Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416944 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kysymys Diabetesliitolle  (Luettu 28344 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Kysymys Diabetesliitolle
« Vastaus #30 : Toukokuu 26, 2011, 11:40:35 ap »

Diabetesta ehkäistäkseni söin tunnontarkasti lautasmallin mukaan, ruisleipää, kuituja, ja margariinia leivälle. Salaatille rypsiä. Tuloksena diabetes. Nyt syön vhh-ruokamallilla ruotsalaissuositusten ja Antti Heikkilän mukaan, niin verensokeri- ja verenrasva-arvojen muutos on ollut huomattava hyvään suuntaan. Näyttää siltä, että pian jää viimeinenkin metformin pois.

Hieman OT, mutta ihan mielenkiintoista kuulla, että joku D2 on jo ennen diagnoosia syönyt ihan lautasmallin mukaan. Oliko takana mahdollinen sukurasite tai jo todettu heikentynyt sokerinsieto vai olitko muuten vain päätynyt lautasmalliin? Useimmat vhh-D2-ihmiset eivät ole näet täällä maininneet mitään ruokavaliostaan ennen ensimmäisiä D-merkkejään/sattumalta esiin tullutta diagnoosiaan.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Toukokuu 26, 2011, 11:45:03 ap »

Käsitys, että munuaisongelmat voivat tulla yllättäen, on outo. Diabeetikot käyvät säännöllisesti laboratoriokokeissa tai ainakin pitäisi. Näihin kuuluu myös munuaisia koskevat kokeet.

Olen ymmärtänyt, että moni on sairastanut tietämättään jo pitkään ennenkuin diagnoosi tehdään. Ja aika monilla, joilla on MBO, on jo pitkälle edenneitä lisäsairauksia.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Konrad

• Vieras
« Vastaus #32 : Toukokuu 26, 2011, 11:58:16 ap »

Käsitys, että munuaisongelmat voivat tulla yllättäen, on outo. Diabeetikot käyvät säännöllisesti laboratoriokokeissa tai ainakin pitäisi. Näihin kuuluu myös munuaisia koskevat kokeet.

Olen ymmärtänyt, että moni on sairastanut tietämättään jo pitkään ennenkuin diagnoosi tehdään. Ja aika monilla, joilla on MBO, on jo pitkälle edenneitä lisäsairauksia.

Varmasti usealla on lisäsairauksia ennen diagnoosia. Voi olla, että niiden takia on hakeuduttukin lääkärin pakeille. Tällöin on selvinnyt, että on D2. Mainitsinkin viestissäni, että jos on munuaisongelmia, proteiinirajoitus on paikallaan. Samoin ilmeisesti on, jos verensokerit eivät ole kunnossa, jotta vältytään munuaisriskeiltä. Jos verensokerit ovat tasapainossa, tarkoittaa terveen arvoissa, eikä ole munuaisongelmia, ei proteiini tuota ongelmia. 

Itse diagnoosini jälkeen päättelin diabeteksen oireita tarkasteltuani, että minulla oli ollut diabetes ainakin 5 vuotta, jos ei jopa 10 vuotta. Mitään lisäsairauksia ei ole havaittu.
Kirjattu

D2n

• Aloittelija
« Vastaus #33 : Toukokuu 26, 2011, 12:22:13 ip »

Diabetesta ehkäistäkseni söin tunnontarkasti lautasmallin mukaan, ruisleipää, kuituja, ja margariinia leivälle. Salaatille rypsiä. Tuloksena diabetes. Nyt syön vhh-ruokamallilla ruotsalaissuositusten ja Antti Heikkilän mukaan, niin verensokeri- ja verenrasva-arvojen muutos on ollut huomattava hyvään suuntaan. Näyttää siltä, että pian jää viimeinenkin metformin pois.

Hieman OT, mutta ihan mielenkiintoista kuulla, että joku D2 on jo ennen diagnoosia syönyt ihan lautasmallin mukaan. Oliko takana mahdollinen sukurasite tai jo todettu heikentynyt sokerinsieto vai olitko muuten vain päätynyt lautasmalliin? Useimmat vhh-D2-ihmiset eivät ole näet täällä maininneet mitään ruokavaliostaan ennen ensimmäisiä D-merkkejään/sattumalta esiin tullutta diagnoosiaan.

Olin ylipainoinen ja tiesin riskin diabetekseen, koska paino alkoi kohota enkä saanut sitä putoamaan. Painonvartijoilla aloitin varmaan jo joskus 17v sitten. Käytännössä vähärasvaista lautasmallia harrastin vuosikaudet, söin kaksi lämmintä ruokaa päivässä kuten suositteluihin kuuluu. Verensokereita syynättiin pyynnöstäni ja aina vain kipusivat korkeammalle. Kalorimäärä pyöri noin 1200-1300 kcal:ssa, jolla olisi pitänyt laihtua. Minulla ei vaan laihtumista tapahtunut.  Päinvastoin, paino nousi. Sitä ihmettelin, kunnes ymmärsin kyseessä olevan heikentyneen sokerinsiedon. Viimein sitten todettiin 2 tyypin diabetes. Olin suunnattoman pettynyt, koska olin tarkoituksella syönyt suositusten mukaan, etten sairastuisi. Nyt en syö suositusten mukaan, vaan karppaan, veriarvot paranevat joka sektorilla ja paino putoaa kalorimäärän ollessa noin 1800-2200 kcal.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Toukokuu 26, 2011, 12:31:55 ip »

Haluaisin tuoda vielä esiin, että minä ja monet tietämäni 1-tyypin karppaajat olemme saaneet hoitavan lääkärin hyväksynnän ruokavaliolle. Siis hyväksyntä on tullut diabetekseen erikoistuneilta sisätautilääkäreiltä, ei siltä yhdeltä kirurgilta.

Omalla kohdallani prosessi meni niin, että vähensin vatsaoireiden takia tärkkelyksen ruokavaliosta hyvin vähiin, tein itsenäisesti diabeteksen hoitomuutoksia 2-3 kuukauden ajan, laskin verensokerituloksia eri näkökulmista ja menin tulosten kanssa lääkärini vastaanotolle. Aiemmin oma, hyvä lääkärini oli jo luovuttanut hoitoni kanssa. Olin kuulemma niin vaikea tapaus, että hän ei voinut enää antaa muuta kuin henkistä tukea.

Kun pari vuotta sitten menin ensimmäisten tulosten kanssa lääkäriin, hän oli hyvin hämmentynyt. Suositukset kummittelivat selvästi mielessä, mutta minun saamani tulokset puhuivat niin selkeästi jatkamisen puolesta, että sain "virallisen" luvan jatkaa. Myöhemmin vs-tulokset vain paranivat ja sain lääkärini vielä paremmin tuekseni. Viimeisten kolesterolitulosten jälkeen lääkärillä ei ollut enää mitään epäilystä: karppaus on minulle ainoa tapa päästä näin hyviin tuloksiin.

Samalla kun liitossa pidätte kiinni yksipuolisista näkemyksistänne, mitätöitte paitsi potilaiden kokemukset (no, mitä meillä nyt olisikaan väliä...), myös monen lääkärin ammattitaidon. Itse nimittäin uskon olevani erittäin hyvän lääkärin hoidossa, joka osaa arvioida minun kokonaisriskini.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

D2n

• Aloittelija
« Vastaus #35 : Toukokuu 26, 2011, 13:01:49 ip »

Suurtukholman diabetesyhdistys on ajan hermolla ja se näkyy. Samaa toivon tänne Suomeen, onko se sitten Christer Sundqvistin puuhaama uusi vhh-diabetesliitto vai voisiko kenties nykyinen Diabetesliitto ruveta hieman katsomaan omia tekeleitään. Hämmentävää on myös se, ettei diabetesliitto pidä meidän diabeetikkojen puolta omine kokemuksinemme, eikä ota antamaamme palautetta ja tietoa vastaan, vaan yksipäisesti ja yksisilmäisesti pidetään kiinni vanhoista toimimattomista kannanotoista.  Eikö voisi tehdä vaikka ex-kursio Ruotsin puolelle tutkimaan sikäläistä diabeetikkojen hoitoa sekä tuloksia.  Ottakaa oikeasti mallia vaikkapa Ruotsista. Tässä hyvä esimerkki naapurimaan diabetesyhdistyksen lehdestä. Se ei ole keneltäkään pois, että tehtäisiin myös vhh-ruokasuositus kakkosille. Näiden väliltä kukin voisi valita oman tapansa syödä. Nyt on vain niin turhauttavaa käydä diabeteshoitajalla, kun aina syömisestä tulee moitteita vaikka toisaalta sanotaan, että hienosti menee sinun omahoitosi ja sokerit ovat loistavia. Silti pitäisi vaihtaa syömisen tapa. Ristiriitaista.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2011, 13:45:44 ip kirjoittanut D2n »
Kirjattu

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #36 : Toukokuu 26, 2011, 13:45:30 ip »

Itse en ole vilpittömän tyytyväinen vhh-diabetesliiton perustamishankkeesta. Vaikka ymmärränkin sen turhautumisen, mistä suunnitelma kumpuaa, on vaarana todellisten äärisuuntausten uudessa yhdistyksessä saama suhteeton painoarvo. Lopputuloksena voidaan oikeasti olla tilanteessa, josta d-liitto varoittaa ja jota se tietämättömyydessään pitää perusvhh:na. Kaikille parempi olisi, että lautasmallille vaihtoehtoinen vähähiilihydraattinen dieettisuositusperhe laadittaisiin vakiintuneen toiminnan piirissä.
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

D2n

• Aloittelija
« Vastaus #37 : Toukokuu 26, 2011, 13:49:26 ip »

Itse en ole vilpittömän tyytyväinen vhh-diabetesliiton perustamishankkeesta. Vaikka ymmärränkin sen turhautumisen, mistä suunnitelma kumpuaa, on vaarana todellisten äärisuuntausten uudessa yhdistyksessä saama suhteeton painoarvo. Lopputuloksena voidaan oikeasti olla tilanteessa, josta d-liitto varoittaa ja jota se tietämättömyydessään pitää perusvhh:na. Kaikille parempi olisi, että lautasmallille vaihtoehtoinen vähähiilihydraattinen dieettisuositusperhe laadittaisiin vakiintuneen toiminnan piirissä.

Tätä mallia kannatan itsekin. Se olisi kaikille osapuolille parempi, kuin kahden erimielisen liiton keskinäiset väännöt. Siksi ehdotinkin, että diabetesliitto aidosti kävisi tutustumassa Ruotsissa toteutettaviin diabeetikkojen hoitosuosituksiin myös vhh:n suhteen. Siellä ei ole enää pelkästään "maallikkosaarnaajia" vhh:n puolesta, vaan arvostetut lääkärit professoritasoa myöden ovat myös sen takana. Vrt. Spotlight-ohjelma.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2011, 13:54:14 ip kirjoittanut D2n »
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Toukokuu 26, 2011, 14:15:10 ip »

Komppaan tätä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #39 : Toukokuu 26, 2011, 15:12:50 ip »

Olen samoilla linjoilla. Tosin en usko varteenotettavan vaihtoehtoliiton syntymiseen. Tiellä on paljon todellisia esteitä, joiden taklaamiseen ei into ja hyvä tahto riitä, mm.:
-Rahoitus, veikkaan, että on turha lähteä hakemaan rahaa RAY:ltä, kun on tullut heti alkuun leimatuksi poliittiseksi ääriliikkeeksi (tai muiltakaan). Jäsenmaksut eivät riitä edes puitteisiin, saati tiedottamiseen ja varsinaiseen toimintaan.
-Lääkärit ja asiantuntijat eivät voi sitoutua uuteen liittoon, ennen kuin sen toiminta on vakiintunutta ja yleisesti hyväksyttyä.
-Poliittisen tuen puute. Diabetesliitolla on jo puheenvuoromahdollisuuksia kabineteissa ja julkisesti, uuden liiton lobbaaminen samaan asemaan on hirvittävä urakka.

Tästäkin huolimatta uskon edelleen, että Diabetesliiton kannattaisi ottaa vakavasti nykyisten suositusten ongelmat. Pelkästään taloudellisista systä ei pysy kasassa tämä nykyinen tilanne, jossa Liiton suosituksiin ei usko diabeetikot, eikä Liitto itse.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

anssi

• Vieras
« Vastaus #40 : Toukokuu 26, 2011, 17:14:20 ip »

"Diabeteskeskuksen kuntoutuksessa on tullut esiin vähähiilihydraattisen ruokavalion terveyshaittoja juuri verisuoni- ja munuaisterveyteen liittyen."

Erikoista, että anekdoottitason jutut kelpaavat "näytöksi" VHH:ta vastaan. Nähtävästi Liisa Heinonen ei ole vaivautunut lukemaan tieteellisestä kirjalllisuudesta mitä tapahtuu kakkostyypin diabeetikon munuaisille, kun kontrolloiduissa tutkimuksissa ruokavalion hiilihydraatteja korvataan rasvalla ja proteiinilla. Tätä on selvitetty lukuisissa tutkimuksissa ja vaikutukset munuaisfunktioon ovat olleet neutraaleja tai jopa positiivisia.

<Poistettu asiaton lause. Diabetesliiton tiedotus.>
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2011, 08:56:24 ap kirjoittanut Diabetesliiton tiedotus »
Kirjattu

D2n

• Aloittelija
« Vastaus #41 : Toukokuu 30, 2011, 15:42:58 ip »

Surullista, jos Diabetesliitolle on tullut käsitys, että LCHF-ruokavalion noudattajat ovat jotain extremesakkia tai muita yksinajattelijan tapaisia hihhuleita. Toivon vastausta ja etenkin sitä, että Diabetesliitto oikeasti kävisi tutustumassa Ruotsiin ja etenkin tyypin 2 diabeteksen hoitoon siellä ja vielä niiden tahojen suuntaan, jotka ovat nähneet LCHF-ruokavalion edullisena kakkosdiabeteksen hoitoon. Koen välillä taistelevani niin tuulimyllyjä vastaan, kun syön ja hoidatan itseäni ruotsalaisen lchf-ruokavaliomallin mukaan ja veriarvot kohenee ja joka kerran diabeteshoitajalla käydessäni saan tuhahduksia, silmien pyörittelyä osakseni ja mainintoja muotihuuhaasta, vaikka tällä tavalla on jo vuosisatojen ajan hoidettu ainakin kakkosia.(ykkösistä en tiedä). Jatkuvasti diabeteshoitajalta tulee vain moitteita ruokavaliosta ja noottia, jotta ruokavaliota pitäisi muuttaa lähes rasvattomaksi ja ruisleipävoittoiseksi. (Sellaiseksi, jolla sairastuin, nyt lchf:lla pitkäsokeri on hieman päälle 5 ja loistava minulle ). Ihmettelen, miksi Diabetesliitto (jonka pitäisi olla meidän sairastuneiden edunvalvoja) ei ota asiakseen tutustua meidän tällaisen kokemuksen omaavien kakkosten taustoihin, syömisiin, verensokeri- ja muihin veriarvoihin, vaan yhtenäisrintamalla puolustetaan vain ulkoa päin annettua, muutaman lääkärin johdolla tehtyä Käypä Hoitoa- vaikka se ei ole edes toimiva, ainakaan kakkosilla. Ymmärtääkseni ykkösetkin saavat tuosta ruokavaliosta hyötyjä, mutta kun itse olen kakkonen, en uskalla enkä halua siitä sen enempää sanoa. Pitääkö tästä oikesti muuttaa länsinaapuriin, ennen kuin saa oikeanlaisia ruokavalioneuvoja? Olen turhautunut tähän käypä  hoito- tuotokseen. Jos tuolla tavalla söisin, saisin kohta vetää insua. Sekö tässä on tarkoituksena? Miksi Diabetesliitto ei kuule meidän kakkosten ääntä ollenkaan? Anteeksi tämä turhautunut viesti, mutta kaikessa turhautuneisuudessani olen optimisti. Jos kuitenkin Järjen Valo voittaisi.

Lisäystä vielä. Minun silmissäni ja uskoisin muidenkin kakkosten silmissä Diabetesliiton parantavan osakkeitaan tutustuttuaan länsinaapurin kakkosten hoitoon ja vielä enemmän Diabetesliiton osakkeeet paranisivat silmissäni, jos liitto alkaisi ajaa LCHF-ruokavaliota viralliseksi hoidomuodoksi ainakin kakkosten hoidossa. Uskoakseni ja omiin sekä monien muiden kokemuksiini perustuen sillä olisi kauaskantoinen yksilökohtainen ja kansantaloudellinen merkitys, kun lääkityksen tarve vähenee.

Nytpä tuli mieleen, että taidanpa lähettää myös muutamalle kansanedustajalle tämänsisältöisen viestin. Jos ei _Diabetesliitto ala ajamaan asiaamme, josko vaikka valtiovarainministeri sen tekisi valtiontaloutta silmällä pitäen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2011, 18:08:41 ip kirjoittanut D2n »
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Kesäkuu 01, 2011, 10:32:09 ap »

Tätä on selvitetty lukuisissa tutkimuksissa ja vaikutukset munuaisfunktioon ovat olleet neutraaleja tai jopa positiivisia.

Lukuisissa? Linkkejä, kiitos. Ihan mielenkiinnolla jään odottelemaan.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Kesäkuu 01, 2011, 12:34:00 ip »

Tätä on selvitetty lukuisissa tutkimuksissa ja vaikutukset munuaisfunktioon ovat olleet neutraaleja tai jopa positiivisia.

www.anttiheikkila.com

HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAA :D
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Kesäkuu 01, 2011, 18:48:42 ip »

Jonkinlaista lähdekritiikkiä olisi kuitenkin hyvä harrastaa, ettei ainakaan käyttäisi lähdeviitteenä esim. omaa blogiaan tai omia kirjoituksiaan toisella foorumilla.  ::)
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä