Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: kuinka pitkäks aikaa pumppuun saa insuliinit apteekista kerrallaan?  (Luettu 5654 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: kuinka pitkäks aikaa pumppuun saa insuliinit apteekista kerrallaan?
« Vastaus #15 : Elokuu 07, 2011, 11:54:59 ap »

Ylöspäinhän ne tosiaan yleensä pyöristetään. Esim kynäaikana, jos 3 kk:n määrä oli 3 pakettia ja yksi ampulli, niin sitten sai 4 pakettia, kun paketteja ei pilkottu.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Elokuu 08, 2011, 00:31:41 ap »

Minä olen mielestäni saanut aina reseptiin merkityn määrän täysinä ampulleina pyöristettynä YLÖSpäin ja silloin on katsottu vain kulloisenkin 3 kk:n määrää.
Oletko sinäkin siirtynyt näiden 10ml ampullien käyttöön? No eipä sillä väliä, oli miten oli ::)

Minä olen koko pumppuajan käyttänyt 10 ml:n ampulleja ja täyttänyt säiliöt itse. Mitä nyt toisinaan reissussa täytän säiliön 3 ml:n kynäaampullista...
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Elokuu 08, 2011, 01:19:56 ap »

Niin määkin  8) Tosin mun pienellä 80 yksikön vuorokausikulutuksella taitaa olla ainut järkevä vaihtoehto  ::) ;D
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Elokuu 08, 2011, 09:31:23 ap »

Minä olen mielestäni saanut aina reseptiin merkityn määrän täysinä ampulleina pyöristettynä YLÖSpäin ja silloin on katsottu vain kulloisenkin 3 kk:n määrää.
Oletko sinäkin siirtynyt näiden 10ml ampullien käyttöön? No eipä sillä väliä, oli miten oli ::)

Minä olen koko pumppuajan käyttänyt 10 ml:n ampulleja ja täyttänyt säiliöt itse. Mitä nyt toisinaan reissussa täytän säiliön 3 ml:n kynäaampullista...

No sorry, mä sotkin varmaan johonkin toiseen, muistelen, että joku vaan kertoili täytön 3ml kynäampulleistakin olevan helppoa... Tää on tää sama pää kesät talvet - nykyisin tuntuu, että myös keväät syksyt ::) :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Elokuu 08, 2011, 20:42:01 ip »

No sorry, mä sotkin varmaan johonkin toiseen, muistelen, että joku vaan kertoili täytön 3ml kynäampulleistakin olevan helppoa... Tää on tää sama pää kesät talvet - nykyisin tuntuu, että myös keväät syksyt ::) :-[

Helppoa se onkin, siksi käytän niitä ihan yhtä mielelläni kuin 10 ml:n ampulleja. Kun minulla on useampi majailupaikka ja lisäksi olen kesäaikaan muutenkin paljon pois kotoa, on olevinaan jotenkin helpompaa täyttää 3-millisestä, ettei jää pullonpohjia kuljeskelemaan...  8)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2011, 20:45:17 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 05, 2011, 10:47:22 ap »

No nyt kävin tinkaamaan apteekilta neljättä ampullia, kun uutta satsia hain. Mullahan reseptissä on kamsimimääränä 40ky/vrk, joka 90 päivällä tekisi siis 3600ky.

Ei tippunut, ei millään. Kuulemma KELAn ohjeiden mukaan toimivat ja eivät voi enempää antaa >:( Ja vaikka kuinka yritin selittää, että eihän tuo 3 ampullia edes riitä reseptin maksimimäärällä kolmeksi kuukaudeksi. Ei vaikutusta, sitähän voi vähän aiemmin hakea uuden satsin. Juu, että näin ainakin mun läheisessä YA:n pisteessä ja ainakin tällä kertaa ja ainakin mun kohdalla. Onkohan tässä joku pärstäkerroinlaskuri mukana ::)

Ei toki minua häiritse, koska oma käyttömääräni on pienempi kuin reseptin arvio, siis hukkaankin saa mennä, mutta ihan periaattesta yritin saada tuon reseptin maksimimäärän mukaan ylöspäin pyöristettynä.
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #21 : Syyskuu 05, 2011, 20:00:34 ip »

Siis mitä ihmettä, millä perusteella eivät anna lääkärin sinulle reseptissä määrittelemää määrää?!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 05, 2011, 20:29:40 ip »

Siis mitä ihmettä, millä perusteella eivät anna lääkärin sinulle reseptissä määrittelemää määrää?!

No perustelivat vaan KELAlla. Ja ei mitenkään minua häiritse, joten se siitä siinä mielessä ;) Ja määrähän oli kirjoitettu muotoon 30-40ky/vrk. Kiinnosti vaan yrittää, kun jossain on samalla maks.määrällä (siis 40ky) saatu se neljä ampullia. Että kunhan vaan kokeilin, ei siis mitään tekemistä saamani inskan riittyvyyden kanssa, hyvin riittää kolmeksi kuukaudeksi ja reilusti ylikin :D
Kirjattu
Antsu1

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 06, 2011, 22:16:46 ip »

Silti musta pitäs saada pyytäessä vähintään se, mikä reseptissä maksimina lukee - eikä sitä voi apteekki pyöristää alaspäin. saattaahan insuliinintarve vaihdella ja nousta pysyvämminkin sen maksimin tuntumaan, ja silloin 3 kk:n annos jäisi toistuvasti annetulla 3 ampullilla vajaaksi. Ja mulla ainakin on nykyään lekurikäynnin väli 8 kk, että ihan heti ei saa niitä uusittuakaan ylöspäin.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 06, 2011, 22:25:45 ip »

No tässä tapauksessa voi ja se siitä ;).

Ja ei tarvi lähteä reseptiä uusimaan, voi hakea useammin, kuin sen 3kk:n välein ;) Tuossa tapauksessahan se 3000 ky riittäisi 75 vuorokudeksi maksimiannostuksella ja tuossa vaiheessa kuulemma annettaisiin jo uusi satsi... ja seuraava taas 75 vuorokauden päästä, jos koko ajan menisi se täysi maksimiannostus :) Olisihan se toki kurhjaa tuhlausta, kun joutuisi sen 3€ maksamaan 75 vuorokauden välein verrattuna 90 vuorokauden väliin tai jopa vähän pidempään aikaan ::) :o

En valitettavasti pääse kokeilemaan toimisiko, koska mullahan määrät on nykyään keskimäärin selvästi alle 25ky/vrk. Ihan vaan kokeilin miten YA täällä mun lähellä noteeraisi pyyntöni neljännestä ampullista
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 07, 2011, 16:05:52 ip »

Joo ei minunkaan mielestäni tuota pitäisi alaspäin pyöristää, vaikka se ei nyt ongelma Antsulla olekaan, kun inska silti riittää. Ainakin kynäaikana sain täydet ampullilaatikot (ja nykyään samalla tavalla vara-ampullit) ylöspäin pyöristettynä esim jos laatikossa oli 5 ampullia ja reseptin mukaan olisi saanut vain neljä, niin sai koko laatikon. No, eipä sitä oikein nollaankaan voitu pyöristää  ;) Mutta luulisi, että kun ei voida ottaa jostain toisesta paketista osaa, kuten pillerilääkkeiden kanssa joskus tehdään, että jos lääkäri kirjoittanut 30kpl ja paketissa on 20kpl, niin annetaan ne 10kpl sitten toisesta paketista, niin kummallista minun mielestäni tuo alaspäin pyöristys.   
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

jester

• Veteraani
« Vastaus #26 : Syyskuu 08, 2011, 12:30:08 ip »

pakkauksia ei pilkota.neulo ja ruiskuja aina kokonaiset pakkaukset    minun kyna annos  on 25 kappaletta.annos on siis kappaleita  eika kuukausia            reseptissa on maininta jotta saa toisen annoksen       resepti on voimassa vuoten
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Syyskuu 10, 2011, 20:04:22 ip »

Mä sanoin lääkärille, että loppuu se pelleily. Turha sitä on kulutuksen mukaan laskea, vaan sen mukaan miten pumppuun vaihdetaan setti. Mä täytän yhdestä puollosta neljä kertaa pumpun säiliön ja sillä selvä. Piste. Yhteen täyttöön vedän noin 240 yksikköä insuliinia, täyttöön kuluu se kymmenen yksikköä, tällä tapaa se viimeisen täytön viimeiset liemet puollosta on helpompi imeä. Nyt ku kolme vuorokautta tulee täyteen, niin mulla on vielä pelivaraa seuraavaan setin täyttöön, jos vaikka sattuu jotain että ei pystykään juuri sillä hetkellä vaihtamaan settiä, esimerkiksi on vaikka istumassa iltaa jossain, tai jos vaikka tulee joku todellinen hätä, että joutuu vaikka ensiapuun tai jotain, niin on se puolen vuorokauden muutamakymmentä yksikköä vielä pumpussa. Sitten vasta jos pystyy täyttämään viis kertaa pullosta, niin voidaan insuliinireseptiä pienentää.
Kirjattu

kipinakenkuli

• Intoilija
« Vastaus #28 : Syyskuu 19, 2011, 12:29:58 ip »

Mie oon saanu yleensä insuliinit (pumppuhoidon 10 ml pullot) ylöspäin pyöristettynä, niinkuin tuon nyt järjellä ajattelis menevän. Mutta Kela ja järki - ei voi kirjoittaa samaan lauseeseen. Viime kerralla insuliinisatsia hakiessani sain vaan 6 pulloa, vaikka tarve olisi reseptiin merkityn kulutuksen mukaan 6,4 pulloa. Pyöristetään nykysin alaspäin. Lääkäri sitten kirjoitti uuteen reseptiin reiluhkon määrän vuorokausiannokseksi, että taatusti saan sen mitä tarvitsen. Toki saahan sen annoksen itsekin muuttaa kun apteekissa sitä kysyvät. Ite en vaan tajunnut pyöristää ylöspäin ja tuo uusi "sääntö" selvisi vasta kun eri kerralla menin insuliinejani hakemaan.
Kirjattu
A-C Spirit Novorapidilla
3.1.2011 syntyneen prinsessan ylpeä äiti.

http://katoalaskikatoa.blogspot.com/

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 19, 2011, 17:27:38 ip »

Tota mie just hain että onko siinä joku uus käytäntö, siis on, eli pitää pyytää isompi vara reseptiin.
Kirjattu

Linkkejä