Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Yritys määritellä hh-rajat ruokavalioille  (Luettu 12100 kertaa)

zebra1

• Lentävä kynä
Vs: Yritys määritellä hh-rajat ruokavalioille
« Vastaus #45 : Toukokuu 12, 2011, 22:52:22 ip »

Mitä väliä insuliiniannoksilla on, ne vaihtelevat kuitenkin henkilöittäin ja vaikka ne usein ovat kytkyssä painoon, painokriteeri hoitanee tämän puolen.

Tässä olen samaa mieltä. Insuliiniannoksia ei voi mitenkään ottaa kriteeriksi hh-rajoja (tai karppausta) määriteltäessä.

Esimerkiksi itse raskausaikana olin aika vähillä hiilareilla (noin 60-70 g hh lähes koko ajan), mutta silti jouduin pistämään pahimmillaan 200 ky Levemiriä ja hirveimpänä aikana 6 ky / 10 g KASVISPERÄISIÄ hiilareita.  :o Normaalitilassa annokset ovat vaihtelevat välillä 15-25 ky Levemiriä ja 1-1,5 ky/10 ghh, hormoneista riippuen.

Eihän esimerkiksi mun karppaajastatukseni nyt voi mitenkään riippua siitä, mikä milläkin hetkellä on hormonaalisen resistenssin määrä. Kyllä se täytyy tyydyttävästi pystyä määrittelemään jotain muuta reittiä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

lomalle

• Vieras
« Vastaus #46 : Toukokuu 13, 2011, 15:23:45 ip »

Älkää yrittäkö maailmaa parantaa. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olevista läheskään kaikki eivät ole sokeritautisia vaan haluavat vain  parantaa olotilaansa hiilareita vähentämällä. Ei meistä varmaankaan kukaan tarvi sellaisia määritelmiä vhh:lle mitä olette nyt suuressa viisaudessanne keksineet. Vhh on yksinkertainen asia, lopetetaan huonojen nopeiden hiilareiden syöminen eikä korvata niitä millään koska ei ole nälkä.
1-diabetikot ovat nyt keksineet mahdollisuuksia syödä edes vähän huonoja hiilareita ja luulevat olevansa muka muodikkaasti karppaajia. Sitten haukutaan koko asia koska se ei toiminut ja tuli nälkä.

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #47 : Toukokuu 13, 2011, 17:50:26 ip »

...ihan kuin kaikki täällä kirjoittavat ykköset olisivat yksi ja sama henkilö?? Aina pitää olla joku vihollishahmo; nyt se on myyttinen Ykkönen, joka ei ymmärrä mitään ja karkoittaa palstalta kakkoset...

Musta tän ketjun tarkoitus onkin luoda juuri tälle palstalle tai näiden samojen sairauksien kanssa kamppaileville yhteinen kieli, ettei tarvitsisi turhista tapella. Jos joku muukin hoksaa saman aukon termeissä ja ottaa sen käyttöön, mikäpä se siinä.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #48 : Toukokuu 15, 2011, 14:46:53 ip »

http://www.pronutritionist.net/vahahiilihydraattinen-ruokavalio-johdanto-ja-tutkimushaasteet-osa-1/

Vaikutti hyvältä, ja siellä kommentoivat tuntuivat itsekin olevan ravitsemusterapeutteja - hyvä että heillä on oma foorumi tulla tämänkaltaisiin johtopäätöksiin ilman kasvojen menetystä  ;D Blogissa oli tosiaan paljon hyvää nimenomaan määrittely-yritystä. Yksi vähälle huomiolle jäänyt seikka vahahiilarisuuden yms. määrittelyn ohella on vähä- tai runsasrasvaisuuden määrittely. Siinäkin monet ihmiset tuntuvat olevan hakoteillä siinä, mikä on suositusten mukainen määrä - vähärasvaisuusvalistus (joka oli vielä n. 10v sitten valistuksen ydin) on uponnut niin hyvin, että monet luulevat että pitäisi syödä vähemmän rasvaa kuin suositukset todellisuudessa ovat.

Noista energiaprosenteista vielä, nehän tosiaan riippuvat siitäkin, onko miinuskaloreilla vai ei. Mulla tuntuu hiilareita karsimalla syntyvän luonnostaa pieni vaje, eli rasvan ja proteiinin absoluuttista määrää en ole nostanut, vähennys on tullut vain hiilareista - eli rasva- ja prodeprosentit näyttävät nyt isoilta vaikka määrät on samat. Energynetissä noita olen nyt siis laskeskellut ihan siksi, että mulla on faktaa siitä mitä oikeasti syön. Kuidun määrät ylittää suositukset ilman viljaa, kovan rasvan saanti alittaa.

Blogin hyvää antia oli myös vatsaoireiden tarkempi tarkastelu. (Voiko muuten erilainen tärkkelyksensieto liittyä erilaisiin mahabakteeristoihin ja entsyymeihin? Voiko näihin vaikuttaa?)
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

vivianv

• Veteraani
« Vastaus #49 : Toukokuu 15, 2011, 15:07:34 ip »

Aina pitää olla joku vihollishahmo; nyt se on myyttinen Ykkönen, joka ei ymmärrä mitään ja karkoittaa palstalta kakkoset...

Myyttinen ykkönen. Siguainesta...  ;D
Kirjattu
D1 v:sta -77, karppaaja, kynäilijä ja kilpparivaivainen
Levemir&Humalog&Thyroxin

Vox audita perit, littera scripta manet.

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Toukokuu 29, 2011, 20:14:54 ip »

Mitä väliä insuliiniannoksilla on, ne vaihtelevat kuitenkin henkilöittäin ja vaikka ne usein ovat kytkyssä painoon, painokriteeri hoitanee tämän puolen.
Esimerkiksi itse raskausaikana olin aika vähillä hiilareilla (noin 60-70 g hh lähes koko ajan), mutta silti jouduin pistämään pahimmillaan 200 ky Levemiriä ja hirveimpänä aikana 6 ky / 10 g KASVISPERÄISIÄ hiilareita.  :o Normaalitilassa annokset ovat vaihtelevat välillä 15-25 ky Levemiriä ja 1-1,5 ky/10 ghh, hormoneista riippuen.

olikohan tuo kasvisperäinen kentoes perunaa yms?
hiilareita ei taida saada muusta kuin kasvisperäisistä lähteistä, vai saako? (no maidosta taitaa saada)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Toukokuu 29, 2011, 23:06:41 ip »

olikohan tuo kasvisperäinen kentoes perunaa yms?
hiilareita ei taida saada muusta kuin kasvisperäisistä lähteistä, vai saako? (no maidosta taitaa saada)

Ei todellakaan ollut perunaa. Tomaattia, parsakaalia, selleriä jne. Lähes kaikissa kasviksissa on hiilareita. Onnea vaan niille, joilla eivät nosta sokereita...
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

espionage

• Matkailija
« Vastaus #52 : Elokuu 03, 2011, 10:05:51 ap »

...ihan kuin kaikki täällä kirjoittavat ykköset olisivat yksi ja sama henkilö?? Aina pitää olla joku vihollishahmo; nyt se on myyttinen Ykkönen, joka ei ymmärrä mitään ja karkoittaa palstalta kakkoset...

Musta tän ketjun tarkoitus onkin luoda juuri tälle palstalle tai näiden samojen sairauksien kanssa kamppaileville yhteinen kieli, ettei tarvitsisi turhista tapella. Jos joku muukin hoksaa saman aukon termeissä ja ottaa sen käyttöön, mikäpä se siinä.

Se on tuolle fanaatikolle aina ollut 1-tyyppiläinen se vihollinen. Kukaan ei varmaan tiedä miksi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1997, Levemir + Novorapid

HbA1c
7.0% / 53 labra (28.9.2015)
7,5% labra (6.4.11)
7,7% labra (23.2.10)
7,2% pika (30.12.09)
7,8% pika (23.9.09)

D2n

• Aloittelija
« Vastaus #53 : Elokuu 08, 2011, 13:19:03 ip »

Vhh rajat sokeritautisille ja diabetkoille pitää olla sellaiset että inskan käyttö vähenee tai loppuu kokonaan. Kaikki muu on pelleilyä ja saivartelua.

Tästä olen samaa mieltä. Pitäisikö tarkistaa asia kliinistä työtä tekeviltä vhh-lääkäreiltä? Mitä mieltä vhh-rajasta ovat esim Heikkilä, Bernstein, Lutz, Eenfelt, Dahlqvist, jne. ?

No mitä mieltä he ovat? Olen kyllä tosi kiitollinen, jos joku paremmin tietävä voi kertoa näiden lääkäreiden vetämät rajat. Otetaan ne sitten huomioon.

Mutta siitä jankutan edelleen, että tässä ketjussa ei pyritä tekemään suosituksia vaan määritelmiä. Ovat kaksi _ihan_ eri asiaa.

Mun mielestäni selkeintä olisi päätyä ruotsalaisten jo määrittelemiin LCHF-rajoihin kirjainyhdistelmähirviöiden vähentämiseksi. Olisi loistavaa, jos pohjoismaissa olisi yhteiset käsitteet olemassa. Tällöin olisi niin paljon helpompaa vertailla juttuja myös keskenään. Tulholmassa on ainakin diabetesyhdistys, joka ainakin tukee lchf-ruokavaliota diabeteksen hoidossa. Voisi kysellä sieltä heidän määrittelyitään. Ainakin muistaakseni Dahlqvistin blogissakin noita rajoja olen nähnyt. 
Kirjattu

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #54 : Elokuu 08, 2011, 17:00:02 ip »

ina pitää olla joku vihollishahmo; nyt se on myyttinen Ykkönen, joka ei ymmärrä mitään ja karkoittaa palstalta kakkoset...

Ei se ole ykkönen - myyttinen tai ei  ;) - joka karkoittaa, vaan tietyt kakkoset.
Kirjattu

Linkkejä