Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: AC Flexlink kanyyleissa muutoksia??  (Luettu 2314 kertaa)

Uljas

• Veteraani
AC Flexlink kanyyleissa muutoksia??
« : Heinäkuu 11, 2011, 10:56:58 ap »

Oletteko huomannu? Mä sain viimeksi välinejakelusta paketin, joissa piuhasta näkee hieman huonommin läpi ja piuha on selvästi jäykempää. Tykkäsin vanhasta joustavasta enemmän. Mutta se teippi.. se taas on ihan unelma :) Pysyy kiinni todella hyvin ja kun ottaa pois niin ei jää lainkaan jälkiä! Vanhoista jää leveät mustat rinkulat mahaan eikä ne lähe kuin saunassa pois >:( On muutenkin iholla mukavemman tuntuinen, ohuempi kai ainakin. Olen ollut ihan haltioissani tosta uudesta teipistä (vai onko se uusi??) vai sainko kenties jonkun hämärän erän?? Taidan vaan kuvitella mutta ihan kuin kanyylikin olis ohuempi kuin vanha.. Tosin väri saattaa tehdä optisen harhan.. näissä oli valkoisen sijaan ihan kirkas! Piti oikein tarkistaa onko siinä muovia ollenkaan vai ei :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: AC Flexlink kanyyleissa muutoksia??
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2011, 16:11:28 ip »

Olisiko tullut uusi versio siitä markkinoilta vedetystä (?) Flex Link Plus-setistä, josta puhuttiin täällä taannoin:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1873162.0

Vai olisiko kyse sittenkin A-C:n kansainvälisillä sivuilla esitellystä ihkauudesta Ultraflexistä:
http://www.accu-chekinsulinpumps.com/ipus/products/infusionsets/ultraflex.html
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2011, 22:52:31 ip »

Just tulin tänne kirjottaakseni samasta!! Olin aluksi vain että jaa, paketin väri on eri ja letku on matta, mikäs siinä, mutta nyt kun otin käyttöön, niin heti tuli ongelmia.. ::)
Ei siinä muuten mitään, mutta nämä uudet ja vanhat ei tunnu sopivan ristiin käytettäväksi, ja mulla noita letkuttomia vanhoja vielä on yks paketti..... ??? Nimittäin mulla oli vanha kanyyli mahassa ja piti aamulla vaihtaa ampulli, niin en viitsinyt vaihtaa kanyyliä, vaan otin pelkän letkun uudesta paketista. Huomasin että se oli matta, mutta en noteerannut eroa sen kummemmin. No äsken mittasin, vs melkein 20 ja kanyyli ihan märkä. Irrotin letkun kanyylistä niin kuulu oikein sellainen märkä tirahdusääni. Oli vuotanut liitoskohdasta. >:( >:( Ei muuten mitään, mutta ei kiitos kertomatta tollasia muutoksia ettei uudet ja vanhat sovi yhteen! Olis voinu käydä huonostikin kun ei ois huomannu, vaan ois vaihtanut vaikka illalla ja aamulla sokerit ois taivaissa! Mutta mihin minä nuo käyttämättömät vanhat nyt dumppaan? Pitää kai viedä tk:seen takaisin ja antaa palautetta että kertovat muille, niin ei tule oikeaa vahinkoa. Yhdestä korkeasta nyt selvitään, mutta jollakin voi nousta vaarallisen korkealle..

Havaitsemani erot:

Vanha katetri oli joustava ja kirkas, kun uusi on kankea ja matta. Huomasin että mattapintaisesta näkee paremmin missä insuliini on menossa ja onko ilmakuplia. Vanhassa taas pidin joustavasta letkusta. Se antoi vähän myöten nykäisyissä. Uudessa katetrissa se monttu missä kanyyliin menevä neula on, on monta milliä syvempi kuin vanhassa ja sen neulan alkupäässä on sellanen muovimöykky, ikäänkuin kanto, jonka keskeltä neula tulee. Vanhassa 'kantoa' ei ollut, vaan pohja oli tasainen.

Vanhan kanyylin pakettimuovi oli sinertävä, kun uusi on ihan kirkas. Uudessa paketissa on kulmissa 'helppo avata' -muotoilua, mikä on ihan tervetullut juttu. Paketin vahapaperi on uudessa paksumpaa, mikä on mielestäni turhaa.

Uudesta kanyylistä ei ole käyttökokemuksia kun vasta sen nahkaan iskin, mutta ulkomuotoeroja... Vanhassa kanyylissä reikä mihin katetrin neula tulee, kapeni tratin muotoisesti, uudessa se on tasaisesti kapeneva. Uudessa kanyylissä ihon alle menevä muoviletku on kirkas, vanhassa valkoinen. Munkin mielestäni uusi oli entistäkin kivuttomampi laittaa paikoilleen. Kanyylin tarran päälipinta on muovisen tuntuinen, vanhassa se tuntui kankaiselta. Tarra on myös huomattavasti ohuempi. Se ei ehkä rispaannu reunoista irti niin helposti kuin vanha. Mullakin jäi aina musta rinkula kanyylistä. Sit sitä piti rapata niin että tuli ihottumaa... ::)
Loput huomiot eroissa on toisarvoisia väri- yms eroja.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2011, 23:03:32 ip »

Mä olen huomannut tuon muutoksen katetrin jäykkyydessä ja kirkkaudessa. Olen tykännyt, koska ainakin minä (siis mun silmillä) erotan ne ilmakuplat paremmin tässä uudessa kuin entisessä. Paketissahan on erona myös se, että koko setissä on se katetri teipattu erilailla nippuun.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia vanhojen pelkkien kanyylien kanssa, vaikka katetri olisikin tuota toista plaatua.

Olen ollut ihan tyytyväinen eli ei ole aiheutunut mitään outoja ongelmia, ei pelkästään eikä "sekakaytössäkään".

Mä olen mielestäni huomannut, että inska tihkuu neulasta vähän erilailla kuin sillä vanhalla kanyylillä, ei näy yhtä selvänä tipan kasaantumista neulan kärkeen (jos joku ymmärtää mitä tarkoitan ::)).

Mutta tosiaan, mitään ongelmia en ole voinut laittaa tuosta johtuvaksi. Ja tosiaan kanyylin tarra on jotenkin siistimmin käyttäyvä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 16, 2011, 00:02:32 ap »

Teippi tuntuu kyllä fiksulta, jotenkin huomaamattomammalta ja katetrista erottaa ilmakuplat tosi hyvin!
Mutta mulla tosiaan tuo vanha kanyyli ja uusi letku ei passannut yhteen. Sivusuunnassa kun heiluttaa, niin ne lonksuukin. Oon melko varma että eriparisuus oli syy vuotoon. Ehkä ne nimenomaiset yksilöt ei passanneet toisillensa ja muut passais ristiin, mutta en ehkä uskalla riskeerata.. Voinko hävittää ne vanhat? Vai pitäiskö kysyä d-hoitajalta asiasta?
Kirjattu

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #5 : Heinäkuu 16, 2011, 16:40:08 ip »

Oi jes, hyvä että muidenkoin kohdalle on osunut näitä! Mä pelkäsin että oon saanu jonkun yhden hasardi-paketin ja ehdin jo niin rakastua siihen teippiin :) Ulkopuolelta tosiaan tuntuu muovisemmalta mutta silti hengittää koska mun ihoon siitä ei jää pienintäkään jälkeä! Ja irtoaa silti kätsysti, ovat vaan niin ihania! vanhoissa ne kankaiset pinnat oli ihan nukkaantunu, näyttävät ihan pesunukalta ja yäks niitä mustia renkaita jotka ei lähde millään.. Ja tosiaan, ihan mahtavaa että pistäminen sattuu noissa paljon vähemmän!!! Mä pistän aina käsin ja menee kyllä ihoon ilman suurempaa väkivaltaa :)

Letku on tosiaan jäykkä ja matta. Pidin vanhasta enemmän kun on joustava, mutta eipä tuo nyt ihmeemmin haittaa, mä oon vaan ton teipin lumoissa 8) Ja juu, piuha on teipattu löysemmällä teipillä mutkalle, siitähän ne heti tunnistaa. Mä tahdon näitä lisää!!!

kivitatti: mulla ei ole ollut minkäänlaista yhteensopivuus ongelmaa. Voisko sun kohdalle olla osunu susi paketti?? Hyvin nää mun ainakin pelaa! Mulla on siis käytössä 8mm pystykanyyli, AC Flexlink (piuha 60cm). Onko noi sun ihan samoja?
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 17, 2011, 18:03:25 ip »

Presiis samoja on. Käytin uutta letkua ja vanhaa kanyylia ja valskasi liitoskohdasta. Mutta oon aamulla menossa käymään d-hoitajalla, niin otan yhen kumpaakin mukaan, näytän erot ja kysyn mitä tehdä. Kerron sitten mitä se sanoi. :) Muuten nämä on kyllä toiminut ihan mainiosti. Ei mitään ongelmaa.
Kirjattu

Linkkejä