Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen  (Luettu 7199 kertaa)

jester

• Veteraani
Vs: Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen
« Vastaus #30 : Elokuu 17, 2011, 15:35:29 ip »

tavallinen normaali mittaus.  tayttaa basal testin vaatimukset  muutaman kerran  viikossa.      lantus on  basal insulini
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Elokuu 17, 2011, 15:54:43 ip »

lantus on  basal insulini

Jester, suomen kielessä basaalilla tarkoitetaan ainoastaan insuliinipumpun perusinsuliinia, joka on aina pikainsuliinia. Lantus taas on pitkävaikutteinen insuliini.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Elokuu 17, 2011, 18:30:24 ip »

lantus on  basal insulini

Jester, suomen kielessä basaalilla tarkoitetaan ainoastaan insuliinipumpun perusinsuliinia, joka on aina pikainsuliinia. Lantus taas on pitkävaikutteinen insuliini.

Mutta minä kyllä tein "basaalitestiä" niin Lantuksen aikana kuin nyt pumpun ja Novorapidin kanssa. Minulle basaalitesti on siis aina ollut ns perusinsuliinitesti oli perusinsuliinin antotapa sitten pitkävakutteinen tai pumpun basaali. Ja kyllä minä tuolla samalla nimikkeellä keskustelin myös pistoshoitoaikana d-lääkärini kanssa. Me varmaan on puhuttiin silloisen d-lekurini kanssa väärällä nimellä perusinsuliinin määrän testauksesta (jonka tarkoitus oli siis ainakin mulla selvittää, ettei se mulla osallistunut aterioiden hoitoon eli oli vain perusinsuliini).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Elokuu 17, 2011, 21:38:47 ip »

lantus on  basal insulini

Mutta minä kyllä tein "basaalitestiä" niin Lantuksen aikana kuin nyt pumpun ja Novorapidin kanssa. Minulle basaalitesti on siis aina ollut ns perusinsuliinitesti oli perusinsuliinin antotapa sitten pitkävakutteinen tai pumpun basaali. Ja kyllä minä tuolla samalla nimikkeellä keskustelin myös pistoshoitoaikana d-lääkärini kanssa. Me varmaan on puhuttiin silloisen d-lekurini kanssa väärällä nimellä perusinsuliinin määrän testauksesta (jonka tarkoitus oli siis ainakin mulla selvittää, ettei se mulla osallistunut aterioiden hoitoon eli oli vain perusinsuliini).

Ok, sitten mä olen väärässä  ;). Mulle ei ole koskaan tehty basaalitestiä enkä ole kenenkään kuullut puhuvankaan sellaisesta ennen jesteriä. Olisi varmaan kyllä ollut tarvetta sellaiselle pistosaikana.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2011, 21:52:33 ip kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #34 : Elokuu 18, 2011, 05:22:47 ap »

sanalla,       basal testing              loytatte ohjeita
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #35 : Elokuu 18, 2011, 08:50:48 ap »

Basaalitesti tarkoittaa sitä, että testataan, onko perusinsuliinin eli basaali-insuliinin määrä kohdillaan. Pistäjillä pitkävaikutteinen insuliini ja pumppaajilla basaaliprofiili. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kyse?
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Elokuu 18, 2011, 10:14:34 ap »

Basaalitesti tarkoittaa sitä, että testataan, onko perusinsuliinin eli basaali-insuliinin määrä kohdillaan. Pistäjillä pitkävaikutteinen insuliini ja pumppaajilla basaaliprofiili. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kyse?

Sehän se, mutta sellaisia testejä ei minulle ainakan pitkävaikutteisen aikana tehty. Mutta ilmankos ne määrät olikin ihan väärät.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Elokuu 18, 2011, 12:41:41 ip »

Sehän se, mutta sellaisia testejä ei minulle ainakan pitkävaikutteisen aikana tehty. Mutta ilmankos ne määrät olikin ihan väärät.

Ei mullekkaan siis tehty eli virallisesti ehdotettu, itse testasin, koska halusin säätää aikoinaan Lantuksen niin, että jopa syömättämyyspäivätkin menisivät ilman eri säätöjä. Sitten lekurin kanssa juteltiin tuloksistani. Samoin on ollut nyt pumppu-urankin ainaka, ei ole virallisesti ehdotettu, itse olen toiminut ja näyttänyt vaan miten meni.
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Elokuu 18, 2011, 14:47:43 ip »

Enhän mä olisin Lantuksen ja Leviksen kanssa pystynyt montaakaan tuntia olemaan syömättä, aika äkkiä sokerit lähti laskemaan. Eli en ois pystynyt edes testaamaan syömättömyydellä  ::)
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #39 : Elokuu 18, 2011, 15:21:48 ip »

Jep pistosaikana oli ainakin mun mahdoton erottaa, mikä minkäkin mittauksen tuloksista oli pitkän ja mikä pikan vaikutusta, missä kohtaa oli pitkän huippuvaikutus jne. , varsinkin kun silloin en syönyt näin harvoin ja säännöllisesti kuin nykyään...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Elokuu 18, 2011, 17:44:26 ip »

No mulla on kokemusta vain Protasta ja Lantuksesta. Protan kanssa ei olisi onnistunut, mutta Lantus oli mulla niin tasianen, että kun vielä ajoitin pistoksen niin, että mun aamuyön pieni tarve tuli huomioitus, niin päiväsaikaan mulla onnistui hyvin päivän meno pelkästäään Lantuksen voimin, siis testit toki olivat vain esim niin, että aamiainen ja luonas puuttuivat. Lantustahan kehuttiin, että sillä ei isoa huippivaikutusta olisi ja ainakin mulla se toimi just niin, sen muo "basaalitestit" paljastivat. Noihin aikoihin Lantusta oli 40% kokonaismäärästä ja loppu Novorapidia.
Kirjattu
Antsu1

jester

• Veteraani
« Vastaus #41 : Elokuu 19, 2011, 03:54:33 ap »

testin .voi aloittaa  5  tuntia  viimeisen boluksen ja syomisen  jalkeen.    paras aamu yolla,  jos etellinen paiva on  ollut  tavallinen  hyva paiva       aamulla jos on muutoksia  paras mitata tunnin valein.        jos liian matalia  tai korkeita testi keskeytetaan                       karttoja,kaavakkeita ja taulukoita on saatavissa
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #42 : Elokuu 19, 2011, 12:43:26 ip »

on monenlaisia  laskureita.      malliksi tama tulos.  minun  basal metabolic  rate  on  1453  calories.        saattaa olla  totta
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Elokuu 19, 2011, 13:55:28 ip »

Edelleen olen sitä mieltä, ettei mun kannata laittaa basaaleja sellaiseksi, että ne on sopivat syömättä ollessa, koska silloin ne ei ole hyvät syödessä ja mä yleensä kuitenkin joka päivä syön.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Elokuu 19, 2011, 16:44:10 ip »

Edelleen olen sitä mieltä, ettei mun kannata laittaa basaaleja sellaiseksi, että ne on sopivat syömättä ollessa, koska silloin ne ei ole hyvät syödessä ja mä yleensä kuitenkin joka päivä syön.

Toi on sitä yksilöllisyyttä :D, oletkos koskaan kuullut tutoa sanaa :D? Minulla siis sama basaali hoitaa syömättömyysajat ja normaalit syomisetkin (jtoka siis hoidan boluksilla). Oikeastaan sairastelut ovat niitä, jotka selvemmin tekevät todellisia muutoksia basaaliin. Ja toki liikunta. Mun on vaan bolusten kanssa kikkailtava sen mukaan miten nopeasti hiilarit imeytyvät eli käytettävä niitä erilaisia hidastuksia ja yhdsitelmiä esim. itselläni etenkin rasvan suhteessa.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59