Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Älä kuori syömiäsi omenoita  (Luettu 6148 kertaa)

E O J

• Lentävä kynä
Älä kuori syömiäsi omenoita
« : Kesäkuu 10, 2011, 10:20:12 ap »

Maailmalta kuuluu taas vallan merkillisiä. Jutun perusteella omenat voi kyllä pestä huolellisesti, mutta niiden kuoriminen ei ehkä ole kovinkaan viisasta.

Täältä löytyy hieman lisätietoja. Tekstistä löytyy yllättävä maininta: "Ursolic acid found in apple peel also keeps cholesterol and blood sugar under control" elikkä omenankuorien sisältämä ursolihappo pitää myös kolesterolin ja verensokerin hallinnassa...  ::)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2011, 10:22:47 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: Älä kuori syömiäsi omenoita
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2011, 10:53:30 ap »

juu,juu...ja ens viikolla sit tas joku uus tutkimus.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2011, 10:55:54 ap »

juu,juu...ja ens viikolla sit tas joku uus tutkimus.

Olisiko mielestäsi sitten parempi jättää kokonaan tutkimatta?
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2011, 16:21:16 ip »

No minun on ihan pakko hehkuttaa, etten taida olla eläissäni omenoita kuorinut, en kotimaassa kotimaisia enkä ulkolaisia eikä ole ulkomaillakaan tullut sikäläisiä kuorittua, ainoastaan pestyä vähän paremmin kuin täällä Suomessa.

Ihan mukava tietää, että tuon tutkimuksen mukaan olen toiminut järkevällä tavalla ;) Mulla on toki ollut tuntuma, että kuoriminen vähentää usein niitä ravintoaineita, niitä kun kuoressa/heti kuoren alla usein on eniten, mutta nyut tuli sitten ihan konkreettistakin tietoa - kiitos E O J :D

Pitäisiköhän alkaa lukemaan TS:n sivuja vähän enemmänkin...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2011, 23:22:00 ip »

Juu en minäkään omenia ole ikinä kuorinut. Ei ole ikinä tullut mieleenkään. Kummastelen aina niitä jotka kuorii kaiken kurkkuja myöten. :o Sinne ne vitamiinit ja kuidut vaan roskiin ja se pelkkää vettä sisältävä mauton osuus suuhun. Ei mitään järkeä. En minä kuori päärynöitäkään. Ne on ällöttäviä syödäkin kun ne on niin limaisia kuorittuna. :P
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2011, 08:03:05 ap »

Kaukomaiden omenat olen kuorinut. Eiko niissä tosiaankaan ole sellaisia säilöntäaineita jotka lähtevät huonosti vesihuuhtelulla pois?
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2011, 09:07:58 ap »

Mä kuorin kaiken ;D tai liki kaiken. Kurkun kuori närästää, joten jäis sekin syömättä sitten. Päärynät kuorin rasiaan ja syön haarukalla, kuten liki kaiken muunkin. Mä inhoon syödä käsin. Ulkomaisista omenista ei saa kyllä pahemmin vitskuja, on ne niin pahoin kyllästettyjä säilöntämyrkyilllä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2011, 09:46:32 ap »

Mä kuorin kaiken ;D tai liki kaiken. Kurkun kuori närästää, joten jäis sekin syömättä sitten. Päärynät kuorin rasiaan ja syön haarukalla, kuten liki kaiken muunkin. Mä inhoon syödä käsin. Ulkomaisista omenista ei saa kyllä pahemmin vitskuja, on ne niin pahoin kyllästettyjä säilöntämyrkyilllä.
Ehkä mä siksi olenkin "säilynyt" niin hyvin ;D Olen siis "myrkyttänyt" itseäni oikeastaan läpi koko elämäni ;)

Ja siis omenista vielä. En niitä tosiaan kuori, vaikka vuonna 1975 olin ruokakaupassa hedelmätiskillä duunissa ja on kokemuksia mitä senaikaiset Jenkkien Red Delicious -omput käsiin jättivät: mahtavat tummat vahajäljet, olivat niin totaalisesti vahoilla tai muulla vastaavalla upean kiiltäviksi saatu. Ihan sellaista ei enää näytä olevan.
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2011, 12:04:09 ip »

Pesettekö hedelmät fairyllä? ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2011, 12:51:44 ip »

Pesettekö hedelmät fairyllä? ::)

No minä ainakin käytän ihan kylmää tai "kädenlämpöistä" vettä ja käsiäni, käsiäni vähän enemmän, jos koen tarvetta parempaan pesuun ;)
Kirjattu
Antsu1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2011, 13:06:18 ip »

Eräs kaverini vain kerran soitti ja oli ihan, että aatella, joku pesee hedelmät fairyllä. Mä en uskonut moista, vaan hän käski googleta viinirypäleet + fairy. Töissä tätä myös ihmettelin, jolloin osa työkavereistani tunnusti, pesevänsä fairyllä hedelmät. Mä uskon kyllä myös vain raikkaaseen veteen, joskus jos on tahmeeta, hujuttelen pidempään vedessä :D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

kilimu

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2011, 14:22:20 ip »

Määkää koskaa oo kuarinu. Omena päivässä pitää lääkärin loitolla :)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 11, 2011, 19:13:13 ip »

Kyllä mä fairyä käytän useinkin, varsinkin sellasiin hedelmiin jotka on kaupassa kaikkien käpälöitävänä. Ja just ne vahaisen tuntuiset omenat pesen usein ihan harjallakin. Rasiassa olevista yleensä vain virautan kevyesti pölyt pois.

Kotimaisista vihanneksista en edes pese muita kuin multaiset potut. Suomen lainsäädäntö kun sanelee että kotimaisten vihannesten ja hedelmien tulee olla puhtaita torjunta-aineista, lannotteista, maa-aineksesta ja vieraista esineistä.
Porkkanatkin syön kuorineen. Eihän porkkanassa edes ole kuoria, niin miksi ihmeessä se pitäisi kuoria.

Minä en myöskään usko siihen että ulkomaiset hedelmät ja vihannekset olisi mitenkään sen enempää saastaisia, säilöntäaineella käsiteltyjä ja torjunta-ainejäämäisiä, kuin kotimaisetkaan. Lähinnä ne on pölyisiä ja käpälän jälkiä täynnä kun niitä kaikki kaupassa räpeltää. Myös bakteerikanta on erilainen ulkomailla, eihän suomalaisen maha kestä ulkomaista kraanavettäkään, vaikka siellä sitä juotaisiinkin. Hedelmiä ja vihanneksia ei saa käsitellä torjunta-aineilla tai lannotteilla silloin kun ne tekee satoa. Ruiskutukset ja lannoitus tehdään kukinta-aikaan. Esim kaalissa on kolmen viikon varoaika. Eli ruiskutuksia ei saa tehdä kolmeen viikkoon ennen sadonkorjuuta.

Suurempia myrkkyjä ne lisäaineet on, kuin ulkomaisten hedelmien kuoret. :D Vähän pitää aina suhteuttaa näitä asioita toisiinsa...
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 11, 2011, 19:39:21 ip »

Mä mittään syömiäni omenoita oo kuorinu..... eiks ne oo silloin jo vatsassa ;D?
No, ihan oikeestikaan en heduja kuori paitsi sitrushedelmät ja sen sellasia "kuorellisia". Vesipesu vaan ja suuhun.
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2011, 01:26:07 ap »

Mikä tää fairyjuttu on?! Miten se voi olla näin yleistä? Joku muinainen kotilieden vinkki vahakuorrutettujen hedelmien ajalta?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Linkkejä