Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417333 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: 8+ arvon korjaus  (Luettu 6531 kertaa)

Diapekka

• Jäsen
8+ arvon korjaus
« : Toukokuu 19, 2011, 14:48:35 ip »

Kuinka yleensä korjaatte pikainskalla jos huomaatte että arvo on 8.5 tai 9.5.
Kirjattu
Sekundaaridiabetes 5/2007 alkaen
Levemir aamulla 40, illalla 30, Novorapidia tarpeen mukaan

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: 8+ arvon korjaus
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2011, 15:16:59 ip »

No jos ruoan alla on noin, niin saatan laittaa bolusta (siis ateriainskaa) 0,2ky enemmän kuin normaalisti. Jos tuollainen arvo tulisi muualla kuin ruokailun alla, en korjailisi ollenkaan ainakaan insuliinilla. mieluumin lähtisin kävelylle.

Tuo olisi minulla juuri sopiva arvo lähteä kävelylle, eli esim. tunnin rauhallinen kävely hoitaisi arvon tuonne vitosen pintaan.

Mutta taita olla todella yksilöllistä taas tämäkin, on niin monesta kiinni...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2011, 16:44:55 ip »

Riippuu niin monesta asiasta, tarviiko tuollaista korjata vai ei. Merkittävin asia on itselläni tieto siitä, kuinka kauan on edellisestä ateriasta. Jos on kauan, niin voi korjata pikkuannoksella, mutta jos ei ole, niin ei kannata korjata, kun ateriainska vaikuttaa kuitenkin vielä. Jos en ole tehnyt mitään inskanvähennyksiä, niin tuollainen arvo laskee jo vartin kävelyllä minulla kasista neloseen, mutta jos taas olen tehnyt vähennyksiä, niin voin tuolla arvolla juosta sen puolimaratonin, kuten vastikään tein. Eli pelkän arvon lisäksi tarvii tietää niin moni asia, ennen kuin voi tietää, miten kannattaa korjata. Lisäksi vaikuttaa se, kuinka paljon hiilareita ja inskaa on ollut edellisellä aterialla, mitä aikoo tehdä seuraavaksi (liikkua, syödä, löhötä, nukkua), onko vs nousu- vai laskusuunnassa jo muutenkin. Eli millaisessa tilanteessa tuo arvo on?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2011, 18:16:27 ip »

En korjaa alle 10 arvoja, koska sitten ollaan metikössä ::)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2011, 20:10:05 ip »

Vähän samoilla linjoilla Friitan kans. 8,5 kuuluu mulla vielä hyviin arvoihin. 9,5 on semmonen joka laskee nopsaa jos ruoasta ei ole kolmea tuntia enempää. Tunnin päästä voi olla jo 8,0, joten jos olisi korjannut, olisi mennyt matalille.. Jos syönnistä on jo useampi tunti ja tiedossa on istuskelua tms kevyttä, niin saatan korjata 9,5 arvon 1ky:llä inskaa, samoin ruokailun yhteydessä. Fyysisessä työssä ollessa en korjaa alle 11 lukemia, enkä silloin jos olen lähdössä lenkille kahden tunnin kuluessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2011, 21:02:02 ip kirjoittanut kivitatti »
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #5 : Toukokuu 19, 2011, 20:43:06 ip »

Ruokaa ennen jos olisi, pistäisin ruualle hiukan ylimääräistä, ruuan jälkeen en korjaisi.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2011, 21:14:48 ip »

8,5:tä en korjailisi ollenkaan. 9,5 saattaisin harktittuani pistää pumpulla 0,1 ky, mutta vain jos edellisestä ateriasta olisi monta tuntia aikaa ja olisin varma, ettei ole liikuntaa tiedossa.

Alle 10 arvoja kyllä todella harvoin korjailen, koska riski joutua hypoille on kuitenkin niin suuri. Ja hoitotahokin on mulle painottanut usein, ettei saa liian herkällä kädellä korjailla: helposti joutuu vuoristoradalle liiasta säätämisestä.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Aa-si

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2011, 21:39:07 ip »

En pysty tuommoista korjaamaan, rupean touhuamaan niin saattaa laskea. Mulla alle 15 arvojen kanssa pitää olla
tarkkana, joskus jopa 12 arvot korjattuna 1 yksiköllä, vaikka ei edellinen inska enää vaikuttaisi, saattaa laskea hypoille. Myöhään illalla taas sokereja pystyy korjaamaan helpommin, kuin myös aamulla. Odottelen puolen yksikön välein annostelevaa kynää, mutta en korjaisi alle kymmenen arvoja edes sillä puolikkaalla.
Kirjattu
D1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 19, 2011, 21:51:32 ip »

Mulla oli aikaisemmin niin, etät jopa 23:n arvon jos korvasi puolella yksiköllä, niin laski reilusti alle kymppiin. Nykyään voin hyvin korjata nousevaa kasin arvoa yhdellä yksiköllä ja tulos on ihan hyvä. No eipä enää ole juuri 23:n arvojakaan. Lääkärin kritisoima basaalin reilu vähennys on helpottanut hoitoa kaikin puolin.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2011, 10:44:33 ap »

Eipä taitaisi olla varaa mihinkään korjauksiin.
Jos verensokeritaso pysyttelee yleisesti ottaen arvon 10 mmol/l alapuolella, niin on jo syytä olla ihan tyytyväinen. Tietysti tämä täytyy suhteuttaa myös siihen, missä tilanteessa tuollainen "korkea" (?) arvo havaitaan. Esimerkiksi itselläni myöhään illalla havaitsemani, yli 12 mmol/l:n arvo johtaa armottomasti pieneen korjausannokseen. Mutta sama arvo kohtapian aterian jälkeen on vain hyväksyttävä insuliinihoidon epätäydellisyytenä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2011, 10:47:43 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2011, 11:45:43 ap »

eikös diabetes-lehdessä ollut juttu henkilöstä joka korjasi heti, jos mittaus oli yli 7.

Kirjattu

lomalle

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2011, 12:45:02 ip »

Olet 2-sokeritautinen (löysin vanhoista viesteistä) joihin ei 1-diabetikoiden hoito-ohjeet toimi. Miksi käytät inskaa ja syöt hiilareita?

Katso tämä: http://arenan.yle.fi/video/1305831345444
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2011, 20:48:32 ip »

miksi ihmettelet selvaa asiaa. toimikaa  tehkaa jotain.               halutteko munuais tautin
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Toukokuu 20, 2011, 22:01:24 ip »

Meinaatko, että pyytäisit lekuriltasi pikainskan Levemirin rinnalle? Allekirjoituksesi mukaanhan sulla on käytössä vain Levemir (en huomannut sitä alussa vastatessani).
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2011, 10:01:21 ap »

Erityisesti mun kannattaa korjata 8:n arvo, jos kyseessä on reaktiivinen, vaikka ei varsinainen hypo olisikaan kyseesssä. Esim sokerit olleet 4, tunnin päästä 8, niin jos en korjaa, niin toisen tunnin päästä on 12 ja jos korjaan vaikka puolella yksiköllä, niin toisenkin tunnin päästä ehkä saman kahdeksan tai vähän vähemmän. Eli noususuunnassa oleva sokeri on parempi korjata ennen kuin se ehtii liian ylös. Samoin laskusuunnassa oleva sokeri on parempi korjata ennen kuin se ehtii liian alas ja sillä tekniikalla olen välttänyt hypot.
Kirjattu

Linkkejä