Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppu lopetti toimintansa, ainakin osittain  (Luettu 3078 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Pumppu lopetti toimintansa, ainakin osittain
« Vastaus #15 : Elokuu 03, 2011, 18:26:42 ip »

Tuo se on kyllä semmonen juttu mikä pitäis kirjottaa jonnekin kalenteriin muistiin, että miten ne basaalit menee. Nuista 'herkkyyksistä' en tiedä tuon taivaallista, en edes mitä ne tarkoittaa, mutta jos pumppu prakaa ja pitää alkaa uudestaan säätämään basaali kohdalleen, niin huh huh!! :o Mulla ainakaan ei ole paria tuntia pidempään samaa basaalia...
Meidän keskussairaalassa on käytössä sellainen lomake, johon merkitään tunti-tunnilta basaalit. Lääkäri katsoo sen joka käynnillä ja merkitsee siihen mahdolliset muutokset, jonka mukaan muutan basaalia toivottuun suuntaan. Samalla se toimisi muistilappuna, jos pumpulle kävisi joku kämmi.

Herkkyyden laskemiseen on olemassa ihan selkeät kaavat ja niitä tarvitaan niissä pumpuissa, joissa on lisäannoslaskuri (bolus wizard. )

Mun basaaleja, boluksia ja insuliineja ei enää yksikään lääkäri tule säätämään. Jos jotain olen tässä elämässä oppinut niin sen. Kaikki on päin persettä niin kauan kunnes itte pystyy hahmottamaan tarvittavat muutokset.
Nojoo, ei se lääkäri niitä basaaleja mulle välttämättä MÄÄRÄÄ, vaan ennemminkin yhdessä keskustellaan ja päädytään johonkin ratkaisuun, jos muutostarvetta on. Pointti olikin siinä, että jokaisesta isommasta muutoksesta ja profiilivaihtoehdosta jää dokumentti, joita minulla onkin kansiossa jo vino pino. Niistä näkee, että insuliinitarve ja basaali/bolussuhde on muuttunut tämän lähes 5 pumppuvuoden aikana useamman kerran. Ja, että jos pumppu brakaisi,kuten InkeriR:ll = keskustelun aloittajalla, tallessa olisivat ne tärkeimmät tiedot.  ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä