Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: verensokerisensoroinnista  (Luettu 16347 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: verensokerisensoroinnista
« Vastaus #90 : Elokuu 04, 2011, 08:18:51 ap »

En voi todeta, että yleensä vuotaisi. Välillä toki esiintyy vuotoja, enemmän tai vähemmän. Ja en siis jatkuva sensoroija ole, mutta tässä vuosien kuluessa on ihan kohtuullinen määrä sensoreita ollut, nyt juuri yli 10 sensorin putki menossa loppusuoralla.

Tässä putkessa ei ole ollut kuin yksi selkeä vuoto juuri sinne sensorin muoviosan alle. Joskus aikoinaan yksi vuoti enemmänkin, mutta loppui kuitenkin niin, että saatoin sensorin ottaa käyttöön. Ja kerran muistan, että sensorin poiston yhteydessä tuli niin paljon vuotoa, että d-hoitaja (siis poisto silloin vastaanotolla) joutui laittamaan laastarin siihen päälle.

Minä en ole huomannut mitään vaikutuksia itse sensorin toimintaan, en silloinkaan, kun vuotoa oli enemmän ja jouduin vähän aikaa sitä sensorin kohtaa painamaan sideharsolapulla ennenkuin vuoto lakkasi. Mutta tämä on vain omia kokemuksiani ja varmaan on taas kerran hyvinkin yksilöllistä, miten sensorointi toimii, kuinka varmasti.

Omalla kohdallani esim. nyt on ollut sen verran paljon kaikenlaisia heittoja/ongelmia ym. että omalla kohdallani sensoroinnin anti on lähinnä vain suurten heittojen kiinni saamista ja silloinkin vasta omien mittausten jälkeen. Esim. vime yönä sensori herätti kahdesti matalaan (rajana 4 mmol/l) ja kummallakin kerralla oman mittarin tulos oli vähän yli 8. Oli sensorin kuudes päivä menossa ja olen nyt useammallakin sensorilla huomannut, ettei viimeinen päivä ole ollenkaan luotettava, tai ainakaan vimeinen puoli vuorokautta ja nyt aamulla sitten sensori sanoikin jo sopimuksensa kokonaan irti eli jymähti hypoarvoihin eikä kalibrointi enää onnannut, toisen yrityksen jälkeen tuli vaan herjaa "vaihda sensori".

Onnellisia ne, joilla sensori toimii luotettavasti, itseäni en valitettavasti voi heihin lukea, mutta toki silti on tilanteita, joissa sensorointi auttaa paljon jopa minullakin. Jaa taisin livetä vähän noista verenvuodoista... :-[ :-[
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Elokuu 05, 2011, 00:11:06 ap »

Minulla vuotaa jokaikinen kerta, joskus vähemmän, joskus enemmän, mutta koskaan ei vuoto ole estänyt sensorointia. Minulla sensorit toimivat yleensä aika mukavasti, parhaiten käsivarressa ja reidessä, hieman oikutellen vatsassa. 6. päivänä saattaa tulla outoa heittelyä, muttei silloinkaan aina.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #92 : Elokuu 05, 2011, 08:25:04 ap »

Miksiköhän Suomessa ei käytetä enemmän Dexcomin sensorointia: pitäisi olla huomattavasti pienempi ja varsinkin tarkempi kuin ikivanha Minimedin Guardian-järjestelmä.

Monet Minimed Veo/Revel-pumpun käyttäjät jenkeissä eivät käytä pumppunsa sensorointia, vaan mielummin kantavat erillistä Dexcom-vastaanotinlaitetta ja ihossa Dexcom-sensoria. Sensorin tarkkuuden ja käyttömukavuuden takia.

Kai se menee niin, että kun joku laite joskus 10v sitten on taloon ostettu ja hoitajille opetettu, niin jämähdetään sitten siihen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2011, 08:33:54 ap kirjoittanut JKD1 »
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

Ann

• Jäsen
« Vastaus #93 : Elokuu 05, 2011, 08:51:41 ap »

^Tai nykyiset hankinta- ja kilpailutussäännökset sairaaloissa ::) Kyselin viimeksi d-polilla onko enlite-sensoreita tulossa, ei kuulemma mitään tietoa, kun hankintapäätökset ja -kilpailutukset on kesken.. Ainakin meidän d-lääkäri harmitteli itsekin byrokratiaa ja sen hitautta d-tarvikkeiden hankinnoissa, joissa kehitys on nopeaa ja olisi hyvä saada uusimmat/parhaimmat välineet nopeasti käyttöön/kokeiluun.
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #94 : Elokuu 05, 2011, 10:03:48 ap »

Miksiköhän Suomessa ei käytetä enemmän Dexcomin sensorointia: pitäisi olla huomattavasti pienempi ja varsinkin tarkempi kuin ikivanha Minimedin Guardian-järjestelmä.

Tää mulla nykyisin lainassa oleva Guardian on ainakin eri vempain (kehittyneempi) kuin se, millä ekan kerran sensoroin joskus oisko ollut vuonna 2006, että on kait tässäkin jotain kehitystä tapahtunut... jaa uusi sensorikin on jo saatavilla ja siitä olen kuullut (toki vain huhuina) että parempi olisi. Itselläni toki on se vanhempi sensori käytössä tässä sensorointirupeamassa.

Ja tosiaan meitä on paha jenkkeihin verrata, koska siellä se systeemi taitaa perustua vakuutuksiin ja vakuutusyhtiöihin. Olen lueskellut heidän pumppukeskustelupalstoiltaan, että jotkut jopa täyttävät jatkuvasti pumpun säiliöitä useamman kerran, koska vakuutus heille ei niitä tarpeeksi kustanna ::).

Ihan toinen juttu, mutta tupipahan mieleeni (kun tuossa juuri kuulin USA:n työttömyyden olevavan noin 9%. Mitenkähän siellä käy, kun työpaikka menee, meneeköhän samalla usein työnantajan maksama vakjuutus ja mitenkähän sitten käy esim. diabeteshoidon yleensäkin...
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #95 : Elokuu 05, 2011, 10:15:34 ap »

Ja tosiaan meitä on paha jenkkeihin verrata, koska siellä se systeemi taitaa perustua vakuutuksiin ja vakuutusyhtiöihin. Olen lueskellut heidän pumppukeskustelupalstoiltaan, että jotkut jopa täyttävät jatkuvasti pumpun säiliöitä useamman kerran, koska vakuutus heille ei niitä tarpeeksi kustanna ::).

Ihan toinen juttu, mutta tupipahan mieleeni (kun tuossa juuri kuulin USA:n työttömyyden olevavan noin 9%. Mitenkähän siellä käy, kun työpaikka menee, meneeköhän samalla usein työnantajan maksama vakjuutus ja mitenkähän sitten käy esim. diabeteshoidon yleensäkin...

Niinpä. Meillä pystyy sentään työttömät ja eläkeläisetkin käyttämään pumppua. Sensorointia en muutaman kerran kokeilleena itse kaipaa ollenkaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #96 : Elokuu 05, 2011, 10:27:12 ap »

^Tai nykyiset hankinta- ja kilpailutussäännökset sairaaloissa ::) Kyselin viimeksi d-polilla onko enlite-sensoreita tulossa, ei kuulemma mitään tietoa, kun hankintapäätökset ja -kilpailutukset on kesken.. Ainakin meidän d-lääkäri harmitteli itsekin byrokratiaa ja sen hitautta d-tarvikkeiden hankinnoissa, joissa kehitys on nopeaa ja olisi hyvä saada uusimmat/parhaimmat välineet nopeasti käyttöön/kokeiluun.

Minut sensoroitiin Guardianilla pari kuukautta sitten TAYS:issa. Pöydällä niillä oli jo avaamattomia laatikoita Enlitejä.... Mutta minuun käytettiin vanhanmallista sensoria, vaikka yritin vähän vinkata...  :(

Ei se vanha sensori olisi sellaista potilasta harmittanut, joka ei olisi tiennyt koko Enliten olemassaolosta.

2 krt nyt sensoroitu (vanhalla Guardianilla), ei kyllä vakuuta.

(Se aataminaikainen Guardianin edeltäjä oli nimeltään Guardian  RT)

Dexcomin sensori pieni ja kivuton asentaa.... Virallisesti yksi sensori kestää 7 päivää, tieteellisen tutkimuksen mukaan 10 päivää

http://care.diabetesjournals.org/content/32/3/436.full

& monet käyttäjät pystyvät käyttämään yhtä sensoria 12-14 päivää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2011, 10:33:52 ap kirjoittanut JKD1 »
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #97 : Elokuu 05, 2011, 23:14:30 ip »

Tuleeko muille ihottumaa sensorin päällä käytettävästä kalvoteipistä? Mulle tuli hirveästi punaista näppy-ihottumaa, joka kutisi ihan armottomasti!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #98 : Elokuu 05, 2011, 23:35:00 ip »

Tuleeko muille ihottumaa sensorin päällä käytettävästä kalvoteipistä? Mulle tuli hirveästi punaista näppy-ihottumaa, joka kutisi ihan armottomasti!

Ei ihottumaa, mutta niin älytöntä kutinaa, etten haluais käyttää sensoria. Ja sitten kun sen muovin ottaa pois, niin tuoksu ei ole kovin miellyttävä, kun on monta päivää iho haukunut teipin alla  :-\
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #99 : Elokuu 06, 2011, 09:22:30 ap »

Mä olen tällä pidemmällä rupeamalla käyttänyt tuota kalvoa ilman sen kummempia ongelmia. Olen käyttänyt myös pelkästään ihoteippiä ristiin vedettynä lähettimen yli ja sekin on riittänyt hyvin pitämään lähetintä paikoillaan ja on antanut ihon hengittää paljon paremmin. Ja tuota ihoteippiä on myös helpompi vaihtaa (mun mielestä) sen kuuden päivän aikana eli itse esim. vaihdoin aina suihkun jälkeen.

Pumppu-jutuissa noin yleensä mä olen jotenkin huomaavinani, että se klipsi paljaaseen ihoon osuessaan vähän kutittaa, ei oikeastaan muuta. Pari pientä tulehduksen poikasta on ollut kanyylien kohdissa, ei koskaan sensorien kohdassa. Lopputoteamus siis: ei tule ihottumaa sensorien kalvoista.
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #100 : Elokuu 07, 2011, 13:33:44 ip »

Mulla tulehtuu kanyyli jopa yhdessä päivässä, jos laitan sen reiteen tai jenkkakahvaan. Mahassa kestää olla neljä-viisikin päivää. Jos on tulehduksen poikasta, niin heti nousee sokerit, eli imeytyminen häiriintyy. Yleensä jos korkeisiin en keksi kunnon syytä ja ne ei ensimmäisellä korjauksella lähde laskuun vaihdan kanyylin. Joskus se on ollut syypää, joskus taas ei... ::) Sen verran irrationaalisesti ne sokerit käyttäytyy, että en jokaisen korkean kohdalla viitsi kanyyliä vaihtaa. Enhän ehtis muuta tehdäkään! :D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

jester

• Veteraani
« Vastaus #101 : Elokuu 07, 2011, 19:48:47 ip »

2 noin 45 minutin oppituntia,    tarjolla  ,saatavissa
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #102 : Elokuu 07, 2011, 20:34:04 ip »

2 noin 45 minutin oppituntia,    tarjolla  ,saatavissa

Verensokerisensoroinnistako?

En minä ainakaan sensorointiin noin pitkiä oppitunteja tarvitse, vaikka saatavilla olisikin ;)
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #103 : Elokuu 12, 2011, 16:50:13 ip »

Tässä on nyt menossa tän rupeaman viimeinen sensori... Tuli vielä yksi kysymys mieleen tästä sensoroinnista.

Miksi kalibrointiarvo ei välttämättä siirry sinällään sensoriin? Mä oletin, että se aina pistäisi sensorin samaan oman mittarin lukemien kanssa. Välillä näin käykin, muttei läheskään aina.

Esim. tänään sensori näytti jotain 5,5 mmol/l, mittasin arvon 7,1 mmol/l ja syötin sen kalibrointiarvona. Sensori ei kuitenkaan noussut kuin arvoon 6,5 mmol/l ::) Siis välillä siirrytään just samaan ja välillä ei, miksi, mikä on logiikkana noissa kalibroinneissa?

PS. tän jälkeen mä en varmaan kysele pitkään aikaan pahemmin mitään sensoroinnista ;), kun tää putki on ohi, niin seuraavaa saan varmaan odotella pitkään, toki on luultavasti kiinni siitä tuleeko jotain uusia ylläreitä eteen :)
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #104 : Elokuu 12, 2011, 16:53:29 ip »

Muistankohan oikein, että se laskee viimeisen 3 (?) kalibroinnin mukaan jonkunlaisen korjausarvon?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä