Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: kuinka pitkäks aikaa pumppuun saa insuliinit apteekista kerrallaan?  (Luettu 5631 kertaa)

puunukke

• Aktiivinen

Mä tässä aloin panikoida kun huomasin että humalogia on jäljellä enää yhteen setin vaihtoon ja 2 kuukautta vasta on menny tuosta kun hain nuo ampullit. Jos kolmeks kuukaudeks pitäs saada niin millä ihmeen matikalla ne on lasekun tän homman? Jos ekrran ampullissa on 1000 yksikköä ja mun kulutus on 26-40ky vuorokaudessa ja sain 3 pulloa niin eihän nuo riitä suurimmalla kulutuksella kuin 2.5 kuukadeks ja mulla on tosiaan emnny hukkaan reilusti opetellessa. Potkaseeko en mut apteekista pellolle ilman inskoja vai mitenhän käy :o
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

Tepa88

• Jäsen
Vs: kuinka pitkäks aikaa pumppuun saa insuliinit apteekista kerrallaan?
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2011, 23:04:00 ip »

Selität vaan siellä apteekissa et oot saanu liian vähän niitä insuliineja edellisellä kerralla (sillon ne antaa sulle ainaki sen yhen ampullin). Ensin ei tietenkään kannata selittää mitään, kokeilla vaan et kysyykö ne edes mitään.. Ja seuraavalla lääkärikäynnillä kannattaa pyytää et lääkäri kirjottaa reseptin vaikka 50yks/vrk.

Kirjattu
DM1 vuodesta -96.
Pumppu vuodesta -05, nyt Paradigm 715 + Humalog.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #2 : Elokuu 06, 2011, 12:58:29 ip »

Ja apteekissa kannattaa kysyä myös, että ovathan huomanneet laskea tuohon kulutukseen mukaan myös katedrin täytössä hukkaan menevän insuliinin. Itse pyydän lääkäriltä aina pikkuisen normaalia kulutusta isomman reseptin, että on hätävaraa. Pumppua voi tarpeen tullessa täyttää myös varajärjestelmän pikainskakynistä.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2011, 13:20:31 ip »

Ja apteekissa kannattaa kysyä myös, että ovathan huomanneet laskea tuohon kulutukseen mukaan myös katedrin täytössä hukkaan menevän insuliinin. Itse pyydän lääkäriltä aina pikkuisen normaalia kulutusta isomman reseptin, että on hätävaraa. Pumppua voi tarpeen tullessa täyttää myös varajärjestelmän pikainskakynistä.

Mulla ainakin apteekki antaa suoraan reseptin mukaan lasketusta max.määrästä insuliinit. Siis mulla on lekuri jo huomioinut jonkinmoisen hukkamäärän reseptiä kirjoittaessaan. Esim. nykyisin reseptissä lukee 30-40ky vuorokaudessa, kun normisti menee noin 18-25 ky/vrk. Ei siis mitään moninkertaisia määriä, mutta riittävästi noiden katetrien täyttöön ja ilmakuplien pois ajoon. Ei ole tuota edes tarvinut pyytää, vaan on tullut ihan vakiona väli niin isona, että maks-määrän mukaisesti apteekista otettuna aina hyvin riittää. Toki ei tuohon mitään kokonaisten ampullien (mulla 10ml ampulli) hajoamisia mahdu, mutta eipä noita ole tapahtunutkaan (koputtaa puuta... :-[).

Helpointa on tosiaan pyytää reseptiin tarpeeksi isot määrät, niin ei tarvi alkaa apteekissa enää edes mitään selittämään/kinuamaan.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 06, 2011, 14:18:23 ip »

Yleisenä ohjeena minulle on apteekista kerrottu, että kolmen kuukauden lääkkeet saa kerralla ja enempää kuin kahden viikon määrää reseptin annostuksen mukaan laskettuna ei saisi olla jäljellä uutta haettaessa. Olen huomannut, että just näissä erikoiskorvausluokkiin kuuluvissa tuosta pidetään aika tarkasti kiinni.

Jos on joitain peruskorvattavia (42%), nin niissä eivät ole yhtä tarkkoja olleet (tää siis ihan vaan omakohtainen kokemus).
Kirjattu
Antsu1

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2011, 15:31:11 ip »

Mulla ainakin apteekki antaa suoraan reseptin mukaan lasketusta max.määrästä insuliinit. Siis mulla on lekuri jo huomioinut jonkinmoisen hukkamäärän reseptiä kirjoittaessaan. Esim. nykyisin reseptissä lukee 30-40ky vuorokaudessa, kun normisti menee noin 18-25 ky/vrk. Ei siis mitään moninkertaisia määriä, mutta riittävästi noiden katetrien täyttöön ja ilmakuplien pois ajoon. Ei ole tuota edes tarvinut pyytää, vaan on tullut ihan vakiona väli niin isona, että maks-määrän mukaisesti apteekista otettuna aina hyvin riittää. Toki ei tuohon mitään kokonaisten ampullien (mulla 10ml ampulli) hajoamisia mahdu, mutta eipä noita ole tapahtunutkaan (koputtaa puuta... :-[).

Helpointa on tosiaan pyytää reseptiin tarpeeksi isot määrät, niin ei tarvi alkaa apteekissa enää edes mitään selittämään/kinuamaan.

Mulla lukee reseptissä tällä hetkellä 30-40 ky, kun normisti menee 28-35 ky. Yleensä mulle on kyllä laskettu ihan oikein määrät, mutta yhden kerran olen joutunut kysymään, että onhan katedrin täyttö huomioitu, kun meinasin saada turhan vähän inskaa matkaan. Apteekissa käydessä tuntuu, että pumpun käyttäjät ovat aika harvinaisia, esim. 10 ml Humalog-pulloja ei tahdo saada pienemmistä apteekeista.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2011, 17:43:39 ip »

Mulla reseptissä lukee, että 60 yksikköä päivässä, kun menee n 20. Ei valittamista  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2011, 17:57:31 ip »

Mulla reseptissä lukee, että 60 yksikköä päivässä, kun menee n 20. Ei valittamista  ;D

Toi on mun mielestä hyvä esimerkki siitä, että "älyttömyyksiinkin" voidaan resepteissä mennä ja usein juuri vanhoja reseptejä uudistettaessa ei sen kummemmin kysellä paljonko se todellinen annostus on ;)

Itse tykkään, että mulla reseptit on sillälailla kohtuudella kohdillaan. Mutta tosiaan mä joudun jokatapauksessa käymään kolmen kuukauden välein epteekissa, joten enpä pääsisi käyntejä siellä vähentämään, vaikka olisi kuinka suuret määrät määrättynä, siksi ei vaikuta aiankaan Apteekkikertoihin.

Ai niin, D1-nainen, olikos sulla edelleen ne esitäytetyt pumppuampullit käytössä, se onkin vähän asia erikseen, se on se kummajaissysteemi, jonka vuoksi minä aloin itse täyttämään ampullit (siis kun tuli reilu vuosi sitten se uudistus...). Vaikka eipä se mulla saamiini määriin vaikuttanut tai vaikutti niin, että sain paljon enemmän kuin mitä käyttöön meni, hurjaa tuhlinkia ihan luvallisesti ;D
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 06, 2011, 18:27:16 ip »

Ja mulla on 2 eri reseptiä, joissa kummassakin lukee muistaakseni 35ky/vrk vuodeksi. Toinen Humalogin 10 ml:n lasiampulleille ja toinen 3 ml:n kynäampulleille. Todellinen kulutus on noin 25 ky/vrk. Näin olen reseptini  tahtonut ja saanut, kun haluan itse valita, kummastako ampullista pumppuni täytän. Kynäampulli on samalla ns. varajärjestelmä.

Apteekista otan kuitenkin vain tarpeen mukaan eli hieman reippaasti sen 3 kk:n tarpeen. Näin ei tule koskaan yllätyksiä, jos vain muistaa ajoissa käydä apteekissa. Humalogin 10 ml:n ampullien päiväysten kanssa saa olla tarkkana ainakin pikkuapteekeissa, joissa ei välttämättä ole muita pumppailijoita asiakkaana. On nimittäin ollut turhan lyhyitä päiväyksäi. Niinpä minulle tilataan joka kerta satsi keskusvarastolta, että tulee riittävän tuoretta tavaraa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2011, 19:10:25 ip »

Antsu, käytän edelleen esitäytettyjä eli niitähän saa periaatteessa vain kuukaudeksi kerrallaan, mutta se määrä kestää mulla siis kolme kuukautta. Voin kuitenkin hakea uuden annoksen jo kuukauden päästä, mikä helpottaa suuresti matkojen yms suhteen, että on aina tarpeeksi varainskaa jemenissä. Eikä tarvi varainskoina olevia lämpimässä olleita ampulleja käyttää, jos ei ole varma, toimiiko ne enää.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2011, 22:25:38 ip »

no mulla toi oli ihan eka kerta kun hain noita pulloja kun vasta kesäkuussa siirryin tähän pumppuhoitoon :/ En todellakaan osannu ajatella että ne vois apteekissa antaa väärin enkä tosiaan yhtään tienny paljonko mulla tulee menemään vuorokaudes.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Elokuu 07, 2011, 10:10:07 ap »

Joo, 4 pulloa olisi pitänyt saada eli apteekin pitäisi ihan alkajaisiksi korjata oma virheensä = antaa vielä yksi 10 ml:n ampulli.

Yllä oli sitten lisäksi vinkkejä jatkoon eli kannattaa pyytää lääkäriltä resepti, jossa on reilut annokset, esim. tuplat todelliseen insuliinintarpeeseen verrattuna. Varsinkin alussa ja itse täyttäessä insuliinia menee melkoisesti hukkaan, samoin jos vaihtaa kanyyleja ja säiliöitä suositusten mukaisesti. D-lääkärit eivät aina osaa huomioida sitä, että käytännössä pumpatessa inskaa saattaa mennä huomattavasti enemmän kuin pistosaikoina, vaikka monella insuliinintarve samaan aikaan väheneekin.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2011, 10:32:49 ap »

Joo, 4 pulloa olisi pitänyt saada eli apteekin pitäisi ihan alkajaisiksi korjata oma virheensä = antaa vielä yksi 10 ml:n ampulli.

Mullahan on reseptissä 30-40ky/vrk ja nyt huomasin itsekin, etten olen ihan maksimin mukaista määrää saanut. Olen saanut 3 10ml ampullia eli 3000ky kerralla, kun tuo reseptin maksimi tekisi 3600ky. Mulla ei käyttömäärissä ole mitään isoja muutoksia ollut ja itselläni vaihto esitäytetyistä pumppuampulleista itse täytettäviin meni tosi kivuttomasti eli ei ole tullut mitään isompia häslinkejä vastaan.

Katsoin just reseptistä, että olen hakenut sen 3 ampullia:
- 13.12.2010
- 07.03.2011
- 08.06.2011

Tässä aloin funtsimaan, että käyttäskö tuo apteekki jotain keskiarvoa laskiessaan antamaansa määrää... siis ihan mun omaa pähkäilyä vaan. Minä olen nimittäin tosiaan saanut joka kerta tuon 3 ampullia reseptilläni enkä ole mitenkään ottanut kantaa siihen paljonko on todellinen tarve.
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Elokuu 07, 2011, 11:09:29 ap »

Minä olen mielestäni saanut aina reseptiin merkityn määrän täysinä ampulleina pyöristettynä YLÖSpäin ja silloin on katsottu vain kulloisenkin 3 kk:n määrää.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 07, 2011, 11:30:52 ap »

Minä olen mielestäni saanut aina reseptiin merkityn määrän täysinä ampulleina pyöristettynä YLÖSpäin ja silloin on katsottu vain kulloisenkin 3 kk:n määrää.
Oletko sinäkin siirtynyt näiden 10ml ampullien käyttöön? No eipä sillä väliä, oli miten oli ::) Ehkä ovat mulla vaan katsoneet aina sen edellisen määrän uusintahaussa, kun ei koskaan ole ollut ongelmia riittävyyden kanssa, tiedä sitten...

Aloittajan kohdalla voisin kuvitella, että apteekki antaisi ns. etuajassa uuden satsin, kun näyttäisi, että eihän se edellinen ollut reseptin maksimimäärien mukainen 3kk:n määrä.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä