Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418239 viestiä  •  20000 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: verensokerisensoroinnista  (Luettu 15401 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
verensokerisensoroinnista
« Vastaus #30 : Kesäkuu 17, 2011, 12:28:11 ip »

Sitä mä vähän ihmettelinkin aamulla, että mitäh :o Iltapäivällä sama juttu... Onkohan sensori ihan ok, vai johtuisko kudosnesteistä ;D Ihan vaan olen tänne omiani kirjoitellut, ilman mitään, että kukaan vastaisi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

äskoo

• Lentävä kynä
verensokerisensoroinnista
« Vastaus #31 : Kesäkuu 17, 2011, 12:59:52 ip »

Hei, voisiko joku siirtää tämän omaksi aiheekseen Hoitoväline-osioon? Olisi hyödyllinen seuraavalle samojen ongelmien kanssa painivalle!
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: verensokerisensoroinnista
« Vastaus #32 : Kesäkuu 17, 2011, 17:16:14 ip »

Sensorointi sopii edustajan mukaan joidenkin kudoksille paremmille kuin toisten. Samoin sensorin toiminta-aika vaihtelee. Minulla on ollut aikaisemmin sensoreiden kanssa aika lailla ongelmia, kun ne ovat olleet mahassa. Nyt kun olen siirtynyt pitämään sensoria joko käsivarren alleissa tai reidessä, sensorointi on onnistunut lähes ongelmitta. Ihan loppuvaiheessa = 6. päivänä saattaa tulla ongelmia tyyliin: sensori 17, mittari 7! Muuten sensori ja Contour ovat näyttäneet hyvin samanlaisia tuloksia ja enimmäkseen max 2 mmol/l:n eroa.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Kesäkuu 17, 2011, 21:34:44 ip »

Mulla on sensori kestänyt aina sen kuusi päivää eikä luotettavuuteen ole tullut ihmeempiä muutoksia. Kun tässä mallissa kolmen päivän välein tehdään se "uudistus", niin joku sanoi, että voi toisenkin kerran uudistaa ja toiminta jatkuu, siis joillain jopa 9 päivään asti. Itse olen kerran yrittänyt eli uudistin vielä palautuspäivän aamunakin ihan kokeilunhalusta, mutta mulla ei suostunut toimimaan, herjaa herjan perään... ja lopulta pois.

Nyt tässä mun toisessa sensorissa tosiaan alkoi sellainen ylös/alas sekoilu heti alusta asti, matalaa tahtoi näyttää suurimman osan aikaa, mutta etenkin yöllä pienikin liikkuminen aiheutti sellasen äkkikipuamisen ylös ja jälleen vaakatasoon päästyäni tapahtui äkkitiputus alas. Mihinkään huippukorkeisiin ei toki menty, mutta arvoihin ei voinut luottaa lainkaan. Ja sitten yhtäkkiä aamu-viideltä sensori lähtikin toimimaan ihan nätisti. Koko päivä on nyt mennyt todella hyvin, joten taidan uskaltaa seuraavan yönkin pitää jopa hälytykset päällä (nimittäin viime yö oli sellasta rumbaa, että toista sellaista en halua). Ja mainittakoon vielä tuosta ylös/alas -rumbasta. Viime kesänä mulla oli 10 sensorin putki ja silloin oli ihan samanlainen tilanne yhden sensorin kanssa, muut toimivat ihan ok.

Ekan pumppuajan sensorointini aluksi pääsin tutustumaan tuohon 22,2 arvoon. Sensori hyökkäsi heti alussa sinne ja ohjeena oli muistaakseni kalibroida uudelleen (oikea arvo noin 10mmol/l). Ja eihän noin suuri ero mennyt kalibroinnissa läpi eli ohjeeksi sain kokeilla kalibroida useampaan kertaan ja en muista enää kuinka monen jälkeen ohjeeksi sain, että sensori pitää vaihtaa. Ai niin, sain ohjeen siitä Medronicin päivystysnummerosta ;)

Vatsassa en minäkään tykkää sensoria pitää. Ja sitten tykään pitää esim. aika tiukkoja farkkuja ja jopa ohjeissa varoitettiin, että tiukat vaatteet saattavat vaikuttaa kudosnesteen liikkeisiin haittaavasti. Ja toki pitää sille pumpun kanyylillekin olla helpot paikat käytössä. Käsivarsi osoittautui tosiaan hyväksi paikaksi, mutta yksinasujana en sensoria käsivarteen saa kiinni, siis reidet täälläkin ;D
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Kesäkuu 18, 2011, 07:30:33 ap »

Mä olen tehnyt havainnon  ::) Inskatarve hyvin pieni yöllä ja yksi Lantus aamulla on siksi hyvä, mutta.. Pari pykälää on sitä vara nostaa, mutta... Siis kun se ei riitä mun päivälle ??? Aamunkoitto on sen verran kova, että sekoittaa pakan totaallisesti aamupäivästä, liki klo 14 asti, eli päiväkahville.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Kesäkuu 18, 2011, 09:26:21 ap »

Vatsassa en minäkään tykkää sensoria pitää. Ja sitten tykään pitää esim. aika tiukkoja farkkuja ja jopa ohjeissa varoitettiin, että tiukat vaatteet saattavat vaikuttaa kudosnesteen liikkeisiin haittaavasti. Ja toki pitää sille pumpun kanyylillekin olla helpot paikat käytössä. Käsivarsi osoittautui tosiaan hyväksi paikaksi, mutta yksinasujana en sensoria käsivarteen saa kiinni, siis reidet täälläkin ;D

Tuo kohta on ollut mulla parempi kuin pari vuotta sitten, eri mahanpuolisko ja hieman alempana. Ollaan kyllä menty harvinaisen samoissa kuin omakin mittari, ihan siis oon  :o Mä olen tänä aikana pitänyt löysiä vaatteita ja yleensä yrittänyt ettei mikään painais. Harmittaa vain se, että mä en tiedä, mitä noille sokereille tekis, entistä enemmän on vahvistunut se, että olisiko Prota sitten ainoa vaihtoehto, jollain keinoilla pitää toi aamunkoitto saada kuriin ja mun pää on nyt tyhjä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Kesäkuu 18, 2011, 09:28:29 ap »

Sensorointi sopii edustajan mukaan joidenkin kudoksille paremmille kuin toisten. Samoin sensorin toiminta-aika vaihtelee. Minulla on ollut aikaisemmin sensoreiden kanssa aika lailla ongelmia, kun ne ovat olleet mahassa. Nyt kun olen siirtynyt pitämään sensoria joko käsivarren alleissa tai reidessä, sensorointi on onnistunut lähes ongelmitta. Ihan loppuvaiheessa = 6. päivänä saattaa tulla ongelmia tyyliin: sensori 17, mittari 7! Muuten sensori ja Contour ovat näyttäneet hyvin samanlaisia tuloksia ja enimmäkseen max 2 mmol/l:n eroa.

No niin, nyt on jollain tasolla tullut todistettua, että sensorointi ei sovi miulle yöaikaan (siis jolloin se jopa tarpeellisin olisi ::)). Vika voisi tietenkin olla joko tässä sensirikappaleessa tai sitten sensorointipaikassa... kun tietäis kummassa :( Toinen yö takana uudella sensorilla, joka siis reidessä.

Ja ongelma on siis se, että sensori tipahtaa heti kunnon hypoarvoihin, kun olen aidosti nukahtanut. Samaan aikaan omat mittaukset kertovat sokereiden olevan ihan ok-arvoissa, ei edes hypon rajoilla, vaan jossain 7-8 paikkeilla. Vastaavasti jalkeille nousu aiheuttaa nopean paluun oikeisiin arvoihin ja liikkeet tapahtuvat todella nopeasti, nopeasti kumpaankin suuntaan.

Tässä on esim. tämän aamun heräämiskokemus sensorin mukaan:
- klo 7:41 matalan häly arvolla 2,4mmol/l (oma mittaus 7,3 mmol/l) ja vuoteesta nousu
- klo 7:46 sensori 4,8 mmol/l ja 2 nuolta ylös
- klo 7;51 sensori 6,9 mmol/l ja 2 nuolta ylös
- klo 7:56 sensori 8,0 mmol/l ja 2 nuolta ylös
- klo 8:01 sensori 8,2 mmol/l nuolet poistuneet

Eli välillä 7:41 - 7:56 (15min) sensori nousi yht. 5,6 mmol/l. Viime yönä aamuyön puolella sensori teki tuota useamman kerran eli tasan niin monta kuin jaksoin nousta matalan hälyn jälkeen vuoteesta ylös. Ja hetken päästä taas nukkuessa sensori päätti, että hypoarvoille pitää mennä vauhdin ollessa samanlainen.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa juuri yöaikaan? Ja voisko syy olla sensorikappaleen vai tuon reiden sensoripaikkana? Ei haluais kauhean montaa sensoria tuhlata syyllisen löytymisen, muttei tämäkään herkulllista ole, toki päiväsaikaan toimii ihan ok. Se kyllä viittaisi paikkaan liittyvään ongelmaan eli nuo kudosnesteet jotenkin muuttuvat yöaikaan ihan kohjoiksi ::) :-X

Ja sekin toki tuli mieleen, että eihän tuo kortisonikuuri voi tälläseen vaikuttaa, mutta ei, koska eka sensori käsivarressa pelasi ok. Kait se on vatsa uhrattava kuitenkin. Ai niin, ja tiedoksi vielä, että viime kesänä sensorointi reidessä toimi yhtä tällästä samanlaista ongelmajaksoa lukuunottamatta ok, eli ihan säännöllinen ei nuo reiden ongelmat kuitenkaan ole.
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Kesäkuu 18, 2011, 09:55:32 ap »

Hmmm, en osaa neuvoa ongelmassasi, mutta hieman samankaltaista outoutta on minun yösensoroinneissani. Yleensä nukkuessa tulee melkein suoraa viivaa välillä 4-6. Minä vaan en viitsi heräillä yöllä tarkistamaan mittarilla. Silloin saattaisi tulla mutkia käyrään...?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Kesäkuu 18, 2011, 11:06:34 ap »

Hmmm, en osaa neuvoa ongelmassasi, mutta hieman samankaltaista outoutta on minun yösensoroinneissani. Yleensä nukkuessa tulee melkein suoraa viivaa välillä 4-6. Minä vaan en viitsi heräillä yöllä tarkistamaan mittarilla. Silloin saattaisi tulla mutkia käyrään...?

No mitä mieltä olisi esim. omassa tapauksessani käyrällä, joka kertoisi sokereiden olleen koko yön välillä 2,4 - 4,0 mmol/l? Ei taitaisi ainakaan hoitotaho ilahtua ja toisaalta ei se ilahduta minuakaan, koska tiedän sen olevan muuta kuin todellisen arvon läheltä. Omilla mittailuilla saa sitten ainakin syötetyksi sen todellisen arvon sensoriinkin ja toisaalta mulla tuo hetken pystyssä olo (muutama kävelyaskel) sitten saa sensorinkin näyttämään sen suunnilleen ok-arvon edes hetket, toki sitten taas palataan takaisin tuonne kummiin arvoihin. Eihän tästä ole mitään apua, kun pitäisi nimenomaan saada selville miten se verensokeri yöaikaan laskee takaisin normaaleihin arvoihin aamun kortisonipillereiden jälkeen.

Sehän on ok, se tasainen viiva noissa sun arvoissa, jos edes kerran olet tsekannut ihan mittarilla, että todellisuuskin on lähellä sitä. Olisikin tosiaan mukavaa tietää onko kukaan muu törmännyt tuollaiseen lyhyenkin ylösnousun vaikutukseen sensorin monitorissa? Nuo vaihteluthan ovat niin lyhytaikaisia, että eivät sitten enää niissä ainakaan vuorokauden paperitulostuksissa pahemmin näy eli vaatisivat melko aktiivista monitorin seurantaa.

Tuli muuten mieleen, että mitä teidän mielestä tarkoittaa "aterian jälkeen", kun puhutaan milloin ei saa kalibroida? Heti jälkeen, 1h jälkeen, 2h jälkeen vai mitä?
Kirjattu
Antsu1

RiMa

• Vieras
« Vastaus #39 : Kesäkuu 18, 2011, 12:33:57 ip »

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa juuri yöaikaan? Ja voisko syy olla sensorikappaleen vai tuon reiden sensoripaikkana? Ei haluais kauhean montaa sensoria tuhlata syyllisen löytymisen, muttei tämäkään herkulllista ole, toki päiväsaikaan toimii ihan ok. Se kyllä viittaisi paikkaan liittyvään ongelmaan eli nuo kudosnesteet jotenkin muuttuvat yöaikaan ihan kohjoiksi ::) :-X

Minulla on kerran ollut käytössä sensorointi, viime joulun alla. Ongelmia oli yöllä; sensori hälytti jatkuvasti joko huonoa signaalia tai matalia sokereita. Sensorit olivat minulla kiinni joko vatsassa tai reidessä. Omien mittausten mukaan vs:t olivat 4-6 välillä, vaikka sensori näytti 2-alkuisia lukemia. Muistaakseni huono signaali oli reiden kanssa. Päivällä toimi, oli sensori reidessä tai vatsassa.

Minä en kauan jaksanut sensorin kanssa takuta, palautin sen ennen sovittua palautuspäivää. Ihoni ärtyi kiinnitysteipeistä ja kun sensori oli ollut kiinni päivän, kiinnityspaikka alkoi kipeytyä. Jopa niin kovasti, että päivän päätteeksi kävely alkoi tuntua pahalta, sensorin ollessa reidessä. Koin, että sensoroinnista oli minulle enemmän rasitusta kuin hyötyä. Muutenkin sensorointi tuli niin paljon viiveellä omiin mittauksiin verrattuna, että sain mitata jatkuvasti ja varmistella oikeita vs-arvoja lisämittauksilla. Näin siis minulla, toivottavasti te muut saatte paremmin hyödyt käyttöön.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Kesäkuu 18, 2011, 13:14:57 ip »

Minulla on kerran ollut käytössä sensorointi, viime joulun alla. Ongelmia oli yöllä; sensori hälytti jatkuvasti joko huonoa signaalia tai matalia sokereita. Sensorit olivat minulla kiinni joko vatsassa tai reidessä. Omien mittausten mukaan vs:t olivat 4-6 välillä, vaikka sensori näytti 2-alkuisia lukemia. Muistaakseni huono signaali oli reiden kanssa. Päivällä toimi, oli sensori reidessä tai vatsassa.

Satuitko huomaamaan nimenomaan yöaikaan, että sensori ois hypännyt ok-arvoihin, jos vähänkin liikkui, tyyliin kävi keittiössä juomassa tai vessassa? Ja tipahtanut takaisin, kun nukkuminen jatkui... Mullakin päivisin on toiminut ihan ok ja se onkin ollut tärkeintä tuon kortisonin kanssa, mutta yhtä tärkeää olisi ollut saada öistäkin kuva, kun kuulemma niin yksilöllisesti sokerit laskee takaisin ja varoitellaan "kortisoni-korkeita" liian reilusti korjaamastakaan juuri jottei öisin sitten tulisi peräti hypo-matalia.

Mä varmaan vaihdan nyt kesken kaiken (vasta kaksi yötä takana) uuden sensorin ja kokeilen vatsaa. Ja jos sielläkin menee öisin miten menee, niin sitten taidan luovuttaa minäkin :( Olkavarressa eka sensori toimi kuin enkeli, mutta valitettavasti sinne ei pysty itse sensoria laittamaan ::)
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Kesäkuu 18, 2011, 16:40:21 ip »

Tuli hieman yllättäen tuo sensorin vaihto, vai miksi sitä sanotaan, kun kai 3 vrk:ta tuli täyteen. Olin jotenkin kuvitellut, että sen jälkeen menee 2 tuntia ja sitten on kalibrointi ja sitten 6 tuntia, jne. No, en tiedä, oliko sensori jo aiemmin hälyyttänyt, mutta poopi soi ja systeri oli puhelimessa :P No niin, kurvasin tiensivuun ja käynnistin sensorin uudelleen. Pääsin ajamaan n. 3-4 kilsaa ja olin just kaupan pihassa, kun sensori taas hälyytti ja eiku tahtoi verensokerin. Mittasin sen ja sitten jonkin hetken päästä sensori alko pelittämään taas :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Kesäkuu 18, 2011, 16:56:56 ip »

Ai niin, eka hypo ohitettu sensoroinnin aikana, eipä vaan sensori ole ks. tapahtumaan havainnut (vielä?) ja voi olla, että mentiin sen ohi jo. Oli just siihen aikaan, että tullaan yhdellä nuolella alaspäin. Oma mittari 3,1, sensori 6,2 :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Kesäkuu 18, 2011, 16:58:25 ip »

Juu, noinhan se menee, kun "uudistetaan" vanhaa snesoria. Se aloitettaessa oleva 2h odotusaika kutistuu muutamiin minuutteihin - tosi hyvä juttu :). Mä vaihdoin tänään koko sensorin ja kohta on täynnä se 2h odotusaika, joten sopivasti pääsen yöksi seuraamaan toimiiko nyt yölläkin ok. Paikkakin vaihtui reidestä vatsaan ;) Jos tämäkään ei öisin pelitä, niin sitten palautan koko sensorin eli mä kuulun varmaan sellaseen "öisin oudon kudosnesteen omaaviin" ;)

Ja Friita, kyllä sen sensorin pitäisi tuo hypo huomata, mutta toki vähän myöhässä. Onko siitä hyposta jo minkä verran aikaa, olettaisin, että puolessa tunnissa pitäisi viimeistään alkaa sensorin arvoissakin näkymään...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2011, 17:02:07 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Kesäkuu 18, 2011, 17:08:45 ip »

Äsken tapahtui alle puolituntia sitten, mä päätin tehdä ensin ruokaa ja en napostella, annoin itseni syödä yhden ruisleivän palan, kun oli niin nälkä.. No, hetken päästä tunsin, että nälkä on edelleen ja mittasin sokerit ::) Söin siihen aika reippaasti ja päivällisen päälle. Katsellaan, voi olla, että tolla ruokamäärällä mentiin ohi ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Linkkejä