Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen  (Luettu 7151 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen
« Vastaus #15 : Elokuu 15, 2011, 09:53:56 ap »

Kyllä mullakin tulee joskus pitkiä aikoja syömättä, esim aamupala klo 10 ja seuraavan kerran klo 20. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kokonaan syömättömän vuorokauden basaalintarve on eri kuin sellaisen, jolloin syö. Basaalintarve myös laskee sitä mukaa, mitä pitempään syömättömyyttä on eli jos on koko päivän syömättä, niin seuraavana yönä tarvii jo reilusti vähemmän basaalia kuin edellisenä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Elokuu 15, 2011, 10:15:15 ap »

Kyllä mullakin tulee joskus pitkiä aikoja syömättä, esim aamupala klo 10 ja seuraavan kerran klo 20. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kokonaan syömättömän vuorokauden basaalintarve on eri kuin sellaisen, jolloin syö. Basaalintarve myös laskee sitä mukaa, mitä pitempään syömättömyyttä on eli jos on koko päivän syömättä, niin seuraavana yönä tarvii jo reilusti vähemmän basaalia kuin edellisenä.

No ehkä se sulla on noin. Minulla ei tunnu nopin menevän. Viimeinen kunnon kokeilu oli keväällä sen kolonoskopian alkutoimien aikana (tai voidaanhan syömiseksi laskea ehkä tee ja vähän lihalientä ;)). Mulla ainakin kesti basaali vakiona koko ajan ja sokeritkin olivat yllättävän tasaisia. Vasta kun laitettiin se "kunnon tyhjennys" käyntiin, piti basaalia pikkasen laskea ja sillonkin kun nuo elimistöä rassaavat tyhjennyslitkut olin saanut juoduiksi, sain pikkuhiljaa palautella basaalit ennalleen. Ja ravinnotta oloa oli siis yhteensä sellaiset 40h.

Ai niin, sainhan mä yhden 2dl tetran jotain makeaa litkua, jolle tosin jouduin vetämään täydet bolukset, se siis tuon "paaston" aikana. Mutta minähän olenkin testaillut basaaliani juuri sellaiseen, että se ei mitenkään hoitelisi muuta kuin pelkästään perusinskan tarpeen. Mutta yksilöllisiähän nämäkin jutut ovat ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Elokuu 15, 2011, 10:30:10 ap »

Jep, yksilöllisiähän nämä. Ja mulla vaikuttaa lisäksi tähän vielä se, että jos nyt jostain syystä olen päivän syömättä, niin silloin en varmaankaan myös kovin paljon jaksa liikkua, mikä muuten vaikuttaa myös basaaliannoksiin paljon, esim usein tavallisina päivinä mulla menee basaalia 0,02 yksikköä tunnissa eikä se paastopäivinä riittäisi ollenkaan.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #18 : Elokuu 15, 2011, 17:20:05 ip »

Joo toki noita syömättömiä päiviä on harvoin, mutta mulla se että basaali vastaa vain perusinskan tarpeesta mahdollistaa joustavan ateriarytmin (vaikka se mulla säännöllinen onkin...). Eli jos korkeammalla basaalilla osallistuu vaikka lounaan inskatarpeeseen, ja lounas siirtyy, olisi mulla tuloksena hypo. Toki TBA:lla voi pelata (kuten minä teen), eli lounaan inskantarpeesta voi osan ottaa boluksena ja osan tilapäisenä basaalinkorotuksena, jos se sopii omaan vs-nousuprofiiliin, mutta tällöin olisi tosiaan väliaikainen eli jos lounas siirtyisi, ei tulisi basaalin nostoakaan. Jotenkin mulla tuo lounaan aikainen TBA tuntuu purevan inskaresistenssiin. Sama määrä laitettuna boluksena aiheuttaisi ongelmia. Vastaa tavallaan hidastettua bolusta.

Täytyy myös huomata, että se bolus-basaalisuhde riippuu täysin siitä, paljonko niitä hiilareita syö - että sinänsä ei ole järkeä kaikkien pyrkiä samaan bolus-basaalisuhteeseen. Boluksethan suureksi osaksi nousee suoraan suhteessa syötyyn hiialrimäärään, kun taas basaali pysyy samana. Mulla tosin menee niin että vähempi hiilareiden syöminen näkyy alempana basaalintarpeena, siis esim. kun kesällä söin enemmän hiilareita myös basaalintarve nousi, ja nyt taas laskee. Tämä vaikutus tulee vasta parin päivän päästä kun syömiset ovat muuttuneet. Mutta ei se ero niin iso ole että vaikuttaisi bolus-basaalisuhteeseen merkittävästi.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

jester

• Veteraani
« Vastaus #19 : Elokuu 15, 2011, 22:36:59 ip »

suoritan basal testin noin  3 kertaa viikossa     suunilleen sama  basali on ollut jo noin 4 vuotta
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Elokuu 15, 2011, 23:26:03 ip »

suunilleen sama  basali on ollut jo noin 4 vuotta

Onko sinulla jester siis myös insuliinipumppu?
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Elokuu 16, 2011, 09:11:57 ap »

suoritan basal testin noin  3 kertaa viikossa     suunilleen sama  basali on ollut jo noin 4 vuotta

Miksi suoritat testin noin usein, kun basalisi on ollut sama jo 4 vuotta?

Odotatko yllätystä?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #22 : Elokuu 16, 2011, 21:09:56 ip »

Mä olen huomannut nyt tässä vähän pidemmässä sensorointiputkessa, että olen turhankin hätäisesti tarttunut korjailuihin... En tiedä onko muilla sitä, mutta mulla ainakin on. Jää heti vaivaamaan, kun sensori esim. on näyttänyt tosi nopeaa nousua (esim. äsken kahdella nuolella), mutta se onkin ollut niin lyhyt aika, ettei suuria vaikutuksia ole ollut.

Itselläni on sama "vika" sensoroinnin kanssa. Nuolet näyttää liian herkästi nopeaa nousua ja sit sitä korjaa hätäpäissään aivaan turhaan. Muutosnuolten herkkyyttä pitäisikin pystyä säätämään, kun nyt nuolet tulee liian herkästi.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Elokuu 16, 2011, 21:41:33 ip »

Oon nyt hiilaritankkauksella ja kyllä huomaa, että basaalia tarvii enemmän kun syö enemmän hiilareita. En silti viitsi niitä muuttaa, kun kyseessä on tilapäinen juttu, vaan korjailen. Eli mä tarvin basaalia vähiten just sillä ruokavaliolla, mitä normaalisti noudatan (alle 100g päivässä hiilareita), mutta sekä paastossa että isommilla hiilarimäärillä tarvitsisin enemmän basaalia.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Elokuu 16, 2011, 22:14:43 ip »

Oon nyt hiilaritankkauksella ja kyllä huomaa, että basaalia tarvii enemmän kun syö enemmän hiilareita. En silti viitsi niitä muuttaa, kun kyseessä on tilapäinen juttu, vaan korjailen. Eli mä tarvin basaalia vähiten just sillä ruokavaliolla, mitä normaalisti noudatan (alle 100g päivässä hiilareita), mutta sekä paastossa että isommilla hiilarimäärillä tarvitsisin enemmän basaalia.

Paljonko sä pistät boluksia niille sun hiilareille, siis paljonko per 10gHH? Uteliaisuus vaan iski ;)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Elokuu 16, 2011, 22:48:09 ip »

Mulla ainakaan basaalin tarpeen nousu enemmillä hiilareilla ei johdu liian pienestä bolus/hiilarisuhteesta vaan näkyy ihan koko vuorokauden basaalintarpeessa. Että on se mahdollista. Mut hei d1-nainen, mikset käytä TBA:ta vaan korjailet? Eikö se hiilaritankkaus ole kuitenkin päiväkausien juttu?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Elokuu 16, 2011, 22:53:31 ip »

Paljonko sä pistät boluksia niille sun hiilareille, siis paljonko per 10gHH? Uteliaisuus vaan iski ;)

Vähän vaihtelee, 1-2 yksikköä per 10g. Riippuu tilanteesta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Elokuu 16, 2011, 22:57:41 ip »

Mut hei d1-nainen, mikset käytä TBA:ta vaan korjailet? Eikö se hiilaritankkaus ole kuitenkin päiväkausien juttu?

Koen sen helpommaksi, koska suuremmat basaalit kuitenkin vaikuttaa niin pitkään mulla ja sitten en pystyisi esim yhtään liikkumaan. Ja niiden oikean määrän hakemiseen menisi kuitenkin vähintään viikko aikaa. Pyrin korjaamaan kyllä etukäteen.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Elokuu 16, 2011, 23:24:37 ip »

Aa, ennakoimaan+paikkaamaan pikalla, sehän onkin ihan eri asia kuin korjailu :) Mulla ainakin ne jälkikäteen korjailut sotkee pakkaa kauheasti ja pitkään - ensin ei meinaa korjausinska vaikuttaa ja sitten tullaan ryminällä alas.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Elokuu 16, 2011, 23:38:32 ip »

Aa, ennakoimaan+paikkaamaan pikalla, sehän onkin ihan eri asia kuin korjailu :) Mulla ainakin ne jälkikäteen korjailut sotkee pakkaa kauheasti ja pitkään - ensin ei meinaa korjausinska vaikuttaa ja sitten tullaan ryminällä alas.

Joo, ennakointi ois oikeampi sama, koska mittaan sokrut usein, ja ovat noususuunnassa, pistän siinä vaiheessa pikaa ennen kuin ehtii ylös. Teen sitä tosin normaalistikin, se systeemi sopii mulle paljon paremmin kuin edes hieman liian isot basaalit.
Kirjattu

Linkkejä