Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: verensokerisensoroinnista  (Luettu 16291 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Vs: verensokerisensoroinnista
« Vastaus #60 : Heinäkuu 18, 2011, 20:04:41 ip »

Älä unohda mihinkään ja pidä aina sitä mukanasi, käyrä katkeaa, jos lähdet lenkille ja monitori on kotona. Itsellä meni arvot välillä ihan käyrillä ja välillä oli heittoa 2-3 mmol/l:a. Ihan kaiken näppäilin siihen ja lisäksi pidin ruoka-/liikuntapäiväkirjaa. Lisäksi verensokerit mittailin vielä vihkoon. Oli rankka duuni, mutta sillä irtoaa luultavasti pumppu, ehkä. Kovasti kannattaa tehdä töitä sensorin kanssa, sillä silloin siitä saa paremmin irti ja kannattaa tarkkailla itseään muutenkin ja pistää havainnon ylös :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #61 : Heinäkuu 18, 2011, 20:06:34 ip »

• Ongelmana on että muistanko syöttää siihen vastaanottimeen aina kaiken mitä oon syönyt, pistänyt tahi liikkunut. Antaako se todenmukaista käyrää kun joudun koko ajan miettimään ja merkkaamaan kaiken, koska en minä normaalisti niin tee. Normaalisti elän kuin pellossa. :D Merkkaan vasta illalla kaikki ylös kalenteriin. Ja eikö sensoroinnin aikana pitäis olla niinku normaalisti?
• Ootteko te aina muistanut näpytellä kaikki syömiset ja tekemiset?
• Eihän se tulehdu tai tukkeudu... Mahaan laitettiin siksi kun reidessä ja jenkkakahvoissa kanyylit tulehtuu päivässä. Mitä se sanoo kun nukun mahallani? Haittaako se? En osaa nukkua muuten..
• Ja mihin laitan sen vastaanottimen salilla saati lenkillä...?! Miten te muut ootte ratkaisseet lenkkiongelman? Muutenkin pitää olla aina puoli omaisuutta mukana... Mittari, evästä, pumppu, puhelin...
• Ootteko unohdellut vastaanotinta jonnekkin? Uskon että se on vielä Monta kertaa tän viikon aikana jossain muualla kuin minä olen... :D Mitä jos se jää vessaan kun suihkun jälkeen menen hakemaan vaatteita kaapista? Sinne on yli 2m.. Tuleeko siitä jotain muuta kuin vain katkos käyrään jos ei ole vastaanottimen äärellä? Voiko sitä jättää kotiin esim lenkin ajaksi?

Niin ja miksi se näyttää ihan päin honkia? Se näyttää 10 pintaan vaikka vs on 7. Kalibroin sen äsken, niin en tiedä miten se nyt näyttää, mutta aiemmin tänään se on näyttänyt monta tuntia 9-10 sokereita, vaikka oma mittari on näyttänyt 7-7,8. Ei tuo käyrä kovin todentuntuiselta vaikuta... Voiko siihen luottaa kun se nuin heittää?

Vastailenpa jotain omista kokemuksistani, nyt jo toista kuukautta koko ajan sensoroineena.

Itse yritän muistaa näpytellä kaikki tekemiseni heti, koska silloin ne asettuvat tulostuksessa ajallisesti oikeisiinmkohtiin, siis bolukset, hiilarit ja liikunnan. Sillon vanhaan aikaan oli sensori, johon ei mitään syötetty, silloin pyydettiin pitämään "päiväkirjaa" paperilla. Eli varmaan jotain auttaa, jos sitten pidät erillistä muistiinpanoa, johon olet kuitenkin kirjannut noita syömisiä, inskoja ja tekemisiäsi. Hankaloittaa toki lekurin tulosten tulkintaa, mutta auttaa, jos edes jotain on.

Kaikkia syömisiä ym. en toki ole muistanut aina näpytellä ajallaan, mutta olen sitten omista muistiinpanoistani täydentänyt purkutilanteessa sanallisesti, jos on ollut tarvetta.

Mulla ei ole pahasti tulehtunut, mutta kuitenkin tulehdusmerkkiäkin on ollut (esim. punotusta poiston jälkeen)

Vastaanotin unohtuu välillä, onneksi ei pitkäksi aikaa. Yleensä unohtuu esim. kylppäriin suihkun jälkeen, tai toiseen huoneeseen. Noista lyhyistä ei ole mitään ongelmaa tullut eli lähetin on löytänyt vastaanottimen ihan itsekseen. Ja kun unohdus on lyhyt, ei tule edes katkoa käyrään.

Sensorien tarkkuudessa minä olen tyytyväinen, jos ero todelliseen verensokeriin on +/- 2 mmol/l. Tuntuu olevan vähän sensorikohtaista, joku kappale näyttää todella yhteen omien mittausten kanssa, jonkun toisen kanssa taas on koko ajan pientä huijuntaa ja sitten on sellaisiakin kappaleita, jotka eivät tahdo millään antaa mitään järkevää. Pitää muistaa, että kudosnesteen sokeriarvo ei ole yhtä kuin verestä mitattu arvo ja myös se viive (kudosnesteen arvo reagoi hitaammin esim. syömisiin kuin veren vastaava arvo, ero on kait yksilöllistä, maksimissaan kait on noin puolisen tuntia).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #62 : Heinäkuu 18, 2011, 23:01:41 ip »

Silloin, kun minulla on ollut lainasensori&monitori ja on kaikki toiminnot on pitänyt muistaa laittaa paperille ja näpytellä myös monitoriin, sattui usein, että unohdin pistää. Oli aivan liian monta juttua muistettavana, että ne tärkeimmät unohtuivat.

Tapahtumien (vs, hiilarit, insut, liikunta ym.) merkkaaminen on sikäli tärkeää, että niitä tulostettavia käyriä on huomattavasti helpompi tulkita ihan vain katsomalla, kun siellä on kaikki merkit käppyröillä. Lenkille ym. monitori kannattaa laittaa johonkin klipsillä varustettuun pussukkaan/koteloon (esim. kännykkä- tai digipokkarikotelo, niin kulkee helpommin mukana. Jos yhteys hetkeksi monitoriin hetkeksi katkeaa, sen voi palauttaa valitsemalla Sensori -> Yhteys sensoriin -> Etsi puuttuva sensori. Sitä toimintoa saatat tarvita myös yöllä, jos nukut mahallasi ja sensori jää "katveeseen".

Jos on arka iho ja hikoilee kovasti, hengittämättömästä kalvosta voi tulla ongelmia. Lähettimen ja sensorin päälle voi laittaa myös jotakin hengittävää teippiä, mutta silloin täytyy keksiä joku muu suoja suihkun ajaksi.

2 mmol:n heitto on ihan normaalia, kun verrataan kudosnesteen mittausta sormenpäänäytteeseen. Jo 20-30 minuutin viive saattaa aiheuttaa tuollaisen eron.

Onhan se aika ärsyttävä ja työllistävä laite, mutta kyllä sinä 6 päivää jaksat, jos haluat jotakin selvyyttä ongelmakohtiin!  :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Heinäkuu 18, 2011, 23:32:35 ip »

Siis kestäähän se lähetin (ja sensori) normaalin kastumisen, ainakin mulla on kestänyt. Mullahan on usein vain sellaiset kapeat ihoteipit lähettimen yli ristissä ja suihkussa olen köynyt ihan normaalisti, kuten saunassakin. Ja saamassani Guardianin ohjevihkosessakin sanotaan, että Voit halutessasi laittaa lähettimen päälle suojateipin, mutta se ei ole pakollinen suihkussa käymisen tai uimisen aikana

Ja mulla tosiaan ainakin hetkellinen katkeaminen on palautunut itsestään, ei ole tarvinut suorittaa tuota "etsi puuttuva sensori" -toimintoa. Toki pidempien katkeamisten kohdalla eivät enää varmaan automaatisesti löydä toisiaan. Mulla aika usein unohtuu vastanotin toiseen huoneeseen, mutta huomaan sen nelko pian ja tuollinen ei ole mitään totaalikatkoa aiheuttanut. Nää siis nyt ihan tuoreita Guardian-kokemuksia.
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #64 : Heinäkuu 19, 2011, 17:30:45 ip »

Aamulla kun heräsin, vastaanottimessa luki 'heikko signaali'. Nukun aina mahallani, enkä mitenkään muuten, niin ilmeisesti yhteys ei kunnolla yllä paksun kroppani läpi... Jos otan vastaanottimen sänkyyn viereeni niin ottaiskohan se paremmin.... En kyllä ala selälläni nukkumaan, koska se ei vaan yksinkertaisesti onnistu.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #65 : Heinäkuu 19, 2011, 18:09:33 ip »

Mä laiton monotorin itteni ja sänkyni väliin, usein myös pikkareihin, siis vyötäröön kiinni ja kiinni myös siihen sensoriin. Nukun kans melkein aina mahallani ja oli vaikkeaa olla, kun hälyytti vähän väliä heikkoa signaalia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #66 : Heinäkuu 19, 2011, 19:10:31 ip »

Aamulla kun heräsin, vastaanottimessa luki 'heikko signaali'. Nukun aina mahallani, enkä mitenkään muuten, niin ilmeisesti yhteys ei kunnolla yllä paksun kroppani läpi... Jos otan vastaanottimen sänkyyn viereeni niin ottaiskohan se paremmin.... En kyllä ala selälläni nukkumaan, koska se ei vaan yksinkertaisesti onnistu.

Mä nukun yleensä kyljelläni ja pidän vastaanotinta usein nimenomaan vuoteessä vieressäni, ihan kuin pumppuakin. Joskus yöpöydällä olen huomannut tuon "ei signaalia", kun kuitenkin vaihtelen kyljeltä toiselle eli kroppa tulee välillä sopivasti väliin.

Mulle on tullut sellanen automaattinen tapa, että kun kylkeä vaihdan, nappaan samalla pumpunkin toiselle puolelle patjalle. Nykyisin nappaan siinä samalla myös vastaanottimen.

Mahallani en nuku, joten en tiedä auttaisiko siihen, mutta kokeile ihmeessä. Veikkaan, että auttaisi.
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #67 : Heinäkuu 19, 2011, 21:35:32 ip »

Mulle on tullut sellanen automaattinen tapa, että kun kylkeä vaihdan, nappaan samalla pumpunkin toiselle puolelle patjalle. Nykyisin nappaan siinä samalla myös vastaanottimen.
Mullakin pumppua tulee siirreltyä yöllä automaattisesti samaa vauhtia kun itse pyörin. Pitäisköhän köyttää pumppu ja vastaanotin yhteen nippuun niin pysyis hollilla... Toinen vaihtoehto ois tietty kokeilla tukkia se alushousuihin. :) Mulla se ei hälytä heikkoa signaalia..? tai sitten en vaan herää siihen. :D
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #68 : Heinäkuu 21, 2011, 22:11:41 ip »

Otin vastaanottimen sänkyyn ja ihan unessa sitä välillä käsikopelolla etsin takaisin mahan alle ja hyvin toimi.

Lääkäri varmaan arvostaa mun käyrää... Aina kun pistän jotain suuhuni, sokerit pomppaa taivaisiin. Sitten ne sieltä hiljalleen valuu takaisin lähtölukemiin.
Nyt käytiin sirkuksessa(oli muuten upea esitys) ja sorruin syömään karkkia, minkä oon todennu jo tän parin päivän aikana olevan pahoista pahin. No, sokerit pomppasi oitis yli 17 lukemiin ennen kuin inska ehti mukaan. Nyt inskan vaikutettua, ollaan lukemassa 2,6(sensori näyttää 4,1). Laskinkohan jotain väärin.... ::) No, saanpa syödä loputkin karkit. ;D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2011, 22:23:14 ip kirjoittanut kivitatti »
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #69 : Heinäkuu 22, 2011, 09:28:07 ap »

Sensorointi on osoittanut minulla ihan samanlaisia merkkejä: kaikki hiilaripitoinen ruoka nostaa ja nopeasti, mutta ennen  seuraavaa ateriaa on taas normaali. Jos tiedän syöväni nopeaa hiilaria, pyrin bolustamaan etukäteen (min. 15 min.) ihan kuin Actrapid-aikoihin *huoh*  :(  Tai sitten pitäisi kieltäytyä lähes kokonaan hiilareista. Jos syön vain lihaa/kalaa ja kasviksia, ongelmaa ei pahasti ole.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #70 : Heinäkuu 22, 2011, 10:04:30 ap »

Mulla sensorointi on kertonut, että nousut ruokailujen yhteydessä ovat melko maltillisia. Jos bolustus on mennyt paikalleen, niin nousu on noin 2 mmol/l, itseasiassa riippumatta hiilareiden määristä. Ja tuo nousu tapahtuu yleensä ekan tunnin aikana syömisestä, siis ilmeisesti jopa vähän nopeammin, koska mulla ainakaan ei sensori pysy ihan mukana verensokerin liikkeissä, on siis vähän jälkijunassa. Sitten loppuu ja alkaa pikkuhiljaa laskemaan.

Kun joskus tsekkasin nousua omilla mittauksillakin, niin huomasin kyllä, että oma mittari sattoi näyttää jopa vähän korkeampaa nousua, muttei kuitenkaan mitään pahaa.

Oletteko te nopean nousun immeiset ajatelleet mahdollisuutta kokeilla Apidraa, eikös sen pitäisi olla ärhäkämpi kuin Humalogin? Mullahan on käytössä se "hidas Novorapid", joka siis ei mulla pahemmin hitauttaan ole näyttänyt ;).
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #71 : Heinäkuu 22, 2011, 10:36:03 ap »

Mullehan taas humalog on hieman liian nopaa eli usein ruoan jälkeen sokrut laskee. Mutta nou hätä, kyllä se sieltä nousee takaisin, kun ei ole liikaa basaalia.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #72 : Heinäkuu 22, 2011, 11:47:35 ap »

Sensorointi on osoittanut minulla ihan samanlaisia merkkejä: kaikki hiilaripitoinen ruoka nostaa ja nopeasti, mutta ennen  seuraavaa ateriaa on taas normaali. Jos tiedän syöväni nopeaa hiilaria, pyrin bolustamaan etukäteen (min. 15 min.) ihan kuin Actrapid-aikoihin *huoh*  :(  Tai sitten pitäisi kieltäytyä lähes kokonaan hiilareista. Jos syön vain lihaa/kalaa ja kasviksia, ongelmaa ei pahasti ole.

Mulla on aika vakioateriakoostumukset, hh-määrät koostuvat suurimmaksi osaksi ruisleivän hiilareista. Perunaa aterioilla enintään noin 10...15 g.

Noilla "eväillä" pysyy vs-nousu aterian jälkeen melko hyvin kurissa keskimäärin. nyt kesäaikana jopa laskee aterian jälkeen. Joskus sitten nimenomaan aamupalan jälkeen karkaa ylös jopa 5...6 mmol/l verran palatakseen kuitenkin viimeistään 4 h jälkeen jokseenkin lähtötasolle.

Liikkuvampi elämänrytmi kesällä pitää nuo aterian jälkeiset paremmin kurissa kuin passivisempi talvikausi tekee.
Todennäköisesti asiaan liittyy kesällä hieman ylisuuri basaali, mutta myös vaihtelu muutaman päivän tai viikon välein muuttaa koko hh/vs-kuviota yllättävänkin paljon. Eikä pieni basaalin lasku näytä asiaan vaikuttavan, sotkeentuu vain muiden vaihteluiden joukkoon.

Ja tietenkin kuvioon kuuluu kerrat, jolloin kanyyli on huonossa kohdassa tai liian pitkään samassa kohdassa.

Yhteenvetona näyttää olevan niin, että tietyt "säännöt" pätevät useimmiten, mutta poikkeuksia on kiusallisen paljon ja usein hieman odottamattakin.

Nykyisin pumpussa on Humalog, mutta vastaavaa oli NovoRapid-kaudellakin.
Apidra ei minulla oikein vakiintunut muutamassa kuukaudessa, vaan heilahtelut olivat melkoisia. Tosin täyttä syytä ei voine asettaa Apidran osallekaan.

Ja tärkein lopuksi: sensorointi aikoinaan ei kertonut muuta kuin sen, että arvot sensorin  ja sormenpäämittausten välillä olivat suuria ja sensori oli aina myöhässä.
Vs-vuorokausikäyrän saan tarkemmin tiheillä mittauksilla, jolloin myös tulokset ovat reaaliaikaisia ja oikeampia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2011, 11:51:29 ap kirjoittanut tapsa »
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #73 : Heinäkuu 22, 2011, 11:53:19 ap »

Taas on sellanen sensori, joka alkaa mättämään viimeisten 4 tunnin aikana :(

Eli tipahti sensori näyttämään kertaheitosta tuonne 3,5 ja alle lukemiin, kun on sitä ennen pelittänyt ihan ok, siis aika samoissa menty omien verensokereiden kanssa. Normaalisti erot tosiaan sellasta +-2mmol/l ja nyt siis omat mittaukset näyttäneet 7-8 mmol/l, mutta sensori pamahti tuonne 3,5 mmol/l ja sinne näyttää jääneen... Ajattelin antaa kuitenkin olla loppuun asti eli vielä kolmisen tuntia, tuleepahan seurattua onko tosiaan loppuajan pysyvä juttu. Hälytykset vaan pois (tai hälyjen väli matalissa tarpeeksi pitkäksi.

Päivitystä, nyt noustaan kahdella nuolella ylös eli ollaan lähtötasossa ::) noin 1,5h oltiin alamaissa. Mikä lie aiheuttanut, ei ainakaan todellanen verensokerini.

Ja toinen päivitys, on se sittenkin sekoilua. Käytiin ok-arvossa ja samantien takaisin tuonne 3.5 arvoihin oikein vauhdilla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2011, 13:02:02 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #74 : Heinäkuu 22, 2011, 12:10:16 ip »

Ja tärkein lopuksi: sensorointi aikoinaan ei kertonut muuta kuin sen, että arvot sensorin  ja sormenpäämittausten välillä olivat suuria ja sensori oli aina myöhässä.
Vs-vuorokausikäyrän saan tarkemmin tiheillä mittauksilla, jolloin myös tulokset ovat reaaliaikaisia ja oikeampia.

Mulle sensori on nimenomaan näyttänyt vuorokausikäyrät hyvin (tai siis itselleni kelpaavina). Nyt tällä pidemmällä sensorointiputkella olen tykännyt, kun on voinut yöt nukkua rauhassa, toki sensori on pari kertaa herättänyt matalahkoihin (ja ihan ok-tilanteissa - lukuunottamatta paria ongelmasensoria). Mulla tiheillä omamittauksilla tehty käyrä ei kerro kuin hetken tilanteen, seuraava vuorokausi voi olla jo ihan toisenlainen ::).

En tiedä jaksaisinko sensoria ihan vakkariin pitää, mutta paljon se antaa varmuutta, vaikkapa kahden edellisen päivän marja/sieni-rehjusteluun. Oli tosi näppärää vaan kurkata sensoria ja tehdä päätökset sen perusteella verrattuna siihen entiseen, kun piti vähän väliä mitata (ja niillä marja/sienisormilla ei koskaan voinut olla täysin varma edes tuloksista). Toki mittaria kannoin metsässäkin mukana, mutta käyttö oli paljon entistä vähäisempää.

Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59