Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen  (Luettu 7198 kertaa)

sokton rva-68

• Vieras
Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen
« : Elokuu 14, 2011, 11:22:47 ap »

Onko vastaavia kokemuksia Lantus+Humalogin käytöstä siirtymiseen Humalog-pumppuiluun.

Olen ihan ymmällä,kun aamulla sokeriarvot ihan ok, otan bolukset syön  (hitaasti imeytyvää=ruisleipää)...sokeriarvot lähtee ensimmäisen tunnin hurjaan nousuun, sitten n. puolen tunnin kuluttua taas nopeaan laskuun. Onkohan sittenkin palattva vanhaan Lantus+Humalogiin?

Koko vuorokauden samanlaista heilahtelua ylös+alas+välillä hypojen rajoilla. :( :( :(
Kirjattu

purkki

• Jäsen
Vs: Pumppuhoito/ vanha pitkä+lyhytvaikutteinen
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2011, 12:27:57 ip »

Sokerit yleensä nousee, kun syö hiilareita. Näin käy myös terveillä. Minkälaisesta hurjasta nuosusta on kyse? Viidestä kahteenkymppiin vai seiskasta 13sta? Yleinen sääntö on, ettei sokereita kannata mitata kuin vasta parin tunnin jälkeen, koska vasta sitten näkee onko bolusta laittanut riittävästi.

Onko sun basaali kohdillaan ja minkälaista hh/insuliini suhdetta käytät? Mulle ei ihan selvinnyt onko ongelma se, että sokerit tippuu muuten vaan, vai aterian jälkeen. Jos aterian jälkeen niin bolusta on varmaankin liikaa. Jos muuten vaan niin basaalia on varmaankin liikaa. Kuinka pitkään sulla on ollut pumppu käytössä? Usein basaalin määrä on selkeästi pienempi kuin vanhan pitkävaikutteisen.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2011, 12:28:31 ip »

Mulla teki tuota sahaamista silloin, kun basaalia oli liikaa. Kun basaalia on oikea määrä, ei sokerit juurikaan nouse aterioiden jälkeen. Ja se oikea määrä basaalia mulle on päivällä 0,2 ky tunnissa, vaikka alussa määrättiin monta kertaa suuremmat basaaliannokset.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2011, 12:35:50 ip »

Ihan oman mielenrauhankin vuoksi kannattaisi varmaan keskittyä mittaamaan vasta 1,5-2h aterian jälkeen. Eikös tuota 2h suositella? Minuakin tosin kiinnostaisi mitä tuo "hurja nousu" sun kohdalla tarkoittaa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

sokton rva-68

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2011, 14:01:34 ip »

Mulla on basaalit nyt n. 73% vanhasta pitkävaikutteisesta-eli omasta mielestä ei ainakaan liikaa.

Minulla nousee aamupalan (muidenkin aterioiden jälkeen) nopeasti, aamulla 5:stä 15:een(1-1,5 tunnin jälkeen),sitten alkaa kyllä laskea, yleensä nopeastikin. Itse jotenkin mietin,että onko mulla basaalia sittenkin liian vähän? Vaikka syönnin jälkeen saisi noustakin,ei mielestäni 5:stä 15:een?

Pumppuni on nyt ollut käytössä reilun kuukauden. Nyt kokonaisinsuliinimääräni on n. 90% vanhasta(pitkä+lyhyt).

Alotusbasaaliakin olen nostanut,kun sokeriarvot pumppuhoidon alussa oli koko ajan yli 20,itse lähes "sokeudun",kun arvot ylittää 20.

Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2011, 14:22:21 ip »

Mä varmaan kokeilisin, että alkaako tuo nousu aamulla vaikket aamiaista söisikään. Jos olisi siis aina tapahtuvaa, niin sitä aamun tuntien basaalia voisi lisätä, jos taas on vain aamiaisesta riippuvainen, niin eihän sitä basaalia uskalla (ainakaan omien kokemusteni mukaan) lisätä, jottei sitten tulisi hypoja aamiaisen jäädessä väliin tai siirtyessä vaikkapa lähelle puoltapäivää ;)

Oletko käynyt hoitotahosi kanssa läpi noita vuorokausikäyriäsi, onko sulla ollut sensori käytössä? Aamuhan tuntuu olevan monelle se hankalin paikka selättää sokereiden nousu.

Kuukausi on minusta vielä aika lyhyt pumppuaika perehtyä oman kropan kiekuroihin, etenkin kun pumpussa on niin paljon niitä mahdollisuuksia säätää ja kokeilla. Älä missään nimessä heitä vielä pyyhettä kehään pumpun suhteen :)
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2011, 15:53:16 ip »

Mulla on basaalit nyt n. 73% vanhasta pitkävaikutteisesta-eli omasta mielestä ei ainakaan liikaa.

Mulla menee basaalia n 10% siitä, mitä pitkävaikutteista oli enimmillään. Mulla liian suuri basaali aiheutti juuri sen, etten pystynyt pistämään tarpeeksi bolusta aterioille ja sitten sokerit nousi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2011, 16:03:37 ip kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu

purkki

• Jäsen
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2011, 16:18:10 ip »

Kannatan Antsun ehdotusta kokeilla onko basaali aamuisin kohdallaan. Erityisesti jos samaa ongelmaa ei ole muina vuorokaudenaikoina. Pumppu vaatii aika paljon työtä alkuun, että kaikkia sen mahdollisuuksia pystyy hyödyntämään. Älä luovuta ihan vielä!
Kirjattu

sokton rva-68

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 14, 2011, 21:10:00 ip »

Niin,en kai minä vielä luovu pumpusta :o
Minulla on eka vastaanotto parin viikon päästä.

Sen virheen olen tehnyt,että liian hätäisesti olen muutellut basaaleja, toisaalta aamupäivän sokeriarvot lähes aina nousussa,vaikka en söisi juuri mitään...kai se johtuu aamuyön basaalin liian pienestä annoksesta.

Onko teillä basaalin ja bolusten määrä vuorokaudessa suht sama? Itselläni oli kynähoidossa lyhytvaikutteinen 35% ja pitkäv65%., nytkin bolusten osuus n.40% ja basaali 60%....eli nämä on kai mulla väärässä suhteessa.

No,eiköhän tästä päästä parempaan. Sensori on nyt ollut lähes koko ajan käytössä...vaan eivät niitä taida enää antaa :(
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 14, 2011, 22:07:07 ip »

Mulla on basaalia n 30 prosenttia. Tasapaino alkoi löytymään vasta, kun muutin tuota suhdetta radikaalisti, ennen oli basaalia reilusti enemmän suhteessa. Kokonaisinsuliinimäärä on suurin piirtein sama, mutta hobis on laskenut 13:sta 7:ään ja on paljon tasaisempaa. Ja koko ajan oli lääkäri sitä mieltä, että basaalia pitäisi nimenomaan lisätä eikä vähentää. Myös sensoroinnista tehtiin sellaiset tulkinnat, kun se oli yhtä siksakkia.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 14, 2011, 22:13:33 ip »

Onko teillä basaalin ja bolusten määrä vuorokaudessa suht sama? Itselläni oli kynähoidossa lyhytvaikutteinen 35% ja pitkäv65%., nytkin bolusten osuus n.40% ja basaali 60%....eli nämä on kai mulla väärässä suhteessa.

No,eiköhän tästä päästä parempaan. Sensori on nyt ollut lähes koko ajan käytössä...vaan eivät niitä taida enää antaa :(

Mä olen huomannut nyt tässä vähän pidemmässä sensorointiputkessa, että olen turhankin hätäisesti tarttunut korjailuihin... En tiedä onko muilla sitä, mutta mulla ainakin on. Jää heti vaivaamaan, kun sensori esim. on näyttänyt tosi nopeaa nousua (esim. äsken kahdella nuolella), mutta se onkin ollut niin lyhyt aika, ettei suuria vaikutuksia ole ollut.

Noista suhteista. Mulla oli Lantuksen (en ole koskaan esim.- Levemiriä kokeillutkaan) ja novorapidin kanssa suhde se, että Lantusta noin 40% ja Novorapidia sitten 60%. Nyt pumpun aikana olen vielä vähemmän basaalisyötöinen eli basaalia on noin 30-35% ja loput siis boluksia. Joinain kuukausina basaalin osuus menee jopa alle 30%.

Mä olen ymmärtänyt, ettei tässäkään ole oikeaa tai väärää suhdetta, on vaan se, jolla kukakin saa parhaiten hoidon onnistumaan.

Tuo sun huomaama aamupäivän nopusutaipumus söi tai ei antaisi musta kyllä ajatusta jsut siihen, että basaalia vois aamuyön/aamun tunteihin vähän lisätä. Mutta kohtahan sulla on vastaanottokin, varmaan sielläkin käytte läpi näitä juttuja.

Tsemppiä, kyllä se siitä... :)
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2011, 22:41:44 ip »

Jos hypoja on jatkuvasto, on inskaa liikaa.

Missään nimessä ei pidä basaalin nostolla korjata aterian aiheuttamaa nousua - se on pumppuhoidon perusperiaate. Pumpulla basaalin pitäisi olla sellainen että (teoriassa ;) ) sokeri pysyy tasaisena syömättä. Eli basaalin pitäisi hoitaa perusinskan tarve ja boluksen syömisten aiheuttama tarve.Eli loistoneuvo tuo että kokeilet jättää aamiaisen väliin ja katsot, nouseeko silti - eli johtuuko basaalista vai boluksesta.

Mulla kyllä tuo ruisleipä - ja kaikki hiilarit - tekee joka tapauksessa noin että nousee nopeasti ja sitten laskee. Mulla ratkaisu on syödä vähemmän hiilareita. Samoin aamut on monelle vaikeita inska-hiilarisuhteen suhteen.

Tsemppiä etsintään!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 14, 2011, 23:12:35 ip »

En jaksanut lukea nyt kiireessä koko ketjua, niin sori jos puhun aiheen vierestä.

Mulla oli nyt sensrointi, jossa huomasin että aina kun syön hiilareita, mun sokerit nousee jopa yli 10mmol yhdessä hujauksessa, ja sitten siitä hiippailee pikkuhiljaaparin tunnin aikana takaisin lähtölukemiin. Sullahan oli juuri sama ongelma?
Oon nyt arponut että mitä tehdä tämän asian kanssa, koska ei varmasti ole hyvä juttu, että sokerit käy yli 15lukemissa monta kertaa päivässä joka ikinen päivä. Ainoa ratkaisu minkä oon keksinyt on että aamupuurolle laitan inskan 15min ennen syöntiä ja muuna aikana välttelen hiilihydraatteja, koska en voi laitaa boluksia ennen kuin tiedän mitä ruokaa lounaalla on ja päivällisellä en juuri hiilareita syö normaalistikaan.
En oo keksinyt mitään muuta ratkaisua. Jos jollakin on ehdotuksia, otan ne mielelläni vastaan ja kokeiluun.

Ja basaali mulla on täysin kohdallaan. Jos en syö, sokerit ei hievahdakaan. Pitkästi yli 50% päivän insuliineista koostuu basaalista, kun en syö niitä hiilareita kovin paljon..
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 14, 2011, 23:21:50 ip »

Jos hypoja on jatkuvasto, on inskaa liikaa.

Missään nimessä ei pidä basaalin nostolla korjata aterian aiheuttamaa nousua - se on pumppuhoidon perusperiaate.

Ehdottomasti samaa mieltä. Yksikin hypo on liikaa, mulle ainakin. Ja tuon jälkimmäisen olen oppinut siis kokemuksen kautta.   

Täysin en ymmärrä sitäkään, miksi basaalin pitäisi olla sellainen, että sokerit pysyy syömättä tasaisena, koska eihän sitä yleensä syömättä olla. Basaalin tarve on yksinkertaisesti eri syömättöminä päivinä ja sellaisina päivinä kun syö. Eli oma basaalini on sellainen, että se on sopiva niinä päivinä kun syön ja jos jostain syystä tulee syömätön päivä, sille laitan tarvittaessa vähän enemmän basaalia. Niitä päiviä on on minulla tosi harvoin, ehkä kerran kolmessa vuodessa, niin en näe mitään syytä mitoittaa basaaleja sellaistan päivien mukaan. Sama pätee aamuun: basaalin tarve on ihan eri sellaisena aamuna, jolloin en syö aamupalaa kuin sellaisena, jolloin syön, mutta kun lähes aina syön, on parempi löytää sellainen basaali, joka sopii sellaiseen aamuun.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2011, 00:21:31 ap »

Mulla taas tulee harva se päivä tilanteita että huomaan illalla että söin viimeksi lounaan... Ja illalla ei voileipää isompi ruoka uppoa, vaikka ei mitään ois syönytkään, niin melkein syömättä siinä liki vuorokausi vierähtää jos aamupala on seuraava ruoka. Äskenkin kun veti pikkuhiljaa hypoille, huomasin että söin viimeksi klo14... (on kai aavistuksen liian iso basaali illalla, kun laskee hiljalleen jos ei syö, mutta säätämällä sitä päädyn vain ojasta allikkoon..)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59