumisesta, ei vuodosta ulos, ei kovettumasta,... joku juttu siinä varmaan on, jota vaan en ymmärrä ::)

Noita paikkoja mulla on ollut nimenomaan vatsassa, mutta satunnaisesti myös muualla.

Selvä yhteys on mun omissa käppyröissä nähtävissä verensokerin päivittäisten keskiarvojen ja vastaavasti bolusten määrän hiilareihin nähden välillä. Kun verensokeri alkaa hivuttautua keskisarvoltaa lähemmäs kymppiä (keskihajonnan pysyessä ideaalina, ei siis suuria mokia tapahtunut hiilareiden tai inskamäärien kanssa), alkaa samalla siis myös bolusten suhde hiilareihin vähän kasvaa ja se on se viimeinen merkki, että ei muuta kuin kanyylin vaihtoon.

Ja tälläset iltavaihdot eivät oikein innosta minua, se usein tietää öistä tsekkiä miten sokerit lähtee käyttäytymään, mutta minkäs teet.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2011, 23:34:02 ip »

Mulla on vastaavasti suuret erot sen välillä, millaisessa paikassa kanyylin on. Esim nyt yhden aamupalan jälkeen sokerit 6,7, kun kanyylin oli hyvässä paikassa ja 20, kun oli huonossa paikassa. Ja tuon kyljen kanssa on vielä sellainen kummallinen juttu, että vasemmasta kyljestä (lukuun ottamatta tuota rasvapattia) imeytyy aika hyvin, mutta oikea kylki tuntii olevan ihan jumissa, niin ettei sieltä imeydy mitään ennen kuin tuntien viiveellä. Vaikea uskoa, että lyhyempään neulaan vaihtokaan helpottaisi imeytymistä, mutta pystykanyyleja voisin toki kokeilla. Niissä on vaan eri katetrit, joten ei voi kesken ampullin vaihtaa kanyylityyppiä. 
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2011, 09:18:31 ap »

Mulla äityi kanyyli kipeäksi ja sokerit korkeaksi, niin otin sen pois. Tuli aika paljon inskan sekaista verta, eli osa inskasta ei ollut vielä ehtinyt imeytyä ollenkaan, vaikka edellisestä boluksesta oli ainakin tunti. Korjasin korkeat ja pistin nukkumaan, niin aamulla vs 15. Tuli vissiin sitten enemmänkin sitä imeytymätöntä inskaa sen veren mukana... Varmaan koko bolus ja tunnin-parin basaalit, kun nuin korkealle nousi.

Oon hukannut mun kanyylinampuma-aseen. Ukko toimii nyt asettimena. :D En ite pysty laittamaan käsin. Käy kipiästi. Saiskohan tk:sta uuden jos nätisti pyytää?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2011, 09:26:24 ap »

Minä olen saanut uudelle pumpulle 2 asetinta: yhden kotiin ja yhden mökille. Onko sinulla käytössä Accu-chekin FlexLink? Minulla olisi siihen sopiva ylimääräinen asetin ja muutakin Spirit-roinaa pumpunvaihdon jäljiltä. Voisin lähettää, jos haluat?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2011, 09:58:42 ap »

Mä en taas edelleenkään uskaltaisi käyttää asetinta. Jotenkin sillä ei ollenkaan saa "käsituntumaa", että miten se kanyyli oikein meneekään. Vähän niin kuin yrittäisi meikata paksut kumihanskat kädessä  ;)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2011, 19:04:12 ip »

Äskoo juuri se mulla on. Olisin ikikiitollinen jos lähettäisit mulle sen! Laitav yv:tä. :)

D1-n, mä en vaan uskalla, ei pysty. Kynäaikaankin se pistäminen oli niin kamalan vaikeaa kun se kävi aina kipeää. :( Pistämistä tuli usein pitkitettyä sen takia, mikä ei ollut kyllä yhtään hyvä juttu.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2011, 09:44:05 ap »

Siis laittaako joku kanyylin KÄSIN?  :o Hui kauhistus? Minä olen laittanut tuon kanyylin koko ajan asettimilla ja nätisti napsahtaa juuri siihen paikkaan kuin ajattelenkin. Ei tulisi kyllä mieleen alkaa ähräämään sitä käsin. Mutta tapansa kullakin.  ;)

Paikkana on melko usein vasen ja oikea vatsanpuolisko. Alavatsasta ei imeydy kunnolla jostain syystä ja sokerit heittelee. Kyljet tulee kipeäksi. Navan kummankin puolin on kovettumat kynäajoilta ja niihin lääkäri kielsi pistämästä ehdottomasti. Reisiin en ole edes kokeillut. Joten suppea on tuo alue minullakin kanyylille ja varmasti tulee vielä vaikeuksia vuosien myötä.

Tällä hetkellä ikävä, vaikkakn vähäinen ongelma on noiden kanyyliteippien jättämät liimajäljet ihossa!  ::) Käytän paljon mustia puseroita ja niistä tarttuu se väri kanyyliteipin reunaa ja renkaan kuvio on joka paikassa vaikka kuinka pesen ja hankaan saunassakin jne. Inhottavaa!  :(
Kauhean kovia pesuaineita tai hinkkausta atooppinen iho ei kestä!  ???
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2011, 10:35:25 ap »

Mä taas kauhistelen noita asettimia, että miten joku uskaltaa käyttää sellaista  ;) Jos laittaa vahingossa kipeään paikkaan, niin ehtiikö sen kanyylin vetää pois kesken asettamisen vai joutuuko aina laittamaan uuden kanyylin? Käsin laittaessa on helppo, jos tuntuu pahalta paikalta, niin neula ulos vaan ja seuraavaan paikkaan.

Mulla meinas kesällä jäädä vähän liikaa rusketusjälkiä kanyyleista, kun jo päivän auringonotolla tuli vaalea pläntti kanyylin kohdalle. Mutta nyt tuntuu tasoittuneen, kun vatsa on jo ihan ruskea.

Mutta vatsa on hyvä paikka senkin takia, että helppo tsekata, onko tarra kiinni vai irtoamassa. Kankusta olisi paljon vaikeampi tsekata ja sieltähän se varmasti myös irtoilisi helposti. Nyt kun vaihdan vähintään joka toinen päivä, mulla ei tarrat enää irtoile niin usein, vaikka toisen päivän lopulla on usein alkanut jo jostain kulmasta repsottamaan. Jenkkakahvat mua harmittaa: olisivat tosi hyvä paikka niin rasvakerroksen kuin sijainnin puolesta, mutta mikä ihme, ettei sieltä tunnu imeytyvän? Paitsi ettei nekään vyölaukuna ja farkkujen kanssa mikään hyvä paikka ole. Hame on usein parempi vaihtoehto.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 31, 2011, 10:45:21 ap »

Mulle opetettiin pumppuilun alussa myös ilman asetinta tuon pystykanyylin laitto. Asetinta suositeltiin kyllä heti ja syykin oli selvä, asettimella se kanyyli menee paremmin paikoilleen, manuaalisysteemissä tulee usein turhan varovasti painettua ja sitten tulee (kuulemma) mahdollisesti jos jonkinlaisia "makkaroita/ryttyjä" siihen teflon-osaan (joka kuitenkin siis on siinä neulan päällä).

Eli manuaalilaitossa muistutetiin siitä, että kanyyli pitää painaa turhia hidastelematta paikoilleen ja siinä asetin varmistaa tuon homman. Ja juu, eivät ole siis edustajan vaan ihan diabeteshoitajan vinkkejä ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 31, 2011, 11:14:58 ap »

Mulle opetettiin pumppuilun alussa myös ilman asetinta tuon pystykanyylin laitto. Asetinta suositeltiin kyllä heti ja syykin oli selvä, asettimella se kanyyli menee paremmin paikoilleen, manuaalisysteemissä tulee usein turhan varovasti painettua ja sitten tulee (kuulemma) mahdollisesti jos jonkinlaisia "makkaroita/ryttyjä" siihen teflon-osaan (joka kuitenkin siis on siinä neulan päällä).

No mä en taas ole koskaan edes kokeillut asetinta, en ole tainnut sellaista koskaan nähdäkään  ;D
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2011, 11:44:38 ap »

Ennen asettimen "keksimistä" minäkin laitoin Flex Link-kanyylini ihan sujuvasti käsin. Asettimen saatuani ja siihen totuttuani tuntui jotenkin vaikealta laittaa käsin, kun asetin teki sen niin paljon paremmin. Paradigm Veon Qvick Setin asetin on ihan p****stä verrattuna Spiritin Flex Linkin asettimen napakkuuteen ja helppokäyttöisyyteen.  >:(

Kanyylin liimatahrat poistan Remove-lapuilla. Niitä saa apteekista (tai hoitotarvikejakelusta).
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä