Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Älä lue Antti Heikkilän kirjaa  (Luettu 12640 kertaa)

lomalle

• Vieras
Älä lue Antti Heikkilän kirjaa
« : Toukokuu 20, 2011, 12:37:21 ip »

ennenkuin olet katsonut tämän ohjelman:

http://arenan.yle.fi/video/1305831345444

Tämän jälkeen luet mielelläsi Heikkilän kirjoja joista saat lisää oikeita ruokavalio ohjeita.

Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
Vs: Älä lue Antti Heikkilän kirjaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2011, 14:41:52 ip »

Ketju kannattaisi ehkä otsikoida toisin?

Olipa mainio ohjelma. Taas tuotiin esille diabeetikkojen ravintosuositusten surkeus. Fogelholm kiemurteli tutulla tavalla, tehden itsensä jälleen kerran naurunalaiseksi.

Sitä ihmettelin, ettei Diabetesliitto suostunut kommentoimaan omia suosituksiaan. Taitaa olla usko omiin suosituksiin hiipunut.

Maailma muuttuu, vaikkakin hitaasti.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

malmi

• Jäsen
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2011, 16:35:37 ip »

Minusta ihan asiaa
Kirjattu
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2011, 16:36:54 ip »

Tämän jälkeen luet mielelläsi Heikkilän kirjoja joista saat lisää oikeita ruokavalio ohjeita.

Älä pelkää, en tule lukemaan. Mulla ei ole tarvetta ;). Ilman kieltoasikin olisin jättänyt lukematta :P Ja sanottakoon vielä, että minua ei ole Puska eikä Liitto aivopessyt. Ihan oma kroppani on ilmoittanut rajoitukseni esim. rasvan suhteen :P
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2011, 16:40:52 ip kirjoittanut Antsu1 »
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

jester

• Veteraani
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2011, 20:41:45 ip »

onko Talvi Melonit laitettu kasvamaan.  sopivat hyvin soppaan.          kesa kurpitsa oli kurkun nakoinen kasvi,vanhassa keitto kirjassa.          sopii hyvin  erilaisiin paisteihin. nimi taisi olla  zushkini.               voitte itse kasvattaa satoja sokeristeille sopivia kasveja
Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2011, 21:06:04 ip »

Älä pelkää, en tule lukemaan. Mulla ei ole tarvetta ;). Ilman kieltoasikin olisin jättänyt lukematta :P Ja sanottakoon vielä, että minua ei ole Puska eikä Liitto aivopessyt. Ihan oma kroppani on ilmoittanut rajoitukseni esim. rasvan suhteen :P

Olen 2-sokeritautinen ja kirjoitan 2-sokeritautisille enkä Puskan kannattajille.

Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2011, 21:28:00 ip »

Olisi mukava kuulla virallisia suosituksia kannattavien diabeetikkojen kommentteja ko. ohjelmasta.

Diabetesliitto on jo kieltäytynyt kommentoimasta, mutta olisiko kohtauspaikka-aktiiveilla jotain sanottavaa? Siis ohjelmassa esitetyistä todisteista suosituksia vastaan, ei niinkään "minulle ei maistu"-tyyppisiä kommentteja.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2011, 22:18:41 ip »

Olen 2-sokeritautinen ja kirjoitan 2-sokeritautisille enkä Puskan kannattajille.

Luettua tekstiä on näköjään vaikea ymmärtää ::), en siis ole Puskan kannattaja, olen itseni ja oman kroppani kannattaja ;)
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2011, 09:06:14 ap »

Olisi mukava kuulla virallisia suosituksia kannattavien diabeetikkojen kommentteja ko. ohjelmasta.

Diabetesliitto on jo kieltäytynyt kommentoimasta, mutta olisiko kohtauspaikka-aktiiveilla jotain sanottavaa? Siis ohjelmassa esitetyistä todisteista suosituksia vastaan, ei niinkään "minulle ei maistu"-tyyppisiä kommentteja.

Heikkilällä oli fiksu toteamus: Kokeilkaa itse sopiiko teille. Mielestäni hän ei väittänyt varsinaisesti mitään.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

malmi

• Jäsen
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2011, 09:42:28 ap »

Olen vakaasti sitä mieltä, että nämä puheet ja kirjoitukset kevytlevitteistä terveellisenä on pelkkää hölynpölyä. Kokemukseni niiden käytöstä ei ole antanut mitään positiivista. Olen  käyttänyt näitä kevyt tuotteita vuosien ajan, samoin kuin jo -70 luvulla jätin pöytäsokerin kokonaan pois, siirryin rasvattomiin maitotuotteisiin, sekä kevyt levitteiden käyttöön. Jokaisen käytön aloittamisesta sanottiin, että se vaikuttaa vuodessa niin ja niin monta kiloa vähemmän painoa. Ruokamäärä lautasellakin on pienentynyt ainakin puoleen, joten jos näin olisi, niin meikäläinen olisi hoikka poika, vaan pas.... marjat. Vastaavasti olen todennut että perinteisen ruoka-aterian jälkeen on paljon nopeammin täysi ja pysyy täyden tuntu pitempään, samoin olen siirtynyt kevytlevitteistä pois, niin ja metka homma, paino on laskenut useamman kilon ½ vuoden aikana. Joten se siitä kevyt tuotteiden ilosta
Kirjattu
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2011, 11:06:32 ap »

Olen 1.tyypin DIABEETIKKO ja esittäisin toiveen,että Heikkilä kirjoittelisi jatkossa vain 2.tyypin sokeritaudista (jonka hoitolinjoista olen hänen kanssaan lähes samaa mieltä),hänen asiantuntemuksensa ei riitä puhumaan 1.tyypin diabeteksesta,se on nähty jo hänen kirjassaan sekä blogeissaan. ;D ;D ;D
Kirjattu

catharsis

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2011, 13:01:45 ip »

Eikö tässä ollut kysymys FST:n diabeteksen ravintosuositusta käsittelevästä ohjelmasta? Maailman napa taas on lukinnut huomionsa vain Antti Heikkilään, jota koko ohjelmassa ei mainita mitenkään.  :D
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2011, 13:17:19 ip »

Ei näy ulkomailla. Mutta todennäköisesti tiedän jo kaiken, mitä ohjelma sisältää. Ruotsissa suhtautuminen vähähiilariseen ruokavalioon on kyllä paljon parempi, mikä näkyy ihan ravintoloissakin ja ihmisten puheissa. Tosin Suomessakin on kyllä muutosta selvästi havaittavissa. Esim äitienpäivälounaalla pyysimme koko poppoo perunat pois ja salaattia tilalle, niin tarjoilija sanoi, että suunnilleen joka toinen haluaa niin nykypäivänä... :O

Olen D1, enkä koskaan ole ollut kova hiilarimässy. Leivän jätin pois jo yli vuosi sitten, nyt olen karsinut ruuan turhat lisukkeet (perunat, pastat, riisit), mutta muuten en ole orjallisen tarkka hiilarirajoitteista hedelmien ja marjojen ym suhteen. Minulle hiilarien rajoittaminen toimii. Paino on myös pudonnut (vaikka suurta tarvetta ei ole), kun siirryin aktiivisesti korvaamaan hiilarihirmuja salaateilla, karppileivillä ym. En ole mitenkään hurjasti lisännyt rasvaa, mutta en välttelekään. Proteiinien ja rasvan suhteellinen osuus ruokavaliosta kasvaa tietenkin, kun sokeria lähtee.

Antti Heikkilän opusta en ole lukenut, blogia kylläkin. Hänellä on paljon hyviä ajatuksia, mutta ykkösistä hänen tuntemuksensa on rajallista, eikä siitä pidä liikaa hermostua. Ateriainsuliineista esim en voisi luopua, vaikka söisin pelkkää pekonia. Minulla kun rasva ja protskutkin vaativat insuliinia. Mutta tämähän on yksilöllistä. Olen täältä jonkun ykkösen elävän pelkällä basaalilla/perusinsuliinilla. Ja jollakin oli ulkomailla pika loppunut ja salaatilla oli selvinnyt. Mutta ei siis toimisi minulla...
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

catharsis

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2011, 13:22:29 ip »

Mielestäni ohjelman selvä sanoma on tiivistettynä seuraava:

1. Diabeetikolle (1 & 2) korkea verensokeri on ongelma, joka johtaa vuosien myötä lukuisiin muihin sairauksiin.
2. Kaikki syöty hiilihydraatti, riippumatta mistä ruoka-aineesta se tulee, muuttuu suolistossa sokeriksi ja nostaa verensokeria, joka on siis diabeetikolle vaarallista.
3. Verensokerin nousua voidaan siis ehkäistä tai hidastaa syömällä vähähiilihydraattista ravintoa.
4. Koska energiaa tulee kuitenkin saada riittävästi, ja kylläisyyden tunne ateriasta, lisätään vastaavasti luonnollisen rasvan osuutta ravinnossa.
5. Luonnollisilla rasvoilla (voi, ruokaöljyt) ei ole terveydellisiä haittavaikutuksia
6. Nykyinen runsashiilihydraattinen ja vähärasvainen ruoka on nimenomaan johtanut lihomisongelmaan ja diabeteksen yleistymiseen.
7. Luonnostaan laihoilla ei ole tätä ongelmaa.
8. Fogelholmin sepitys hitaista hiilihydraateista ja runsaista kuiduista on roskaa, nehän vain pitävät korkean verensokerin pidempään.
9. Diabetesliiton ravintosuositukset ovat nykytutkimuksen valossa totaalisen vääriä ja diabeetikolle vaarallisia.
10. Ruotsissa on jo suositeltava potilaalle myös vaihtoehtoista ravitsemusta (=LCHF).
11. Pitkä taistelu on alkamassa...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2011, 13:36:07 ip kirjoittanut catharsis »
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2011, 13:28:44 ip »

Olen täältä jonkun ykkösen elävän pelkällä basaalilla/perusinsuliinilla. Ja jollakin oli ulkomailla pika loppunut ja salaatilla oli selvinnyt. Mutta ei siis toimisi minulla...

No minäkin olen elänyt peräti 15 ekaa D-vuottani vain perusinsuliinin turvin. Siihen aikaan se oli Lente. Ei tarvinut kaikkia hiilareita pois jättää, ei siis kokonaan leipää tai perunaa tai muutakaan. Tarvi vaan muistaa syödä mahdollisimman tasaisesti, siis samankokoisin annoksin, samaan aikaan ja ehdottomasti välipalojen kera. Oli kyllä harvinaisen jäykkää touhua, mutta toimi (täällähän vieläkin olen ;)). Kun perusinsuliini oli yhtä kuin kokonaisinsuliinitarve, siis määritelty sen mukaan), niin jäykkää tuli elämästä, jousto puuttui.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä