Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: verensokerisensoroinnista  (Luettu 16384 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
verensokerisensorointi2
« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2011, 17:36:26 ip »

Ihan eri ohjeet  :o Tää on aika kulunut, eli oisko jotakin vanhaa mallia? Siis ainakin toi lähetin vai miksi sitä kutsutaan. Niin ja näissä ohjeissa ei ole mitään, että vain 4 kertaa vuorokaudessa maksimi. Siis vähintään 2 kertaa ja
- jos glukoosiarvo ei muutu nopeasti ja on 2,2-22,2 mmol/l
- päivä 1: 2 tunnin kuluttua asettamisesta ja sen jälkeen 6 tunnin päästä ja sitten 12 tunnin päästä
- päivä 2 ja 3: vähintään 2 kalibrointia/päivä, 12 tunnin välein.

Niin, mulla toi sensori on kiinni maanantaihin asti, eli mä käynnistän sen uudelleen jossain vaiheessa 3. päivän tullessa täyteen. Enkä itse vaihda sitä, kaikkiaan se voi olla kiinni 6 vuorokautta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2011, 17:50:06 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
verensokerisensorointi2
« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2011, 17:57:58 ip »

No mulla on ohje:
Medtronic: Aloitusopas Guardian REAL-Time

Ekaa kertaa sain myös sellasen Medtronicin läpyskan erilaisia vika/ongelmatilanteita varten: CGM VINKIT - TOP 10 toisella puolella ja toisella CGM TOIMINTAOHJEET. Eli eipä tule niin paljoa tarvetta päivystysnumeroon soitella ;)

Tuosta kalibroinnista mulla on mielestäni ollut samanlainen ohjeistus jo muutaman vuoden ajan
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2011, 18:15:31 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Antsu1

• Lentävä kynä
verensokerisensorointi2
« Vastaus #17 : Kesäkuu 16, 2011, 19:19:13 ip »

Ihan eri ohjeet  :o Tää on aika kulunut, eli oisko jotakin vanhaa mallia? Siis ainakin toi lähetin vai miksi sitä kutsutaan. Niin ja näissä ohjeissa ei ole mitään, että vain 4 kertaa vuorokaudessa maksimi. Siis vähintään 2 kertaa ja
- jos glukoosiarvo ei muutu nopeasti ja on 2,2-22,2 mmol/l
- päivä 1: 2 tunnin kuluttua asettamisesta ja sen jälkeen 6 tunnin päästä ja sitten 12 tunnin päästä
- päivä 2 ja 3: vähintään 2 kalibrointia/päivä, 12 tunnin välein.

Niin, mulla toi sensori on kiinni maanantaihin asti, eli mä käynnistän sen uudelleen jossain vaiheessa 3. päivän tullessa täyteen. Enkä itse vaihda sitä, kaikkiaan se voi olla kiinni 6 vuorokautta.

No ihan yhtenevät nuo ohjeet on kuitenkin. Eihän tossa sanota, että 12 kertaa vaan 12 tunnin päästä ;). Samat ohjeet on mullakin, ne löytyvät sivulta 9 "5 sensorin valmisteleminen" ja seuraavalla sivulla (10) mulla on sitten "6 järjestelmän käyttäminen" jossa on oma kohtansa kalibroimisesta ja siellä tuo älä kalibroi monitoria yli 4 kertaa vuorokaudessa. Ovat vähän hassusti eri kohdissa ohjetta, eri sivuilla ja vieläpä eri aukeamallakin.

Eli kyllä meillä selvästikin tuntuisi sama ohje olevan... vai mitä sulla lukee sivulla 10?
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
verensokerisensorointi2
« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2011, 20:00:44 ip »

Sama ohje näyttää olevan ;D Sivulla 10 on muuten yliviivattu kuulakärkikynällä se kohta, että "älä kalibroi monitoria yli 4 kertaa vuorokaudesta".

Muoks. Ekan kerran sain tommosen ohjeen, toi on ihan järkeenkäypä opus. Viimeksi sain ihan surkeen ohjekirjasen/-monistenipun ja muutenkin viime kerralla, esim. mun pitämää ruokapäivä/liikuntapäiväkirjaa ei mitenkään purkuvaiheessa huomioitu. Ihan meni se harakoille. Nyt annettiin paperinivaska käteen, että muista sitten pitää päiväkirjaa, yms. Sen verran olen kuitenkin laiska, etten ole omaan vihkoon jaksanut pistosmääriä laitella :P
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2011, 20:06:01 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
verensokerisensoroinnista
« Vastaus #19 : Kesäkuu 16, 2011, 21:21:14 ip »

Sama ohje näyttää olevan ;D Sivulla 10 on muuten yliviivattu kuulakärkikynällä se kohta, että "älä kalibroi monitoria yli 4 kertaa vuorokaudesta".

Oiskohan sama ohje käytössä myös VEO-pumppulaisilla sensoroinnissa, eikös äskoo sanonut, että VEOssa ei tuota lukumäärärajoitusta olisi. Voisi selittää tuon yliviivauksen. Tai sitten Meikun d-hoitaja ohjeisti väärin, kun vielä erikseen muistutti tuosta liian usein kalibroinnista ::).

Tiedä häntä, oli miten oli... Joku nyt kuitenkin mättää meidän ohjeissa, vaikka samaa laitetta käytämmekin ;) Pääasiahan nyt tietty on se, että sensori skulaa muuten OK :)
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2011, 22:53:06 ip »

Niin, en tiedä, miksi tuo oli yliviivattu, kun kuitenkin se oli tuon sensorin ohje. Mene ja tiedä. Mulle ei mitenkään painotettu, ettei sitä saisi kalibroida enempää kuin 4 krt/vrk:ssa, mutta sitten kuitenkin puhuttiin näistä 12 tunnin kalibroinneista. Mulle riittää kuitenkin, että kalibroin 2 krt/vrk ja mikäli alkaa hälyttelee liian korkeista, liian tiheään ja oma mittari näyttää ihan muuta, niin ajattelin palauttaa sensorin ajantasalle  ;D Iltapäivästä ja illassa mentiin sensorin ja verensokerimittarin kanssa liki samoja luklemia, mutta aamulla ei. Huomenna katsellaan taas, mitä tapahtunee... Kiva kyllä seurailla käyrää välillä  :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2011, 23:44:00 ip »

Friita, elätkö sensorin mukaan eli seurailet käyriä/nuolia ja toimit niiden ohjaamana? Minulle tulee ihan kaunista käyrää, jos teen niin, vaikka ilman sensoria ns. normielämä on aivan toisenlaista. Aikaisemmin 6 päivän sensoroinneissa ensimmäiset 3 päivää yritin elää kuin sensoria ei olisikaan ja loput 3 päivää sensorin mukaan. Oli käyrillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Mikä on siis sensoroinnin tavoite: tuoda mahdolliset ongelmat esiinkö?

Onko teillä jo uudenlaiset Enlite-sensorit vai ne vanhat? Asetetaanko sensori suoraan vai vinoon asettimella?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 17, 2011, 06:45:08 ap »

Mulla on vanha sensori, ei mitään Enliteä ::)

Mä yritän elää niinkuin normisti, tosin karkit jätin kauppaan eilen, tosin se lakritsa oli kovaakin ::) Hiilarit lasken aavistuksen tarkemmin kuin normisti, mutta ei mun arvioinnin pahasti pieleen ole menneet aiemminkaan. Mä esim. olen tarkistanut hiilareita Finelistä ja yllätys oli suuri, kun päärynä, minkä olin arvioinut n. omenan veroiseksi, olikin sitä ;D Ja eilen mietin, että "kunnon diabeetikko lähtis nyt lenkille, mutta enhän mä normistikaan lenkille lähde" ;D Eli jäi menemättä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 17, 2011, 09:11:21 ap »

Vanha eli vinoon laitettava on mullakin.

Mulla oli muuten viime yönä sellanen totaalinen sekoyö sensorin kanssa :o. Rauhoittui vasta aamu-viiden jälkeen. Oli (tai siis on edelleen) joko seko sensori tai sitten seko-paikka sensorilla. Eilenhän mä vaihdoin illansuussa uuden sensorin ja paikkakin vaihtui. Koko yö oli yhtä hälytystä, kahta nuolta ylös tai alas ja matalan hälyjä aina välissä... Mutta eipä nyt siitä sen enempää, pitää lähteä pienelle aamu-kävelylle, kun on niin mukava ilma. Sen jälkeen pääsen sitten ottamaan yön valvomisia takaisin eli luulen, että unet kutsuu ;)
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 17, 2011, 10:16:26 ap »

Minulla on ollut aiemmin sensorointijaksoja, joissa olen ottanut hälyrajat/hälyt kokonaan pois, kun en jaksa sitä jatkuvaa piipitystä. Olen tyytynyt katsomaan käyriä jälkikäteen ja tulkitsemaan niitä. Huonot yöunet eivät kuulu nimittäin mun normielämään, joten sokerit lähtevät heilumaan pelkän sensoroinnin ja heräilyjen takia.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Kesäkuu 17, 2011, 10:19:22 ap »

Aamulla mentiin ihan samaa tahtia oman mittarin kanssa :o Mä jotenkin arvelin, että lähtis menee taas omiaan, mutta ihan kiva seurata hommaa näin ja uskoa, että sensori tosiaan toimii ;D Nyt vaan ollaan menty hieman korkeammalla tasolla kuin tavallisesti.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 17, 2011, 10:36:19 ap »

No niin, sauvakävely tehtynä ;)

Kyllä minäkin jo muuttelin lähinnä sitä matalan toistoa, oli vain 20min d-hoitsun jäljiltä ja mä laitoin tuntiin. Toisaalta oli opettavasita seurata mitä tapahtui ja yrittää päätellä miksi... Mulla nimittäin sokerit omalla mittarilla olivat ihan ok koko yön, eli 6,9 - 8,6 mmol/l. Sensori vaan päätti, että mä sitten hypoilen koko ajan. Oudoin havainto oli yöllä, kun sensori kertoi hyposta (ei siis ollut). Kun nousin ylös ja kävin vessassa tai vaikka keittiössä juomassa vettä, ponkaisi sensori samantien 2 nuolen nousuun, jopa niin, että 5min aikana arvo ponkaisi 3,5 => 9,5. Kun sitten kävin uudelleen pitkälleni, teki sensori saman toiseen suuntaan eli 2 nuolella alas ja taas hypo-lukemille. Ja tosiaan oma mittari kertoi sokereiden olleen koko ajan tuolla 6,9 - 8,6 välillä. Arvaa vaan miltä näyttää monitorissa...

Oli jotenkin selkeästi kiinni siitä makoilinko liikkumatta vai olinko vaikka vähänkin ylhäällä. Oli viime kesänäkin ainakin yksi samanlainen tilanne. En tiedä oisko sensorin paikalla vaikutusta, koska viime kesänä oli sensori reidessä ja niin nytkin. Toisaalta vuosi sitten oli useampi sensori perän jälkeen reidessä ja muistaakseni vain yhden kanssa oli tätä sekoilua. Sitä toivon nytkin, koska reisi olisi mainio paikka sensorille. Ja nyt siis odottelen miten mennään eteenpäin tän sensorin kanssa. Aamulla puoli kuudelta oli viimeinen matalan häly, perään keittiössä käynti ja samantien hyppäys kohtuu oikeisiin arvoihin, johon myös jäätiin ;D Toivotaan, että pysytäänkin ;)
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 17, 2011, 10:50:15 ap »

Sensoroinnista saattaisi saada ihan oman aiheen..?  ;)

Minulla se sensori näytti viime kerralla aina eri lukemaa kuin mittari. Lääkäri vähän ihmetteli. Mietin vain että ei kai se nyt ihan samaa voikaa näyttää kun toinen on kudosnesteestä ja toinen verestä? Vai olenko ihan hakoteillä?
Kirjattu

Ann

• Jäsen
« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2011, 11:25:18 ap »

Sensorointi meilläkin meneillään. Aika hyödytön tällä kertaa, ei ole montaa normaalia päivää/yötä jaksolle osunut ::) Ja loppuhuipentumana taas joku ilmakuplaongelma >:( Soittivat päiväkodista, että sokrut ei laske..
Mua korpee niin paljon nuo ilmakuplaongelmat/pumpun ongelmat, että välillä tekisi mieli luopua koko pumpusta, mutta ongelmineenkin tasapaino on kuitenkin parempi kuin pistoshoidossa :-X
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2011, 11:27:32 ap kirjoittanut Ann »
Kirjattu
Poika -08, D1 05/10, Minimed Paradigm Veo 11/2010

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Kesäkuu 17, 2011, 12:02:33 ip »

Sensoroinnista saattaisi saada ihan oman aiheen..?  ;)

Minulla se sensori näytti viime kerralla aina eri lukemaa kuin mittari. Lääkäri vähän ihmetteli. Mietin vain että ei kai se nyt ihan samaa voikaa näyttää kun toinen on kudosnesteestä ja toinen verestä? Vai olenko ihan hakoteillä?

Mä jopa ajattelinkin aloittaa oman aiheen tuonne hoitovälinepuolelle, mutten sitten viitsinyt. Kuitenkin mun kirjoittelu tänne alkoi Friitan sensoroinnin kommentoinnista ja se kun oli täällä ;) Ja olisihan noita tainnut jo valmiinakin olla, siis noita sensorointiketjuja tuolla hoitovälineosiossakin ::)

Ja juu, ei mullakaan missään nimessä yhteen näytä omien mittausten kanssa. Sen ekan jakson aikana erot olivat sellaista +-2mmol/l luokkaa. Jos viime yö unohdetaan, niin ei kuitenkaan ole mitään valtavia poikkeamia ollut. Jos on aidosti isoa liikehdintää arvoissa, niin silloin mulla on sensorointi näyttänyt enemmän "pieleen" eli jää aina jälkeen todellisesta arvosta.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54