Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Älä lue Antti Heikkilän kirjaa  (Luettu 12539 kertaa)

rajatapaus

• Jäsen
Vs: Älä lue Antti Heikkilän kirjaa
« Vastaus #15 : Toukokuu 21, 2011, 13:40:40 ip »

Mielestäni ohjelman selvä sanoma on tiivistettynä seuraava:

1. Diabeetikolle (1 & 2) korkea verensokeri on ongelma, joka johtaa vuosien myötä lukuisiin muihin sairauksiin.
2. Kaikki syöty hiilihydraatti, riippumatta mistä ruoka-aineesta se tulee, muuttuu suolistossa sokeriksi ja nostaa verensokeria, joka on siis diabeetikolle vaarallista.
3. Verensokerin nousua voidaan siis ehkäistä tai hidastaa syömällä vähähiilihydraattista ravintoa.
4. Koska energiaa tulee kuitenkin saada riittävästi, ja kylläisyyden tunne ateriasta, lisätään vastaavasti luonnollisen rasvan osuutta ravinnossa.
5. Luonnollisilla rasvoilla (voi, ruokaöljyt) ei ole terveydellisiä haittavaikutuksia
6. Nykyinen runsashiilihydraattinen ja vähärasvainen ruoka on nimenomaan johtanut lihomisongelmaan ja diabeteksen yleistymiseen.
7. Luonnostaan laihoilla ei ole tätä ongelmaa.
8. Fogelholmin sepitys hitaista hiilihydraateista ja runsaista kuiduista on roskaa, nehän vain pitävät korkean verensokerin pidempään.
9. Diabetesliiton ravintosuositukset ovat nykytutkimuksen valossa totaalisen vääriä ja diabeetikolle vaarallisia.
10. Ruotsissa on jo suositeltava potilaalle myös vaihtoehtoista ravitsemusta (=LCHF).
11. Pitkä taistelu on alkamassa...
Erittäin hyvin tiivistetty.  :)
Kirjattu

catharsis

• Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 21, 2011, 13:41:47 ip »

Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Toukokuu 21, 2011, 17:16:58 ip »

Kiitos catharsis linkistä. Eihän tuossa tosiaan mitään uutta tullut. Ihmetyttää kyllä, ettei liiton puolelta enään kukaan tule kommentoimaan (ja tuo Fogelholmkin on muuttanut jo kantaansa ainakin osin). Aika monet ovat karpanneet jo vuosikausia ja uusia aloittaa koko ajan. Alkakaa tekemään sitä pitkäaikaistutkimustanne! Täältä saa varmaan vapaaehtoisia hyvin mukaan!
Isälläni (reilut 60v) todettiin juuri esidiabetes. Hän aloitti kauan kehumani vähähiilarisen ruokavalion ja paino on heti lähtenyt laskuun (keskivartalolihava) ja kuukaudessa on kadonnut 5 kiloa, unenlaatu parantunut ja ärtynyt suoli rauhoittunut. Mutta niin vaan oli yhä diabeteshoitaja käskenyt syödä ruisleipää ja puuroa. Näitä hän on syönyt koko aikuisikänsä! Joka aamu puuroa ja muutenkin hyvin terveellisesti mutta vaan liikaa (sokeria). Ja rasvoja on vältetty kuin ruttoa... Sanoin jo etukäteen isälle ettei kerro liikaa ruokavaliostaan vaan että sanoo vähentäneensä vaan sokeria. Hyvin upposi. Ikävä vaan, että on "pakko" valehdella....  :(
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #18 : Toukokuu 21, 2011, 21:43:26 ip »

Jos haluaa vain kakkosten lukevan ja kommentoivan, eikö kannata kirjoittaa D2-osioon?

Ohjelmaa yritin katsoa, mutta kone ei jaksanut pyörittää, harmi :( Niin hankalampi kommentoida. Mutta ehkä ei tarvikaan - kun en ole kakkonen enkä virallislinjainen ykkönen.

Mulle on kyllä syntynyt kuva, että suuri osa palstan ykkösaktiiveistakin syö suosituksia vähemmän hiilareita - en ymmärrä mistä on syntynyt asetelma kakkoset puolesta - ykköset vastaan ???
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Toukokuu 21, 2011, 23:13:14 ip »

Kyllä tuo ykkös/kakkosasetelma minun nähdäkseni tulee ihan yhden nimimerkin kärkkäisyydestä. Kenelläkään muulla en ole moista ongelmaa havainnut. Ilmapiiri täällä muuten on minusta aika vapaamielinen ja suvaitseva (ja tätä toivoisin liitoltakin; tulokset puhukoon puolestaan): jokainen syököön niin, että tauti on hallinnassa. Tai tämä on tavoite. Toiselle se on enempi hiilareita ja toisille vähempi. Ei läheskään kaikki ykkösetkään voi mättää hiilareita miten tahansa (tai tämän palstan perusteella itse asiassa hyvin harva edes virallisterveellisen linjauksen mukaan...) vaikka kuinka insuliinia pistelisi.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Toukokuu 22, 2011, 09:02:04 ap »

Mun oma pitkittäistutkimukseni on kestänyt 2 vuotta 3 kuukautta. Tallessa ovat joka ainoan päivän vs-mittaukset (4-10 per vuorokausi) sekä koeajalta että sitä edeltävältä ajalta, yhteensä noin 7 vuoden ajalta. Tallessa ovat myös merkinnät ylimääräisistä pikapiikeistä ja tankkaushiilareista samalta ajalta. Näitä saa kyllä käyttää tutkimukseen, jos joku kokee kutsumusta.

Tuloksista merkittävimmät ovat:
- Painonhallinta: Painoa lähti ensin pari kiloa, sen jälkeen on ollut helppo pysytä tässä painossa. Koko ajan olen ollut normaalipainon sisällä.
- Kolesterolit: Paranivat, viimeisimmät tulokset täsmälleen diabeetikkojen suositusten mukaisia ilman lääkitystä.
- Verensokerit: Paranivat selkeästi, sekä hypot että hyperit vähenivät. Insuliiniresistenssi väheni. Reaktiiviset korkeat hävisivät. Muillakin asioilla on kuitenkin merkitystä - esimerkiksi kovien tulehdusten hallinta ei ole ollut helpompaa tällä ruokavaliolla.
- Vatsaoireet: Hävisivät.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

lomalle

• Vieras
« Vastaus #21 : Toukokuu 22, 2011, 10:44:56 ap »

Jos haluaa vain kakkosten lukevan ja kommentoivan, eikö kannata kirjoittaa D2-osioon?

Ohjelmaa yritin katsoa, mutta kone ei jaksanut pyörittää, harmi :( Niin hankalampi kommentoida. Mutta ehkä ei tarvikaan - kun en ole kakkonen enkä virallislinjainen ykkönen.

Mulle on kyllä syntynyt kuva, että suuri osa palstan ykkösaktiiveistakin syö suosituksia vähemmän hiilareita - en ymmärrä mistä on syntynyt asetelma kakkoset puolesta - ykköset vastaan ???

Moderaattori siirtää kaikki ruokakirjoitukset tähän osioon.
Ykkösille ei voi tehdä samoja ehdotuksia ravinnosta koska he menevät holposti hypoille ja suuttuvat vhh:sta, suurimmalla osalla 2-sokeritautisista tätä vaaraa ei ole ellei käytä inskaa.

Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #22 : Toukokuu 22, 2011, 11:17:58 ap »

Moderaattori siirtää kaikki ruokakirjoitukset tähän osioon.
Ykkösille ei voi tehdä samoja ehdotuksia ravinnosta koska he menevät holposti hypoille ja suuttuvat vhh:sta, suurimmalla osalla 2-sokeritautisista tätä vaaraa ei ole ellei käytä inskaa.

Totta tuokin. Sivuilla kirjoittaa myös joukko ykkösiä, joille VHH on sopinut hyvin.

Tuosta linkistä ajatuksia. Millaisia suosituksia Ruotsissa on nyt ja millaisia kaksi vuotta sitten.

Hyvä video.
(Vähän aiheen sivusta.
Minulla nyt ei oikein onnistu mikään. Hedelmiä, marjoja ja kahvin kanssa leipäpälan pitää vielä vähentää, mutta millä saisi stressin ja väsymyksen pois. Pitäisi ymmärtää lopetella....kai.)
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Toukokuu 23, 2011, 13:25:50 ip »

Olen täältä jonkun ykkösen elävän pelkällä basaalilla/perusinsuliinilla. Ja jollakin oli ulkomailla pika loppunut ja salaatilla oli selvinnyt. Mutta ei siis toimisi minulla...

No minäkin olen elänyt peräti 15 ekaa D-vuottani vain perusinsuliinin turvin. Siihen aikaan se oli Lente. Ei tarvinut kaikkia hiilareita pois jättää, ei siis kokonaan leipää tai perunaa tai muutakaan. Tarvi vaan muistaa syödä mahdollisimman tasaisesti, siis samankokoisin annoksin, samaan aikaan ja ehdottomasti välipalojen kera. Oli kyllä harvinaisen jäykkää touhua, mutta toimi (täällähän vieläkin olen ;)). Kun perusinsuliini oli yhtä kuin kokonaisinsuliinitarve, siis määritelty sen mukaan), niin jäykkää tuli elämästä, jousto puuttui.

itseasiassa tänäpäivänäkin ykkönen pystyy elelemään pelkällä perusinsuliinilla,Protaphan 2 -3 krt/pv annosteltuna ja voi syödä jonkin verran hiilareitakin ilman pikaa tällä mallilla,kun oppii vaikutusmekanismit.
Sen sijaan Levemirillä tai Lantuksella elo ilman pikaa ei onnistu,ovat sen vaerran "mietoja" vaikutukseltaan,että usein jo pelkkien kasvisten hiilaritkin voi nostaa sokruja,pahemmista hiilareista puhumattakaan..
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Toukokuu 24, 2011, 17:33:09 ip »

8. Fogelholmin sepitys hitaista hiilihydraateista ja runsaista kuiduista on roskaa, nehän vain pitävät korkean verensokerin pidempään.

just näin, ainakin mulla
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

lomalle

• Vieras
« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2011, 10:43:07 ap »

7. Luonnostaan laihoilla ei ole tätä ongelmaa.

Alle puolet suomalaisista on luonnostaan laihoja eikä heidän tarvi rajoittaa hiilareiden syömistä. Myös Antti Heikkilä sanoi että puolelle suomalaisista ei vhh tehoa. Mielestäni heillä johon vhh ei tehoa eivät sitä tarvisekkaan. Myös tällä palstalla toinen puoli vastustaa ja toinen puoli kannattaa.

Suuri osa ykkösistä on sanonut olevansa luonnostaan laihoja tai ainakin normaalipainoisia. 2-sokeritautiset ovat joko lihavia tai vyötärölihavia, ei ainakaan laihoja.

Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Toukokuu 25, 2011, 21:32:41 ip »

2-sokeritautiset ovat joko lihavia tai vyötärölihavia, ei ainakaan laihoja.

Minä olen nähnyt kyllä Diabeteskeskuksen kurssilla 2 laihaa ja vatsatonta deekakkosta (2-sokeritautista). Lisäksi naapurinrouva maalla on myös D2 ja langanlaiha, mutta hänelle D2 tuli jotenkin rankkojen kortisonihoitojen sivuvaikutuksena.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Toukokuu 26, 2011, 08:39:55 ap »

Suuri osa ykkösistä on sanonut olevansa luonnostaan laihoja tai ainakin normaalipainoisia. 2-sokeritautiset ovat joko lihavia tai vyötärölihavia, ei ainakaan laihoja.

Ja höpöhöpö. Olen tavannut elämäni aikana lukuisia LAIHOJA 2-tyypin diabeetikkkoja. Osa 2-tyypeistä on valitettavasti perineet sairuaden vaikka olisivat urheilleet ja syöneet terveellisesti koko ikänsä.
Toki laaja joukko on vatsakkaita tai ylipainoisia.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Toukokuu 26, 2011, 10:26:48 ap »

Olen nähnyt myös suorastaan läskejä 1.tyypin diabeetikkoja,en kovin monia,mutta kuitenkin.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Toukokuu 26, 2011, 10:41:20 ap »

Olen nähnyt myös suorastaan läskejä 1.tyypin diabeetikkoja,en kovin monia,mutta kuitenkin.

Niin, mitenkään ei voi yleistää että ykköset olisivat hoikkia ja kakkoset ylipainoisia. Kyllä kummastakin löytyy molempia ja kaikkea siltä väliltä.
Kirjattu

Linkkejä