Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418470 viestiä  •  20021 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marianne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: verensokerisensoroinnista  (Luettu 16125 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Vs: verensokerisensoroinnista
« Vastaus #45 : Kesäkuu 18, 2011, 17:48:39 ip »

Ohi mentiin ja reaktiivinen iski voimalla ???
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Kesäkuu 19, 2011, 10:12:39 ap »

Mä varmaan vaihdan nyt kesken kaiken (vasta kaksi yötä takana) uuden sensorin ja kokeilen vatsaa. Ja jos sielläkin menee öisin miten menee, niin sitten taidan luovuttaa minäkin :( Olkavarressa eka sensori toimi kuin enkeli, mutta valitettavasti sinne ei pysty itse sensoria laittamaan ::)

No niin, mä sitten eilen vaihdoin uuden sensorin ja sijoituspaikka oli vatsa. Yö meni hyvin eli ei "virhematalia" eikä muitakaan virhetulkintoja kudosnesteestä. Tekis mieli vielä uudelleenkin reittä testata, mutta ei oikein ole varaa tuollaisiin lyhyisiin käyttöaikoihin. Loppupäätelmäkseni siis jäi, että joko mulla ei vaan reisi toimi yöaikaan nukkuessa, koska en oikein usko, että sensorinkaan toiminnassa voisi olla tuollaista vuorokaudenajan mukaan tapahtuvaa "mokailua" ::)
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Kesäkuu 19, 2011, 12:03:00 ip »

tekis mieli ihan helkutisti repiä toi nappi irti mahasta ::) No, kyllä mä huomiseen jaksan, mutta ihan kauheen stressaavaksi olen kokenut sen, että onko monotori mukana ja jos sen unohdan jonnekin :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Kesäkuu 19, 2011, 18:38:42 ip »

Tänään tosta härpäkkeestä sitten loppui patteri  :o Onneksi mittarin mukana oli paristo, niin sain sen vaihdettua ja taas homma pelitti ;D Hoitsu kyllä lupas mulle, ettei siitä paristo lopu, mutta eipä sille mitään mahtanut, kun se loppui.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Kesäkuu 19, 2011, 18:53:21 ip »

Meilla oli hoitopaikassa kerran jaossa pattereita, jotka eivät vaan kestäneet sitten yhtään mitään. Monella samaan aikaan sensoroineella oli hoitsun mukaan ollut sama ongelma ja olivat päätyneet pattereista johtuvaksi, koska uuden erän patterit taas samoissa sensoreissa pelasivat suunnilleen luvatun ajan. Mä jopa itse jouduin ostamaan yhden patteripakkauksen, vaikka pattereita oli mukana, mutta kun tyhjenivät alle aikayksikön...

Nyt on patteri ollut 9 päivää ja palkkeja on näkyvissä neljästä 2 tai kolme.
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Kesäkuu 19, 2011, 19:02:41 ip »

Kunhan huomiseen jaksaa, huomenna on purku ;D Huomasin kyllä niistä palkeista, että ne kuluu aika nopsaa vauhtia. Onneksi näin, kun hoitsu siihen pariston vaihtoi, että miten se tapahtuu, olis varmaan muuten ollut ohjekirjanen kovilla ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Kesäkuu 25, 2011, 18:46:41 ip »

Hei te aktiivisemmat sensoroijat (ja tietenkin kaikkikin sensoroijan), kuinka hyvin teidän mielestä sensori näyttää ruokailujen jälkeiset verensokeripiikit? Tarkoitan sitä, että jos suunnilleen tiedätte minkä verran sensori on teillä jälkijunassa, niin pystyttekö hyvin näkemään nousut heti aterian jälkeen ja laskut takaisin?

Mä kun olen nyt seurannut ihan mielenkiinnosta miten sokerit käyttäytyy heti aterian jälkeen. Hh-määrät ovat mulla vaihdelleet noin 25g - 50g ja vähän hämmästelen voiko pitää paikkansa, ettei sokerit nousen korkeimmillaan kuin max. 3mmol/l ja tuo tapahtuu noin 1-1,5h ateriasta.

En ole jaksanut omalla mittarilla tarkastaa miten oikein sensori noita tilanteita näyttäisi, siksi kyselen kokemuksianne. Näyttääkö siis mielestänne sensori hyvin ne nopeat aterian jälkeiset (mahdo0lliset) piikit sokereissa?
Kirjattu
Antsu1

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #52 : Kesäkuu 26, 2011, 11:57:05 ap »

Ei minulla ainakaan näytä aterian jälkeisiä piikkejä kovinkaan tarkasti. Piikki on helposti mittarin mukaan viisikin pykälää korkeampi kuin monitorin mukaan. Tosin nyt, kun on alkanut oppia asettamaan oikeanlaisen bolus-profiilin ruuan mukaan, on piikitkin madaltuneet.
Kirjattu
D1 -87, pumppu Paradigm Veo Humalogilla -11

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Kesäkuu 26, 2011, 12:17:09 ip »

Mä meinasin kysyä, että mitkä piikit. Mullahan vs on matalimmillaan yleensä aterioiden jälkeen eli tekee pienen kaarron alaspäin aterian jälkeen ja nousee sitten takaisin. Tämä johtuu varmasti osittain siitä, että syön aika rasvaista ruokaa, joka imeytyy viiveellä, mutta itse asiassa tämä sopii aika hyvin, kunhan vain pitää huolen siitä, ettei mene hypoille asti ruoan jälkeen. Mutta siis sensorointi, sitä ei ole tehty tämän hyvän tasapainon aikaan enkä oikeastaan haluakaan, kun en koe siihen mitään tarvetta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Kesäkuu 30, 2011, 10:59:41 ap »

Mä meinasin kysyä, että mitkä piikit. Mullahan vs on matalimmillaan yleensä aterioiden jälkeen eli tekee pienen kaarron alaspäin aterian jälkeen ja nousee sitten takaisin. Tämä johtuu varmasti osittain siitä, että syön aika rasvaista ruokaa, joka imeytyy viiveellä, mutta itse asiassa tämä sopii aika hyvin, kunhan vain pitää huolen siitä, ettei mene hypoille asti ruoan jälkeen. Mutta siis sensorointi, sitä ei ole tehty tämän hyvän tasapainon aikaan enkä oikeastaan haluakaan, kun en koe siihen mitään tarvetta.

No mutta tuohonhan sulla on pumppulaisena ratkaisuakin. Käytätkö hidastettua bolusta? Jos et, niin kannattaisi kokeilla...

Sensorointiin palatakseni tosiaan niin taitaa olla, että ei noita aterian jälkeisiä piikkejä sokereissa pysty sensorin avulla näköjään seuraamaan. Tai toki näkee oikeansuuntaisen liikkeen, muttei todellisien arvojen mukaisena eli vähemmän nousee, kuin missä sokerit käväisevät. Seurailin ihan mielenkiinnosta, kun ajattelin, että nyt pääsis hyvin näkemään mihin kohtaan se "piikki" ajoittuu mulla. No ei tullut kunnon piikkejä ja olinkin ensin hyvin tyytyväinen, mutta sitten aloin epäilemään... Ja täältä sainkin vahvistusta epäilylleni, että ei piikin korkeudesta saa sensorilla selvyyttä.

Mulla on tänään sensorin vika eli kuuden päivä menossa, illalla vanhenee. Just äsken tuli vastaan eka selkeämpi virhearvo sensorilta päiväsaikaan, hälytti matalasta (3,7 mmol/l) ja sormenpäämittaus kertoi arvosta 8,9 mmol/l. Kaiken lisäksi sensorin mielestä sokerit oli laskusuunnassa jopa yhden nuolen arvoisesti ja todellisuudessa on ollut ihan pientä nousua ::). Täytyy kait nyt katsoa nousuko sensorin arvot sen verran, että hälytykset loppuisivat, jos ei, niin kait mä sitten vaan lopetan tän sensirin käytön vähän etuaajassa. Jonkinlaista kummallista pientä huojuntaa olen huomannut arvoissa just tästä aamusta alkaen olevan, mennään pikkasen ylös ja pikkasen alas tiheään tahtiin (sekoilun merkkejäkö...).
Kirjattu
Antsu1

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #55 : Kesäkuu 30, 2011, 15:35:13 ip »

Minullakun sensori hälyttäää monesti viimeisenä päivänä matalista, vaikka oikeasti ei olla lähelläkään matalia.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Kesäkuu 30, 2011, 16:00:04 ip »

Minullakun sensori hälyttäää monesti viimeisenä päivänä matalista, vaikka oikeasti ei olla lähelläkään matalia.

Hyvä tietää, että muillakin on tollasta ja siis tosiaan johtuisi tuosta sensorin loppuajasta. Mulla on nyt sensori jämähtänyt tuonne 2,5 mmol/l tasolle (ja sokerit kuitenkin tuolla 5,5 9 välissä ::)) ja ajattelin kyllä tehdä viimeisen kalibroinnin eli en ota vielä pois. Näenpähän tokeneeko yhtään kabilroinnista. Tänään iltamyöhällähän tulee sitten se toinen 3vrk täyteen.

Nyt on ollut putkessa sensorointia useamman sensorin verran ja eka oli näin selkeä loppuajan ongelma, muuta ovat pelittäneet loppuun asti ihan ok.
Kirjattu
Antsu1

Neulanen

• Jäsen
« Vastaus #57 : Heinäkuu 01, 2011, 08:52:22 ap »

Ei tuo ilmiö minullakaan jokaisen sensorin kanssa ole tullut, mutta muutaman kerran kuitenkin. Itselläni ei enää aina onnnistu kalibrointikaan viimeisenä päivännä, kun hälyttää matalista.  Parin viikon päästä saan ensimmäisen paketillisen uuden tyyppisiä sensoreita. Saas nähdä onko niiden kanssa samaa ongelmaa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Heinäkuu 01, 2011, 13:48:56 ip »

No eipä onnistunut mullakaan viimeinen kalibrointi ok, siis toki otti vastaan ihan ok, mutta kun kalibrointiarvo oli 6,2 mmol/l, niin sensori nousi vai 2,5 mmol/l => 3,1 mmol/l. Niinpä sitten raksin pois vähän etuajassa ja nyt pitäisi kohta alkaa laittelemaan uutta... Kerrohan sitten miten uuden tyyppiset pelaavat tuolta osin.

Ai niin, minähän en jatkuva sensoroija ole, vaan sillä erillisellä Guardianilla pelaan ja vain tämän kortikkakuurini ajan. Sillä nyt mitään merkitystä ole itse sensoroinnin kannalta muuten ole, mutta pieniä erojahan tässä on esim. VEOon nähden.

Pukkasi uutta kysymystä eli millaisia ohjeita te olette saaneet lentomatkojen varalla? Siis mitä irrotella, mitä laittaa pois päältä ym.ym.? Mä sain ohjeet:
- lähetin irti sensorista
- vastaanotimesta sensoroinnin lopetus

Näin siis lennon aikana, sitten vaan lähetin takaisin kiinni ja sensoroinnin aloitus uudelleen. Tarviiko tuossa sensoroinnin uudelleenaloituksessa tehdä mitään erikosita, jos tosiaan se sensori itsellään ollut koko ajan kiinni eli samalla vanhalla sensorilla jatkettaisiin esim. 3h myöhemmin? Onko kokemuksia?
Kirjattu
Antsu1

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Heinäkuu 18, 2011, 16:56:02 ip »

Hei vain! Sain ihka ensimmäisen sensorointini. :) Pikkunen näppärä vekotin, jonka hoitsu vetäsi jollakin liimakelmulla massuun kiinni. Siksi muka ettei se kastu. Paskan marjat! Se on ihan kostea sisäpinnaltaan se teippi, kun iho ei pääse hengittämään! Koskahan sinne kertyy lammikko. :D

• Ongelmana on että muistanko syöttää siihen vastaanottimeen aina kaiken mitä oon syönyt, pistänyt tahi liikkunut. Antaako se todenmukaista käyrää kun joudun koko ajan miettimään ja merkkaamaan kaiken, koska en minä normaalisti niin tee. Normaalisti elän kuin pellossa. :D Merkkaan vasta illalla kaikki ylös kalenteriin. Ja eikö sensoroinnin aikana pitäis olla niinku normaalisti?
• Ootteko te aina muistanut näpytellä kaikki syömiset ja tekemiset?
• Eihän se tulehdu tai tukkeudu... Mahaan laitettiin siksi kun reidessä ja jenkkakahvoissa kanyylit tulehtuu päivässä. Mitä se sanoo kun nukun mahallani? Haittaako se? En osaa nukkua muuten..
• Ja mihin laitan sen vastaanottimen salilla saati lenkillä...?! Miten te muut ootte ratkaisseet lenkkiongelman? Muutenkin pitää olla aina puoli omaisuutta mukana... Mittari, evästä, pumppu, puhelin...
• Ootteko unohdellut vastaanotinta jonnekkin? Uskon että se on vielä Monta kertaa tän viikon aikana jossain muualla kuin minä olen... :D Mitä jos se jää vessaan kun suihkun jälkeen menen hakemaan vaatteita kaapista? Sinne on yli 2m.. Tuleeko siitä jotain muuta kuin vain katkos käyrään jos ei ole vastaanottimen äärellä? Voiko sitä jättää kotiin esim lenkin ajaksi?

Niin ja miksi se näyttää ihan päin honkia? Se näyttää 10 pintaan vaikka vs on 7. Kalibroin sen äsken, niin en tiedä miten se nyt näyttää, mutta aiemmin tänään se on näyttänyt monta tuntia 9-10 sokereita, vaikka oma mittari on näyttänyt 7-7,8. Ei tuo käyrä kovin todentuntuiselta vaikuta... Voiko siihen luottaa kun se nuin heittää?
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä