Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417360 viestiä  •  19954 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: VHH ja mikroalbuminuria  (Luettu 3187 kertaa)

Pikkulintu

• Jäsen
VHH ja mikroalbuminuria
« : Elokuu 09, 2011, 12:03:14 ip »

Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitänne VHH:sta silloin kun sairastaa mikroalbuminuriaa. Haluan vähentää turhien hiilareiden syöntiä, mutta pelkään liian proteiinin syöntiä. Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, mutta en ole oikein löytänyt. Vimeisissä labrakokeissa dU-prot määrö oli 0,4 g. Olen todella kiitollinen kaikista neuvoistanne, vinkeistänne ja tiedoistanne, varsinkin omakohtaisista kokemuksista!
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: VHH ja mikroalbuminuria
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2011, 12:17:27 ip »

Mä olen kuvitellut, että mennään jo proteinurian puolelle, jos du-prot on yli 300mg/vrk (siis yli 0,3g/vrk). Raja taisi muistaakseni olla 300mg/vrk. Onko sinulla vielä Krea pysynyt rajoissa, viimeistään sen noustessa yli rajojen, tulee kyllä se proteiinien vähennys ottaa ihan tosissaan, mieluumin toki jo ensimmäisitä kmerkeistä munuaisongelmien saralla.

Omia kokemuksia minulla ei ole VHH:sta, koska en ole halunnut riskeerata munuaisiani lisää Ja mielipiteeni onkin, että jos hiilihydraatteja haluaa vähentää, niin sitten rasvoja pitää lisätä, ei ainakaan proteiineja. Niitähän mieluumin pitää vähentää taudin edetessä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2011, 12:32:57 ip »

Erittäin hyvä kysymys!  :)

Tätä samaa olen pohtinut itsekin ja vaikka ainakaan vielä ei ole mitään ongelmia munuaisten kanssa, niin en halua lähteä sille syömislinjalle, että ongelmia myöhemmin voisi tulla. Ne muutamat lisäkilot lienee tässä tapauksessa mun kohdallani terveellisempi vaihtoehto.  ;) (Tai sitten on vaan ryhdistäydyttävä muuten).

Siis miksi turhaan rasittaa elimistöä VHH:lla jos jo on ongelmia olemassa? Samalla voisin heittää pois mm. munuaisten suojaksi syömäni verenpainelääkkeen.  :(

Tämä ei ollut mitenkään kohdistettu sulle OlgaO, kunhan pohdiskelen.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Pikkulintu

• Jäsen
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2011, 13:30:25 ip »

Joo, en minäkään oikein tiedä että mihin sarjaan kuulun, mutta munuaislääkärini viime kerralla sanoi sen olevan mikroalbuminuriaa. Krea on pysynyt hyvänä, viimeksi oli 71. Lääkäriltä kun viimeksi kysyin, että pitääkö vähentää proteiineja, hän sanoi ettei tarvi. Huomenna mulla on hänelle soittoaika ja kyselen, että mitkä määrät ovat suositeltavia.

Lähinnä haluaisin vähentää hiilarareita sen takia, kun maha on aina turvoksissa ja joskus kun olen ollut syömättä leipää ym. olo on ollut paljon parempi. Olen yrittänyt vaihtaa leivän hedelmiin ja kasviksiin. Mutta jos tarvii hiilareita ja proteiineja molempia välttää, en kyllä rasvalla ala pelkästään mässyttää! ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2011, 13:43:13 ip »

No toi on tosi hyvä, että Krea pysyy vielä hyvänä. Mulle itselleni tuli ne varsinaiset rajoitukset mukaan vasta sillon, kun Krea meni yli rajojen. Mulla on vaan niin vanhoja omat kokemukseni, että ei niitä välttämättä voi ollekaan verrata nykypäivän hommiin.

Eli mulla oli Du-prot koholla jo vuodesta 1985 alkaen ja vasta vuolla 1993 nousi Krea ja tuli rajoitukset proteiiniin, siihen asti oli todettu, että normaalien suosituksen mukaan (1g/painokilo) saa mennä.

Toivottavasti saat lääkäriltäsi hyviä neuvoja ja saat tehtya sinulle sopivat valinnat...
Kirjattu
Antsu1

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2011, 14:13:48 ip »

Olen itsekin tätä asiaa pohtinut, kun on tuo mikroalbuminuria todettu, mutta pysynyt iät ajat hyvin vakaana. Ja olen siis vähentänyt hiilihydraatteja reippaasti ja nimenomaan niin, että en juurikaan ole lisännyt proteiinien määrää syötynä (mutta kun hiilarit vähenee, suhteellinen osuushan kasvaa). Kasviksia ja marjoja menee paljon ja jonkun verran hedelmiäkin (eli en tosiaan ole mikään tiukkis) ja rasvaa olen lisännyt jonkin verran, mutta en tosiaan syö lusikalla voita!  ;D Pähkinöitä syön nykyään aika paljon. Lihaa, kanaa tai kalaa menee aterian kanssa max 1/4 lautasellinen ja juustoa/kinkkua karppisen päällä aamuisin (siinä karppisessahan on kyllä suht paljon protskuja, mutta kahdessa palassa ei valtavasti).

Mitä siis on käynyt tämän noin reilun puolen vuoden aikana, mitä olen karpannut: paino pudonnut vain vähän (ehkä 2-3 kg, BMI on aiemminkin jo ollut normaalin ylärajalla), mutta vyötärö kaventunut hurjasti, verenpaineet ovat pudonneet (aiemmin usein luokkaa 130-140/80-90, nyt 110-120/70-80), rasva-arvot hyvät (esim triglyt 0.6 ja HDL/LDL suhde erinomainen) ja mikroalbumiinin määrä oli vähän laskenut (en muista lukua, mutta se oli aiemminkin ihan hyvä, vaikka yli normaalin rajan). Ja verensokerit varsinkin: IHANAN TASAISTA. Niin moni juttu on parantunut, että toivon kyllä hartaasti, ettei tarttisi entiseen normaaliin lautasmalliin palata. Kohta on taas labrakokeet ja siinä tulee koko paletti taas tutkittua eli sittenpähän näkee.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2011, 14:43:58 ip »

En tiedä mikroalbuminuriasta juuri mitään, koska itselläni ei ole noita ongelmia vielä ollenkaan havaittu. Mutta musta on iso ero näillä:
A. syödään keskivertosuosituksia enemmän proteiineja
B. syödään keskivertosuositusten mukaan proteiineja eli lääkäriltä ei ole tullut ohjetta vähentää
C. syödään munuaispotilaan suositusten mukaan (= alle keskivertosuositusten) eli lääkäriltä on tullut ohje vähentää proteiinien saantia

Kohta A ei kuulu karppaukseen. Ruuan proteiininmäärät eivät lisäänny, jos lautasella vaihtaa perinteiset hiilarit kasviksiin ja lisää rasvan määrää.

Kohta B on ainakin oman lääkärini mukaan se millä mun kannattaa mennä. Ei siis ole kuulemma mitään syytä vähentää proteiinien saantia keskiverrosta, jos nuo munuaisarvot ovat ok.

Kohta C on musta hankala toteuttaa. Varmaan mahdollista, joo, mutta musta olisi hyvin vaikea alkaa rajoittaa perinteisten hiilareiden lisäksi myös proteiinia. Lääkärin sana on tässä tilanteessa se mitä pitää kuunnella.

Varmaan OlgaO on olennaista, kuulutko B- vai C-porukkaan. Mitä lääkäri on antanut ohjeeksi?
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Pikkulintu

• Jäsen
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2011, 15:11:19 ip »

Kiitos kaikille tiedoistanne ja mielipiteistänne! :)

Kuulun b-ryhmään eli on sanottu, ettei proteiinia tarvi vähentää. Itse olen nyt ajatellut seuraavanlaista ruokavaliota, leipää syön pari viipaletta aamulla tai lounaalla siis ruisleipää. hiukan täysjyväpastaa tai -riisiä. Muuten ei perunaa, sokeria tai valkoisia viljatuotteita. Proteiinin määrän pidän tuossa noin 1 g/painokilo, mitä Antsu1 kirjoitti. Paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Loput sitten lihasta, rasvasta ym. Noiden maitotuotteiden kanssa täytyy olla tarkkana, kun niistä tulee helposti paljon proteiinia. Ja huomenna juttelen lääkärini kanssa, mitä mieltä hän on ja millaisia määriä suosittelee.

Mielelläni otan vastaan vinkkejä lisää!
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2011, 16:20:24 ip »

Proteiinin määrän pidän tuossa noin 1 g/painokilo, mitä Antsu1 kirjoitti.

Mielelläni otan vastaan vinkkejä lisää!

Mä en tiedä onko sulla ylipainoa vai ei, tai kovasti alipainoa. Tuosta 1g/painokilo minulle on sanottu, että pitäisi käyttää sitä ihanteellista painoa eli BMI 22-23 mukaan laskettua eli jos on kovasti yli/alipainoa, niin ei niiden mukaan vaan sen ideaalin painon mukaan. Esimerkikisi koska itse olen siellä ihan alarajoilla BMI:in suhteen niin voin syödä vähän enemmän kuin tuo 1g per todellinen painoni. Sillähän saisin vain 50g protskuja, mutta todellisuudessa sai vähän enemmän tulla, aina tuonne 60 asti. Nyt tietenkin tilanne on jo tiukempi, kun pitäisi pysyä siellä alle 0,8kg/painokilo.

Toivottavasti sun munuaiset kestää, oli valintasi sitten mikä tahansa, siis tätä toivon ihan yleisesti, koska näitä esim- omia ongelmia en toivoisi kenellekkään toiselle :(.

Mikroalbuminuriahan voi olla palautuva tila, siis normalisoituva, kunhan pitää hyvää huolta sokereistaan ja muista riskitekijöistään. Sen jälkeenhän tilanne ei valitettavasti enää ole palautuva, vaan mieluuminkin etenevä, nopeus voikin sitten olla hyvinkin yksilöllistä, toisella tosi nopeesti ja toisella hitaasti vuosien/vuosikymmentenkin kuluessa. Pienenä varoituksen sanana mun on kuitenkin todettava, että noilla virtsan proteiini/albumiinim--rillä ei kannata "leikitellä", koska kuitenkin tämä nefropatia on yksi niistä inhottavimmista diabeteksen lisäsairauksista
Kirjattu
Antsu1

Pikkulintu

• Jäsen
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2011, 17:26:55 ip »

Kiitos Antsu1! Toivon tosiaan, ettei munuaisiin tule mitään koskaan. Kyllä niitä ongelmia on tosiaan muutenkin ihan riittävästi! Joskus mulla meni enemmän proteiinia pissaan, mutta se on tippunut tuolle tasolle ja pysynyt siinä. Olen melko normaalipainoinen, joten hiukan vähemmän syön proteiinia painooni nähden. En tosiaan halua leikkiä terveydellä ja olenkin etsinyt paljon tietoa ja kysyn vielä mielipidettäni munuaislääkäriltäni. Viimeksi minulle sanottiin, että pelkkä diabeteslääkärikin riittäisi, mutta sanoin että haluan käydä siellä. Kuitenkin siellä munuaispuolella otetaan paljon erikoislabrakokeita ja voin olla huolehtimatta turhia, kun tiedän että säännöllisesti tutkivat.
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2011, 21:07:25 ip »

Omalla kohdallani ajattelen, että karppaaminen nimenomaan suojaa munuaisiani, koska se pitää sokerit niin tasaisina. Syömisiä täytyy tuon proteiinihomman kanssa katsoa uudelleen sitten, kun (tai jos) munuaisongelmia tulee.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2011, 22:09:26 ip »

Omalla kohdallani ajattelen, että karppaaminen nimenomaan suojaa munuaisiani, koska se pitää sokerit niin tasaisina. Syömisiä täytyy tuon proteiinihomman kanssa katsoa uudelleen sitten, kun (tai jos) munuaisongelmia tulee.

Juu, noinhan se menee ja niinhän OlgaO tässä just tekeekin, katsoo tilannetta tarkemmin, koska munuaiset ovat jo antaneet väsymisen merkkejä. Tuossa vaiheessa on tetävä niitä valintoja jo vähän munuaistenkin ehdoilla. Vielä ei ole mikään pakko ja hyvä homma on, että OlgaO, sulla on tietävät hoitotahot joihin turvata.
Kirjattu
Antsu1

Pikkulintu

• Jäsen
« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2011, 13:17:15 ip »

Juttelin tänään munuaislääkärini kanssa ja ohjeena on, ettei proteiinia tarvi välttää.Eli siis noin 1 g/ ihannepainokiloa kohti on lääkärin mielestä mulle hyvä ohje! Olen jättänyt sokerin, perunan ja valkoiset viljatuotteet kokonaan pois. Ennen niitä tuli syötyä, vaikkei kovin terveellisiä olekaan. Katsotaan miten tästä lähtee etenemään, haluaisin ainakin eroon pömppövattastani ja mahottomasta herkkuhimostani  ::) Eikun syksyä kohtia entistä terveellisemmällä linjalla ja entistä tasaisemmilla sokereilla!
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2011, 13:46:51 ip »

Hienoa OlgoO, nyt sulla on varma pohja minkä mukaan lähdet eteenpäin :)
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä